Senaste VW Passat 2015-2019

50 inlägg 0 nya
Senaste VW Passat 2015-2019

Hej
Vi behöver snart en bil till. Passat som kombi är en av de mest intressanta. Den kommer köpas begagnad. De saker jag främst undrar över är:

Fel, och brister? Vad kan jag förvänta mig, skulle kunna hända?

LED High, väldigt bra ljus. Men är det alltid adaptiv helljus med LED High? Eller var det ytterligare något tillval till LED High?

Dynaudio stereon? Ser på pappret ut att ha väldigt bra ljud. Någon med erfarenhet av just senaste Passat, och andra jämförbara bilar? Då det är en väldigt subjektiv upplevelse, så skulle det vara bra, med "Bättre/sämre än Bose stereon i Mazda 6 Optimum" t.e.x

Panoramatak vill vi väldigt gärna ha. Dock väldigt få begagnade som har det. Bygger det ner mycket, takhöjdsmässigt? Eventuella fel, läckage, går ej att öppna/stänga osv?

4wd Är den känslig för olika mönsterdjup på däcken?

Är det fortfarande någon modell av DSG låda man ska undvika?

Bensinturbo i första hand vi letar efter, helst som alltrack. Men då utbudet ökar 10 falldigt med diesel, så blir det nog där vi hamnar. Vad ligger servicarna på i Stockholmsområdet? Både oljebyte, och inspektion?

Sammanfatningsvis letar vi alltså hellst efter en:
*Alltrack
*4WD
*Dynaudio
*Adaptiva LED High
*Öppningsbart panorama tak
*Hellst TSI 220, men slutar förmodligen med en diesel!
*DSG låda, med botade barnsjukdomar.
*Max, absolut max. 300k, 8000 mil.

Tacksam för svar av ägare, eller tidigare ägare. Folk som bara har åsikter om märket i sig, behöver inte svara.

VAG koncernens DSG låda är bra. Håll dig inom dessa årtal för att inte riskera och få en växellåda som äldre och torr variant, många problem med dessa.
Skall vara den våta Dsg lådan.
Service ökar ofantligt med Dsg i pris. Efter 3 år 6000 mil, tror jag det är görs oljebyte på växellådan och annan service.

4wd är ju inte symmetrisk/alltid drivande så mönsterdjup är ju den inte super känslig för.
Dock skall det inte vara för stora skillnader på framaxelns däck resp bakaxeln däck.
Biltillverkaren rekommenderar helst bara 1% skillnad vilket är sjuk lite. Däcktrycket och rullomkretsen är ju viktigt att det är samma.

4wd och DSG är bra kombination.
Dissel rekommenderar jag verkligen. Dock lite mer skatt så du vet det.

Alltrack är ju en högre bil, om det behövs ifall du kör på skogsvägar eller liknande så är det värt det, inte annars.

Dynaudio stereon låter väldigt bra, har bara provkört inte ägt. Betydligt bättre än Bose i Mazda, som inte låter speciellt bra, bra hyfsat och kan spela relativt högt, Jag har haft en sådan i en CX-5
Originalljudet i Passaten tyckte jag lät ungefär som Mazdans Bose

Hur mkt dyrare blir det med en DSG låda vs manuell i servicekostnader?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Pratade med en kompis som hade gjort 6000mil service på sin Q5 med DSG låda. 11.000kr hade den servicen kostat.
Nu tar man säkert mer betalt för att serva en Audi än en VW.

Oj, inser nu att jag verkligen inte ska gnälla på mina servicekostnader :-)
Men bra info, vill man ha automat så spelar det kanske ingen roll, men ändå bra att ha med i kalkylen att det kostar några tusingar extra att serva.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Stor service vid 6000/12000mil med extra oljebyten i avd och dsg kan kosta mellan 8000-11000 beroende på var i landet oavsett vilken vag bil det gäller.

Men vad det gäller bilar med awd och automat är det nog dom service priserna man talar om oavsett om vi pratar Subaru eller Volvo eller något annat fabrikat.
Det är inte helt gratis med awd och automat.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En kompis med en något äldre Octavia fick prisuppgift av märkesverkstan att bara oljebytet i DSG-lådan skulle kosta runt 7000 kr. Vill minnas att han lät en annan verkstad göra jobbet för runt 4000 kr eller nåt sånt. Så billigt är det inte.

Begtest i TV Nr 2 -19

Patrik Österberg wrote:
VAG koncernens DSG låda är bra. Håll dig inom dessa årtal för att inte riskera och få en växellåda som äldre och torr variant, många problem med dessa.
Skall vara den våta Dsg lådan.
Service ökar ofantligt med Dsg i pris. Efter 3 år 6000 mil, tror jag det är görs oljebyte på växellådan och annan service.
4wd är ju inte symmetrisk/alltid drivande så mönsterdjup är ju den inte super känslig för.
Dock skall det inte vara för stora skillnader på framaxelns däck resp bakaxeln däck.
Biltillverkaren rekommenderar helst bara 1% skillnad vilket är sjuk lite. Däcktrycket och rullomkretsen är ju viktigt att det är samma.
4wd och DSG är bra kombination.
Dissel rekommenderar jag verkligen. Dock lite mer skatt så du vet det.
Alltrack är ju en högre bil, om det behövs ifall du kör på skogsvägar eller liknande så är det värt det, inte annars.

