Provkörning av Tesla Model 3

46 inlägg 0 nya
Provkörning av Tesla Model 3

Efter diskussionen om Tesla Model 3 är prisvärd eller inte så bestämde jag mig för att provköra en sådan. Provkörde i Mall of Scandinavia i Stockholm, så det blev en runda på E18 och E4 i närområdet. Körde Perfromance modellen med 20-tums fälgar. Tycker det var en mycket bra bil! Först lite plus och minus:

+ Styrningen gillade jag mycket. Den har precis lagom mycket motstånd för min smak och ingen överdrivet snabb mittcentrering heller. Påminde om den i min X3:a. Styrresponsen var snabb och bilen satte sig snabbt i kurvan.
+ Accelerationen är givetvis mycket bra och min X3:a kändes ordentligt slö när jag körde den efteråt.
+ Fjädringen var inte alls så stötig, tycker jag, som t.ex. ViB har klagat på. Visst är den ganska fast i dämpningen, men jag tycker den hanterade gupp och broskarvar riktigt bra. Framförallt gillar jag att den inte nickar i längsled. Mina föräldrars BMW 118i M-sport upplever jag som stötigare.
+ GIllar mycket den låga instrumentpanelen och den obehindrade sikten framåt. Önskar att alla bilar kunde byggas på det viset.
+ Bilen kändes mycket styv i karossen. Visst hördes det en del när man körde över ojämnheter, men inget gnekande eller skallrande i inredningen.

- Mitt största problem med bilen är nog sittkomforten. Stolarna har dåligt sidostöd och för kort sittdyna. Än så länge slår BMW och Volvo Tesla när det gäller sittkomfort.
- Tyckte bilen upplevdes lite trång i sidled, man satt ganska nära varann i framsätet.
- Däcksljuden var ganska påtagliga, dock upplevde jag inte bilen som överdrivet bullrig, det gick absolut att prata i motorvägsfart, men däcken hördes helt klart.
- Bilen kränger en del i kurvorna, eller kanske är det så, som Autocar var inne på, att man känner krängningen mer, eftersom man sitter längre från tyngdpunkten. Hur som helst så åker jag mer i sidled i stolen än vad jag skulle vilja i kurvorna.

Sammanfattningsvis så är det absolut en bil jag skulle kunna tänka mig, dock uppskattar jag lite bekvämare insteg, så Model Y skulle nog passa mig bättre. Kändes min X3:a som en gammal traktor, efter provkörningen då?
Ärligt talat, inte. Vid normal körning så är det svårt att känna någon enorm skillnad i hur bilarna ligger i kurvorna, eller på vägen. Även min X3:a har ganska så fast fjädring och beter sig ganska likartat. Visst så har Model Y något bättre styrrespons, men när det gäller krängning i kurvorna så är skillnaden i vardaglig körning ganska liten. Det viktigaste för mig, som inte kör på bana, är hur bilen svarar på styrutslag och hur snabbt den "sätter sig i kurvan". Där upplevde jag inga monumentala skillnader mellan en Model 3 och min X3:a.

Sammantaget var det en positiv upplevelse och jag kan, efter provkörningen, hålla med om att Erik Wedberg var onödigt hård i sin recension av bilen. SÅ stötig och bullrig är den inte.

Gillar man sportig/rolig/dynamisk körning, och prioriterar tuff kurvtagning, ja då störs man nog inte av i övrigt stötig fjädring och däcksbuller. Kanske Erik Wedberg prioriterar komfortegenskaper i sin körning, ja då blir hans recension av Model 3 riktig både för honom och andra.

Visst är det så, men det beror ju alldeles på vad man menar med komfort. Att sitta och åka fram och tillbaka i längsled i stolen när man gungar över gupp tycker inte jag är komfortabelt. Själv så kör jag inte speciellt fort på allmän väg och kör aldrig på bana, men jag gillar att få sitta still i stolen när jag kör. Och det gjorde jag i Model 3. Visst kanske det blev en del snabba vertikalrörelser över vissa gupp, men inget jag uppfattade som obehagligt.

