Vi Bilägares forum

Nissan Qashqai DIG-T 115 2018

Nissan Qashqai DIG-T 115 2018

Hej

Vi köpte en Nissan qashqai dig-t 115 2018 som har problem med bromsarna efter 1900mil och lite mer är 1år gammal som Nissan säger att det inte går på garantin.

Den hade varit inne på service vid ungefär 1800mil och efter det började ratten skaka när man bromsade så vi kontaktade verkstaden (Hedin bil Borås) och fick en tid hos dom ungefär 3-4 veckor efteråt. Så när dom hade felsökt bilen så sa dom att skivorna och bromsklossarna behöver bytas för dom är skeva och rostiga så det vill dom ha nästan 6000:- för.
Förklaringen jag får från verkstaden varför det blir så är för att vi inte bromsar tillräckligt med bilen så därför är dom skeva och rostiga så jag har kontaktat Nissan så dom ska prata med verkstaden och dom mailade tillbaka att det är inget som dom står för så vi får betala och se glada ut.

Är det rätt?

Så här skrev Nissan Sverige till mig på mail.

(Hej Kim,

I samband med din fråga om bromsskivor ska jag informera dig att normalt slitage, skador och nedbrott av bromsbelägg kommer att uppstå till följd av körning och bruk. Detta utgör inte en tillverknings- eller materialfel. Dessa varor omfattas därför inte av fabriksgarantin. Sådan försämring kan bero på väderförhållanden och körstil. Eller till exempel när man kör endast korta sträckor eller bilen står mycket. Det kan också bidra till snabbare försämring.

Så som vi pratade i telefon, så står detta även i garanti- och serviceboken, punkt 2.8, "Detta täcks inte": 2.8.3 - Alla delar och arbetskostnader som uppkommer i samband med nödvändigt eller rekommenderad underhållsservice så som, men inte begränsad till, ..., bromsskivor/-trummlor, bromsskor, bromsbeläggningar, ... .

Därför kan vi tyvärr inte hjälpa dig vidare i det här fallet.

Med vänlig hälsning/ Kind regards
________________________
Made S.
Customer Service Coordinator

NISSAN NORDIC EUROPE OY
Keilasatama 5, P.O.Box 45
FI-02151 ESPOO
FINLAND
Direct +46 8 5010 3000
E-mail: sweden@nissan-services.eu)

Uppdaterat: 2019-08-16 18:00

Kommentarer

Enda Nissan jag skulle kunna tänka mig är en Skyline eller en GTR, men är väl som vanligt problem att rymmas i den sistnämnda.

Uppdaterat: 2019-08-16 19:01

Tycker det låter lite konstigt....
Va vad det för service du gjorde?
Dom har ju ett serviceprogram dom ska följa bla kolla bromsarnas skick osv vilket inte verkar vara gjort ...d borde dom sett redan eftersom det började bara 100 mil efter den varit på service?
Måste haft anläggande bromsar om nu skivorna blev skeva så fort och du inte känt nåt innan....
Är det helt konstaterat att det var bromsarna som var boven till skakningarna?
Kanske skulle dubbelkolla med en annan verkstad först om du inte redan lämnat in den....

Uppdaterat: 2019-08-16 19:35

Oavsett så verkar det vara en riktig skitbil.
10.000 mil skall bromsarna funka om det är lite kvalitet på grejerna.kan inte påminna mig att jag bytt varken skivor eller belägg på nån bil innan 10.000 mil.
Förutom på Mazda Cx-5 där skivor och belägg bak var slut efter 3000 mil. Men det fick dom veta om att så inte skulle vara fallet och fixa på garantin. Vid ca 6000 mil var det samma visa, men då bytte jag bort biljäkeln istället. Helt oförståeligt hur det kan vara så klent dimensionerat så att det blir utslitet efter 3000 mils mestadels långkörning. Kasst sa Bull.
Men kanske är så på Japanska bilar. Nuvarande bil har skivor och belägg som är tre gånger så kraftiga så dom lär hålla betydligt bättre. Och som alltid, man får vad man betalar för.

