VW Tiguan -17 - utsedd av ViB till årets långtestbil

12 inlägg 0 nya
VW Tiguan -17 - utsedd av ViB till årets långtestbil

Tog en riktig lång frukost idag och läste senaste numret av ViB där årets långtestbil utsågs. Precis som jag hade på känn så tog Tiguan hem priset.

Vi hade själva Tiguanen som en het kandidat när vi köpte ny bil. Det var dock Tiguan Executive 1.4 TSI 4Motion DSG 150 HK och inte den starkare dieseln som ViB har testat som vi övervägde.

Lyckades hitta en handlare som kunde sälja en sådan till oss med Nödsamtalstjänst (krävs för fjärrstyrning av parkeringsvärmaren), Blind Spot Assist, Eluttag och lita annat smått och gott för 299.900. Som en del förmodligen har sett så hamnade vi i stället i en Skoda Octavia 1.0 TSI 115 HK för 199.900.

Så länge som bensinen inte är allt för dyr så tror jag att Tiguanen hade varit betydligt mer lättsåld den dagen som man ska byta. Svenska folket vill ha SUV, fyrhjulsdrift och automat.

Vi provkörde också Skoda Kodiaq ganska mycket, men den kändes för stor och klumpig och gick oroligt. Tiguanen var en mycket trevlig bil! Utav alla de bilar som vi provkörde så var det den (i kombination med det törstiga sport-läget på DSG6 lådan) som framkallade det största leendet.

För oss så var det till syvende och sist ekonomin som avgjorde. De 100.000 som det skiljde (egentligen 105.000 på grund av dyrare vinterdäck) kan läggas på att uppgradera båten till en större och äntligen bygga bastun som vi har längtat efter sedan vi köpte huset 2010.

Hoppas att ViB behåller Tiguanen några år till så att vi får se hur den håller ekonomin i längden.

Vad tycker ni övriga om Tiguan?

Aj då...

*Robban

Snart kommer konspirationsteoretikerna, anti-diesel och anti-VAG kartellen för att spy galla över deras beslut..

Inte kört nya Tiguan men tvivlar inte på att det är en mycket bra och kompetent bil precis som alla andra VAG-produkter.

V90 föll väl på kvalitetsmissar och därav följande verkstadsbesök som dessutom medförde rätt många dagars stillestånd. Annars hade nog V90 "vunnit". Tiguan var väl i stort sett helt felfri under teståret.

Pi wrote:
V90 föll väl på kvalitetsmissar och därav följande verkstadsbesök som dessutom medförde rätt många dagars stillestånd. Annars hade nog V90 "vunnit". Tiguan var väl i stort sett helt felfri under teståret.

Visst var det så. För egen del så föredrar jag nog Tiguan före V90:n (men XC90 före Tiguan). Har dock kört Tiguanen mer än båda de andra.

Hade V90 varit felfri som Tiguanen så hade den vunnit enligt tidningen.

Jo Junkers - det var väl ungefär det jag nämnde i inlägg #4..:) Men kvalitetsproblem är ju också en del i bedömningen.

Jag trodde verkligen att V90 skulle vinna. (Kan ju bero på att jag är helt förälskad i min) Synd att VIB's exemplar skulle krångla så.

Tiguan är säkert en väldigt bra bil, och just erbjudandet Executive 1.4 TSI 4Motion 150 HK som fanns i somras (från 259kkr med manuell låda om jag minns rätt) var väldigt konkurrenskraftigt i klassen. Dock tycker jag att den nya generationen Tiguan inte är lika snygg som den förra; den nya ser mycket ut som en kombi lyft en decimeter rakt upp i luften, i mina ögon!

Kan nog bli nästa bil. Var inställd på en Kodiak men ändrade mig efter provkörningen.

Även om utmärkelsen delas ut bland de exemplar de har haft under året, så får man ju ändå hoppas att de inte betygsätter en bilmodell efter hur kvaliteten på ett exemplar har varit. Det är ju som att välja bort en bilmodell efter hur din farbrors morbrors bil har varit. Helt orelevant alltså. Nyckeln ligger ju i statistik. Men det tror jag att de vet på den kära tidningen.

Nu valde dom ju inte bort V90 baserat på "hur din farbrors morbrors bil har varit" utan baserat på sina egna erfarenheter av en V90. Skall ViB alltså inte ta nån hänsyn till att bilen fick stå många gånger på verkstan ? Hade dom struntat i detta och bilen istället varit en VAG-bil så hade det nog blivit ett jäkla liv här på forumet...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.