VW Golf 1.6 TDI Bluemotion

5 inlägg 0 nya
VW Golf 1.6 TDI Bluemotion

Dags för ännu en hyrbilsrecension. Jag har nyss kommit hem från semestern, som i år gick till Amalfikusten och Kalabrien i Italien. Vi flög till Rom och hämtade ut hyrbilen där och körde sedan söderut. Denna gång blev hyrbilen en VW Golf 1.6 TDI Bluemotion med automat. Här följer lite plus och minus.

+ Bilen är förvånansvärt rymlig. Vi var fyra vuxna och ett barn och vi fick plats utan problem, dock blev det väl lite trångt i baksätet. Även bagaget (en resväska och tre kabinväskor) fick plats, dock fick vi ta loss bagagehyllan och lägga den löst ovanpå. Sammantaget kan man väl säga att egentligen behöver man inte så mycket mer bil än en VW Golf.

+ Drivlinan fungerade mycket bra överlag. DSG-lådan fungerade klanderfritt även i trixiga situationer som skarpa hårnålskurvor i kraftigt uppförslut. Känns som att VW har förbättrat lådan avsevärt jämfört med den jag hade i min Skoda Superb. Lade dock märke till att den fortfarande kör på tvåan, även när man krypkör i uppförsbackar, men den klarar detta utan vibrationer. Motorn räckte till alldeles utmärkt den kändes aldrig för slö vid omkörningar t.ex. Trots fem personer i bilen och fullt bagageutrymme, samt farter runt 130 km/h på motorvägen så steg förbrukningen aldrig över 0,5 l/mil. Imponerande!

+ Stolarna var helt ok, även om jag skulle velat ha längre sittdyna och möjlighet att vinkla sittdynan. Dessutom är stolarna monterade ganska högt i Golfen jämför med t.ex. BMW 1-serie så man får en ganska bekväm sittställning.

- Motorn hade lite hyss för sig. När vi stod i bilkö in mot Amalfi så började motorn plötsligt att skaka. Trodde först att någon sparkade mot ryggstödet på förarstolen, men det var motorn som gav upphov till dessa skakningar. Stängde av och startade igen så var allt normalt igen.

- Detta är det största minuset av dem alla. Bilen var helt oerhört stötig! Detta är nog den stötigaste bil jag kört på länge. Då pratar jag inte om själva fjädringen som var helt ok och till och med hyfsat bekväm. Jag menar istället hur bilen hanterade broskarvar, sprickor i vägen och dylikt. Varje skarv i vägen ledde till hårda smällar i bilen och skaller i inredningen. Kändes också rejält i stolen. Var riktigt, riktigt jobbigt när man körde på mindre bergsvägar med bitvis dåligt asfalt. Sprucken asfalt ledde till att hela inredningen skallrade. Ärligt talat så vet jag inte vad som var fel på bilen. Har kört Golf med 16-tums hjul i Sverige och då betedde den sig inte alls på detta sätt. Hyrbilen hade dock 17-tums hjul med Bridgestone däck och det är möjligt att de var boven i dramat. Däcken var ganska slitna och mönstret var nästan nere på slitagevarnarna. Troligen var däcken ganska hårt pumpade också. Annars skulle man kunna tro att hjulupphängningen var helt slut i bilen, för det kändes inte som att däcken och upphängningen kunde absorbera stötarna det allra minsta utan de skickades rakt upp i karossen, med hårda smällar och skaller som följd. Dock hade bilen endast gått 5300 mil så jag har svårt att tro att chassit skulle vara helt slut. Kände inte heller något onormalt i styrningen. Av nyfikenhet så läste jag en del recensioner av Golf, och den brukar alltid få bra betyg för sin fjädringskomfort, till och med utnämnas till bäst i klassen. En bil som är så stötig som denna var skulle jag ha mycket svårt att utnämna till bäst i klassen. Ska sägas att vägarna i Kalabrien inte var de bästa, men vi semestrade tillsammans med goda vänner som hade hyrt en Fiat 500X. Åkte med en sväng i den, och den klarade ojämnheterna i vägen mycket bättre. Där Golfen smällde högt, så dunsade det bara dovt i Fiaten.

- Inredningskvaliten var väl inte den bästa. Mittkonsolen gick att röra en halv centimeter i sidled. Vet inte om det är så i alla Golfar, eller om den lossnat av alla stötar!

Kom på ytterligare ett minus:

I långa kurvor så betedde bilen sig som Skoda Octavia, den höll inte spåret, utan krävde korrektion.

Bra och utförligt skrivet!
Tummen upp!

Visst är det ett 15mm sänkt sportchassi på bluemotion snål varianten med hårdare lättrullade däck tyckts jag ha läst nån gång.

Antar att det var dsg 7 lådan (dq200) på bilen.
Jo det krävs låg fart och ganska rejäl lutning för 1an skall gå in eller om man har släp.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo det lär vara sportchassi på bluemotion. Tyckte ärligt talat inte det kändes särskilt sportigt. Snarare på gränsen till för mjukt. Blev väl gungigt över vissa skarvar på motorvägen. Däcken var som sagt Bridgestone. Kommer inte ihåg om det var potenza eller turanza. Kan dock säga att mina föräldrars Bmw 118i rullar också på Bridgestone av samma dimension och dessutom runflat-däck. Och den är inte i närheten av att vara lika stötig som denna Golf var.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.