Vore intressant att veta relationen av sålda Model 3, versionerna Long Range vs Performance. Hittills har jag bara sett tester av prestandamodellen. Är den genomsnittlige Model 3-ägaren mest intresserad av översnabb acceleration och sportig körning, och därmed helst väljer Performance?

Personligen skulle jag välja Long Range AWD om jag skulle köpa en. Gillar lite fastare och direktare (eller sportigare) köregenskaper, men är i det närmaste ointresserad av översnabb acceleration. Men jag tycker fortfarande det är olyckligt att Tesla inte kan erbjuda något som motsvarar en BMW 320d M-sport t.ex. Alltså samma chassi och fjädring som i Performance, men med lite mer "normal" motoreffekt. Jag tror strax över 200 hk och 0-100 på cirka 8 sek, skulle vara fullt tillräcklig för all vardagskörning. Men jag misstänker att det är inte motoreffekten som kostar i en elbil utan batteriet.

Skoda, visst är det så att motorn egentligen inte skiljer nämnvärt på priset utan allt handlar om marknadspositionering, om de "bara" hade 200 häst och bakhjulsdrift så skulle lite av glansen falla. Med nuvarande effekt och AWD så hoppar den iväg på ett mycket imponerande sätt och det har ett värde oavsett om man använder det eller inte.
Jag skulle också kunna tänka mig en longrange med AWD och sett leasingpriser som skulle få min V60 att skämmas...

*Robban

Leasingpriserna ser väl ännu så länge bra ut enbart när man räknar in bränsle, eller? Jag räknade ihop en bil och det var en rejäl hög med pengar att kasta in från början och ett icke garanterat, men högt, restvärde på slutet.

Har du provkört förresten Mäkinen? Känns som en bil som skulle passa dig. Köregenskaper liknande en Alfa Gilulia, men utan dieselvibrationerna :-)

Säljaren sa också till mig, att man numera kan skippa att göra service på Model 3. Det finns inga krav alls på service för att garantin ska gälla. Känns ju mycket positivt. Det enda riktigt negativa aspekterna för mig är egentligen sittkomforten och däcksljudet. Sedan hoppas jag att Tesla får mycket bättre ordning på byggkvalitén som i vissa fall verkar rent bedrövlig.

Skodaägare wrote:
Har du provkört förresten Mäkinen? Känns som en bil som skulle passa dig. Köregenskaper liknande en Alfa Gilulia, men utan dieselvibrationerna :-)

Jag försökte boka en provkörning via nätet häromdagen, men sidan tyckte att Göteborg var en lämplig plats och jag lyckades inte ändra. Jag har inga gummistövlar och ingen sydväst så jag vill inte till regnsidan.

Nej tyvärr så erbjuds inte provkörning i Stockholm via hemsidan av någon anledning, men det gick alldeles utmärkt att boka genom butiken i Mall of Scandinavia.

Hmm, nu börjar jag ju låta riktigt positiv till Tesla också. Dock ska sägas att när jag provkörde Model S, så fick jag inget som helst habegär, men denna passade mig mycket bättre. Men det bestående intrycket efter provkörningen var att om jag har laddmöjlighet så kommer jag definitivt välja en ren elbil framför laddhybrid. När det finns så bra alternativ som Tesla, så känns det dumt att släpa omkring på en förbränningsmotor, växellåda och avgassystem som man inte använder. Så antingen en bil med traditionell drivlina eller en ren elbil.

Kul att läsa om din provkörning! Lite synd att de bara har Performancemodellerna för provkörning för vad det verkar när man läser så har de som fått sina Long Range en betydligt lägre nivå av däcksbullret. Du skriver att styrningen kändes bra i känsla m.m. Den är ju även inställbar i 3 olika nivåer av "tröghet". Jag själv kör med mellannivå i min S. Men som du med skriver så är 3:an såklart en mer utpräglad körbil än vad S är. Körde du en svenskreggad demo eller har de kvar de Hollandsreggade? Tänkte på det du skrev om stolarna för de är ju med nyss utbytta mot en bättre uppdaterad modell som borde sitta i alla Svenskreggade men de holländska och de bilarna som ställdes ut tidigt har de gamla.
Men som sagt, kul läsa att du ändå var så positiv efteråt :)

