Det önskades en tråd om min nya Volvo EX så här kommer en.
I någon annan tråd tidigare så skrev jag att det handlade om samma bil, men Ultra versionen. Det var felaktigt. Det gäller den som står i rubriken.
Bilen är 2024 års modell som jag lyckades hitta på annan ort för att få skeppad till Kalmar. Anledningen var att den då kvalade in i höstkampanjen som gick från Oktober 2024 till slutet av Februari 2025. Någon sådan fanns inte kvar i Kalmar, men en glömd bil hittades på annars ort som de satt på lastbil och körde till Kalmar.
Bilen har 428 hk, fyrhjulsdrift, 0-100 på 3,6 sekunder. Eftersom det inte är Ultra modellen så saknar den glastak, men det ser jag bara som en fördel. Den saknar också elinställbara stolar, det spelar inte heller någon roll.
Har än så länge bara kört 15 mil eftersom jag hämtade den igår, men den upplevelse jag har haft har varit väldigt bra och smidig. Var lite orolig efter att ha hört på Facebook att Internet i bilen kanske itne skulle vara fungerande direkt vid leverans, men det var redan fixat.
Allt är ju Google styrt och eftersom jag haft Google som mitt huvudsystem på allt sedan Gmail kom ut för väldigt länge sedan, så var det smidigt att komma igång i bilen. Man scannade en QR kod på bilens display med mobilen, fick verifiera på mobilen att man vill länka bilen till sitt Google konto och sen var det klart. Laddade ner Spotify för musik via Google play, la också in webläsaren Chrome om man vill kolla upp något när man laddar eller står parkerad.
Vad bilen dock har i plusutförande är premiumljudsystemet med Harman Kardon och baslåda. Tyckte systemet låter riktigt bra och ger en bra kick i basen.
Bilen är som jag nämnde i annan del av forumet, väldigt lätt i styrningen. Finns tre lägen som heter unfär i stil med lätt medel och hård, men även vid hårdaste inställning så är den mycket mer lätt i styrningen är Peugeon jag haft. Tog lite tid att välja sig med det, men jag tror det blir bra ändå.
Trots sin kraft och acceleration så är det ju en liten SUV, men jag ser den inte riktigt så. Per standard så är den i "normalläge" för acceleration och drivs då bara på bakhjulen som då ger runt 270 hk, men trycker man tillräckligt på gasen så kopplas främre motorn in och ger då betydligt mer. Jag kommer nog nästan alltid köra i det läget.
Går också i menyn att ställa in performance läge så att man konstant har tillgång till båda motorerna. Det är väl något att använda om man vill gasa på rejält på så kort tid som möjligt, men jag märkte att det ger en konstig nackdel och det är att regenereringen stängs av och bilen mer eller mindre frirullar om man släpper gasen. Mycket märkligt, men hört att det är så från andra också. Undrar om det är något Volvo kan ändra på i någon kommande uppdatering kanske? Ser gärna att de i allmänhet lägger till alternativ för hur stark regenerering man vill ha. Finns bara av eller på i den här bilen och på är inte jättestark i form av motorbroms tyvärr. (i stil med min Peugeot e-208)
Komforten så långt är bra, sköna stolar, effektiv klimatanläggning, trodde bilen skulle vara gungigare i kurvor och över gupp etc, men jag tror Volvo har hittat den perfekta mixen mellan komfortabel fjädring utan att den kränger i kurvor eller gungar över gupp. I recensioner så har man ju hört något liknande, men att den kränger en aning i kurvor eftersom det trots alls är en SUV, men eftersom jag inte kör på bana och testar gränserna i kurvorna så tycker jag den ändå känns styv i svängarna.
