Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

20 inlägg 0 nya
Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

Det blev mera ett impulsköp, mitt köp av en Peugeot 206 1.4 SW av årsmodell 2006 med 11.160 mil på mätaren. Köpte den som ett "renoveringsobjekt" eftersom kamremmen akut måste bytas. Har tydligen inte varit bytt sedan 2010. Har fått ett pris på 3.500 kronor för byte av kamrem, vattenpump och generatorrem hos en lokal verkstad. Men min fråga är i största allmänhet, som ganska okunnig på bilar i allmänhet och på franska bilar i synnerhet - något jag bör vara extra observant på?

Btw, min första franska bil. :-)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

När du bytt remsatsen vilket du fått ett bra pris på så kör tills den rasar. :).
Och byt olja och filter varje år på 1000-1500 mil så kanske du har bil i många år om du har tur.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Om jag inte missminner mig så är bakaxeln en svag punkt på 206. Grattis till ett bra köp, tror den kommer tjäna dig många mil till. Min 307 sålde jag vid 23 000mil. Mammas 307 har gått 20 000mil och rullar fint ännu.

Kopplingen kan vara lite dålig på vissa (tar högt upp). Håll koll på fjädrarna så de inte brister . Ja just ja, köp på dig ordentligt med lampor då bilen släcker dem tämligen frekvent ..

Jo, bakaxeln kan ge sig med åren. Vägsaltet tränger in och lagringarna tar stryk. Antingen blir axeln trög, eller så blir den glapp.
Det finns utbytesaxlar, som inte är så dyra (3500), men det är förstås en del jobb att byta dem.
För övrigt är det nog inga typiska problem mer än andra bilar. Motor/växellåda brukar snurra fint och länge.
1.4 är enkel att byta kamrem på (gjorde det på min C3 1.4 i somras), därav det vettiga priset på byte.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Jo, bakaxeln kan ge sig med åren. Vägsaltet tränger in och lagringarna tar stryk. Antingen blir axeln trög, eller så blir den glapp.
Det finns utbytesaxlar, som inte är så dyra (3500), men det är förstås en del jobb att byta dem.
För övrigt är det nog inga typiska problem mer än andra bilar. Motor/växellåda brukar snurra fint och länge.
1.4 är enkel att byta kamrem på (gjorde det på min C3 1.4 i somras), därav det vettiga priset på byte.

Vad händer rent praktiskt om man fortsätter köra med att bakaxeln som "ger sig". Det är ett "klonkande" ljud just från bakaxeln - höger bak. Det märkliga är att bilen är nybesiktigad bara några dagar innan den auktoriserade Volvo-handlaren i Borgholm bytte in den och bilprovningen påpekade inget. Har läst att byte av bakaxel och ev byte av lager och bussningar är en historia som rullar iväg 10K kronor.

Ska jag häva köpet... eller? Ska betala och hämta bilen i morgon onsdag.

Länk till ett inlägg som beskriver just detta "klonkandeproblem":
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227241

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Det beror ju helt på vad du betalade för bilen? Under 10 000kr så skulle jag försöka laga ,om det nu är bakaxeln hos någon duktig mekaniker så du kommer billigt undan. Annars, avstå.

Nja, har du köpt den billigt är det ju ingen akut problem med bakaxeln. Det som händer till slut är att axeln antingen kärvar, eller blir "kobent", men i övrigt är det inget dramatiskt. Och det tar tid innan man måste göra något åt det.
Om det klonkar och låter lite är inget att bry sig med på en billig bil..

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu har jag ägt bilen en dryg månad och kört den drygt 100 mil så jag tänkte uppdatera tråden med lite info, fakta och bilder.

För det första - kamremmen är bytt och i samband med att remmen byttes så byttes som brukligt även spännare, vattenpump och generatorrem. Totalsumman med 1 liter glykol landade på den prisuppgift jag fått från början - 3.500 kronor.
Den förra ägaren som för övrigt var bilens andra ägare köpte bilen 2010 och han var i 80-års åldern. Han hade säkert sumpat pappren och glömt att få uppgifterna införda i serviceboken, då verkstadskillen sa att kamremmen definitivt inte såg ut att behöva bytas. Men nu är den bytt i vart fall oavsett om den var i behov av byte eller inte.

Vad jag trodde var bakaxeln som lät och kom ljud ifrån visar sig vara - vänster krängningshämmarstag som är glappt eller slitet och som måste bytas. En relativt låg reparationskostnad enl verkstan som jag ska fixa nu i november.

