Vad sker med Skoda?

36 inlägg 0 nya
Vad sker med Skoda?

Vart är Skodas varumärke på väg? Den förnuftiga prisvärda bruksbilen. Nu verkar det mer som om VAG drivs av någon form av intern kanibalism. Senast i raden en Kodiaq RS. Är snart bara grillen och märket i ratten som skiljer mellan Skoda/VW/Seat och nya A6 kombi ser ju väldigt mycket ut som en Superb i aktern.

Egentligen är jag förvånad att dom håller uppe 4 fabrikat innom bolaget på i stort sett samma komponenter och plattformar.
Dom 3 förutom Audi krigar ju om samma kunder.
Kvalitets mässigt är nog dom 3 jämnbördiga.

Det en del inte tål höra är att Skoda har en liten fördel mot wv då wv får ny teknik ett par år före och då får mindre risk för förserie fel och barnsjukdomar. ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Med införandet av MQB-platformen så har ju bilarna blivit i stort sett identiska under skalet. Så nu ligger väl skillnaderna mest i designen. Möjligtvis att Skoda kan hålla mer priset lite eftersom det väl fortfarande är lite billigare att tillverka bilar i Tjeckien än i Tyskland. Men Skoda är långt ifrån billiga längre.

Håller inte riktigt med Er av bilden när det gäller MQB och bilarna.

Visst kan VW och Audi få viss ny teknik före Skoda och Leon såsom hybiriddrivlinor osv, men ibland så är det faktiskt så att viss teknik hamnar i dessa "billigare" bilar först, sannolikt som testbänk innan dessa lanseras i premium bilarna.

Kvalitetsmässigt så kanske dom är jämnbördiga, men det beror ju på hur man definerar kvalitet.
Kvalitetskänslan i en Audi är bra mkt högre än i en Skoda eller Seat som bygger på samma plattform och om man kört 6000 mil i en Seat eller Skoda så märks rätt stor skillnad. Jag upplever att dessa bilar slits snabbara än motsvarande Audi på samma plattform.

Och när det gäller RS så har ju Skoda haft denna bokstavskombination länge, första Superb var ju i stort sett förlängd passat med annan grill.

Även om dom närmat sig varandra så tycker jag nog fortfarande det finns utrymme för alla modellerna, men tycker dom borde skilja på dom lite mer. Och att hålla på med saker som att skapa märken inom märken eller hur man nu ska beskriva det (tänker främst på Cupra) känns lite konstigt.

Och bara för att man använder MQB bygglådan så är det inte samma bilar körmässigt, under skalet, storlek eller körmässigt.

Jag gillar VAG's bilar, men det finns fortfarande rätt stora skillnader i hur man behandlar kunder inom respektive märke, det finns sannolikt mer utrymme att ge goodwill till en Audiägare än till en Skodaägare.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

"Kvalitetskänslan i en Audi är bra mkt högre än i en Skoda eller Seat som bygger på samma plattform och om man kört 6000 mil i en Seat eller Skoda så märks rätt stor skillnad. Jag upplever att dessa bilar slits snabbara än motsvarande Audi på samma plattform."

Ja, interiören i en Audi är säkerligen mer välbyggd än den i Skoda eller Seat. Men själva grundstommen är ju den samma. Alltså bottenplatta, fram- och bakaxel drivlina m.m. Audi A3 var ju t.om bullrigare än Golf och Octavia när ViB testade. Skulle jag köpa en Audi skulle det inte bli något mindre än en A4. Köper jag en A3 så känns det som jag betalar onödigt massa pengar för en VW Golf.

Benny jag kan hålla med jämförelsen med Audi men dom andra tre ligger ganska likt i kvalité numera.

Seat har definitivt legat efter wv och Skoda om vi backar bandet 4-5 år både på det ena och andra kvalitets mässigt och utrustningsmässigt men för varje år blir skillnaden mindre och idag tror jag det är marginellt.

Det är min uppfattning då jag skruvat och servat hela gruppen en del genom åren.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - nu talade vi inte bara om utrustning utan även om saker som "upplevd kvalitetskänsla" och där vill jag nog fortfarande säga att den i alla fall mellan vissa storleksmässigt jämförbara modeller inom VAG-familjen så ligger ofta VW lite högre.

