Toyota Auris 2019. Behöver ingen laddhybrid!!?

41 inlägg 0 nya
Toyota Auris 2019. Behöver ingen laddhybrid!!?

Nya Auris, som kommer 2019. Kommer inte i laddhybrid utförande. Utan den "snåla" varianten, av hybridlinan, ska göra att någon laddhybrid inte behövs.

Länk till detta : http://teknikensvarld.se/nya-toyota-auris-officiell-nu-med-tva-hybrider-597617/

Från teknikens världs artikel: "Enligt Toyota ger den utomordentligt låga bränslekostnader och låga koldioxidutsläpp. Den ska också fungera att köra på el upp till 50 procent av de dagliga turerna. Någon plug in-laddning behövs inte, enligt Toyota"

Då den "snåla versionen" i grund, och botten. Verkar använda samma motor/elmotor, som Prius från 2016-.
Så uppstår frågan? Förutom att Toyota, såklart. Har förbättrat drivlinan något. Men hur kan den ersätta en laddhybrid? Om man enligt Toyota kan köra ca 50% av tiden på el?

Jag gissar nu! Men jag tror att det är betydligt större batteri, i bilen än tidigare. Och naturligtvis, förbättringar i hybridsystemet i allmänhet? Har svårt att se, hur Toyota skulle lösa det annars?.

Som Prius -17 ägare själv. Så är det nog ett något större batteri jag saknar mest. Då det ofta tar slut i lägre hastighetrer (1km/t - ca 40km/t), men har mer ström ju snabbare man kör. Ändå snittar jag 0,38 vid pump. Men, med ett större batteri. Så skulle det gå ner, garanterat!. Och då sitter inte jag i köer, eller något sådant. Utan det är 50, 70, och 90 väg. Med kortare sträckor 30, 40, och 110km/t. Ett fullt batteri, tar dock slut väldigt fort i låg hastighet.

1: Vad tror ni att Toyota har gjort, för att göra laddhybriden ovidkommande?

2: Kommer det fungera? Knappast i norrland, så det behöver vi nog inte diskutera ens.

Jag tror att det är marknadsförarsnack att påstå att den är jämbördig med en laddhybrid. Oavsett hur snål den är så hade den varit snålare med laddmöjlighet.

Det har ju framgått i andra trådar att det inte är 50 % av sträckan utan möjligen 50 % av tiden och står man då still en stor del i tät storstadstrafik så är det ju inte svårt att nå det värdet. Men ett större batteri utan att kunna ladda det hemmavid måste ju laddas av bilen och då främst av bensinmotorn - annars räcker det bara kanske 4 km i st f 2 km och sen är elenergin slut så gissningsvis är inte detta lösningen. Tror inte att nya Auris har nån effektivare drivlina än den Prius som säljs idag. HSD-drivlinan har nog börjat närma sig vägs ände - det är nog m a o svårt att göra den nämnvärt effektivare eftersom batteriet trots allt skall laddas av bilens motor och lite av bromskraftsåtervinning - men bromsar man inte speciellt mycket så kan ju inte heller så mycket energi skapas på det sättet. Så jag håller med Mäkinen.

1 Jag "TROR" att Toyota anser att tekniken för laddhybrider är för dyr och att man istället anser hybriden som det mest ekonomiska alternativet fram tills rena elbilar, man har ju laddhybrid redan men de verkar ju inte anse att det är något att satsa på, de som köper laddhybrider riskerar ju att ha en omodern bil om 5 år som dessutom är relativt dyr

2 förstår inte riktigt vad du undrar över? Hybrider fungerar ju redan perfekt även i norrland :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Praktiskt taget ingen bilist i vårt stora gemensamma garage orkar ens sätta i sladden till motor/kupévärmare trots nya fina eluttag med timer.
Och i Stockholm där garageplatser i dyraste nya flerfamiljshusen kostar 2 500 kr i månaden men som inte ens har ett eluttag och inte har någon möjlighet att sätta in något eluttag i framtiden gör att hybridbilar kan bli det närmaste elektrifierad fordon man kommer kunna köpa.

PREVIA,
Den ekonomiska och praktiska skillnaden mellan att sätta i en motorvärmarsladd och att koppla in en laddbar bil är ganska stor.
Måste vara konstiga byggnader om det är omöjligt att montera in eluttag. Reservat för "elallergiker"?

1:Jag tror knappast Toyota skulle släppa den billigare Auris med en bättre hybriddrivlina än den dyrare Prius. Det är nog exakt samma drivlina och har den fått nån förbättring så får även Prius den.

2: Den fungerar exakt likadant som din Prius. Möjligen något törstigare eftersom Prius har lägre luftmotstånd.

Mer intressant är väl, tycker jag, den sportigare 2.0 hybriden på 180hk. Hur snål blir den? Får den dra släp och i så fall hur tungt?

"Jag tror jag tror på sommaren".........

Jeg glæder mig til jul ,så vil jeg prøve auris 19 ,2,0 hybrid med paddleshift,.tror den bliver levende og sporty ..

Og jeg vil samtidig prøve folkevogn golf til sammenligning .

L. Mäkinen wrote:
Jag tror att det är marknadsförarsnack att påstå att den är jämbördig med en laddhybrid. Oavsett hur snål den är så hade den varit snålare med laddmöjlighet.
Dom säger ju förvisso inte att den är jämbördig, med en laddhybrid. Utan att, eftersom den kommer att gå att köra på el upp till 50% av tiden. Så behövs ingen laddhybrid. Men det är klart det är marknadsföring.

En norrlänning, kommer bara köra på el 50% av tiden. När han kör till brevlådan 500 meter bort. Bor man dock, som merparten ändå gör. I, eller nära en stad. Så kanske det ändå kan vara möjligt för vissa? Beroende på hur dom har löst det?

