Den billigaste suven med hybriddrift. En småbil som driver på alla fyra. En dieseldriven suv med plats för sju. Och två elbilar som gör anspråk på folklighet. Så lyder receptet på 2025 års långtest.
Den billigaste suven med hybriddrift. En småbil som driver på alla fyra. En dieseldriven suv med plats för sju. Och två elbilar som gör anspråk på folklighet. Så lyder receptet på 2025 års långtest.
Kommentarer
Den billigaste suven med hybriddrift.
Ja, inte är det Dacia Duster...
Suzuki Vitara hybrid är 50 000 billigare...
Jag saknar tillverkningsland för farkosterna.
Ibland är ju saker inte som man tror.
Dacia Duster Rumänien
Kia EV3 Slovakien
Skoda Kodiaq Tejeckien
Suzuki Swift Japan
Volvo EX30 Kina
Spelar det någon roll? Bilfabriker numera lär vara uppbyggda och fungera på samma sätt överallt.
40-talisten & Rikard:
Något som vore extremt intressant vore en fullödigt genomgång av den olika bilarnas komponenter och deras tillverkningsland.
Fabrikerna sätter, i regel, bara ihop en jädrans massa komponenter tillverkade av någon annan någon annanstans.
Även montering av delar går att göra med varierande resultat. Det är inte tradition av yrkesstolthet och pliktkänsla som gör att arbetare har lägre lön i vissa länder.
Tack.
För vissa verkar det väldigt viktigt.
Listan vi nu fick visar ju att KIAn är mera europeisk än Volvon.
Jo, de skulle ju vara väldigt intressant.
Rikard:
Är kia mer europeisk än Volvo eller just DEN Volvo EX30:n?
Tips: läs på innan du öppnar munnen / entrar tangentbordet och formulerar en text.
Det kinsiska ägande och inflytandet över Volvo verkar vara en väldigt öm tå
hade vart inressant att se ett reportage med bilder hur det ser ut med de olika bilarna packade med barn/hund och eventuell packning för säg en weekendresa och hur det har fungerar med alla stopp och pauser för familjen.
tyvärr är det oftast bilder på enskilda personer som sitter i olika positioner inne i bilen. jag tänker nu att hur skulle resan uppfattas vad gäller komfort för de olika personerna samt möjlighet att tex kommunicera i och runt fordonet och framförallt vad de känner för säg en långresa med olika många stopp läng vägen. som ren bonus skulle det ju också framkomma eventuella för/nackdelar i ren funktion av vardaglig art.
Du tänker som i trafikmagasinets testfamilj?
I like your thinking.. :-)
Ja, det vore ju kul och se vilken som är mest europeisk.
Östeuropa är ju en stor tillverkare av komponenter till bilar, men vi vet inte om KIAn tillverkas av lokala delar eller om de skeppas från Sydkorea.
Lika lite vet vi om det skeppas några delar från Torslanda till Kina.
Du har uttryckt att vi ska stödja europeisk biltillverkning.
Frågan är då om vi ska stödja ingenjörererna eller arbetarna ??
KIA blir väl valet om svaret är arbetarna.
Läs vi bilägare så får du se det... Långtestet betar av det under året.
🤣
Kinabilen med järnmärket är lika svensk som Saab-Lancia 600 och Volvo 66.
https://www.expressen.se/gt/ledare/csaba-perlenberg/diktaturbilen-volvo-ett-militart-redskap-for-kina/
gmogo skrev:
ja jag läser allt jag hittar redan men saknar lite det av att ärligt få information från tex familjen vad gäller utrymmen av eventuella barnstolar/packning (barnvagnar) och antal stop på resor om man tex har elbil och hur lätt det är på familjeresor att hålla sams vad gäller tex fina vilopositioner vid laddning som med alla olika typer av finesser på stolar. detta snarare än att alltid trycka på detaljer som ljusen på logotypernas utformning.
ps. att lasta diverse träningsväskor, barnvagnar och framförallt barn i och ur en bil kan jag tycka vore mer viktig information :)
Men de har ju ett vintersemestertest, ett sommarsemestertest samt en barnspecial varje år där detta finns med utöver rapporterna om hur de olika testförarna har upplevt det att leva med bilen i vardagen.
Undrar om quppe ö.h.t har läst Vi Bilägare?
Jo jag läser med stor iver så fort jag kommer åt :) men vore som sagt önskvärt om det vart ett mer stående moment än att sitta på fina släta utländska vägar(det tas ju upp varje gång att det skiljer så mycket). Alltså vore det för min del mer givande om testerna var mer på hemmaplan i vardagliga situationer :)
Nya bilar presenteras ofta utomlands av tillverkarna. Vill man ha det nyhetsvärdet, så provkörs bilarna där, vilket ofta innebär andra vägförhållanden än vi har hemma. Provkörning är en sak, men de riktiga testerna görs på svensk vägbeläggning.
Dina övriga önskemål om mera familjerelaterade testkörningar, utförs som tidigare framhållits mycket genom ViB:s årliga långtidstester.
Bra Snoid - denna bör läsas av fler!
Eftersom Rikard skrev: "Listan vi nu fick visar ju att KIAn är mera europeisk än Volvon." och artikeln handlar om ViBs aktuella testbilar så bör det inte vara något tvivel om vilken Volvomodell som avses.
Rådet om att läsa på borde kanske också vara att tänka efter vad som menas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.