Små SUV

29 inlägg 0 nya
Små SUV

Bil Sweden. Statistik/nyregistreringar år 2017-01 - 2017-12.

1. Renault Captur: 3441 st, + 38,26%
2. Kia Niro: 3382 st, + 219,86%
3. Dacia Duster: 2600 st, + 30,65%
4. Peugeot 2008: 2310 st, + 11,97%
5. Mazda CX-3: 1842 st, + 1,38%
6. Mitsubishi ASX: 1313 st, - 32,02%
7. Suzuki Vitara: 1048 st, - 12,82%
8. Skoda Yeti: 1026 st, - 86,95%
9. Kia Soul: 910 st, + 123.91%
10. Opel Mokka: 890 st, - 56,97%
11. Honda HR-V: 838 st, + 67,44%
12. Nissan Juke: 648 st, - 7,69%
13. Suzuki S-Cross: 525 st, - 8,69%
14. Kia Stonic: 460 st, Ny
15. Citroen C4 Cactus: 452 st, -62,50%
16. Fiat 500X: 323 st, - 79,62%
17. Ford EcoSport: 256 st, - 66,66%
18. Opel Crossland X: 217 st, Ny
19. Jeep Renegade: 194 st, - 84,26%
20. SsangYong Tivoli:167 st, + 228,57%
21. Citroen C3 Aircross: 138 st, Ny
22. Suzuki Jimny: 113 st, Ny
23. SsangYong XLV: 100 st, + 60,00%
24. Seat Arona: 58 st, Ny

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

https://www.whatcar.com/search/reviews/small-suv/

Seat Arona har 5 stjärnor.
Kia Stonic, Skoda Yeti och Suzuki Vitara har 4 stjärnor.
Citroen C3 Aircross, Citroen C4 Cactus, Dacia Duster, Fiat 500X, Honda HR-V, Jeep Renegade, Kia Niro, Kia Soul, Mazda CX-3, Renault Captur och Suzuki S-Cross har 3 stjärnor.
Ford EcoSport, Mitsubishi ASX, Nissan Juke, Opel Crossland X, Opel Mokka, Peugeot 2008, SsangYong Tivoli och SsangYong XLV har 2 stjärnor.
Suzuki Jimny har 1 stjärnor.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

http://www.carbuyer.co.uk/reviews/recommended/best-small-suvs-and-crossover-cars

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Har bara sett Seat Arona på TV reklamen, men satan villken tråkig bil.

Känns ju lite mer inspirerande än t.ex. Dacia.

Små SUV

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Provsatt "nya" Dacia Duster igår men kan inte påstå att det kändes som en ny bilmodell med det mesta nytt. Interiören är säkert uppdaterad men frånsett bildskärmen så skulle den lika gärna kunna ha varit ifrån en typisk 90-talsbil. Nåt köpsug åstadkom den inte och kollar man sen utrustningslistan som saknar bl a autobroms och adaptiv farthållare samt att för att få 4WD och automat så måste man välja en diesel så - nä... Därmed inte sagt att det inte är en hygglig bil som säkert kommer att tilltala en del men trots prisnivån så var suget noll. Det finns helt klart mycket attraktivare bilar i klassen för inte alltför mycket mera pengar för att nån kommer att köpa en "från-bil" av den modellen har jag svårt att tro... Och vill man ha en mera normalt utrustad bil (ändå inte normalt för en ny modell 2018) så drar ändå priset iväg. Som sagt - kan säkert fungera bra men det är nog ändå ingen bil för köparen i gemen av den typen av bil - tror i alla fall jag.

Om man tittar på "topp-listan" i klassen i England i länken ifrån Carbuyer så är ju C3 Aircross avsevärt lägre prissatt jämfört med konkurrenterna - typ strax under 30.000 kr lägre för "inroparen" - men så är det ju inte i vårt land. Känns som att Citroen nog prissatt sina modeller lite för högt i Sverige för att vinna nya köpare - kanske i nån sort försök att höja statusen på sina bilar. Det är nog trots allt ett större steg att ta idag till att köpa en Citroen än till att köpa t ex en Kia och är priset i samma nivå så tror jag personligen att många avstår - om än inte entusiasterna men dessa allenast kan inte Citroen leva på. När man dessutom får 7 års garanti på Kia mot 3 år (vill jag minnas) på Citroen och just Citroen och Peugeot skulle säkert vinna försäljningsmässigt på klart längre garanti-tider. Renault kan ju lämna 5 år så då kan man tycka att även PSA borde kunna göra det. Bara mina egna tankar som privatbils-köpare men jag misstänker att jag inte är helt ensam om dessa...