Ibland så blir det svårt att generalisera och jämföra bara märket Seat och Skoda, när det gäller kvalitet, moderna plattformar och teknik så är det rätt mkt beroende på modell.
Tittar man på den minsta klassen minibilar med Citigo så är ju skillnaden mindre än om man går upp en klass och jämför Fabia mot Ibiza eller Polo.

Vissa Skodamodeller har legat rätt mkt efter medans andra lite före om man ställer dom mot t.ex. Seat.

Sen är det svårt med jämförande tester som mäter ljud, det är så otroligt många parametrar som spelar in, däck och fälgval, chassi (s-line vs normalt) motor, frekvensnivåer (dB är en sak, störande frekvenser en annan) osv.
Och jag ställer mig frågande till om A3 egentligen kan jämföras med Golf, dom skiljer sig såpass mkt i mått, specifikation och körkänsla. Men även det beror ju på motorkonfiguration osv.

Att man har ett system eller plattform med en massa komponenter som MQB behöver ju inte betyda att bilarna är likadana.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En sak man skall komma ihåg är att här i Sverige säljs inte riktigt hela Skodas och SEAT:s modellprogram; de enklaste/billigaste/äldsta modellerna och versionerna är bortplockade. Exempel är den Skoda Rapid som ser ut som en sedan men är en halvkombi (SEAT:s version heter Toledo), och den mer renodlade halvkombin som också heter Skoda Rapid (den hade ett tilläggsnamn som jag inte minns just nu). I södra Europa är Toledo ganska vanlig t ex. Ingen av dessa bilar bygger på MQB. Skoda Rapid byggs också i Indien, och säljs där och i Thailand mm.

Vidare finns inte de enklaste versionerna (heter ofta Reference) i Sverige. Vi har väl VW:s hela modellprogram i Sverige (utom Atlas)? Dock saknas de enklaste versionerna (heter t ex Trend and Fun i Tyskland); inga 2wd-versioner av Tiguan osv.

Min poäng är i alla fall att det finns enklare Skoda/SEAT-modeller, men de tas inte in till Sverige. VW har inte den typen av modeller alls -- eller?

Personligen tycker jag att SEAT har övertaget på Skoda vad gäller formgivning just nu (t ex Ateca vs Karoq), och att SEAT på det hela taget har spottat upp sig rejält de senaste åren. Däremot tycker jag att Skoda i Sverige är mer på hugget än SEAT, med bra erbjudanden. Just nu har t ex Skoda Stockholm ett erbjudande på Karoq för c:a 189 kkr, och det är ändå en tämligen ny bil. Något liknande på Ateca har jag inte sett överhuvudtaget. Även på Octavia brukar bra erbjudanden dyka upp regelbundet.

Håller med om att en del VW/Skoda/SEAT modeller känns väldigt lika. Karoq/Tiguan/Ateca t.ex. ser ut som samma bil med olika strålkastare? Märkenas olika image borde kunna utnyttjas lite bättre i vissa fall tror jag.

Men troligen säljer de tillräckligt många fler bilar med den differentiering som finns (ibland nästan bara image?) för att det skall vara lönsamt. Det kostar ju pengar att utveckla olika produkter också.

Det jag alltid sett som Skodas fördel är att de är ett halvnummer större än motsvarande VW/Audi, förutom att priset är märkbart lägre för samma grundteknik. Visst, de må vara lite påvrare inredda och inte lika väl ljudisolerade, men för mig räcker det att man sitter bekvämt och att alla säkerhets- och komfortfunktioner i övrigt fungerar oklanderligt. Dessutom fick den senaste versionen av Octavia - den som kom 2014 eller 2015 - rejält mycket bättre resultat i bullertester och den jämfördes med Golf som var bland de tystaste bilarna man testat. Kanske har det också att göra med att Skoda inte har samma fokus på "sportighet" som ofta numer innebär att vanliga familjebilar kör omkring med fälg/däckuppsättningar som för tankarna till någon form av racing och som absolut måste inverka negativt på ljudkomforten.
När det gäller min egen Octavia från 2011 som nu med råge passerat 18000 mil måste jag säga att i mina ögon är kvalitetskänslan oöverträffad. Jag märker ingen avgörande förslitning på varken inredning, säten eller instrumentpanel. Kanske har det att göra med att den främst körts långa sträckor och bara med två vuxna utan barn eller djur men jag tycker ändå det är ett synnerligen gott betyg.

