Vi Bilägares forum

Opel Astra 1,7 CDTI 125 hk Ecoflex -11

Opel Astra 1,7 CDTI 125 hk Ecoflex -11

Jag har nu äntligen bestämt mig för vilken bil jag ska köpa. Det blir en Opel Astra Sport.
När det gäller motorer så spelar det inte jättestor roll för förbrukningen eftersom jag inte kör så mycket. Ca 1500 mil/år. Jag vet att många t.o.m. skulle kalla mig dum när jag nu sneglar på en diesel. MEN den jag nu hittat är en Astra som stämmer väldigt bra på alla andra plan - rätt färg och precis rätt utrusning - till rätt pris. T.o.m. lite bättre utrustad än jag först hoppats på att kunna få för de pengarna.

Jag har provkört en 1,7 110 hk diesel. Den kändes helt ok att köra - helt ok drag. Jag har inte hunnit provköra den jag nu hittat än, men den heter lika dant men har 125 hk. Den borde med andra ord vara snäppte trevligare att köra med sina 25 extra hästar (samma årgång)?

Det enda jag dock oroar mig lite för nu är servicarna. Jag har ingen aning om vad dom kostar och det verkar omöjligt att få reda på. Jag har googlat och googlat och ringt till verkstäder men dom svarar som vanligt vääldigt kryptiskt. Jag har ställt frågor i ett Opel-forum men det är inte mycket aktivitet där..

SÅ är det någon här som har erfarenhet av en Opel Astra 1,7 CDTI 125 hk -11 och kan berätta lite om servicekostnader? Den jag kollar på är alltså en 2011 som gått 6200 mil. Den har även elektrisk handbroms (läst någonstans att den också behöver service?).

Är det helt knas att köpa diesel när man bara kör 1500 mil och mycket i stan (men en del långturer också)?
Jag tänker att det måste ju hänga helt på vad servicarna kostar.

Uppdaterat: 2015-09-16 16:38

Kommentarer

EDIT: 15 extra hk - inte 25 :)

Uppdaterat: 2015-04-26 10:03

Nä, jag har ingen koll på just den här motorn men generellt är Opel relativt billiga att underhålla och jag skulle bli förvånad om just denna skulle vara dyrare än de flesta andra jämförbara konkurrenter. Jag gissar tvärtom att den har relativt låga service-kostnader.

Dessutom har Opel numer riktigt bra kvalitet, bäst av de tyska märkena enligt flera undersökningar. Har en släkting som kör Insignia och enligt honom visat sig mer problemfri än deras föregående Honda t ex...

Köp diesel om du gillar den även om du i ditt fall kanske inte tjänar ekonomiskt med de relativt låga milen du kör. Viktigare att känna att man köpt en bil man verkligen gillar istället för att räkna på några ören hit eller dit.

Men en auktoriserad verkstad borde ju kunna lämna prisuppgifter tycker jag.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Har du du en stor andel kortkörningar så skulle jag i ditt fall undvika diesel p g a detta med partikelfiltret som inte mår bra när inte motorn hinner bli riktigt varm. Har själv diesel f n men efter ett förändrat körbeteende med många flera kortkörningar så blir det bensinare igen vid nästa byte. Och en diesel tar klart längre tid på sig för att uppnå rätt arbetstemperatur vilket man också bör ta i beaktande. Sen hade väl Opel en del elektroniska problem med bl a Astran men kommer inte ihåg om det var vid de årsmodellerna du kollar på. Å andra sidan - vilken tillverkare har inte till och från nåt problem...:) F ö är det ju märkligt att du inte kan få kostnadsindikationer på servicekostnaderna - det har jag fått vid mina nybilsköp i alla fall. Är det variabla serviceintervaller så kan det möjligen vara lite svårare men begär då pris på service vid max intervall (kanske 3000 mil) och som alternativ om indikatorn skulle slå till vid t ex 1500 mil. Märkligt om inte i alla fall märkesverkstan kan ge dig dessa priser.

Uppdaterat: 2015-04-26 11:13

Det står om ett fast service pris på ca 1 800 på Opels webbsida men det gäller enbart för grundcheckningen, uppkommer det saker utöver att åtgärda så bär det iväg......men vad fan alla bilmärken "fular" på ett eller annat vis så kan man inte läsa i mellan raderna och begripa verkligheten ja då är man alltid ute o cyklar utan gillar man en bil så får man vara beredd att pröjsa för det, den andra servicen på vår OPEL gick på 3000kr.
Pratade dagens Opel med en besiktningsman och han gjorde mig lugn, bra bilar som vilar på beprövad konstruktion så det är inget som kostar stort med dem.