Seat och Citroen har 3 år i UK, medan Kia har 7 även där. Är det likadant här?
Aircross rankas före Arona och Kia, med Kona som uppstickare.
Men, en del påverkas nog av ett lägre pris på Aircross som nämnt ovan.
http://www.autoexpress.co.uk/seat/arona/101768/seat-arona-vs-citroen-c3-aircross-vs-kia-stonic

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jo, i praktiken är det nog samma garanti-villkor i U.K som i Sverige verkar det som för dessa märken.

Peugeot 2008 vann på 105 poäng än Renault Captur på 75 poäng.
https://www.caradisiac.com/comparatif-video-renault-captur-restyle-vs-peugeot-2008-la-revanche-114355.htm

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

TV Nr 16, 19 juli 2018.
5xminisuvar.
Citroën C3 Aircross 110 hk fick mycket dålig 54 av 100 och milkostnad 43,55 kr. Seat Arona 115 hk fick topp 69 av 100 och milkostnad 31,77 kr.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag funderar både på Citroën C3 Aircross 110 hk man, endast 16" däck för utrustning för Feel och Seat Arona 115 hk man eller DSG, endast 16" däck.
Båda är starka sida på alla olika jornalist. AMS testat är Aircross är mest 1a, komfort och 4a, karisma "Vill ha" ganska bra. Arona är mest 1a, karisma "Vill ha" och 4a, komfort ganska bra.
Aircross man 112 CO2 och Arona 113 CO2 både man och DSG.
Räcker små SUV för mig denna ovan 2 bilar som har låg 112 - 113 CO2 endast bensinmotorer och ingen annan märken har låg CO2 utan är hög CO2.
Vi får se framöver små SUV för fortsättning provkörning igen noga annars vanligt kombi bara en är Seat Leon ST 1.0 TSI DSG.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Citroënen är väl ändå en betydligt mycket mer karismatisk bil. Men du måste provköra, skit i vad dom där bortskämda och säkert mutade journalisterna säger.

Chock priset på Citroën.
Citroën C3 Aircross 110 hk Feel man och markerat 1 mil och datum 10 aug och står värde 160.800 kr från Bilpriser.
Bytbil billigast är 174.900 kr. Beställning kampanj 194.900 kr från Citroën hemsidan.

Seat Arona 115 hk Style man och markerat 1 mil och datum 10 aug och står värde 170.200 kr från Bilpriser.
Bytbil billigast är 164.900 kr. Beställning kampanj bilar i lager 166.900 kr och fabriksbeställning 171.900 kr från Seat hemsidan.

C3 Aircross hos handlare är ca 14.100 kr dyrare och beställning är ca 34.100 kr dyrare.
Arona hos handlare är ca 5300 kr billigare, lager är ca 3300 kr billigare och beställning är ca 1700 kr dyrare.

Teknikens Värld Nr:16, 19 juli 2018.
C3 Aircross värdeminskning upp till 3 år blir 42.400 kr per år då är det 3533 kr förlust varje månad.
Arona värdeminskning upp till 3 år blir 26.233 kr per år då är det 2186 kr förlust varje månad.
T-Roc värdeminsning upp till 3 år blir 32.367 kr per år då är det 2697 kr förlust varje månad.

Jag har fast 3000 kr varje månad för automatisk överför från min Personkonto till Sparkonto med samma bank Nordea.
Rimligt god byte varje 3 år nybil. Jag tycker det är hutlöst dyrt att äga C3 Aircross än Arona med samma småsuv.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Och en till som småbil med Bytbil. Har markerat datum, mil, utrusning är densamma utom motor skillnad 82 och 110 hk tills sist resultat.
Citroën C3 82 hk Feel är 8.900 kr billigare än bilpriser.
Citroën C3 110 hk Feel är 8.700 kr dyrare än bilpriser.

