Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

6 inlägg 0 nya
Peugeot 206 1.4 SW (2006) - vad ska man se upp med?

Det blev mera ett impulsköp, mitt köp av en Peugeot 206 1.4 SW av årsmodell 2006 med 11.160 mil på mätaren. Köpte den som ett "renoveringsobjekt" eftersom kamremmen akut måste bytas. Har tydligen inte varit bytt sedan 2010. Har fått ett pris på 3.500 kronor för byte av kamrem, vattenpump och generatorrem hos en lokal verkstad. Men min fråga är i största allmänhet, som ganska okunnig på bilar i allmänhet och på franska bilar i synnerhet - något jag bör vara extra observant på?

Btw, min första franska bil. :-)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

När du bytt remsatsen vilket du fått ett bra pris på så kör tills den rasar. :).
Och byt olja och filter varje år på 1000-1500 mil så kanske du har bil i många år om du har tur.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Om jag inte missminner mig så är bakaxeln en svag punkt på 206. Grattis till ett bra köp, tror den kommer tjäna dig många mil till. Min 307 sålde jag vid 23 000mil. Mammas 307 har gått 20 000mil och rullar fint ännu.

Kopplingen kan vara lite dålig på vissa (tar högt upp). Håll koll på fjädrarna så de inte brister . Ja just ja, köp på dig ordentligt med lampor då bilen släcker dem tämligen frekvent ..

Jo, bakaxeln kan ge sig med åren. Vägsaltet tränger in och lagringarna tar stryk. Antingen blir axeln trög, eller så blir den glapp.
Det finns utbytesaxlar, som inte är så dyra (3500), men det är förstås en del jobb att byta dem.
För övrigt är det nog inga typiska problem mer än andra bilar. Motor/växellåda brukar snurra fint och länge.
1.4 är enkel att byta kamrem på (gjorde det på min C3 1.4 i somras), därav det vettiga priset på byte.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Jo, bakaxeln kan ge sig med åren. Vägsaltet tränger in och lagringarna tar stryk. Antingen blir axeln trög, eller så blir den glapp.
Det finns utbytesaxlar, som inte är så dyra (3500), men det är förstås en del jobb att byta dem.
För övrigt är det nog inga typiska problem mer än andra bilar. Motor/växellåda brukar snurra fint och länge.
1.4 är enkel att byta kamrem på (gjorde det på min C3 1.4 i somras), därav det vettiga priset på byte.

Vad händer rent praktiskt om man fortsätter köra med att bakaxeln som "ger sig". Det är ett "klonkande" ljud just från bakaxeln - höger bak. Det märkliga är att bilen är nybesiktigad bara några dagar innan den auktoriserade Volvo-handlaren i Borgholm bytte in den och bilprovningen påpekade inget. Har läst att byte av bakaxel och ev byte av lager och bussningar är en historia som rullar iväg 10K kronor.

Ska jag häva köpet... eller? Ska betala och hämta bilen i morgon onsdag.

Länk till ett inlägg som beskriver just detta "klonkandeproblem":
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227241

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Det beror ju helt på vad du betalade för bilen? Under 10 000kr så skulle jag försöka laga ,om det nu är bakaxeln hos någon duktig mekaniker så du kommer billigt undan. Annars, avstå.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.