Provkört VW Golf 1.0 TSI

3 inlägg 0 nya
Provkört VW Golf 1.0 TSI

Idag, jag har provkört VW Golf 5D 1.0 TSI manuell.
Start motor var nästan vibrationfri i ratten och stolar.
Från stillastående uppsläpp koppling utan rör på gaspedal är vibrationfri på ratten, stolar och pedaler.
Lite rycker kökörning på 1 an på mellan 975 varv/min är 8 km/h och gasa lite upp till 1500 varv/min och 2000 varv/min sedan släpp gasen känns kroppen rycker några ggr för bara 10 % än min Astra med samma väg var 750 varv/min är 8 km/h och gasa lite upp till 1500 varv/min och 2000 varv/min sedan släpp gasen känns kroppen rycker lite mindre några ggr för bara 5%. Hur kan Astra är bättre motor än VW när det gäller kökörning rycker.
1 an klarar sig bra från stillastående och uppförbacke klarar sig ok, pga lättvikt på Golfen än lite tyngre Octavia.
2 an klarar sig inte bra från stillastående få motorstopp utan måste sakta upp koppling är motor klarar sig ok.
Komfortfjädring är god betyg 3.5.
Armstöd ja och finns längdriktning skjut och bra stöd inställning mellan 0 - 10 cm god bekvämt arm att få stöd
Kan ej dra ut vindrutetorkare utan måste ställa först spakar vid ratten "serviceläge" för att få helt vertikal torkararmar fri.
Golvvärme finns med längst fram finns 4 kanalen klarar sig foten.
Ingen knak med normal uppsläpp bromspedal och kopplingspedal.
Lätt trampa kopplingspedal.
Körupplevelse är betyg 3,5 pga ganska lite bra motor vridstark och kopplingspedal lite hugger än min Astra och Octavia.
Finns tak handtag alla runt om.
Finns tak krokar alla runt om utom förare.
Lasttröskeln 68 cm.
Benutrymme bak 23 cm
Knä 18 cm.
Jag är 171 cm långt.

Nästa provkört med VW Golf SportsVan 1.0 TSI DSG7.
Start motor nästan vibrationsfri i ratten och stolar.
D-läge och M + och - läge är vibrationsfritt från stilla och kör.
Parkering med uppsläpp sakta bromspedal då kan köra en bit 0,1 dm bättre än gamla VW Golf DSG7 2013 var 10 dm.
Drivlina DSG7 gasa fint men när det släpper gaspedal då känns inte bromsa utan röra på bromspedal. Upp och nedväxling är så silkeslen utan ryck. Stillastående på D-läge med broms på och känns inte vibration men när man släpper broms.
Väldigt ryckfri 99% på D-läge gäller släpp upp bromspedal från 0 - 8 km/h.
Släpp upp sakta bromspedal mellan 0 - 2 km/h känns nästan ryckfri 98%.
DSG7 är jag lyckligt än EAT6 som har testat.
Kan ej dra ut vindrutetorkare utan måste ställa först spakar vid ratten "serviceläge" för att få helt vertikal torkararmar fri.
Körupplevelse är betyg 4.

Helhet är jag lyckligt med VAG med DSG7.
Jag är olyckligt med VAG med manuell.

Vad skulle jag jämföra VW 1.0 TSI man mot Opel Astra 1.0 T man? Jag säger är Astra är som bäst.
Om jag väljer DSG7 såklart väljer jag än ASTRA
DSG7 kökörning var 0,2 - 1,0% rycker känner inte alls kropp.
VAG manuell kökörning var 10% rycker känner kropp.
Opel manuell kökörning var 5% rycker känner kropp.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Fan kopia tidigare för jag kan inte redigera första inlägg därför ta bort 10 dm menar rätt 1 dm gamla modell DSG7 och nya modell DSG7 0,1 dm på parkering att släppa försiktigt upp bromsen rullar varje 0,1 dm :-)

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Fattar inte vad du skriver.

Saab 9-3 1.8t BioPower

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.