Nu har jag ju friktionsdäcken på, men har så klart testat stampa gasen i botten och jävlar vad den drar. Det snabbaste jag kan komma på att jag kört tidigare är Tesla Model 3 Long Range och den är ju inte lika snabb. Faktum är att i alla fall på pappret är denna bil jämlik eller 0,1 sekunder snabbare än Tesla Model Y Performance. Det känns kan jag lova. Ska så klart testa med sommardäcken om en dryg månad också, men vill inte slita allt för mycket på vinterdäcken :)
Vad mer, elektrisk baklucka som öppnas med en knapp länge upp på baken, ingen kicksensor. Går också öppna och stänga från skärmen inne i bilen. Sänkbart golv i bagaget för att få mer packutrymme istället för slätt lastgolv. Pytteliten frunk fram där en kortare laddkabel får plats, men kommer användas av mig för att ha en extradunk eller påse med spolarvätska. Känns vettigare att ha laddkabeln bak tycker jag.
Laddningen har jag ännu inte testat. Bilen var laddad till 93% när jag hämtade den och helst laddar jag ju hemma, men vid tillfälle framöver så ska jag så klart testa snabbladdningen också.
Underbart med Google navigeringen som visar laddstopp man bör ta efter vägen om man kör längre än batteristatus klarar, det har jag väntat på och det kommer göra långfärder så mycket smidigare och inget behov av samma typ av planering som med Peugeon. Ska åka iväg med bilen till Fårö på Gotland till Påsk, men dit var jag med Peugeon också och behöver ju inte ladda på vägen dit med någon av dom, men det är oklart om jag kommer kunna ladda på plats denna gång, om inte får jag kanske ta en snabbladdare på vägen hem någonstans eller kanske inte, det är mycket möjligt att jag kan köra tur och retur utan att ladda också, men och andra sidan använder jag bilen en del när jag är där, så jo, oavsett blir det det nog laddning på vägen tillbaka.
Lyset på bilen tycker jag är riktigt bra! Stängde dock av automatiskt helljus trots avrådan från återförsäljaren. Han sa att med den här bilen kommer du vilja ha det igång för det funkar perfekt. Kanske det gör det? Jag vet inte, men jag vill inte testa det just nu, men jag är skeptisk då det inte funkat 100% på någon annan bil jag kört.
Kommentarer
Kul o grattis till din fina Volvo! Ska bli intressant att följa den genom ditt ägande.
Grattis till bilen!
Hoppas du fortsätter vara nöjd!
Det automatiska helljuset funkar. Du behöver inte bry dig att peta på en spak. Det sköter sig självt, om det har Volvos teknik. Så klart kommer du att möta bilister på en raksträcka på 500 meter som vill blända av direkt, men bilen kör mera efter vad som sägs i körskoleboken, att man skall blända av när ljuskäglorna möts, typ på 200 meters avstånd.
Ps! återigen grattis till nya bilen.
Grattis Bejje, alltid kul med ny bil och nytt fabrikat.
Förvärmningen fungerar som den ska. Perfekt temperatur när man kommer ut på morgonen. Automatisk rattvärme går igång också om temperaturen är kall nog. Det uppskattas.
Hittar ett "fel" nu idag som jag inte märkte tidigare när jag pumpat musik. Något som inte hördes förrän man hade radion igång och det pratas mycket. Då rasslar det lite som från lös plast eller lös skruv eller något från soundbaren. Det gick bort så fort musiken på radion började spela. Kan också höja till väldigt hög volym utan att jag hör det, men så fort de pratar på radion så rasslar det.
Detta är så klart något jag måste ta upp, för så kan jag inte ha det. Tyckte att det gick bort om jag satt handen på mitten av soundbaren, så det är troligen något i plasten där som gör ljudet.
Grattis till en kul bil. Jag har också google i min P2(och i min tidigare XC40 Recharge), det funkar kanon. Ibland kan det till och med vara lite underhållande, som när man har flera personer med i bilen och google-tjejen uppfattar något i samtalet som om man kallar på henne, och hon frågar vad hon kam hjälpa till med. Då blir det ett allmänt flabb i bilen.
Hoppas du får kul bilkörning ett antal framåt.
Har inte rapporterat in problemet med skallrande ljud vid "prat-ljud" på t.ex. radion än, men idag dök en sak upp när jag skulle köra hem. Det var en liten röd symbol på en kaffekopp och sen dök det upp ett meddelande om att kamera för övervakning ur funktion. Fattar inte vad det betyder, men jag körde vidare och stannade för att handla. När jag sen körde vidare var meddelandet och symbolen borta.