Tack för svar. Mycket att beakta. Ja blöta dsg lådan sägs vara mycket bättre. Visst är det Haldex på 4wd? Och det är främst för dåligt plogade mindre vägar vid fritidshuset, vi behöver högre markfrigång till.

Guran wrote:
Dynaudio stereon låter väldigt bra, har bara provkört inte ägt. Betydligt bättre än Bose i Mazda, som inte låter speciellt bra, bra hyfsat och kan spela relativt högt, Jag har haft en sådan i en CX-5
Originalljudet i Passaten tyckte jag lät ungefär som Mazdans Bose

Tack. Ja då lär ljudet räcka för mig. Bose/Mazda var bara ett exempel. För att få något att relatera till. Men då jag ändå upplever det som helt ok, så tog jag det som ex.

mso 1000 wrote:
Stor service vid 6000/12000mil med extra oljebyten i avd och dsg kan kosta mellan 8000-11000 beroende på var i landet oavsett vilken vag bil det gäller.
Men vad det gäller bilar med awd och automat är det nog dom service priserna man talar om oavsett om vi pratar Subaru eller Volvo eller något annat fabrikat.
Det är inte helt gratis med awd och automat.

Tack

Pi wrote:
En kompis med en något äldre Octavia fick prisuppgift av märkesverkstan att bara oljebytet i DSG-lådan skulle kosta runt 7000 kr. Vill minnas att han lät en annan verkstad göra jobbet för runt 4000 kr eller nåt sånt. Så billigt är det inte.

Intressant, värt att kika på.

Rikard wrote:
Begtest i TV Nr 2 -19

Jepp, har den tidningen. Stort tack ändå.

Oj oj oj...vilka spridda gissningar vi har i tråden:)
Som vanligt så är det folk som gissar hej vilt som aldrig ägt bilarna ifråga.
Att byta olja i Haldex kostar 1185kr+moms. Intervallet är 6000 mil, så 25öre/mil ligger den extrakostnaden på.

Senaste VW Passat 2015-2019

Att byta olja i en DSG DQ250 kostar 2665kr. Intervallen är 6000 mil så det blir en milkostnad på 44öre.
Specen:
PAKETNR: 5K1S34011025
VÄXELLÅDSOLJEBYTE 60'/DSG 02E
34015550 VÄXELLÅDSOLJA BYTE 0,50t=627,50:-
02E305051C FILTER 1 x 213,40=213,40:-
G 052182A2 OLJA 7 x 178,20=1247,40:-
N 0438092 TÄTRING 2 x 6,71=13,42:-
N 91084501 TÄTRING 1 x 30,80=30,80:-

FXX. Din räkning är det på märkesverkstad eller fristående?
Vid vilket miltal gäller fakturan?
Och vart är dsg oljebytet?

Om du lägger till ett dsg oljebytet kommer du nog nästan upp på 7-8t tror jag.

Som sagt stor spridning även på priserna på märkesverkstäderna.

Går man på fristående Meca/mekonomen sparar man ofta nån tusenlapp eller två men med tanke på goodwill så skulle jag vara ytterst tveksam att skippa märkesverkstaden.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

FXX wrote:
Oj oj oj...vilka spridda gissningar vi har i tråden:)
Som vanligt så är det folk som gissar hej vilt som aldrig ägt bilarna ifråga.

Ha ha, detta forum i ett nötskal... :-)

Men att påstå att det är dyrt att åka DSG-låda som man slipper byta koppling på efter 2400 mil och 4-motion för att aldrig köra fast för 70öre/mil är väl höjden av missvisande snålhetskritik?
Kör man 2000 mil per år så ligger merkostnaden för detta på 1400kr. En bil för 300.000 tappar 50.000 i värde under samma tid. Men visst, vi har alla olika preferenser, vissa bokför på cl. vad dom tankar på spritmonitor. Jag tycker bara resonemanget haltar i jämförelse med vad allt annat kostar med bilar. På ren svenska, det är en piss i havet i jämförelse med värdeminskning/soppa/försäkring/skatt/reservdelar osv.

Dumheter anser jag att negligera tipsen.
På den bil som avses kan det nog skilja 3-4000:- mellan lägsta och högsta priset på en fullservice när allt skall göras beroende på vart i landet och märkes eller fristående verkstad.

Det lönar sig att ringa runt och kolla.
Den som inte gör det får skylla sig skälv

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fxx. Det ser överkomligt ut.
Är det på märkesverkstad.
Antar att det är utanför 08 området.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.