Provkörde Kia Stinger GT i dag.

24 inlägg 0 nya
Provkörde Kia Stinger GT i dag.

Då blev det tillslut en provkörning av Kias toppmodell
370hk bensin V-6 med dubbla turbo och fyrhjulsdrift. Helt rätt motor i den hetska deieseldebatten.
En synnerligen välutrustad bil med verkligen all utrustning för vad en helt vanlig ganska naken BMW 5-serie kostar.
En riktigt komfortabel GT-bil med exakt styrning, aktivt chassie som inte blev stötigt ens i sport+ läge, härlig körkänslan. Motor med mycket trevlig karaktär och ljud och en sjujäkla kraft. Jisses vad slö min bil var efteråt.
För den pengen och om man vill ha en komfortabel långfärdsbil så kommer den bli ytterst konkurrenskraftig, lägg till Kias garantier på det. Prestandamässigt svagare Audi A7 55tfsi kostar bara 300.000 mer.
Var väl bara plastkåpan i rattnavet som kändes lite plastig, annars fin detaljfinnisch och material som kändes verkligt högkvalitativa.

Trots allt kommer nog bilen bli lika ovanlig som svaren här i tråden.

Ja det hjälper nog inte hur prisvärd Stinger är, Kia har en lågbudgetstämpel och det är nog inte många som vill pynta upp vad den här kostar utan att få ett inarbetat premiummärke.
Sedan kanske det märket är avsevärt sämre, men det är en annan sak.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har bara provsuttit den bilen men vem vet - det kanske blir en provtur nån dag också. Men den är avsevärt aptitligare än bl a Toyotas skapelser för att jämföra med nån annan tillverkare i samma trakter.

Vete hundan, med att att den inte kostar mer än en måttligt utrustad Volvo, Audi, BMW eller Mercedes. Om man nu inte bara är upptagen av ett märkes prestige för att kompensera någon anatomist tillkortakommande så är det ett riktigt fynd skulle jag vilja säga. Chassie utvecklat av BMW:s M-bils utvecklare och desigchef från Audi. Inte konstigt att bilen är både snygg, kör som en riktig GT-bil och till råga på allt relativt billig. Är väl bara det sista som kan ligga den i fatet.

Billig och billig, 521000:- kostar den med 370hk.
Köper hellre en Mustang.

Jo så klart, den är ju riktigt snygg men mer en sommarbil, V8 med bakhjulsdrift, men grymt prisvärd om man räknar prestanda/kr. Men Kia:n är ju även användbar vintertid. Men visst en V8 med omkring 500 hk, inget fel på det, nästan som en VAG 1,0 t motor, men den verkar ändå vara det ultimata enligt detta forum :)
Men om möjligheten finns rekommenderas ändå en provtur i en Stinger, lite mer ön vad en Rio har att bjuda på.

100000:- över om du köper en Mustang så köp en Ibiza som vinterbil...
Ps det finns vinterläge på Mustangens körprofiler.

Jo men nu kostar väl en Mustang GT oxå dryga halvmiljonen, så det räcker inte till en Ibiza, möjligen en Pizza
För en Mustang med 4 cylindrig snålmotor.... kan man lika gärna köpa en Polo GTI

Pi wrote:
Har bara provsuttit den bilen men vem vet - det kanske blir en provtur nån dag också. Men den är avsevärt aptitligare än bl a Toyotas skapelser för att jämföra med nån annan tillverkare i samma trakter.

Toyota har väl inget motsvarande Stinger på svenska marknaden? Vad jag vet/tycker..... Stinger är riktigt snygg i mina ögon.

Guran wrote:
Jo men nu kostar väl en Mustang GT oxå dryga halvmiljonen, så det räcker inte till en Ibiza, möjligen en Pizza
För en Mustang med 4 cylindrig snålmotor.... kan man lika gärna köpa en Polo GTI

Nä en GT V8 kostar 462500:-
Men ok, fullutrustad är det samma pris.
Kian är snygg och rymmer 4 så visst finns det en annan målgrupp. Tveksamt dock om målgruppen lägger så mycket på en Kia, gissar att den kommer att säljas för 400000:- om ett år.

Nä men Lexus, RCF.
Men i Kian får hela familjen plats och kombikupe bagaget är både stort och praktiskt. Och så räcker det man spar till ett par Ibiza eller 4285 hämtpizzor. Men det kanske det magiska motorljudet och kvaliteen värt? Men vill man ha med hela familjen så rymms den i Kian.

junkers wrote:
Guran wrote:Jo men nu kostar väl en Mustang GT oxå dryga halvmiljonen, så det räcker inte till en Ibiza, möjligen en Pizza
För en Mustang med 4 cylindrig snålmotor.... kan man lika gärna köpa en Polo GTI
Nä en GT V8 kostar 462500:-

Helt ren från extrautrustning ja. Plocka på likvärdigt, om över huvud taget möjligt, så passeras halvmiljonen.

Kia är kända för sina rabatter, vi fick 20% på våra.

Guran wrote:
junkers wrote:Guran wrote:Jo men nu kostar väl en Mustang GT oxå dryga halvmiljonen, så det räcker inte till en Ibiza, möjligen en Pizza
För en Mustang med 4 cylindrig snålmotor.... kan man lika gärna köpa en Polo GTI
Nä en GT V8 kostar 462500:-
Helt ren från extrautrustning ja. Plocka på likvärdigt, om över huvud taget möjligt, så passeras halvmiljonen.

Hann ändra mitt inlägg, men Mussen har en hel del som inte Kian har.

Listpriset på den Mussen jag beställt är 590500:- för fullmatad Cabriolet.

Ja en stor V8, och troligen sämre väghållning, men det tror jag bara, å det går inte av för hackor :)
Är så jäkla svårt att finna en Musse för provkörning. Men kommer i håg dom gamla Mustang Boss, gul med svart tak och svarta stripes, jäklar en sån häftig bil. Bara det är värt mycket.
Kia är ju mer billig asiat, Kia carens...

Väghållningen är väldigt bra numera på mussen och jag har även beställt Magnetic ride.

Sedan ställbart avgasljud, stor digital förardisplay, större stereo, 10-växlad automat som växlar med i stort sett full effekt mm mm
Dragracingläge och burnläge inte att förglömma...

Det där kommer bli en jäkligt snygg och "häftig" bil Junkers. Å onekligen prisvärd. Å en sådan PK motor, vad mer kan man önska?

Men ingen bil jag velat provköra med det väglaget det var vid provkörningen av Kian.
Sen var motorljudet lite väl tamt. Då lät RCF:en med V8 och spjäll in till motorrummet flera dimensioner bättre.

Teaser;-)
https://youtu.be/FAOrP2cMBEI

Hade Kian kostat 420000:- tror jag den hade haft betydligt större chans, snygg som sagt och relativt praktisk.

Får ju min Kia Optima SW PHEV om ca tre veckor så då får jag uppleva hur Kia är att leva med.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.