Kanske har något att göra med smuts på bilen? Ingen aning, men backkamera är rengjord och adaptiv farthållare fungerar som det ska och varning för närliggande objekt som när man parkerar fungerar, så det kanske bara var en temporär bugg.
Det är väl kameran som håller koll på dig som inte funkar, den som gnäller när du tittar på skärmen eller ser allmänt trött ut.
Ja så klart, det låter rimligt, synd att det bara var temporärt då, den kan gärna gå sönder. Visst, den går att stänga av, men startas om efter varje gång man lagt växeln i park. Tittar man mer än någon sekund på skärmen i bilen så börjar den tjata om man inte stängt av funktionen.
Bejje:
Nu har det förflutit några månader sedan uppdateringen. Hur trivs du med Volvon?
Jo jag trivs riktigt bra. Volvo har dessuton avslöjat att det kommer en uppdatering för regen braking. Just nu är det antingen av eller på, finns inga inställningar för hur stark den ska vara och jag tycker den är rätt svag, ungefär samma som min Peugot e-208 hade om man satt den i B-läge.
Nu nån gång framöver ska det komma ett extra läge så det blir AV som innan, svag/normal, som finns idag eller stark som ska komma. Ser mycket fram emot det starkare läget.
Bilen har nu gått 6343 km, ungefär som jag räknat med.
Laddar nästan bara hemma och har inte fått semester än, men nästa vecka är det dags och ska hinna med ett par längre resor under semestern också. En 2x40 mil och en 2x60 mil plus rundresor.
Spännande att se hur långt du kommer mellan laddstoppen. WLTP är väl ca 45-50mil vill jag minnas, realistiskt kanske 40mil. Sedan 10-80% laddning blir då 28mil mellan stoppen.
Nja, den har inte alls så lång räckvidd enligt ägarna. 35 mil vill jag minnas är realistiskt enligt flera ägare, ger max 20-25 mil mellan laddstoppen. Den lilla bilen är ganska sugen på elektroner.
Jag räknar i alla fall med ett kortare stopp på 40 mils resan. Tror inte det är realistiskt att kunna ta mig 40 mil på full laddning. Laddar annars aldrig över 80%, men när jag ska långt kommer jag ladda upp den till 100% (något som jag ännu inte har gjort). I påsk åkte jag till Fårö på Gotland, då laddade jag till 90%, men aldrig över det.
Men vi får se hur det ser ut när jag kör, tror jag att jag kan komma fram till hotellet med några få procent så kanske jag testar. Finns gott om laddning vid hotellet, tror det var 36 publika AC laddare strax utanför hotellet och 3 till som tillhör hotellet, så det gör ju inget om jag kommer fram med 3%, men tror inte det är möjligt.
Tillägg: kollade exakt med Google maps nu och det är 386 km, så vi får se.
Beror på hur snabbt du kör
Bilen är törstig. På vintern har den varit uppe i runt 20 kWh/100 km med min blandade körning av lite motorväg men mest stadskörning. Nu är den nere på 16,1. Den får dra max strax under 18 om jag ska klara mig på en laddning.
Kanske är möjligt... Beror på väder och vind och som sagt hastighet.
Körde idag hem från ovan sagda resa och det blev mycket riktigt 386 km enkelväg. På ditvägen tog jag en omväg medvetet så det blev lite längre, hemvägen blev som sagt 386 km och kom hem med 10% batteri kvar, så på sommaren kommer man över 400 km i alla fall. Hade inte trott det.
Satt farthållaren på 5 över skyltad hastighet hela tiden, men det var ju husvagnar och liknande som drog ner hastigheten ibland.
Så max 40mil räckvidd, ganska bra. Vad var medelhastigheten?
76 om jag minns rätt, så ganska låg ja.
76 km/tim är väl ingen låg medelhastighet.
Vill snarare säga fullt normalt vid körning med mycket landsvägskörning.
Gissar på att du har betydligt lägre snitt i din vardagliga körning.
Bejje:
Bra val, +100
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.