Toyota GT86

15 inlägg 0 nya
Toyota GT86

Inspirerad av Audi A5 sportbacks SLK har jag också börjat leka med tanken att skaffa en rolig andrabil. Dock är cab inget för mig. Var därför och provkörde en Toyota GT86 häromdagen. Den har ju fått mycket beröm för sina köregenskaper och dessa var det sannerligen inget fel på. Den gick hur bra som helst på vägen. Styrningen var också mycket bra. Gillade denna styrning bättre än den i BMW 1-serie t.ex. Men tyvärr så överskuggades allt positivt med bilen av vägbullret. Redan från 50 km/h så kom det så mycket buller från däcken att jag tyckte det gick över gränsen för vad som är uthärdligt. Jag hade förstås inte förväntat mig att bilen skulle vara tyst som en MB S-klass men den här bullernivån var mer än vad jag klarade av tyvärr. Mycket synd på en i övrigt fantastisk bil.

Har länge kollat på just GT86 och syskonbilen Subaru BRZ (som är billigare).
Men har ännu inte prövat några i verkligheten. Kul att få höra från någon som gjort det.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Av någon anledning som ingen begriper så har Toyota (åtminstone tidigare) monterat helt fel däck på GT86. Det är samma som sitter på Prius och de rullar lätt, men låter mycket och har tvär greppgräns. När jag testade tyckte jag det kändes fel att ha så lite förvarning innan greppet försvann helt. En tidigare kollega har en GT86 där han monterat sportigare däck och lite annat småkrafs i hjulupphängningen och nu har han en "kompetent sportvagn".

De flesta som provar såna är vana med motorer med mer vridmoment på låga varv och upplever bilen som trött.

Trist att den svenska ovanligt grova och bullriga asfalten ska fälla så många bilar.

Förr var det inte samma problem trots sämre isolerade bilar för då hade vi slät asfalt istället för stenkross.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

L. Mäkinen wrote:

De flesta som provar såna är vana med motorer med mer vridmoment på låga varv och upplever bilen som trött.

Den jag provade hade automat, vilken kanske maskerade tröttheten, men jag upplevde aldrig bilen som för trött. Tycker inte att snabb acceleration är grejen med denna bil heller. Det är ju chassit och den låga tyngdpunkten som är det viktiga. Och där tycker jag den var mycket bra. Men den är alldeles för bullrig. Provade en Mustang nyligen också och den var visserligen lite tystare men jag tycker inte köregenskaperna och framför allt inte styrningen var i närheten av GT86:an. Ärligt talat så fick den här provkörningen mej att inse att det här med sportig andrabil inte är riktigt för mig. Det handlar nog om att fortsätta låta förstabilen vara både komfortabel och tillräckligt sportig.

Prova en Mazda MX-5 RF innan du ger upp tanken!

L. Mäkinen wrote:
Prova en Mazda MX-5 RF innan du ger upp tanken!

Kanske ska göra det, men jag misstänker att den är ganska bullrig också. MX-5 var ju med i ViB:s bullertest och jag vill minnas att den var den absolut bullrigaste bilen i testet. Tror nog att jag skulle uppskatta en Alfa Giulia mer. Då får man ju både komfort och köregenskaper och dessutom är den inte så mycket dyrare än GT86. Men en Alfa Giulia känns ju inte som någon andrabil direkt.

Varför skulle den kännas som en andrabil?
Är det ett krav?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej det är det väl i och för sig inte, men jag behöver ju inte en fyra dörrars sedan som andra bil.

Ok, den här då. http://www.alfaromeo.se/modeller/alfa-romeo-4c
Säkert en trevlig bil och väldigt snygg!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hackenbush wrote:
Förr var det inte samma problem trots sämre isolerade bilar för då hade vi slät asfalt istället för stenkross.

När ungefär kom stenkrossen? 80-tal?

Hörde du förresten senaste podden från VIB?
Dom talade mycket om bullret, vilken skillnad det är jämfört med Tyskland.
Dom körde fort på autobahn och det var till och med klart tystare än laglig hastighet (dvs låg hastighet) på svenska vägar.

Har också kört den men körde en Fiesta ST efteråt, stor skillnad på motorerna. Fård blev det för mig.

I Sverige har vi granit. I Danmark, Tyskland och många andra länder har de helt annan sten, därav att asfalten låter mer. Det är liksom inte mycket att göra nåt åt.
Oavsett kornstorlek så har stenen gått genom en kross av något slag.

Man kan skifte dæk ex har Continental et meget lydsvagt nyt dæk ellers kører den på Michelenni prime.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.