Värmare problem övrigt

36 inlägg 0 nya
Värmare problem övrigt
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja, GF har rätt! Vi kan fortsätta snacket om mina värmarproblem här, om det nu finns så mycket mer att säga. Men för att sammanfatta: jag har 6A automatsäkring, motorvärmare 300W, kupévärmaren max 1400W vid -25 grader och vill även sätta dit en 45W batteriladdaren. Det blir max 1745W (vid-25) på en säkring som klarar 1380W, eller 1656W om man vågar räkna det x1.2... Hittills har det funkat med max 1700W på denna säkring.

Att limma fast brytaren på en automatsäkring ger som resultat att man inte kan slå på den igen ifall säkringen löst ur...

Man kan prova om man ligger nära gränsen att koppla in en lång skarvsladd, motståndet i kabeln gör att säkringen håller för mer.

Man ska dock inte använda en upprullad kabelvinda även om den oxå funkar, men den kan bli för varm.

Man kan också prova med att seriekoppla ett värmeelement med kupe'värmaren, det sänker spänningen på samma sätt som skarvkabeln.

Vi var några kompisar med VW typ 1, för många år sedan, som hade fotogenkök till värme.
En underbar uppfinning, med 3/4 tank och max pumpad brann det ledigt två timmar.
Efter ett biobesök och tio minusgrader rann smält snö av bilen!
Och ingen el gick det åt och ratten var varm!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rikard wrote:
Man kan prova om man ligger nära gränsen att koppla in en lång skarvsladd, motståndet i kabeln gör att säkringen håller för mer.

Intressant. Det visste jag inte.
Ja, det där med upprullad kabelvinda lärde jag mig på 80-talet, när det började lukta bränt hemma... ;-)

Rutger Jönåker wrote:
Ja, GF har rätt! Vi kan fortsätta snacket om mina värmarproblem här, om det nu finns så mycket mer att säga. Men för att sammanfatta: jag har 6A automatsäkring, motorvärmare 300W, kupévärmaren max 1400W vid -25 grader och vill även sätta dit en 45W batteriladdaren. Det blir max 1745W (vid-25) på en säkring som klarar 1380W, eller 1656W om man vågar räkna det x1.2... Hittills har det funkat med max 1700W på denna säkring.

Köp en Kalix/Defa laddare då är alla problem ur värden.
Jag satte in en calix 4A laddare som lite extra säkerhet, enkelt och simpelt för 1500:-.
6A säkring kan man alltid belasta lite extra på vintern och speciellt vid stark kyla då bimetallen i snabbsäkringen får bra kylning.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Rutger Jönåker wrote:
Ja, GF har rätt! Vi kan fortsätta snacket om mina värmarproblem här, om det nu finns så mycket mer att säga. Men för att sammanfatta: jag har 6A automatsäkring, motorvärmare 300W, kupévärmaren max 1400W vid -25 grader och vill även sätta dit en 45W batteriladdaren. Det blir max 1745W (vid-25) på en säkring som klarar 1380W, eller 1656W om man vågar räkna det x1.2... Hittills har det funkat med max 1700W på denna säkring.

Köp. En sån har jag.
https://www.tradera.com/item/301753720

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Saabnisse - Kul historia med VW typ 1. Jag kanske får skaffa ett fotogenkök så jag inte överlastar säkringen. :-D

mso 1000 - Tack för tipset. Så om säkringen får bra kylning på vintern, är det därmed ok belasta den mer? Så länge den inte går är det kanske ok...

Självklart
Löser säkringen ut är det bara att återställa den och konstatera att du nog förbrukade mer ström än den klarade. Är ju inget som går sönder med överbelastade kablar då säkringen är till för att säkerställa detta. I ditt fall i garagelänga mer för att ”dela ut ström till alla”

Tack för svar Guran.

Vi praktiserar detta titt som tätt inne hemma. Efter en påbörjad köksomgörning så har nu kylen och mikron och vattenkokaren hamnat på en annan grupp. Därmed är det inte så lämpligt med mikro och vattenkokare och kylskåp igång samtidigt om man vill kunna se något (samt få varmt vatten eller varm mat). Det fungerar oftast men i exakt samma ögonblick som det klickar till och allt blir mörkt så "Visst f--n..." =)

Rutger Jönåker wrote:
Saabnisse - Kul historia med VW typ 1. Jag kanske får skaffa ett fotogenkök så jag inte överlastar säkringen. :-D
mso 1000 - Tack för tipset. Så om säkringen får bra kylning på vintern, är det därmed ok belasta den mer? Så länge den inte går är det kanske ok...

R. Den där laddaren på tradera med intags cupe sats är nog 3000:- i butiken skulle jag gissa.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

xanthopteryx, kylskåp ska alltid ha en egen grupp, mikron bör ha det, speciellt om det är en modern mikro med flera funktioner. vattenkokare är det inte lika noga med, men man bör inte ha den kopplad där andra primära funktioner är anslutna.
Hur många känner förresten till att säkringsautomater bör bytas ut om de har löst ut, speciellt då de utsatts för kraftig överlast!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

mso 1000 wrote:
R. Den där laddaren på tradera med intags cupe sats är nog 3000:- i butiken skulle jag gissa.

OK. Nu har jag Defa motor och kupévärmare monterat i bilen. Kan inte montera sånt här själv, så det är ett jobb för verkstad... Behöver jag då allt i denna sats och funkar dom ihop? Har planerat åka in o prata med verkstaden, men väntar på svar från hyresvärden ang ev uppsäkring först.

saabnisse wrote:
xanthopteryx, kylskåp ska alltid ha en egen grupp, mikron bör ha det, speciellt om det är en modern mikro med flera funktioner. vattenkokare är det inte lika noga med, men man bör inte ha den kopplad där andra primära funktioner är anslutna.
Hur många känner förresten till att säkringsautomater bör bytas ut om de har löst ut, speciellt då de utsatts för kraftig överlast!

Jag vet, men så blir det under ombyggnad. Man får ta allt steg för steg liksom. Finns redan en plan för hur elen skall gå utan att behöver flytta massa uttag och annat i onödan.

Jo det känner jag faktiskt till. Framförallt så brukar det finnas ett max antal frånslag innan byte.
VI hade en grupp på jobbet som gick alldeles för ofta så där fick man sätta en pinne på en postilapp för varje gång så vi kunde hålla koll på när det närmare sig byte.
Moderna brytare är dock sega och jag såg uppgifter på några som ligger på 10.000-20.000 omkopplingar, vilket räcker ganska länge....

Nej Rutger det är calix på laddaren och kablaget funkar inte på Defa.
Synd och det finns inga adaptrar om man inte gör en fuling, men då måste man veta vad man gör och att det blir bra.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Inte hade jag anlitat en verkstad flr en sådan installation
Köp en Ctek laddare på clasohlson för 650 kr och koppla in vid behov. Är ju inte svårare än att öppna huven och sätta två klämmor på batteriet. En gång per vecka kanske

mso 1000 - Hmm, misstänkte det. :-(

Guran - Beror ju på vad det kostar, vilket jag bl.a tänkte fråga om. CTEC har jag redan, men eftersom jag bara har ett eluttag med timer i carporten kan jag i så fall inte ladda samtidigt som motorvärmaren går. Måste köra in framför huset för att få ett vanligt eluttag, så jag kan ladda längre tid än timern går, men där är både trångt och 1.5m snö nu... Därför jag tyckte lösningen att ladda lite samtidigt som motorvärmaren gick var en smidig lösning vintertid. Skrev det i förra tråden, men glömde nämna det här...

dubbelt igen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.