Simon no1 wrote:
förstår inte riktigt vad du undrar över? Hybrider fungerar ju redan perfekt även i norrland :)
Finns ju städer även i norrland. Och det är klart, att en hybrid "fungerar" även i norrland. Men landsvägskörning, långa sträckor i 90+ km/t. Så är en snåldiesel snålare.

Rutger Jönåker wrote:
1:Jag tror knappast Toyota skulle släppa den billigare Auris med en bättre hybriddrivlina än den dyrare Prius. Det är nog exakt samma drivlina och har den fått nån förbättring så får även Prius den.
2: Den fungerar exakt likadant som din Prius. Möjligen något törstigare eftersom Prius har lägre luftmotstånd.
Mer intressant är väl, tycker jag, den sportigare 2.0 hybriden på 180hk. Hur snål blir den? Får den dra släp och i så fall hur tungt?
Nuvarande Prius, är inte i närheten av att gå upp till 50% av tiden på el. Så något måste dom ha gjort. Men det är väl inte omöjligt att Prius får det också. Det är väl dags för ett facelift på den nu. Den kom ju 2015, började dock säljas i Sverige först 2016.

Och jag håller med om att 2,0 hybriden säkert blir intressantare för många. Och ännu fler, om den får dra lite mer på kroken. Men med tanke på att Raw 4 awd hybrid, får dra 1650kg. Så är det kanske inte omöjligt att det blir högre dragvikt än dom 725kg Prius får dra?

kallandes wrote:
Och jag håller med om att 2,0 hybriden säkert blir intressantare för många. Och ännu fler, om den får dra lite mer på kroken. Men med tanke på att Raw 4 awd hybrid, får dra 1650kg. Så är det kanske inte omöjligt att det blir högre dragvikt än dom 725kg Prius får dra?

Det verkar inte som att Toyota ser behovet av att kunna dra med deras personbilshybrider. Visst kan en Rav4 eller Lexus dra men då krävs mer än vanlig b-behörighet eftersom SUV:arnas totalvikt är högre. Kia och Hyundai klarar åtminstone 1300 kg så jag vet inte vad problemet är. En Kia Niro har väl ungefär samma fullhybridteknik som Toyota...?

6.15

pinjong wrote:

Det verkar inte som att Toyota ser behovet av att kunna dra med deras personbilshybrider. Visst kan en Rav4 eller Lexus dra men då krävs mer än vanlig b-behörighet eftersom SUV:arnas totalvikt är högre. Kia och Hyundai klarar åtminstone 1300 kg så jag vet inte vad problemet är. En Kia Niro har väl ungefär samma fullhybridteknik som Toyota...?
Om jag har förstått rätt, så verkar "problemet" vara backning. Det finns ingen backväxel. Utan dom går bara på el bakåt, och kan inte använda bensinmotorn i nuvarande modeller.

Rav 4 Hybrid får bara dra 800kg i FWD utförande, men 1650kg med en extra elmotor på bakaxeln (AWD).

KIA Niro har dubbelkopplingslåda och inte CVT så den tål nog lite mer. Sen är Toyotas bilar (bortsett från LC) ganska klent dimensionerade rent allmänt och inte gjorda för att tåla last och tyngder.

L. Mäkinen wrote:
KIA Niro har dubbelkopplingslåda och inte CVT så den tål nog lite mer. Sen är Toyotas bilar (bortsett från LC) ganska klent dimensionerade rent allmänt och inte gjorda för att tåla last och tyngder.
CVT lådan är nog inget problem. Vår förra Avensis med CVT fick dra 1800kg. Vilket du ser på sidan 6 här http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/avt_pf_web.pdf?_ga=2.165291259.534900747.1526984961-1223998541.1526984961

Dock som du säger, väldigt låga lastvikter på många Toyotabilar.

Växellådstypen är nog inte avgörande, DCT är kanske den sämsta att dra släp med då den måste slira på koppling i lågfart. Men att Toyota inte har en backväxel i sina hybrider verkar vara där skon klämmer. Men om elmotorn i den starkare hybriden är starkare kanske det även höjer släpvikten.

kallandes wrote:
Simon no1 wrote:förstår inte riktigt vad du undrar över? Hybrider fungerar ju redan perfekt även i norrland :)Finns ju städer även i norrland. Och det är klart, att en hybrid "fungerar" även i norrland. Men landsvägskörning, långa sträckor i 90+ km/t. Så är en snåldiesel snålare.

Ja okej då är jag med, men att köra in skatten på några cl skillnad lär inte gå

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

kallandes wrote:
L. Mäkinen wrote:KIA Niro har dubbelkopplingslåda och inte CVT så den tål nog lite mer. Sen är Toyotas bilar (bortsett från LC) ganska klent dimensionerade rent allmänt och inte gjorda för att tåla last och tyngder.CVT lådan är nog inget problem. Vår förra Avensis med CVT fick dra 1800kg. Vilket du ser på sidan 6 här http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/avt_pf_web.pdf?_ga=2.165291259.534900747.1526984961-1223998541.1526984961
Dock som du säger, väldigt låga lastvikter på många Toyotabilar.

Toyotas hybrider är en e-CVT som har absolut noll likheter med traditionell CVT till sin uppbyggnad.

Den senaste e-CVT är dock helt omarbetad med betydligt fler rörliga delar och troligen kommer den tillåta högre belastning.

Vikten ökar med större batteri, så frågan kommer att vara hur effektivt det visar sig vara. Om detta fungerar som de påstår så verkar det underligt att man inte kommit på detta tidigare!?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.