Vi Bilägares forum

Varför bytte Volvo leverantör/stereobyggare?

Varför bytte Volvo leverantör/stereobyggare?

Volvo använde tidigare Dynaudio, bla till "gamla" XC90 i dess Premium Sound utförande. Men nu kör man uteslutande på Harman Kardon, och i den dyraste stereon Bowers&Wilkins. Någon som vet varför? Jag gillar Dynaudio, tycker dom gör bra grejer. Kanske inte i klass med B&W, men väl i, eller bättre än HK.

Uppdaterat: 2019-06-20 21:00

Kommentarer

Har nog helt och hållet med upphandling att göra. Likväl som man handlar upp kullager från SKF, bromsar från Ate osv. Man sätter upp en kravspec på funktion, utförande och kvalite, kostnad och diskuterar fram en lösning.

Uppdaterat: 2019-06-20 21:03

Jo det förstår jag. Och förmodligen gör man bättre upphandlingar än våra politiker också. Men jag tycker Danskarna gör suveränt ljud. Men man ville kanske ha samma klang i namnet, som dom tyska "premium tillverkarna" BMW använder ju Harman Kardon. Medans Dynaudio bara används av VW, som ju Volvo själva anser sig stå över. På den Adliga klassskalan. Kanske påverkat?

Uppdaterat: 2019-06-20 21:10

Kan inget alls om stereoapparater och är helt ointresserad. Ingen aning vad det sitter i min V40 men jag tycker det är ett bra tryck i grejorna när jag "poppar" om det kommer en bra låt på P4:)

Uppdaterat: 2019-06-20 21:16

Tror mer att dom söker en samarbetspartner med ”bra renommé” som hjälper dom utveckla och integrera ett bra ljudsystem i bilen. Sen så är ju kvalitet och ljud på Dynaudio och B&W riktiga hemma högtalaren i en helt annan dimension. Harman Kardon har blivit en leverantör till väldigt många bilmärken i deras mellan system.
Sämsta ljudet mot vad dom vanligen presterar är Bose systemet i Mazda, är rent uselt mot vad Bose vanligen presterar men ok i en Mazda, men ett rov på varumärket.

Uppdaterat: 2019-06-20 21:18
FXX skrev:

Kan inget alls om stereoapparater och är helt ointresserad. Ingen aning vad det sitter i min V40 men jag tycker det är ett bra tryck i grejorna när jag "poppar" om det kommer en bra låt på P4:)

Hahaha +1 där

Uppdaterat: 2019-06-20 21:41
Guran skrev:

Tror mer att dom söker en samarbetspartner med ”bra renommé” som hjälper dom utveckla och integrera ett bra ljudsystem i bilen. Sen så är ju kvalitet och ljud på Dynaudio och B&W riktiga hemma högtalaren i en helt annan dimension. Harman Kardon har blivit en leverantör till väldigt många bilmärken i deras mellan system.
Sämsta ljudet mot vad dom vanligen presterar är Bose systemet i Mazda, är rent uselt mot vad Bose vanligen presterar men ok i en Mazda, men ett rov på varumärket.

Jo så är det väl. Tror Nissan Qashqai är ett ännu bättre exempel. På hur mycket sämre en bosestereo kan låta, än vad man är van vid. Nissan ville skylta med Bose, men var inte beredda att betala. Så då låter det som det gör. Tror inte Bose själva, är speciellt stolta över resultatet.

Och tittar man priserna på Bowers & Wilkins hemma högtalare! Det skulle aldrig funka i en bil. Om man vill sälja fler än 100 system över hela världen. Värdet på bilen, efter 3 år vid inbyte. Höjs knappast med +100.000. Snarare med typ 0kr. Gröna listan säger ett pris, det är det du får!

Uppdaterat: 2019-06-20 21:48

Jag som gillar bra ljud i bilen. Kan faktiskt störa mig på precis alla biltidningars tester. Ljudet berörs aldrig! Har hänt nån gång var femte år. Men då är det nåt speciellt ljudtest, med typ 5 modeller. Hur många poppar inte musik, när dom kör bil? Även FXX gör det, via P4 :D. Bara älskar hens komentar i #4

Uppdaterat: 2019-06-20 21:54
Rille_L skrev:

