Polestar 2

21 inlägg 0 nya
Polestar 2

Live just nu...

https://www.youtube.com/watch?v=-kDCUBuWZ6w

*Robban

I valet mellan en Testla 3 (som i och för sig finns att köpa nu) så känns Polestar 2 som en klart vass utmanare!!
Har just sett live-presentationen och gillar vad jag ser.
Vad tycker ni andra?

*Robban

Jag håller helt med dig, sen känns det som 2 väldigt likvärdiga bilar om man ser till prestanda/kapacitet, tekniken kring låsning, säkerhet m.m.....jag tycker den är snygg, och den har en riktigt bra sak som Model 3 saknar, en riktig halvkombibaklucka!!

Hade båda 2 funnits ute att köpa och få leverarad snart, då hade jag valt Polestar 2 mellan de två alternativen.....

Mycket snack om sånt som är standard i vanliga bilar redan och att först om två år kunna erbjuda en "inropare" känns inte så kul.
Den verkade gå att få i stora delar av gråskalans färger också. Henry Ford skulle vara stolt över att ha en sån efterföljare till Model T.

Synd att det inte är en riktig sedan, men det är väl bara jag och några miljoner kineser som uppskattar.
Får hoppas att de verkligen klarar 50 mil med 78 kWh. Det är väl närapå halva förbrukningen mot Audi e-tron.

Bara kikat snabbt nu men är det något som är sämre än Tesla M3? Enda jag kommer på är att Tesla har sitt laddnätverk men där kommer det ju mer och mer alternativ så det kanske inte är en usp så länge till. Annars tycker jag den är bättre på de punkter där Teslan inte riktigt faller mig i smaken. Kanske framförallt interiören och bakluckan.

Dubbelpost

Som det ser ut just nu så rent faktabaserat är det nog inget på denna som är sämre än Model 3, förutom som du skriver med att Tesla än så länge har ett bättre utbyggt laddnätverk. Teslas PA är väl fortfarande vassare än Volvo/Polestars. Men annars väldigt likt jämförbara bilar på mycket tror jag. Teslas prestandaversion är snabbare men det är nog hyfsat ointressant i sammanhanget. Sen detta med Veganläder, intressant se hur det står sig i längden mot riktigt skinn....min nya kommer också med det.
Utan tvekan är ju denna mer "vanlig" bil interiört vilket jag tror kan tilltala en del som vart skeptiska till Model3:s mittenskärm.

Sparkade de alla som ritade Polestar 1? Den här var ful som f*n.

Finns det någon "auto pilot" i Polestar? Är det vad du menar med PA, Henrik?
Automatisk identifiering av bilen vid laddstationer vore trevligt så man slipper fjortontusen olika kort att betala med.

Ja teslas "autopilot" är nog snäppet vassare än Volvos även om skillnaden nog inte är så stor som namnet autopilot vill göra gällande. Sen vet vi ju iofs inte hur systemet i polestar 2 kommer att fungera men det borde ju inte vara sämre än Volvos pilot assist som funnits i ett antal år nu

Den var allt annat än vacker tyvärr.

Håller med om det, men som tur är är ju inte huvudkonkurrenten det heller..

Kanske inte den linjeskönaste bilen på bild, men vi får väl se i verkligheten så småningom. Lite tomrum i fronten. Med den är vartifall lagom snygg tycker jag. :-)

Volvo/Polestar borde satsa på laddnätverk de med, antingen gå in i Ionity eller med någon annan aktör.

Power to the people

Det pratades om laddnätverk i presentationen, att de skulle vara med i något sådant, men inte i vilket.
Tycker inte heller om fronten. Bilen är ju väldigt mycket Concept 40.2 och hade en del trevliga lösningar och även prismässigt är det rimligt med från 39K EUR. Vi får vänta och se vad den kommer att kosta i relation till utrustning när allt lanseras.

*Robban

Mäkinen: Ja det är Volvos Pilot Assist jag menade, det är ju samma system i Polestar om jag tolkat det rätt.

Det är inte alltför många val man kan göra i konfiguration. Det kanske hinner bli fler innan 2021.

Verkar onekligen bra paketerad. Kan absolut tänka mig en om två när min nuvarande personalbil går ut.
https://youtu.be/TY-etV60nfg

Power to the people

L. Mäkinen wrote:

Synd att det inte är en riktig sedan, men det är väl bara jag och några miljoner kineser som uppskattar.
.

Jag anser ju att en riktigt bra bil ska vara en riktig sedan.
Ljudnivå och säkerhet blir bättre.

N-iklas wrote:
Jag anser ju att en riktigt bra bil ska vara en riktig sedan.
Ljudnivå och säkerhet blir bättre.

Men man förlorar rymdskyttelkänslan, det blir mer som att sitta i en räddningspod. ;-)

6.15

Jag passade på att kika in i Polestar-kuben på Kungstorget. Måste säga att linjerna funkar bättre i verkligheten än på bild fastän jag har lite svårt för Cross Country-svarta plasten runt sidorna. Det är mycket "framtids-Volvo" över designen så klart och lite ovant att inte se järnmärket i fronten. Tog inga bilder på interiören, den var den tråk-svarta som visats upp tidigare - vill egentligen se (och ha) den ljusare varianten. I framstolarna sitter man på på klassiskt manér, men bak kändes det rätt trångt tyvärr (som 175 cm lång. Man får kröka huvudet en del för att stiga in baktill, därtill var det inte stora marginaler under panoramaglastaket plus att huvudet var ganska tätt inpå "taklinjen". Sittpositionen är dock helt ok!
Bakåtsikten är begränsad, backkameran kommer bra till pass.
Bagageutrymmet är skapligt, finns stuvutrymmen under golvet plus en liten "frunk" eller "froot" under huven, lämplig för laddkablar på sin hög (Tesla har större).

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Polestar 2

Power to the people

Tycker att designen är väldigt snygg och distinkt, det enda jag kanske är lite skeptisk mot är rutnätet I grillen, känns som om man kunde hittat på något roligare där. Verkar även som design teamet tagit en del inspiration från saab 9-5 som förövrigt är en riktigt fin bil.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.