Subaru XV

27 inlägg 0 nya
Subaru XV

Jag har min Optima inlämnad på 3000-milaservice och eftersom jag tycker det är dags för hustrun att byta bil lånade jag en Subaru XV över dagen. Egentligen är det bara några dagar om året hon skulle ha nytta av fyrhjulsdrift, men varje år är det något tillfälle då jag får köra bilen sista biten hem för att hon inte klarat det.
Subaru är ett fabrikat jag aldrig haft, men de jag känner som haft såna verkar minst sagt nöjda. En av de saker jag retar mig på i hennes nuvarande Dacia är att man inte enkelt kan få information om vad klockan är eller hur många grader det är utanför bilen. Där är Subarun tvärtom. Man får siffror och bokstäver så det räcker och blir över.
Dessutom piper det lite då och då av olika saker, exempelvis när den adaptiva farthållaren har fått korn på en bil framför eller när den inte är kvar där. Filbytesvarningen piper också och blinkar om man själv missar att blinka.

Tyvärr låter det ganska mycket i bilen. När man startade motorn låg den på 1800 rpm och jag vet inte hur länge den tänkte göra det för jag petade i drive för att slippa ljudet. Ute på motorvägen är det däckbuller när man fått upp farten. Klart bättre än en Dacia, men...
Att övre delen av ratten inte blir varm märkte jag så jag håller tydligen pekfingret högt upp.
Åker man i lite fart och fäller ner gaspedalen låter motorn hysteriskt, men så mycket annat märkte jag inte att det hände.
Jag tror man kan få mer för 289 000 kr hos någon annan.

Hihi. Den känslan får jag i många bilar, ”finesser” men i skälva verket blir man vansinnig i allt plingande och ljud som skall varna och uppmärksamma på det ena och andra eller ligger en dm från linjen.
Det bottnar väl i att systemen inte är färdig utvecklade eller finns i en bättre variant i top modellen.
Klocka och ute temp har jag sett i panelen utan knapptryck sedan slutet 90 tal. :)
Bara halva värmeratten varm verkar enbart vara Japan design då även Mazda har så, fattar inte hur ingenjörerna tänkte där.
Minus 20 grader på halva ratten och plus 30 på mellan delen och när jag kör användrer jag hela ratten och kanske speciellt i stan.
Antar att det var bensin motorn 1,6 men inget vridmoment och effekt jämförelsevis med andra.
Tycker väl att en awd borde behöva effekten och vridmomentet.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tror att motor lider av en CVT-låda eller Lineartronic som Subaru kallar det. Den upplevs nog bättre som manuellt spakad.

Power to the people

Det är en 2.0 och de finns bara med automatlåda enligt infon i bilen. Den känns konstigt ryckig ibland när man ska iväg från stillastående. Fick nästan känslan av slungkoppling några gånger, men det är väl nåt elektromekaniskt.

Hmm. Undrar då hur "lilla" 1,6an med 115 hk och 150nm/3500rpn går med 1500kg bil med awd och automat.
Det låter spontant otroligt klent och min lilla 1,0 /200nm 2000rpn med 1275 kg framstår då som en raket.
Men ibland ljuger kanske siffror lite kanske.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kul att du testat XV, har sneglat lite på den i hallarna men inte kommit längre än att hoppat in i den.

Var detta den nya uppdaterade varianten?
http://www.subaru.se/modeller/nya-subaru-xv/

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Den funkar ju i vardagstrafik, men det är som andra CVT-bilar så att man gör allt för att inte behöva lyssna på brölandet och därför kör man sakta. Jag tror att det är hjärnan som är kalibrerad att jämföra ljudet med accelerationen och imponatoreffekten uteblir.
Enligt vad jag läst mig till sitter det en momentomvandlare med lock up före kättingen i CVTn och systemet försöker låsa convertern så ofta som möjligt.

Vad ska man göra med information om vägens lutning och ett schema över drivningen?

Subaru XV

Ungefär lika vettigt som "eko-trädet" i Optima.

Jo, det är den nya. Jag anmälde mig som intresserad för ett tag sen och de ringde i förra veckan och så kom vi överens om att jag skulle testa den när min bil ändå var på service.

Hur känns den inuti?
Den äldre kändes rätt billig och plastig, hur upplevde du denna? Känns din hybrid-Korean bättre ihopskruvad?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag tycker den känns riktigt OK. Visst är det plastig känsla i vissa plastdetaljer, men jag tycker det är bättre än andra Subaru jag kört. Det har varit äldre modeller då.
Det är ungefär som Optiman, tycker jag.