Guran wrote:Tror mer att dom söker en samarbetspartner med ”bra renommé” som hjälper dom utveckla och integrera ett bra ljudsystem i bilen. Sen så är ju kvalitet och ljud på Dynaudio och B&W riktiga hemma högtalaren i en helt annan dimension. Harman Kardon har blivit en leverantör till väldigt många bilmärken i deras mellan system.
Sämsta ljudet mot vad dom vanligen presterar är Bose systemet i Mazda, är rent uselt mot vad Bose vanligen presterar men ok i en Mazda, men ett rov på varumärket.Jo så är det väl. Tror Nissan Qashqai är ett ännu bättre exempel. På hur mycket sämre en bosestereo kan låta, än vad man är van vid. Nissan ville skylta med Bose, men var inte beredda att betala. Så då låter det som det gör. Tror inte Bose själva, är speciellt stolta över resultatet.
Och tittar man priserna på Bowers & Wilkins hemma högtalare! Det skulle aldrig funka i en bil. Om man vill sälja fler än 100 system över hela världen. Värdet på bilen, efter 3 år vid inbyte. Höjs knappast med +100.000. Snarare med typ 0kr. Gröna listan säger ett pris, det är det du får!

Ja men du kan väl köpa billiga B&W högtalare, ett par kostar väl som hela det dyra systemet i Volvon.
Mina Klipsh RF82:or låter mångdubbelt bättre än något bilsystem jag haft, men behöver en kombibil för att dom skall få plats.
Däremot är jag faktiskt ganska nöjd med Burmester systemet som min Mercedes är utrustad med. Helt i klass med premiumsystemen i BMW och Audi.
Men appropå ljud, när vi ändå diskuterar detta, så är jag mäkta imponerad över den lilla Bose ”ölburk” jag köpte för att ha i sommarstugan. Hur den lilla saken kan låta så bra och mycket är fortfarande en gåta, mem helt enligt hur Bose alltid har presterat med sina små högtalare.

Uppdaterat: 2019-06-20 22:12

Dynaudio är väl snäppet ned mot B&W.
Harman är ju numera ägda av Samsung så koreansk stereo.

Uppdaterat: 2019-06-20 22:22

Min gamla 1982 års Harman Kardon förstärkare har dessvärre somnat in efter flera års vanvård ute i ett skjul. Men Dynaudio och B&W är högtalare och Harman Kardon är förstärkare i mitt huvud.
GLC:ns ljud hade jag ingen koll på, men det låter bra. Tydligen Tyskt ljud
https://www.burmester.de/en/automotive/mercedes-benz/glc.html

Uppdaterat: 2019-06-20 22:36
junkers skrev:

Dynaudio är väl snäppet ned mot B&W.
Harman är ju numera ägda av Samsung så koreansk stereo.

Absolut! Och om du läser min första komentar igen, så skriver jag just det. Men jag skriver att Dynaudio är lika, eller bättre än Harman Kardon. Lätt att det blir fel, när det är mycket att läsa. Så du är ursäktad, redan innan du hunnit be om det.

Uppdaterat: 2019-06-20 23:00
Guran skrev:

Min gamla 1982 års Harman Kardon förstärkare har dessvärre somnat in efter flera års vanvård ute i ett skjul. Men Dynaudio och B&W är högtalare och Harman Kardon är förstärkare i mitt huvud.
GLC:ns ljud hade jag ingen koll på, men det låter bra. Tydligen Tyskt ljud
https://www.burmester.de/en/automotive/mercedes-benz/glc.html

Ja att Burmester levererar, tvivlar jag inte på. Har aldrig lyssnat på dom "live" i en merca. Men tvivlar starkt på att mercedes toppsystem, skulle vara annat än just toppen bra.

Uppdaterat: 2019-06-20 23:02
GRP skrev:

Inom hifi är Dynaudio minst lika bra som B&W.
Harman /Kardon är väl något mellanmärke.
Provade en Focus med B&O ljud men lät inte jättekul. Samma sak med A klass och Burmester. Tycker min Leon med Beats spelar minst lika bra.
Bose är ju närmast skräp. Bara marknadsföring.

Jag har bestämt för mig att det i MB A-klass är Harman Kardon, det var det i alla fall i tidigare.

Uppdaterat: 2019-06-21 09:31

Nu har jag inte "provtryckt" Volvos nyare stereoanläggningar, men intrycket jag fått är att det är avsevärt dyrare att uppgradera ljudet numer än förr. Kanske en del i deras premiumsatsning... Jag uppgraderade till mellannivån, high performance tror jag den hette (och kostade 5000kr om jag minns rätt), i både min S60 -07 och V70 -13 och speciellt i S60 så lät den väldigt bra. V70 något sämre pga avsaknad av dom stora högtalare som satt i hatthyllan på S60. En fördel med att åka sedan. ;) Saknar ljudet i den... Bilen är ju ett perfekt ställe att lyssna på musik på lite högre volym.

