Vi Bilägares forum

Toyota Rav4

Toyota Rav4

Undrar om någon har samma erfarenhet av Rav4,nya modellen, med buller från hjulhusen bak. Efter byte till vinterhjul, dubbfritt blev det betydligt tystare i kupe´n, men med sommarhjulen så får jag höja volyme på radion så fort jag kommer upp i hastighet.

Någon som har en ide´hur man kan isolera bort detta buller? Bitum matta , ljuddämpande skummatta, nu tänker jag från insidan

Uppdaterat: 2021-10-26 11:04

Kommentarer

Väldigt svårt att isolera bort buller från hjulen, men du kan ju prova.
Det finns speciella flerskikts ljudisoleringsmattor med ett tungt lager mellan två skumlager.
Men oftast kan bullret bestå av stomljud från hjulupphängningen och då blir det svårt, vissa bilar tillåter annan hårdhet på bussningar som reducerar ljudet, men om det går på RAV 4 vet jag inte.
Ta kontakt med Toyota och hör om de har några förslag.

Uppdaterat: 2021-10-26 13:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi Bilägare har under åren provat ljuddämpande material, men de ger aldrig vad utlovat i ljuddämpning. Det måste göras redan vid konstruktionsarbetet, vilket ju saabnisse också menar.

Uppdaterat: 2021-10-26 13:38

Ja att isolera utifrån utgår jag ifrån till tidigare försök, men pratade men en som jag pratat med som kör en Avensis och upplever inte samma buller i kupe´n , vad jag för stod samma bottenplatta,,,,,,men Rav 4 har ett hjulhus vid lastutrymmet som jag tolkar att det från hjulhuset bullret kommer,,
Min fråga kvar står, om jag river ut inredningen i lastutrymmet vad ska jag i så fall isolera med,, har t.o.m haft en ide´att spruta i fogskum,,,,,,,,,,,
Att kontakta Toyota ser jag som meningslöst för bilen är ju producerad och all tester visar ju att det finns buller i kupe´n

Uppdaterat: 2021-10-26 16:59

Sök på nätet om bullerdämpning. Du fick ett tips i mitt förra inlägg, du kan prova den mattan, men det är tveksamt om det hjälper.
Det är svårt att isolera bort ljud i en bil, det är något som bör göras med grundkonstruktionen.
Det är inte många länder som har så skrynkliga vägar som vi i Sverige och i de länder som har det är inte invånarna lika känsliga och det kan vara anledningen att vissa tillverkare inte lägger ner så mycket på bullerreducerande.

Uppdaterat: 2021-10-26 17:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om du hittar något som funkar så återkom med vad du har gjort.

Uppdaterat: 2021-10-26 20:02

Jag skulle börja med o titta in under skärmen.
Är innerskärmen bara plast kan den fungera som en högtalare, bäst är ju dämpa ljudet innan den når karossen.
Då skulle jag plocka ur innerskärmarna och limma nålfilt på de med kontaktlim. Lite pyssel då de är runda åt alla håll, så man får klippa o klistra. Men troligtvis mycket enklare än att riva inredningen.
Tung, bitumenmatta, kombinerat med mjuk filt är det man hittar bakom inredningen. Men det brukar fuskas vid tillverkning, isoleringen ligger lite här o där, och är inte heläckande.
På dyrare tysta bilar är isoleringen mer påkostad och just heltäckande.
Mins min BMW E39, som är en tyst bil. Det fanns inte en kvadratcentimeter utan isolering.

Uppdaterat: 2021-10-26 23:16

Inget nytt fenomen för Toyota eller nåt annat bilmärke heller, men Toyota ändrade bussningar på Avensis som kom 04-05 för att den bullrade så in i helv…om de va bara för svenska marknaden vet jag inte,
Men de är ju som saabnisse skriver många av våra ” asfaltvägar ” är unika.

Uppdaterat: 2021-10-27 05:58

Nja att limma nålfilt på innerskärmar ser jag som tveksamt eftersom det kommer att suga fukt och salt och jag tänkte behålla denna bil tills Miljöpartiet har klassat ut den som "Icke hållbar för miljön"

Uppdaterat: 2021-10-27 13:05

Att limma nålfilt på innerskärmarna är nog inte så farligt när det gäller korrosion, innerskärmar är ju nästan alltid i aluminium eller plast, men jag tror att det är meningslöst.
Bättre är nog en tung bitumenmatta, men om den gör någon skillnad är tveksamt.