Subaru XV säljer dåligt och det förstår man om man äger eller känner någon Subaru XV ägare. En vägfogde i min vägförening kör en sådan i jobbet. Han menar att det mesta är skrutt på bilen efter att ha kört den ett knappt år och några tusen mil. Bl.a. säger han att bilen är plastigt opersonlig och ylar i växellådan. Han längtar tillbaka till sin gamla Golf som han körde innan Subban.

http://teknikensvarld.se/varning-for-vaxelladsras-i-subaru-bilar-310587/

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor,
Nu påstår ju Subaru att den nya XV bara har utseendet gemensamt med den gamla så fel på den tidigare går inte att överföra på den nya. Det är precis som tillverkare som har gjort bra bilar förut och inte är lika bra på det nu. Då var då och nu är nu.

Subaru är nog helt klart ett av bolagen som ligger risigt till om man inte allierar sig med andra tillverkare runt andra drivmedel och tekniker.
Dom har ju ett samarbete med Toyota med GT86/BRZ, varför inte spinna vidare på det?
Å andra sidan så kanske Toyota inte är så sugen på att alliera sig med en tillverkare som inte lärt sig dra åt skruvarna ordentligt eller har bristande kvalitetskontroll, det är lite den känslan man tyvärr får när man läser forumtrådarna om GT86 och BRZ.
Sen så kanske vissa tillverkare tyvärr får lite oförtjänt mkt kritik om det inte finns bra ÅF. Subaru verkar vara ett av de märken som verkar ha haft blandad kvalitet på ÅF.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny wrote:
Subaru är nog helt klart ett av bolagen som ligger risigt till om man inte allierar sig med andra tillverkare runt andra drivmedel och tekniker.
Dom har ju ett samarbete med Toyota med GT86/BRZ, varför inte spinna vidare på det?
Å andra sidan så kanske Toyota inte är så sugen på att alliera sig med en tillverkare som inte lärt sig dra åt skruvarna ordentligt eller har bristande kvalitetskontroll, det är lite den känslan man tyvärr får när man läser forumtrådarna om GT86 och BRZ.
Sen så kanske vissa tillverkare tyvärr får lite oförtjänt mkt kritik om det inte finns bra ÅF. Subaru verkar vara ett av de märken som verkar ha haft blandad kvalitet på ÅF.

Toyota äger ca 17% av Subaru.

Stoor wrote:
Subaru XV säljer dåligt och det förstår man om man äger eller känner någon Subaru XV ägare. En vägfogde i min vägförening kör en sådan i jobbet. Han menar att det mesta är skrutt på bilen efter att ha kört den ett knappt år och några tusen mil. Bl.a. säger han att bilen är plastigt opersonlig och ylar i växellådan. Han längtar tillbaka till sin gamla Golf som han körde innan Subban.
http://teknikensvarld.se/varning-for-vaxelladsras-i-subaru-bilar-310587/

Det är värre med växellådorna på Xc70. Samt partikelfilter m.m som strular det blir dyrt för ägarna.

Klen tröst för den som sitter med en Subaru XV och drabbats av växellådsras att även Volvo har problem.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny wrote:
Klen tröst för den som sitter med en Subaru XV och drabbats av växellådsras att även Volvo har problem.

Manuellt är det som gäller om man vill vara säker ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Säg inte det, är man en sopa på att växla så kan man säkerligen förstöra en manuell låda och dess koppling snabbt om man vill det också.
Men generellt så är det kanske så att ju fler komponenter, ju större chans att saker går sönder.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny wrote:
Säg inte det, är man en sopa på att växla så kan man säkerligen förstöra en manuell låda och dess koppling snabbt om man vill det också.
Men generellt så är det kanske så att ju fler komponenter, ju större chans att saker går sönder.

Ja och med dagens dubbelmasse svänghjul så finns det risker med manuell också.
Men jag tror oddsen är bättre ändå med manuell.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Hmm. Undrar då hur "lilla" 1,6an med 115 hk och 150nm/3500rpn går med 1500kg bil med awd och automat.
Det låter spontant otroligt klent och min lilla 1,0 /200nm 2000rpn med 1275 kg framstår då som en raket.
Men ibland ljuger kanske siffror lite kanske.

Ingen som provat instegs modellens lilla motor och som också verkar vara automat.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Gissar att det inte är någon Turbospis med dom siffrorna.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.