Vad är era erfarenheter av dagens olika anläggningar i Volvo jämfört med dom äldre?

Uppdaterat: 2019-06-21 11:14
Rutger Jönåker skrev:

Vad är era erfarenheter av dagens olika anläggningar i Volvo jämfört med dom äldre?

Som att jämföra Kalle Persson i division 6 med Zlatan skulle jag säga. Min V40 spelar bättre än när jag i min ungdom hade slutsteg och JBL 6x9 bak, Pioneer fram och skrikare på instrumentpanelen. Och då hade man ganska potenta grejor på den tiden:) Ett intresse som dock försvann för 25 år sedan.

Min nyfikenhet växte nu på vad jag har i min bil, nån som vet vart man hittar fakta om det?

Uppdaterat: 2019-06-21 11:59

FXX - Ha, ha, det låter ju bra. Fast har inte V40 det äldre system som jag även hade i mina S60 o V70? V40 är ju en äldre modell, den sista som väntar på att bytas ut.

Uppdaterat: 2019-06-21 12:06
FXX skrev:

Min nyfikenhet växte nu på vad jag har i min bil, nån som vet vart man hittar fakta om det?

Är det "stora" stereon, så är det Harman Kardon. Då står de det på centerhögtalaren i mitten på instrumentbrädan.

Annars kan du prova https://www.car.info/ ange reg nr tryck på +et i mitten rakt under hk/kw angivelsen. Så får du upp det mesta om din bil, oftast också vad det är för märke på ljudet. Dock inte alltid.

Uppdaterat: 2019-06-21 12:20
Rutger Jönåker skrev:

FXX - Ha, ha, det låter ju bra. Fast har inte V40 det äldre system som jag även hade i mina S60 o V70? V40 är ju en äldre modell, den sista som väntar på att bytas ut.

Det uppdaterades 2015, min är en 2018. Det står på carinfo att den har 8 högtalare. Något som heter Sensus connect high performance 7” vad det nu innebär.
Jag tänkte om man kunde se nån faktaspec för watt och sånt.

Uppdaterat: 2019-06-21 12:44
FXX skrev:

Rutger Jönåker wrote:FXX - Ha, ha, det låter ju bra. Fast har inte V40 det äldre system som jag även hade i mina S60 o V70? V40 är ju en äldre modell, den sista som väntar på att bytas ut.

Det uppdaterades 2015, min är en 2018. Det står på carinfo att den har 8 högtalare. Något som heter Sensus connect high performance 7” vad det nu innebär.
Jag tänkte om man kunde se nån faktaspec för watt och sånt.

OK, det visste jag inte. Men high performance brukar vara mellansystemet av tre. Premium sound det bästa. Finns säkert nån faktaspec nånstans, men har inte lyckats hitta någon...

I mitt sökande hittade jag däremot följande. Även om det gäller V60 här så kanske det även gäller övriga. Var i alla fall nytt för mig.

"Premium Sound:
MY01 - MY11 = Dynadio - Best
MY11 - MY14, Sensus = Bose - Dårlig
MY14 - Sensus Connect = Harman/Kardon - Bra"

Kanske finns svaret på din fråga på forumet där jag hittade detta?
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=26700

Uppdaterat: 2019-06-21 20:02

Jag har också letat lite, läst den drygt 100-sidiga manualen till Sensus connect men jag kan inte hitta fakta någonstans.

Uppdaterat: 2019-06-21 22:54

Ni är kul, ni;-) En biltillverkare specificerar exakt vilket ljud och till vilken kostnad som ska landa i bilen. Vad som står på "etiketten" är helt ointressant. Att Bose, B&O, H/K, Mark L eller Dynadio skulle vara bättre eller sämre i en bil är - att bedra sig själv. Generellt gäller att ju dyrare system du pröjsar för - desto bättre ljud.

Vilket får mig att minnas när en tidning (Ljud & Bild) testade högtalarkablar (gapskrattar fortfarande - blindtest gav vanlig elkabel samma betyg som de som kostade 1.000:-/m), eller när försäljaren av Linns produkter (Linn Sondek m.fl.) krävde att man tog av sig klockan när man skulle provlyssna på deras utrustning (ett armbandsurs lilla högtalare för alarmet skulle störa ut deras feta högtalare). Eller när man säljer skydd mot spikar som man måste ha för att högtalarna ska spela rätt (det är alltså spikar som man monterar under högtalarna och slår ner i golvet för att högtalarna ska stå stabilt - och då finns det skydd, typ mynt, att rädda golvet med).