För övrigt går bilen mycket bra med tanke på det låga pris jag gav för den - 7.000 kronor och skattad fram till september 2020 och nybesiktigad samma vecka jag köpte den. Kan med andra ord vara en hyfsat bra affär att köpa en nyinkommen inbytesbil från en lokal auktoriserad Volvohandlare. :-)

Här är några bilder på 206:an eller se nedan: https://www.garaget.org/mypage/?page=gallery&user=83766&album=77086

Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Grattis! Helt klart trevlig bil för liten peng :) Och en av få snygga småkombis! Alltid tyckt det enda sen den kom, verkligen inte lätt få till en snygg kombi i den storleken, men där lyckades de med 206:an! Se bara på Fabia kombi, som ser bara fel ut i mina ögon, det där med design kan de Peugeot iaf...

Grattis, verkar som du gjort ett riktigt klipp. Lycka till.

Henrik M wrote:
Grattis! Helt klart trevlig bil för liten peng :) Och en av få snygga småkombis! Alltid tyckt det enda sen den kom, verkligen inte lätt få till en snygg kombi i den storleken, men där lyckades de med 206:an! Se bara på Fabia kombi, som ser bara fel ut i mina ögon, det där med design kan de Peugeot iaf...

Smaken är som baken Henrik
Men det kan Helt klart vara ett hyggligt köp om han inte har otur.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

mso 1000 wrote:

Smaken är som baken Henrik
Men det kan Helt klart vara ett hyggligt köp om han inte har otur.

Just därför jag skrev att den ser fel ut i mina ögon mso.....den är helt oproportionerlig enligt mig, en av de mest intetsägande bilarna på marknaden idag utseendemässigt. Säkert en bra bil, men man får vara bra ointresserad av design för att köpa den.

Henrik M wrote:
mso 1000 wrote:
Smaken är som baken Henrik
Men det kan Helt klart vara ett hyggligt köp om han inte har otur.
Just därför jag skrev att den ser fel ut i mina ögon mso.....den är helt oproportionerlig enligt mig, en av de mest intetsägande bilarna på marknaden idag utseendemässigt. Säkert en bra bil, men man får vara bra ointresserad av design för att köpa den.

Henrik: Du tycker om rund design exempel MINI utan fräck kantig uppkäftig knick som Skoda Fabia nästan lika som bär Alfa Romeo Alfetta.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Bilar idag har ju blivit en slit-och-släng vara där värdet rasar nästan snabbare än en sten faller till marken. Personligen skiljer jag på investeringar där värdet stiger med åldern... och raka motsatsen. Det är väl den enda anledningen varför jag idag år 2019 väljer bilar med lågt inköpspris som i princip varenda "verkstad på hörnet" kan fixa till en relativt låg slant. Samt naturligtvis i förekommande fall vad beträffar min nyinköpta 206:a - en försäkringspremie på under en femhundring per halvår och en vägskatt på dryga 1.300 kronor per år och en bensinförbrukning på lite drygt halvlitern på landsväg är något som tilltalar mig. Det är väl bara en tidsfråga innan bensinpriset för 95 oktan passerar 20 kronor litern trots att priset för dagen ligger på 15:43 per liter i Borgholm.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Grattis, vilket klipp du gjort! Den ser riktigt fin ut för sin ålder och du har skaffat dig en bekväm bil till i princip inga pengar. Nu kan du köra till nästa besiktning och skulle något göra att den inte går igenom då så behöver du inte gråta floder för det.

Instämmer med de som önskar lycka till med prisfyndet - billigare går det antagligen inte att åka i ett hyggligt modernt fordon. Den som letar han finner - även om det kan ta lite tid och kräver lite kunskap.

Håller med Hendrik här, det är ett ganska snyggt kombibygge, även om jag hänger upp mig på bakre stötfångarens utbyggnad likt en hylla, den kunde varit lite smidigare.

Hoppas värmesystemet fungerar hyfsat vintertid för kompisens 207:a är tyvärr tämligen värdelös när det gäller just detta - och har så varit sen den var ny.

Länge sen man såg en av dessa ute i trafiken känns det som. Men ts verkar haft tur och hittat ett fint exemplar.

Ser fin ut! 206:an är en kul bil att köra (förstås roligare med större motorer än 1,4, men den räcker till), och riktigt snygg design. Det känns som om Peugeot körde fel under några år senare, även om 206 Plus fortfarande såg bra ut.
Nu är förstås inte designen avgörande när man hittar något bra projekt, och vi har alla olika smak.
En bil för det priset blir ju aldrig billigare, den kostar inte mer än en större service på en ny bil, och har ingen värdeminskning.

Tillägg: Ska bli intressant att se vad det blir av Liljas i Borgholm, det var ju där jättebilfirman (en av Sveriges största) en gång startade, men ska nu stängas. Tyvärr.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.