Henrik M wrote:
Kul att läsa om din provkörning! Lite synd att de bara har Performancemodellerna för provkörning för vad det verkar när man läser så har de som fått sina Long Range en betydligt lägre nivå av däcksbullret. Du skriver att styrningen kändes bra i känsla m.m. Den är ju även inställbar i 3 olika nivåer av "tröghet". Jag själv kör med mellannivå i min S. Men som du med skriver så är 3:an såklart en mer utpräglad körbil än vad S är. Körde du en svenskreggad demo eller har de kvar de Hollandsreggade? Tänkte på det du skrev om stolarna för de är ju med nyss utbytta mot en bättre uppdaterad modell som borde sitta i alla Svenskreggade men de holländska och de bilarna som ställdes ut tidigt har de gamla.
Men som sagt, kul läsa att du ändå var så positiv efteråt :)

Provbilen var svenskreggad, ska dock säga att jag är väldigt petig med stolar och har ovanligt långa ben i förhållande till min kroppslängd, så jag sitter tyvärr ganska illa i de flesta bilar. Vad gäller styrningen så vet jag inte vad det var för motstånd i den. Den kändes ganska lätt, men ändå med ett tydligt motstånd och ett tydligt mittläge. Det jag gillade med styrningen var att den inte hade alltför stark återgång till mittläget. Man kunde känna på returkraften i ratten hur hårt man svängde, precis som i många BMW. Många bilar jag kört har antingen, alldeles för mycket returkraft i ratten, så att den flyger tillbaka till rakt fram läget efter varje sväng, eller för lite så att ratten inte går tillbaka alls.
Däremot så demonstrerade säljaren, de olilka lägena på gaskänsligheten och på regeneringen och det blev ganska stor skillnad.

Ja men då kan jag såklart förstå att du föredrar bilar med reglerbart lårstöd med. Själv har jag korta ben och upplever aldrig det som nåt problem. Det jag däremot vill ha är en lutningsbar sits vilket inte alla erbjuder. Jag håller med om att styrningen är riktigt skön med lagom återgång. Regeneringen är verkligen tydlig skillnad på, ovant först med den i max men så otroligt skönt så fort man vant sig...
Får hoppas de får fram Model Y snabbt och med den lägre prissatta drivlinan även från start när den börjar levereras.

I Norge registrerades 5315 Tesla 3 i Mars och 58,4% av alla bilar var elbilar, vi har en bit kvar i Sverige. Undrar när Stockholm kommer upp i för mars månads hisnande 77% elbilar av alla registrerade bilar i Oslo.
https://www.tu.no/artikler/sa-mange-valgte-elbil-i-de-storste-byene/462193

http://teslaclubsweden.se/rattelse-tesla-model-3-sveriges-andra-mest-salda-bil/

Gått rätt bra här med Guran! :)

Jo jag tänker också vänta in Model Y, och se hur den blir. Känns som den skulle kunna ligga närmare i storlek till X3:an.

Henrik M wrote:
http://teslaclubsweden.se/rattelse-tesla-model-3-sveriges-andra-mest-salda-bil/
Gått rätt bra här med Guran! :)

Ja i alla fall dryga tredjedelen av vårt lilla grannlands försäljning med hälften så många innevånare, och det är bra !
Men 3-an ser ut som en groda, eller en futuristiskt rymdbil när man möter den, låg nos med en stor glasbubbla som sitter uppepå.

Min uppfattning är att den är väldigt olika i intryck beroende på vilken färg den har. I svart eller mörkblått så försvinner alla linjerna på den och differensen med glastaket m.m.....då ser den som du säger bara ut som en groda eller rundad form....
Men riktigt snygg i den vita pärlemolacken, och i rött och stålgrått.
Men nog bara vänja sig, du lär få se några framöver. Även om inte denna säljmängden håller i sig varje månad så tror jag den kommer sälja bra, runt 5-600 bilar i månaden kommer det säkert stabilisera sig på.

Oavsett utseende så Har i alla fall Tesla satsat på att få sina bilar strömlinjeformade och energisnåla. Inte konstigt att Teslas modeller är så mycket mer energieffektiva än sina konkurrenter. Se bara på årets bil Jaguar I-Pace, riktigt snygg bil, men väldigt glupsk på ström.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.