Det måste vara dåligt för C3 och C3 Aircross med 110 hk.
Billigt är 82 hk.
Jag förstår ingenting om detta priser som säljer väldigt bra på 82 än 110 hk för billigt ägandekostnad och får sämre kraft i motor och slöast omkörningar.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Chock priset på Citroën.
Citroën C3 Aircross 110 hk Feel man och markerat 1 mil och datum 10 aug och står värde 160.800 kr från Bilpriser.
Bytbil billigast är 174.900 kr. Beställning kampanj 194.900 kr från Citroën hemsidan.
Seat Arona 115 hk Style man och markerat 1 mil och datum 10 aug och står värde 170.200 kr från Bilpriser.
Bytbil billigast är 164.900 kr. Beställning kampanj bilar i lager 166.900 kr och fabriksbeställning 171.900 kr från Seat hemsidan.
C3 Aircross hos handlare är ca 14.100 kr dyrare och beställning är ca 34.100 kr dyrare.
Arona hos handlare är ca 5300 kr billigare, lager är ca 3300 kr billigare och beställning är ca 1700 kr dyrare.
Teknikens Värld Nr:16, 19 juli 2018.
C3 Aircross värdeminskning upp till 3 år blir 42.400 kr per år då är det 3533 kr förlust varje månad.
Arona värdeminskning upp till 3 år blir 26.233 kr per år då är det 2186 kr förlust varje månad.
T-Roc värdeminsning upp till 3 år blir 32.367 kr per år då är det 2697 kr förlust varje månad.
Jag har fast 3000 kr varje månad för automatisk överför från min Personkonto till Sparkonto med samma bank Nordea.
Rimligt god byte varje 3 år nybil. Jag tycker det är hutlöst dyrt att äga C3 Aircross än Arona med samma småsuv.

Ja eller privatleasa en Golf med automat för 2395:- per månad...

junkers wrote:
GF wrote:Chock priset på Citroën.
Citroën C3 Aircross 110 hk Feel man och markerat 1 mil och datum 10 aug och står värde 160.800 kr från Bilpriser.
Bytbil billigast är 174.900 kr. Beställning kampanj 194.900 kr från Citroën hemsidan.
Seat Arona 115 hk Style man och markerat 1 mil och datum 10 aug och står värde 170.200 kr från Bilpriser.
Bytbil billigast är 164.900 kr. Beställning kampanj bilar i lager 166.900 kr och fabriksbeställning 171.900 kr från Seat hemsidan.
C3 Aircross hos handlare är ca 14.100 kr dyrare och beställning är ca 34.100 kr dyrare.
Arona hos handlare är ca 5300 kr billigare, lager är ca 3300 kr billigare och beställning är ca 1700 kr dyrare.
Teknikens Värld Nr:16, 19 juli 2018.
C3 Aircross värdeminskning upp till 3 år blir 42.400 kr per år då är det 3533 kr förlust varje månad.
Arona värdeminskning upp till 3 år blir 26.233 kr per år då är det 2186 kr förlust varje månad.
T-Roc värdeminsning upp till 3 år blir 32.367 kr per år då är det 2697 kr förlust varje månad.
Jag har fast 3000 kr varje månad för automatisk överför från min Personkonto till Sparkonto med samma bank Nordea.
Rimligt god byte varje 3 år nybil. Jag tycker det är hutlöst dyrt att äga C3 Aircross än Arona med samma småsuv.
Ja eller privatleasa en Golf med automat för 2395:- per månad...

Ja, vem köper en bil cash i dag. Möjligtvis dom som tror dom får bättre pris om dom betalar kontant. Betydligt bättre att pengarna får jobba än att spendera dom på en bil som finansieras med 2-3% räntekostnad när du kan investera 200.000kr å få mycket bättre avkakastning på börsen.