Höjdare är när man säljer på folk "grova" elkablar från vägguttaget till sin förstärkare - allt för bättre ljud. Eller när någon lägger upp sin anläggnings ljud på Youtube - och folk gratulerar till ett fantastiskt ljud.

Men för att återgå till ämnet - lyssna på det ni ska köpa. Svårare är det faktiskt inte.

Uppdaterat: 2019-06-22 19:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Ni är kul, ni;-) En biltillverkare specificerar exakt vilket ljud och till vilken kostnad som ska landa i bilen. Vad som står på "etiketten" är helt ointressant. Att Bose, B&O, H/K, Mark L eller Dynadio skulle vara bättre eller sämre i en bil är - att bedra sig själv. Generellt gäller att ju dyrare system du pröjsar för - desto bättre ljud.
Vilket får mig att minnas när en tidning (Ljud & Bild) testade högtalarkablar (gapskrattar fortfarande - blindtest gav vanlig elkabel samma betyg som de som kostade 1.000:-/m), eller när försäljaren av Linns produkter (Linn Sondek m.fl.) krävde att man tog av sig klockan när man skulle provlyssna på deras utrustning (ett armbandsurs lilla högtalare för alarmet skulle störa ut deras feta högtalare). Eller när man säljer skydd mot spikar som man måste ha för att högtalarna ska spela rätt (det är alltså spikar som man monterar under högtalarna och slår ner i golvet för att högtalarna ska stå stabilt - och då finns det skydd, typ mynt, att rädda golvet med).
Höjdare är när man säljer på folk "grova" elkablar från vägguttaget till sin förstärkare - allt för bättre ljud. Eller när någon lägger upp sin anläggnings ljud på Youtube - och folk gratulerar till ett fantastiskt ljud.
Men för att återgå till ämnet - lyssna på det ni ska köpa. Svårare är det faktiskt inte.

Jag vill inte vara sån..men nu skriver du emot dig själv i dittt egna inlägg. Först skriver du att ju dyrare man betalar, ju bättre ljud. Sedan skriver du att folk inte kan höra skillnad på elkabel eller 1000kr/m kabel. Eller missförstår jag något här?

Uppdaterat: 2019-06-22 19:42
FXX skrev:

Audi A5 SB wrote:Ni är kul, ni;-) En biltillverkare specificerar exakt vilket ljud och till vilken kostnad som ska landa i bilen. Vad som står på "etiketten" är helt ointressant. Att Bose, B&O, H/K, Mark L eller Dynadio skulle vara bättre eller sämre i en bil är - att bedra sig själv. Generellt gäller att ju dyrare system du pröjsar för - desto bättre ljud.
Vilket får mig att minnas när en tidning (Ljud & Bild) testade högtalarkablar (gapskrattar fortfarande - blindtest gav vanlig elkabel samma betyg som de som kostade 1.000:-/m), eller när försäljaren av Linns produkter (Linn Sondek m.fl.) krävde att man tog av sig klockan när man skulle provlyssna på deras utrustning (ett armbandsurs lilla högtalare för alarmet skulle störa ut deras feta högtalare). Eller när man säljer skydd mot spikar som man måste ha för att högtalarna ska spela rätt (det är alltså spikar som man monterar under högtalarna och slår ner i golvet för att högtalarna ska stå stabilt - och då finns det skydd, typ mynt, att rädda golvet med).
Höjdare är när man säljer på folk "grova" elkablar från vägguttaget till sin förstärkare - allt för bättre ljud. Eller när någon lägger upp sin anläggnings ljud på Youtube - och folk gratulerar till ett fantastiskt ljud.
Men för att återgå till ämnet - lyssna på det ni ska köpa. Svårare är det faktiskt inte.
Jag vill inte vara sån..men nu skriver du emot dig själv i dittt egna inlägg. Först skriver du att ju dyrare man betalar, ju bättre ljud. Sedan skriver du att folk inte kan höra skillnad på elkabel eller 1000kr/m kabel. Eller missförstår jag något här?

1. Lyssna på det ni ska lyssna på.
2. Generellt så har alla biltillverkare bättre ljud i sina burkar ju dyrare de är.
3. Att bli blåst p.g.a. att man tycker en högtalarkabel låter bättre - det är en annan historia.

Uppdaterat: 2019-06-22 19:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kablar med låg spänning och stora strömmar påverkar självklart ljudet och mer ju längre de är men inte priset som avgör utan materialval/uppbyggnad/area.
Signalkablar däremot njaej,,, digitalkablar för rimliga frekvenser har ingen påverkan alls med priset. Digitalkablar för större längder och tex 8K behöver vara riktigt bra konstruerade däremot.

Uppdaterat: 2019-06-22 23:09