Hej! Jag äger en Toyota Yaris 2018 modell som har servats hos Toyota sedan jag fick bilen som då hade gått 2500 mil. Bilen har idag gått ca 6600mil och bilen behöver servas nu i Augusti för att förlänga Toyotas begagnat Garanti, dock tycker jag servicen börjar bli dyr. Priset Jag fått är 5600kr men det kanske är normalt dessa tider :)
Toyota Yaris Service
Uppdaterat: 2025-07-25 15:45
Kommentarer
Du kan väl kolla vad en service skulle kosta i Torsby. En erkänt billig och bra bilverkstad. Då får du en tomt om ditt pris är bra.
Du kan självklart alltid pruta på priset du fått.
https://sjogrensbil.se/toyota/
Vad ska göras på servicen ??
Det är skillnad på service och service.
Min Toyota kostade drygt 2 000 kr för årlig enkel service (olje- och filterbyte). Mellanår-servicen var betydligt dyrare, och jag förmodar att det är den som Tom refererar till här. Priset verkar med tanke på inflationen inte orimligt.
Vad jag förstår är det en fullservice fast inget byte av tändstift. Men frågan är egentligen om man i princip är bunden till toyotas märkes verkstäder pga hybrid modell.
Ja du är bunden till en auktoriserad verkstad om du vill fortsatt ha de förlängda garantierna
https://www.toyota.se/garantier
Äh,
skit i toyotas dyra reservdelsservice och serva den på en icke auktoriserad verkstad då det trots allt är en gammal bil.
Tack för svar från alla :) lite kluven är man men har någon koll på om tex mekonomen kan serva Toyotas hybrider med ? sist jag kollade sa dom att bara Toyota kan göra själva hybridkollen? Sedan pratar en del om värdeminskning också :)
Kör på Toyota så du får alla garantier. Egentligen är det en helt ok pris för att få upp till tio års nybilsgaranti. Framförallt att ha garanti på hybridbatteriet kan vara smart. Och då tror jag nog att det krävs att en auktoriserad Toyota verkstad utför hybridkollen. Kan bli dyrköpt att försöka spara en tusenlapp.
Mr:
Jasså, toyota pajar alltså så därför ska även äldre / gamla toyotor servas till onödigt dyra kostnader?
Ja vad jag vill minnas så har du själv goda erfarenheter av att bilen kan gå sönder 😉
Så ja, inte alls dumt att betala nån tusenlapp extra och få en utökad garanti.
Har du det på Volvon ?
Alla bilar behöver väl servas ? Eller byta slitdelar ? Jag bytt skivor och klossar på den en gång. Men frågan från början var om det är lönt med en original service 😊 sedan har vi försäkringen som också täcker upp till 10 år på motor och hybrid komponenter om jag förstod hon på Trygg-Hansa rätt.
Tom:
Helt rätt, maskinförsäkringen dvs helförsäkringen täcker alla reparationer utan krav på märkesservice.
Mr:
Ja den förra toyota avensis årsmodell 2011 som vi köpte ny var verkligen en riktig sophög med minst lika mycket eller / mer reparationer som vilken annan bil som helst.
Har inte betalat något för extra skydd på Volvon. Volvias eget försäkringsbolag har mycket säkerhet inbyggt i bilens helförsäkring men de tre första åren betalar man en halvförsäkring men får helförsäkring gratis.
Så du kommer sluta serva din Volvo på Volvoverkstad när nybilsgaratin går ut efter två år?
Mr:
Inte efter två år men garanterat när bilen blir sex / sju år gammal, precis som frågeställaren undrar / överväger.
Skillnaden är väl att Toyota har en tioårig väl täckande garanti som aktiveras då man servat på auktoriserad Toyotaverkstad.
Vill man fortsatt ha den efter sex/sju år så servar man på Toyota, vill man inte så servar man på en billigare allbilsverkstad.
Jag servar Hyundaien själv i stället. Blir ändå billigare😉
Mr:
De allra flesta helförsäkringar ingår maskinskada i minst 12 år vilket gör att toyotas 10 årliga garanti är i princip värdelös, de enda som tjänar på kalaset är toyota som lurar sina egna kunder med något som man ändå har.
- Toyota är smarta - fula - lurifaxar som säljer på sina kunder dyra servicear som är värdelösa!
Ja tanken var ju att en god vän som hjälpt mig att byta bromsar och andra delar skulle servat den. Pratade med Trygg-Hansa och dom sa att jag kunde få problem med försäkringen om en privat person gjorde servicen ? Dock har jag bokat Toyotas dyra service :P kollade även med Mekonomen och dom skulle ha runt 4350kr enligt hemsidan. Så visst hade jag sparat 1300kr på det hela, förövrigt måste jag nog säga att bilen har varit väldigt driftsäker i det stora hela. Kanske inte den bästa bilen att köra längre sträckor med :)
Men det är ju allt annat, som inte ingår i en maskinskada, som täcks av ”garantin”
Så den är inte på något vis värdelös. Som du kanske vet finns det andra pinaler på en bil som kan haverera.
Men att du har denna inställning förvånar mig inte alls. Det är ju Toyota vi diskuterar, och det är ju något som katten släpat in enligt dig 🤣😂
Kom på att jag faktiskt fick ny backkamera på Toyotas garanti för 1 år sedan. Vet dock inte vad det hade kostat att byta en sådan om man betalat utan garanti.
Mr:
Toyotan har gått 6600 mil på snart 8! år det är mindre än min Volvo rullat på 1,5 år.
Vad katten släpar in eller inte vet jag ingenting om men att toyotas service är dyr är allmänt omvittnat.
När min Volvo är 8 år har den troligen rullat minst 35 000 mil och servas icke på auktoriserad verkstad. Det görs bara de första säg 5,6 åren.
Det är fasen sant :) då blir det mycket pengar om man säger så. Men finns det någon bil som man kör på intervall istället ? eftersom jag kör så få mil per år. Leasing blir väl dyrare antar jag ?
BMW har haft variabel service, vissa grejer på tid andra på körsträcka.
Men du kan väl serva nu och hoppa över ett år.
Nästa år är det väl en mindre service som kostar hälften av årets.
Och visst är Toyota dyra i service, nästan i nivå med vad Volvo tar för att serva bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.