Renault Zoe 22kw - motorvägspendling 10 mil - fungerar det?

12 inlägg 0 nya
Renault Zoe 22kw - motorvägspendling 10 mil - fungerar det?

Hej!

Är det någon som äger en Renault Zoe 22 kw och har lite koll på verklig räckvidd? Skulle uppskatta input i sådana fall.

Har spanat en del på den som jobbpendlingsbil och pratat med en säljare om det tidigare. Han menade att den var perfekt till det och att det inte var några problem med räckvidden i mitt fall.

Pendlingsavståndet är 10,0 mil varav 8 mil är motorväg 110 km/h (5 mil enkel väg men det finns bara en laddstation på arbetsplatsen så man kan inte räkna med att man kan ladda).

Så, idag var jag och provade bilen (den har gått ca 3500 mil om det är relevant att känna till). Under själva provkörningen kändes det som att det sög ganska mycket batteri. För det första så var den fulladdad (den har gått ca 3500 mil om det är relevant att känna till) och det stod då att uppskattad räckvidd var ca 12 mil. Totalt körde jag 2 mil (19km) på motorvägen med farthållare inställd på 110km/h och efter det så hade 3 mil av den uppskattade räckvidden försvunnit. Så om man tar förhållandet mellan den uppskattade räckvidden och faktiskt körsträcka så borde man inte komma längre än knappt 8 mil på motorvägen.. Är det någon som har en Renault Zoe och kör enbart eller mycket motorväg som har koll på om så är fallet? Idag var det ju dessutom ca 20 grader ut, sommardäck på naturligtvis, så ganska bra förhållanden. Säljaren jag pratat med tidigare menade ju att den var perfekt och trodde att den skulle klara 15 mil med min pendlingskörning, kanske något mindre under vintertid.

Finns noll chans att du klarar den pendlingen året om.

Ja men inte kan du köra 110 med en elbil och tro att den inte slukar ström
Max 100 men helst saktare och helst i baksuget efter en långtradare.

Hmm.. Större delen av året kan det fungera, Zoe har ju förvärmning av kupen dessutom. Men 110 km/h på vintern och slask på det är jag tveksam till, tyvärr! Som Guran skriver är "max" 100 km/h bra för elbilarna med mindre batterier. Jag skulle nog rekommendera en Leaf (24 kWh) eller e-Golf (24 kWh) före en Zoe för den typen av pendling.

Jag kör själv en Ioniq Electric som absolut skulle fungera för ditt behov, men tyvärr ligger de i ett högre prisläge än en Zoe. Från 220 kkr.

Om du har Facebook finns flera ägargrupper för Renault Zoe att kolla med. Du kan nog få bättre svar där!

Power to the people

Grosser wrote:
Hmm.. Större delen av året kan det fungera, Zoe har ju förvärmning av kupen dessutom. Men 110 km/h på vintern och slask på det är jag tveksam till, tyvärr! Som Guran skriver är "max" 100 km/h bra för elbilarna med mindre batterier. Jag skulle nog rekommendera en Leaf (24 kWh) eller e-Golf (24 kWh) före en Zoe för den typen av pendling.
Jag kör själv en Ioniq Electric som absolut skulle fungera för ditt behov, men tyvärr ligger de i ett högre prisläge än en Zoe. Från 220 kkr.
Om du har Facebook finns flera ägargrupper för Renault Zoe att kolla med. Du kan nog få bättre svar där!

Inte för inte att tragiken på Norska motorvägar rullar på i maklig takt :)
Har en kollega som nyss köpt en Leaf.
Som han sa så rusar elförbrukningen så fort farten går upp, absolut under 100 och helst i baksuget på lastbilar.
Så att pendla 10 mil borde absolut gå.
Vet pendlare som åker 8 mil enkel väg med Zoe. Så det gäller att anpassa farten.
Testa samma sträcka och sänk farten 10-15 km/Tim.
Redigerat.
Såg att jag citerade Grosser
Kolla framförallt på Norska sidor där antalet brukare är mångdubbelt

Tror med att den är gränsfall om du siktar på köra året runt, sen ska du ju ha med i beräkningen att det kan ske en olycka där du måste köra en omväg, eller sitta länge i kö med full värme m.m...
Jag hade med köpt nåt med större batteri.
Däremot ska du absolut inte se din förbrukning från en provkörning som respresentativ för hur du kommer köra sen.......en elbil kör man lite annorlunda, man lär sig att "åka på vridet", släppa rätt för att nyttja Regen och rörelseenergin......det är inget man tänker på sen utan sätter sig i ryggraden.......Så jag tror utan tvekan att man klarar den sträckan med den bilen, men inte med den reserven jag hade velat ha för att känna mig bekväm....

Henrik M wrote:
Däremot ska du absolut inte se din förbrukning från en provkörning som respresentativ för hur du kommer köra sen.......en elbil kör man lite annorlunda, man lär sig att "åka på vridet", släppa rätt för att nyttja Regen och rörelseenergin......det är inget man tänker på sen utan sätter sig i ryggraden...
Absolut, det inbjuder till aktiv bilkörning på ett nytt sätt! :-)

Power to the people

Grosser: Verkligen, och det är därav jag tror med som de i en annan tråd misstar Tesla-förare för att köra lugnt för att de har ont om räckvidd, utan de kör lugnt och mjukt för att aktivt tävla i snålkörning......
Jag snålkörde igår och redan efter ett par mil såg jag 720 km räckvidd på beräknad räckvidd......jag skulle 30 mil, hade kunnat köra som en dåre.....men kul att se vad man reder och vad tekniken klarar av idag redan.....

Henrik M wrote:
Grosser: Verkligen, och det är därav jag tror med som de i en annan tråd misstar Tesla-förare för att köra lugnt för att de har ont om räckvidd, utan de kör lugnt och mjukt för att aktivt tävla i snålkörning......
Jag mjukkörde igår och redan efter ett par mil såg jag 720 km räckvidd på beräknad räckvidd......jag skulle 30 mil, hade kunnat köra som en dåre.....men kul att se vad man reder och vad tekniken klarar av idag redan.....

Tack för era inlägg. Zoe-gruppen på Facebook var jättebra. Blev en Zoe med 41 kw batteri till slut. Supernöjd!

Vad kul att läsa! :) Välkommen till elbilsträsket!

@nkl
Härligt! Välkommen till ett beroendeframkallade elbilsliv!

Power to the people

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.