Otrolig kvalitet på Golf!

20 inlägg 0 nya
Otrolig kvalitet på Golf!

Följande drama utspelade sig för nån månad sedan.
Mor har en Golf årsmodell 99 med climatronic. Haft den sedan 13-14 år tillbaka. Far har varit servicetekniker och stått för oljebyten osv. Dom senaste 4-5 åren så har det varit problem med imma på rutorna vintertid och när det regnar. Mor kör bara 2-300 mil om året så problemet har inte tagits på allvar och en trasa har löst problemet tillfälligt.
Så för nån månad sedan så hjälpte jag till att byta nån lampa. Efter det så startade vi bilen och jag lyssnade lite och hörde att ac-kompressorn startade, lite förvånad att den funkade, satte mig i bilen och tyckte det kom väldigt lite luft ur munstyckena. Frågade far om han bytt kupefiltret på länge? "Kupefilter? Finns det ett sånt på denna?". "Öh ja, det finns på alla bilar med ac och ska bytas varje år".

Sagt och gjort skruvade vi loss några skruvar ovanför torpeden och fick ut filtret. Jag har aldrig sett ett sånt smutsigt filter i mitt liv! Att kupefläkten inte har brunnit upp med det motståndet övergår mitt förstånd!

En tur till Mekonomen och ett nytt filter inhandlades och det formligen blåser orkan ur munstyckena jämfört med innan. Imman när det regnar är borta och mor slipper köra med öppet fönster nu när värmen kom för nu fungerar kliman som det är tänkt. Och nu kommer poängen! Jag tycker det är helt otroligt att klimatanläggningen fortfarande fungerar efter 19 år och det har aldrig gjorts någonting med den under dom 13-14 år som mor ägt bilen. Makalös kvalitet!

Ska posta en bild på filtret när jag kommer fram till datorn.

Haha det var bättre förr.
Nå finns det dom som får byta kondensor efter 4 år :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag fick ju fylla på gas på min VW-kopia förra året, 4 år gammal, 4000 mil.

Här är en bild på filtret:-)
14 år utan byte..

Otrolig kvalitet på Golf!

Fläkten tar knappast stryk vid igensatt filter, men det är nästan otroligt att inte gasen läckt ut och att kondensorn är hel.
Att kompressorn går är ju en sak, men kyler den verkligen?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Fläkten tar knappast stryk vid igensatt filter, men det är nästan otroligt att inte gasen läckt ut och att kondensorn är hel.
Att kompressorn går är ju en sak, men kyler den verkligen?

Får den inte jobba lite kämpigare när det blir högre motstånd på insugssidan?
Ja det kommer iskall luft i munstyckena.

mso 1000 wrote:
Haha det var bättre förr.
Nå finns det dom som får byta kondensor efter 4 år :)

Å än tidigare, på min förra halvmiljonsbil, pajade kondensorn efter lite drygt halva den tiden. Slapp dock betala då det var fabrikationsfel, inget stenskott, nått billigt krafs dom köpt in till Bayeriche Motoren Werke, trotts att den generösa tvååriga garantin löpt ut :)

FXX wrote:
Här är en bild på filtret:-)
14 år utan byte..

Var väl onödigt att byta, du kunde ju blåst bort det värsta med tryckluft :)

Min förra Mazda (626, -96), hade AC men inget kupéfilter.
Stod man parkerad under en björk under flygsäsongen så formligen sprutade det in flygplan i bilen när man slog på full fläkt =)
När det rasslade för länge i fläkten fick man montera ort den och tömma på blad, barr och annat jock av större mått som letat sig ner.

Om det blir stopp i insuget så kommer fläkten gå på högvarv. Jämför dammsugaren när du håller för munstycket. Är fläkten inte luftkyld av luftströmmen så gör det inte så mycket då den bara får det lättare att snurra. Är det som damsugaren där luftströmmen kyler så kan ju motorn bli överhettad.

Att kondensorn hållit kanske skall tillskrivas de låga milen. Få stenskott och lite miljöpåverkan av vatten, salt, slask och frätande insekter. En fördel egentligen med di nye bilarna som har fått kylargardinen åter. Den skyddar ju faktiskt rätt bra under en stor del av tiden.

FXX, det är precis som Xanthopteryx skriver, jämför med att hålla för. dammsugarens insug och lyssna på varvet.
Finns det ingen luft att transportera går det väldigt lätt.
Men jämfört med dammsugaren har ventilationsfläkten en väldigt låg effekt.
Men jag är impad över att den kyler!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast jag tycker ju att dammsugarmotorn låter klart mera ansträngd när man håller för insuget och misstänker att det kan vara likadant med kupéfläkten i en bil. Det är ju i grunden en propeller som försöker transportera luft så när det blir mer eller mindre vakuum i luftintaget så lär den nog jobba tyngre. Beror kanske lite på typen av motor men min åsikt är att det borde gå tyngre i detta fall.