Jo skillnaden mellan modellerna krymper, inte så konstigt då dom bygger på samma teknik och delar många många delar förutom designerprylarna som man ser.
Jag har haft min Ibiza i 5 år, har bara fått byta en reservdel, felet orsakade jag själv med en motortvätt. Ja glödlampor och torkarblad har jag fått byta också. Men det är väl ett väl så gott betyg om något. Man läser ju spaltmeter om folk som köper nya bilar idag som inte gör annat än åker till återförsäljaren med fel efter fel.

Teknikmässigt så tror jag att budgetvagnarna ofta får agera ”testbilar” innan premium VW och Audi får samma prylar. Ska inte ta gift på att så är fallet men ta som exempel motorerna. 1,2tsi kom väl i Fabia och Ibiza innan den blev basmotor i Golf? Samma med 1,0tsi, Skoda fick väl den innan Golf?
Jag tror att man hellre tar garantiproblemen i en budgetmodell som kan uppstå. Blir ju helt andra proportioner om VW eller Audi drabbas av mängder med problem.

Skoda klarar bra över än genomsnitt efter ägare nöjda i 3 olika land.
Danmark: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-05-vi-er-rekordglade-vores-biler
Norge: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49996
Sverige: https://www.bilpriser.se/subaru-toppar-autoindex-2018

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

FXX. Det är Pricis tvärt om mot ditt resonemang.
Allt nytänk får Audi och wv två år före Skoda.
Därför har ofta Skoda mindre fel och rappel jämförelsevis.
Och sedan är skodan bättre i allt som har med familj och vettig klok utrustning för vettigt pris.
Ja det vet alla som provat och förstår.

Och skodan fick 1,0an två år efter vw.
Sist var seaten.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Faktum är stt Skoda är inte billigast längre men bland dom klokaste och vettigaste bilarna med vettigaste utrusningen för priset och bra kampanjpriser som sällan syns i prislistan då dom inte får samma anons utrymme som systerbilarna.
Dessutom är dom riktigt tysta sedan några år.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Faktum är stt Skoda är inte billigast längre men bland dom klokaste och vettigaste bilarna.

Simply clever !
Skriv ut hela din tråd och alla inlägg och ta med vid kommande bilbyte, du borde minst få 50% rabatt för all den gratis marknadsföring du gjort mso :)

mso 1000 wrote:

Och skodan fick 1,0an två år efter vw.
Sist var seaten.

Okej, det var därför jag satte ett ? Dock när jag googlar ”1,0 tsi” så är det bara bilar från 2018 som kommer upp, golf, polo och skoda. Fick verkligen VW 1,0tsi redan som 2016 års modell?

Tror att Seat fick 1,0 TSI först...

Pi wrote:
Tror att Seat fick 1,0 TSI först...

Det kan stämma att den kom först i lillbilen.
Leon var nog sist ut tills alldeles nyligen.
Golf kom 2015 med 1,0tsi.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:

Det kan stämma att den kom först i lillbilen.
Leon var nog sist ut tills alldeles nyligen.
Golf kom 2015 med 1,0tsi.

Inte helt lätt att avgöra då den finns i 7 olika utföranden och effekt.
Polo var dock först, november 2014 som 2015 års modell, 95hk.
Golf fick 115hk april 2015, Seat Leon i maj samma år.
Allt enligt https://de.m.wikipedia.org/wiki/VW_EA211

Men Ibiza var också väldigt tidig. Har för mig att den var först men helt säker är jag absolut inte.
Nu gäller ju tråden dock Skoda och jag läste i en konkurrerande tidning att nya Scala skulle bli lite större än Golf. Det förstår jag definitivt inte eftersom man ju redan har Octavia i det segmentet.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.