Uppdaterat: 2021-10-27 17:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade liknande problem när jag 2012 köpte en ny Opel Mokka. Ett jobbigt brus från bagaget/hjulhus. Jag slet ut hela inredning i bagaget och baksätet. La in bitumen matta och en del olika isolering. Gjorde det under mattan i baksätet, under baksätet, i bagaget(där det bara var ren plåt under originalmattan), samt i hjulhus bak.
Som några av er redan har konstaterat, så hjälpte det föga. Det sitter i grundkonstruktionen med hjulhus och bussningar. Där hjälper inte med några bitumen eller andra ljudisoleringar. Men jag gjorde i alla fall ett gott försök. Kan också säga att jag var i kontakt med svenska agenturen för Opel, de hjälpte inte till något överhuvudtaget. De bara hänvisade till en återförsäljare.

Uppdaterat: 2021-11-02 16:59
Passat06@ skrev:

Undrar om någon har samma erfarenhet av Rav4,nya modellen, med buller från hjulhusen bak. Efter byte till vinterhjul, dubbfritt blev det betydligt tystare i kupe´n, men med sommarhjulen så får jag höja volyme på radion så fort jag kommer upp i hastighet.
Någon som har en ide´hur man kan isolera bort detta buller? Bitum matta , ljuddämpande skummatta, nu tänker jag från insidan

Rådet är alltså köp en annan bil än Toyota, t.ex en europisk bil i medel eller premiumsegmentet. Kanske en XC60 som är den tystaste bil jag ägt.

Uppdaterat: 2021-11-02 17:19
Christer skrev:

Passat06@ skrev:
Undrar om någon har samma erfarenhet av Rav4,nya modellen, med buller från hjulhusen bak. Efter byte till vinterhjul, dubbfritt blev det betydligt tystare i kupe´n, men med sommarhjulen så får jag höja volyme på radion så fort jag kommer upp i hastighet.
Någon som har en ide´hur man kan isolera bort detta buller? Bitum matta , ljuddämpande skummatta, nu tänker jag från insidan

Rådet är alltså köp en annan bil än Toyota, t.ex en europisk bil i medel eller premiumsegmentet. Kanske en XC60 som är den tystaste bil jag ägt.

Intressant är att dom där asiaterna kan om dom vill. T.ex Hyundai har varit en rejält bullrig bil, inte för inte kallad för ”bullerburk” av vissa skribenter. Men de senaste modellerna av till och med den lilla I20 har tagit sjumilakliv mot en tystare och behagligare ljudkuliss i kupén. Så dom kan om dom vill och prioriterar. Vad jag hört så har dom lagt ”svensk” grov asfalt på testbana för att åstadkomma detta.
För att återge en anekdot, från min bilsäljande son, så kom det in ett par som ville provköra en ny I20, endast för att få bekräftat att dom inte skulle köpa en sådan pga bullernivå och utrymme i bilen. Dom fick därifrån med ett signerat köpekontrakt på en I20.
Så ta inget för givet, det sker en konstant utveckling.

Uppdaterat: 2021-11-02 19:55

Guran, tydligen har den utvecklingen inte kommit till Toyota!
Eller är det endast RAV 4 som de glömt?

Uppdaterat: 2021-11-02 20:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den RAV4 som min bror tidigare hade (föregående modell) så lät det som om dörren eller fönstret var öppen när man satt i baksätet...

Uppdaterat: 2021-11-03 08:55
*Robban

Sedan har däckfabrikatet ang buller stor betydelse, blir nog ett mer välkänt tystare däck nästa år,,,

Uppdaterat: 2021-11-03 10:40

Blir den mycket tystare med vinterdäck?

Uppdaterat: 2021-11-03 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja väsentlig skillnad, visserligen dubbfria men nu behöver jag inte skruva upp radion när jag kommer ut på motorvägen, occh kan för vanlig samtalston

Uppdaterat: 2021-11-03 10:50

För att inte tala om däckprofilens betydelse för komfortens skull.

Uppdaterat: 2021-11-03 10:52

Ska bli intressant framöver när nyblivna elbilsägare typ tesla ska investera i nya däck. 21" hjul som är jättebilliga,,,,,

Uppdaterat: 2021-11-03 10:56
Passat06@ skrev:

Ska bli intressant framöver när nyblivna elbilsägare typ tesla ska investera i nya däck. 21" hjul som är jättebilliga,,,,,

Ingen Tesla som har 21" standard av de som levereras, och de som valt till större än original är troligtvis medvetna om extrakostnaden. Precis som med andra bilar.....

Uppdaterat: 2021-11-03 15:45
Passat06@ skrev:

Ska bli intressant framöver när nyblivna elbilsägare typ tesla ska investera i nya däck. 21" hjul som är jättebilliga,,,,,

Det är väl framförallt VAG:s elbilar som har gigantiska hjul och som grädde på moset olika däck bredd fram och bak.
Tesla har faktiskt förnuftigt små däck.