Om inte annat så kan jag tänka mig att fläkten får gå på fullvarv när climatronicen desperat försöker styra mot inställt värde och inget händer:(
En sak som slog mig är att det satt som ett litet genomskinligt plastfönster bredvid plastskyddet över kupefiltret. Under detta var det fullt med björkpollen. Nästan som att det skulle fungera som nån form av siktglas för att se när filtret var fullt av smuts.

Vakuum = frånvaro av något. En propeller som viftar runt ingenting snurrar extremt lätt. Och fort!

Måste göra er lite besvikna, har bytt många filter som sett betydligt värre ut, tex de med komplett bo för familjen Mus.

Inget konstigt att ACn funkar om det finns gas kvar, det sparsamma användandet har skonat kondensorn från för mycket salt och stenskott.

Nu är min BMW inte så gammal (-05a) men ACn funkar trots 30" mil, den är orörd.

Men det är kul när nått man förutsätter inte fungerar, fungerar.
Som när jag satte ett batteri i en Mazda 626 -88 förra året, som stått orörd utomhus sen 2006, och allt fungerar, bilen har dock inte AC.

Nu har jag ju bara skrivit hur långt mor kör per år, den kanske hade rullat 50.000 mil när hon köpte den;)
Men visst höll prylarna högre kvalitet förr om åren. Idag tillverkas det mesta för att hålla garantitiden ut om det inte omfattas av speciella lagkrav.

VW är kända för många fel o brister, men stor fefrekvens på ACn är inget jag har noterat, snarare tvärs om.
Det noterbara om VW/VAG och AC är att en del mindre modeller, typ Golf/Polo har en direktdriven kompressortyp som skär när gasen av nån anledning läkt ut.
Man kan utläsa en hel del genom att ploga igenom bilannonser. På vissa bilar återkommer samma fel, eller samma fel är reparerat, säljare poängterar att tex ACn funkar, medans de flesta annonser på samma bil har texten AC behöver fyllas = nått är trasigt till 95%
På en del bilar står oftast ingenting, varken att dom är lagade, eller är trasiga.

Golf 4 har otroligt bra motstånd mot rost på karossen, annars är dom inte nått att jubla över.
Har haft flera Golf 4 i bekantskapskretsen och jag lagat o servat. På 4 bilar har jag reparerat plinten/kabelstammen vid batteriet som brunnit.

Nä, Golf har ingen otrolig kvalité, men det är som sagt grymt bra när ACn funkar efter 19 år.

För mig låter det ändå märkligt att inte så pass "ny" bil som Golf 4 skulle ha trycksensor på systemet. Det hade jag tom. på min 740 från 88. När gasen var på väg att sina så kunde man kortsluta sensorn och köra några månader ytterligare med kylning innan den tog slut helt och man fick åka och laga.

Mors bil har en lack som är helt bedrövlig, ser ut som att bilen har fläcktyfus. Klarlacken har släppt och det ser hemskt tråkigt ut, men rost är svårt att hitta. Jag hade en Mazda 323 som tredjebil fram tills för 2 år sedan. En 98 med 7000 mil. Den rostade något fruktansvärt i skärmkanterna, men den mekaniska och elektriska kvaliteten var betydligt bättre än Golfen. Inga problem med centrallås eller elhissar som bråkat lite på Golfen.

Ja, Mazda rostade gärna i skärmkanter men fungerade i övrigt år ut och år in. Vår 626 var likadan. Skärmkanter bak och inget annat förutom sådant som kommer med åren och oturen (bromsok och kylaren började till slut läcka pyttelite efter en hopplös vinter med ner till -30 flera gånger - materialet utmattas ju till slut av alla temperaturförändringar). Enda låsproblemet jag hade var när en idiot kört in en mejsel i låset på passagerarsidan och bräckt och haft sig.

Tror inte Golf4 har kompressor som skär när gasen tar slut, den kom på senare modeller.

X:ets Nissan gick 2 år utan gas, jag bytte kondensor (fransk Valeo) och fyllde, den funkar än nu 5 år senare., trots att ryktet säger att systemet blir förstört om det blir tomt.

Rikard wrote:
Tror inte Golf4 har kompressor som skär när gasen tar slut, den kom på senare modeller.
X:ets Nissan gick 2 år utan gas, jag bytte kondensor (fransk Valeo) och fyllde, den funkar än nu 5 år senare., trots att ryktet säger att systemet blir förstört om det blir tomt.

Nä där sitter både tryckvakt och magnetkoppling på kompressorn, så..

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.