Uppdaterat: 2015-04-26 12:24
Pi skrev:

Har du du en stor andel kortkörningar så skulle jag i ditt fall undvika diesel p g a detta med partikelfiltret som inte mår bra när inte motorn hinner bli riktigt varm. Har själv diesel f n men efter ett förändrat körbeteende med många flera kortkörningar så blir det bensinare igen vid nästa byte. Och en diesel tar klart längre tid på sig för att uppnå rätt arbetstemperatur vilket man också bör ta i beaktande. Sen hade väl Opel en del elektroniska problem med bl a Astran men kommer inte ihåg om det var vid de årsmodellerna du kollar på. Å andra sidan - vilken tillverkare har inte till och från nåt problem...:) F ö är det ju märkligt att du inte kan få kostnadsindikationer på servicekostnaderna - det har jag fått vid mina nybilsköp i alla fall. Är det variabla serviceintervaller så kan det möjligen vara lite svårare men begär då pris på service vid max intervall (kanske 3000 mil) och som alternativ om indikatorn skulle slå till vid t ex 1500 mil. Märkligt om inte i alla fall märkesverkstan kan ge dig dessa priser.

Jo jag har ju förstått att det är partikelfiltret som kan ta stryk av många korta sträckor. Men är det att det kostar jättemycket att byta då? Hur mycket kan det kosta? Jag funderar ändå på om det är värt det om jag få en bil som jag verkligen trivs med och som har lite mer utrustning än jag hoppats på att kunna få. Men det beror ju helt på hur stora summor det handlar om att byta det där filtret.

Ungefär så här ser min körning ut:
Ca 3-4 dagar i veckan kör jag några korta km för att handla, träna eller hämta barnen hos kompisar
Ca 3-4 gånger i månaden kör jag lite längre sträckor (typ 2-3 mil)
Ca var tredje månad kör jag ännu längre sträckor - typ 20 mil

I jobbet kör jag ungefär varannan månad 15-20-mils sträckor. Men då använder jag ofta firmabilen. Skulle min bil må bättre av att jag i stället kör den dessa sträckor?

På sommaren kör jag betydligt fler långa sträckor.

Uppdaterat: 2015-04-27 09:37
Pi skrev:

Har du du en stor andel kortkörningar så skulle jag i ditt fall undvika diesel p g a detta med partikelfiltret som inte mår bra när inte motorn hinner bli riktigt varm. Har själv diesel f n men efter ett förändrat körbeteende med många flera kortkörningar så blir det bensinare igen vid nästa byte. Och en diesel tar klart längre tid på sig för att uppnå rätt arbetstemperatur vilket man också bör ta i beaktande. Sen hade väl Opel en del elektroniska problem med bl a Astran men kommer inte ihåg om det var vid de årsmodellerna du kollar på. Å andra sidan - vilken tillverkare har inte till och från nåt problem...:) F ö är det ju märkligt att du inte kan få kostnadsindikationer på servicekostnaderna - det har jag fått vid mina nybilsköp i alla fall. Är det variabla serviceintervaller så kan det möjligen vara lite svårare men begär då pris på service vid max intervall (kanske 3000 mil) och som alternativ om indikatorn skulle slå till vid t ex 1500 mil. Märkligt om inte i alla fall märkesverkstan kan ge dig dessa priser.

När det gäller servicen så har jag väldigt ofta mötts av kryptiska svar under tiden jag letat ny bil och ringt runt till olika verkstäder. Det är väldigt vanligt. Framförallt när det kommer till priset.
Jag har hittat lite allmän fakta om det men inte någonting om just den här motorn. Det kan ju skilja jättemycket från motor till motor i samma bilmodell har jag förstått..

Uppdaterat: 2015-04-27 09:43

Jag sökte på Mekonomen med regnumret för den bil jag kollar på. 13.750 kr.
Hittade även en artikel här på Vibilägare och verkar som bytena sker mellan 12-20.000 mil beroende på körsätt. Även om tillverkarna säger att det ska hålla hela bilens livslängd..

Hmm hmm

Uppdaterat: 2015-04-27 11:00

Tillverkaren har kanske rätt. Livslängden är kanske 12-20000 mil?

Uppdaterat: 2015-04-27 12:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag var och provkörde den idag och den kändes bra men den hade inte all utrustning som stod med i annonsen.. dom hade tabbat sig. Tyckte väl att det var lite för bra för att vara sant :-/

Uppdaterat: 2015-04-27 22:30

Det ibland påpekade elektronikfelet var endast på de första 6 månaderna tillverkade 2010 och berodde på en nivågivare och en kontakt vid kopplingspedalen som skickade tokiga signaler till en rad olika funktioner.
Inget annat liknande har sedan hörts av.

Uppdaterat: 2015-04-28 21:18