GF wrote:
Chock priset på Citroën.
Citroën C3 Aircross 110 hk Feel man och markerat 1 mil och datum 10 aug och står värde 160.800 kr från Bilpriser.
Bytbil billigast är 174.900 kr. Beställning kampanj 194.900 kr från Citroën hemsidan.
Seat Arona 115 hk Style man och markerat 1 mil och datum 10 aug och står värde 170.200 kr från Bilpriser.
Bytbil billigast är 164.900 kr. Beställning kampanj bilar i lager 166.900 kr och fabriksbeställning 171.900 kr från Seat hemsidan.
C3 Aircross hos handlare är ca 14.100 kr dyrare och beställning är ca 34.100 kr dyrare.
Arona hos handlare är ca 5300 kr billigare, lager är ca 3300 kr billigare och beställning är ca 1700 kr dyrare.
Teknikens Värld Nr:16, 19 juli 2018.
C3 Aircross värdeminskning upp till 3 år blir 42.400 kr per år då är det 3533 kr förlust varje månad.
Arona värdeminskning upp till 3 år blir 26.233 kr per år då är det 2186 kr förlust varje månad.
T-Roc värdeminsning upp till 3 år blir 32.367 kr per år då är det 2697 kr förlust varje månad.
Jag har fast 3000 kr varje månad för automatisk överför från min Personkonto till Sparkonto med samma bank Nordea.
Rimligt god byte varje 3 år nybil. Jag tycker det är hutlöst dyrt att äga C3 Aircross än Arona med samma småsuv.

Vad skall du med suv till när du kört vanlig bil.
Välj en fabia istället för småsuv.
Bättre och snålare bil än dom tre ovan och billigare på alla sätt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Han skall ju ha en Leon ST Cupra
0-100 är väl ändå det viktigaste.
Och journalisterna ger goda omdömen :)

Guran wrote:
junkers wrote:GF wrote:Chock priset på Citroën.
Citroën C3 Aircross 110 hk Feel man och markerat 1 mil och datum 10 aug och står värde 160.800 kr från Bilpriser.
Bytbil billigast är 174.900 kr. Beställning kampanj 194.900 kr från Citroën hemsidan.
Seat Arona 115 hk Style man och markerat 1 mil och datum 10 aug och står värde 170.200 kr från Bilpriser.
Bytbil billigast är 164.900 kr. Beställning kampanj bilar i lager 166.900 kr och fabriksbeställning 171.900 kr från Seat hemsidan.
C3 Aircross hos handlare är ca 14.100 kr dyrare och beställning är ca 34.100 kr dyrare.
Arona hos handlare är ca 5300 kr billigare, lager är ca 3300 kr billigare och beställning är ca 1700 kr dyrare.
Teknikens Värld Nr:16, 19 juli 2018.
C3 Aircross värdeminskning upp till 3 år blir 42.400 kr per år då är det 3533 kr förlust varje månad.
Arona värdeminskning upp till 3 år blir 26.233 kr per år då är det 2186 kr förlust varje månad.
T-Roc värdeminsning upp till 3 år blir 32.367 kr per år då är det 2697 kr förlust varje månad.
Jag har fast 3000 kr varje månad för automatisk överför från min Personkonto till Sparkonto med samma bank Nordea.
Rimligt god byte varje 3 år nybil. Jag tycker det är hutlöst dyrt att äga C3 Aircross än Arona med samma småsuv.
Ja eller privatleasa en Golf med automat för 2395:- per månad...
Ja, vem köper en bil cash i dag. Möjligtvis dom som tror dom får bättre pris om dom betalar kontant. Betydligt bättre att pengarna får jobba än att spendera dom på en bil som finansieras med 2-3% räntekostnad när du kan investera 200.000kr å få mycket bättre avkakastning på börsen.

Då måste du ju garantera minst 5 procent efter alla avgifter och skatter för att gå plus med lån. Det är inte så självklart i dag om man inte vill ta onödig stora risker eller låsa pengarna länge. Och risken finns alltid att räntan drar iväg, plus att ett lån kan ge sämre förutsättningar till andra lån för exempelvis bostad.
Kom ihåg 1992 då räntan drog iväg till 500 procent...

Ja men om det nu sker kan man väl lösa lånet. Har varit ganska dumt att ödsla kapital på en bil dom senaste åren.
1992 lär väl inte komma tillbaka, då måste man väl oxå gardera för Krügerkrachen och depressionen i USA.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.