Uppdaterat: 2021-11-03 17:01

Guran
Nåja, det är inte värre än på andra SUV

Uppdaterat: 2021-11-03 17:17

Jag studerade priser på däck för stora fälgar för ett tag sen och blev förvånad över hur billiga de blivit. Det är förstås där volymerna finns numera.

Uppdaterat: 2021-11-03 18:43
L. Mäkinen skrev:

Jag studerade priser på däck för stora fälgar för ett tag sen och blev förvånad över hur billiga de blivit. Det är förstås där volymerna finns numera.

Jag tänkte inte riktigt likadant när jag beställde vinterdäck till min nya häromdagen, 3050 plus moms per däck....
Men visst har du rätt i att det är inom volymspannen som de kan hålla humana priser normalt, kan tänka mig att ett vettigt 17 el. 18-tums däck idag inte kostar mer än om du kommer och ska ha en idag mer ovanlig storlek för en 70-talsbil.

Uppdaterat: 2021-11-03 19:00

Tittade på en Polestar idag, som ev nästa bil. 25000kr tog de för 4 dubbfria vinterdäck på 19 tums fälg. Det hade jag faktiskt inte räknat med, en aningens dyrt.

Uppdaterat: 2021-11-03 22:08
Henrik M skrev:

L. Mäkinen skrev:
Jag studerade priser på däck för stora fälgar för ett tag sen och blev förvånad över hur billiga de blivit. Det är förstås där volymerna finns numera.

Jag tänkte inte riktigt likadant när jag beställde vinterdäck till min nya häromdagen, 3050 plus moms per däck....
Men visst har du rätt i att det är inom volymspannen som de kan hålla humana priser normalt, kan tänka mig att ett vettigt 17 el. 18-tums däck idag inte kostar mer än om du kommer och ska ha en idag mer ovanlig storlek för en 70-talsbil.

Lite OT:
Jag kollade priset på däck till åkgräsklipparen: 499 bak, och 420 fram - styck! Och det är inga uddadimension, utan som finns på massor av modeller.
Då är bildäck riktigt billiga i jämförelse!

Uppdaterat: 2021-11-04 19:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Om man räknar krasst så är sk standarddäck inte så dyra, ex 235/55-17-18 snittpris på ca 1500/1600 kr utslaget på milkostnad på 4000 mil så är det ca 1,50/mil,,,,,,,men som alltid , det svider i plånboken vid inköpstillfället
Vad kostar 1l bränsle idag? som räcker som bäst i 2 mil,,,,,, däck är billigt och det går inte att pruta på säkerheten

Uppdaterat: 2021-11-06 12:55
Passat06@ skrev:

,,,,,, däck är billigt och det går inte att pruta på säkerheten

Men den största säkerhetsrisken i trafiken är nog inte själva däcken utan den som sitter bakom ratten, tyvärr...

Uppdaterat: 2021-11-06 15:59
Pi skrev:

Passat06@ skrev:
,,,,,, däck är billigt och det går inte att pruta på säkerheten

Men den största säkerhetsrisken i trafiken är nog inte själva däcken utan den som sitter bakom ratten, tyvärr...

100% plus på den!
Det är ju samma med de yngre som kör ihjäl sig, de skiter totalt i om där står 80 på skyltarna och finns en fartkamera nån kilometer längre fram.

Uppdaterat: 2021-11-06 18:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu långt från TS fråga om ljuddämpa Rav4...

Uppdaterat: 2021-11-06 19:48

Men det verkar ju som han gett upp och insett att det är något som borde gjorts på konstruktionsstadiet!
Men helt klart kan andra däck hjälpa något.

Uppdaterat: 2021-11-06 19:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hade ofta toyotan som hyrbil ett antal ggr under förra året. Fantastisk bil på alla sätt. Låg förbrukningen. Bra utrymme. Pigg. Men tyvärr orimligt högt buller. Hade aldrig stått ut. Nu har du köpt v däck annars hade jag satsat på good year m tillägget soft...dvs ett skumlager insida. De jag pratat med märker stor skillnad. Kör man mycket Hade jag nog bytt bort bilen.

Uppdaterat: 2021-11-21 14:52

Har en arbetskollega som faktiskt lämnade tillbaka sin helt nya toyota rav 4 -21 mot en Ford Kuga plug in hybrid just beroende på väldigt högt vindbrus och vägbuller. Han menar att bullret i toyotan kunde liknas vid det buller och resonasljud som uppstår då ett hjullager är på väg att skära.

Forden är han ännu nöjd efter att ha kört den några månader. Eldriften fungerar också bra och tydligen är den dessutom snål på bensin. Jag tror att hans batterikapaciteten är på drygt 14 kWh där han som bäst kommit 7 mil på ren eldrift men vid normalkörning strax över 6 mil.

Uppdaterat: 2021-12-02 07:33