Uppdaterat: 2019-08-16 20:32

Något märkligt är det, att skivorna blir rostiga av för lite bromsning är inte ovanligt, men efter tre veckor? Nix, det håller inte.
Och de blir inte skeva av att man bromsar för lite.
Jag håller med njo, kontakta en annan verkstad för ett utlåtande

Uppdaterat: 2019-08-16 20:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nissan=Renault för er som inte vet det.
Tillverkad oftast i England, inte mycket Japanskt!

Uppdaterat: 2019-08-16 20:38

Men det är väl samma komponenter som monteras ihop oavsett land. Billig bil = billiga komponenter
Dyrare bil = dyrare komponenter.
Min nuvarande bil har sintrade bromsskivor. Rostar knappt och ser opåverkade ut efter 2000 mil

Uppdaterat: 2019-08-16 20:51

Vi hade Nissanbilar på 80- och början på 90-talet. Bromsarna höll bilarna ut för oss dvs åtminstone 10.000 mil. Men de användes å andra sidan varje dag och fick inte stå och rosta. Jag tänker att man får bromsa in kraftigt rostade skivor försiktigt. Annars kan de säkert bli skeva.

Uppdaterat: 2019-08-16 20:55
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Låter som inställning av däck i kombination med utslitna bromsklossar. Extremt dåligt att dom inte tar på sig och täcker upp med halva kostnaden. Tyvärr är det dom som har rätten på sin sida.

Tryck på att detvär konstigaste det inte upptäcks på förra servicen. 3-4.veckor och blinså skeva som det sägs?????

Uppdaterat: 2019-08-17 08:59
Patrik Österberg skrev:

Låter som inställning av däck i kombination med utslitna bromsklossar. Extremt dåligt att dom inte tar på sig och täcker upp med halva kostnaden. Tyvärr är det dom som har rätten på sin sida.
Tryck på att detvär konstigaste det inte upptäcks på förra servicen. 3-4.veckor och blinså skeva som det sägs?????

Hmm. Service på en ny lågmilare är nog ofta ett oljebyte och en massa x på ett papper Tyvärr.
Men det är ju till 99,9% inget fel på nybilen.

Uppdaterat: 2019-08-17 09:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det märkliga är ju det här med tre veckor. Rost utvecklas inte så snabbt att det blir problem på tre veckor!
Och som jag skrev tidigare blir inte skivor skeva av för lite bromsning, däremot kan skivor av låg kvalite´ som inte värmebehandlats vid tillverkningen bli skeva av en enda hård inbromsning så där spelar inte tiden någon roll.
Men det framgår ju inte hur långt bilen gått, enbart att den efter de 1900 mil ni haft den fått problem med bromsarna.

Uppdaterat: 2019-08-17 09:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dom gjorde en vanlig 1år/2000mil service på bilen vad det nu innebär.

Bilen när vi köpte den så hade den gått 10km när servicen gjordes så hade den gått ungefär 1850mil när jag påpekade att det var något fel på bromsarna och bokade tid så hade den gått mellan 1900-2000mil och vi fick tid efter ungefär 3-4 veckor och vi skulle åka på bilsemester innan dom kollade den men det var inga problem sa dom så i skrivande stund så har bilen gått ungefär 2600mil.

Uppdaterat: 2019-08-17 15:15

2600 mil!
Förskräckligt, som Guran skriver i #5 ska det inte vara några bromsproblem före 10000 mil om den inte körs i väldigt backig terräng eller väldigt sällan!
Tillbaka till Nissan Sverige, här har de fel, du måste stå på dig.

Uppdaterat: 2019-08-17 17:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dj_mizmo
Åter igen kolla med annan verkstad... tycker det låter väldigt konstigt...
Dom påstår innan att det inte var nåt som fel sen plötsligt var skivorna slut....
Har tyvärr inga bra erfarenheter från Hedin liksom många andra....

Uppdaterat: 2019-08-17 17:07

Hade en Mazda 6- 2016. Körde 6000 mil med den innan jag tröttna och sålde den.
Samma sak som på din Nissan, bytte skivor och klossar som blev skeva efter ca1500-2000 mil.
Köpte dyra märkes skivor och belägg men fick tillbaka vibrationer i ratten igen.
Vibrationerna var i hastigheter runt 100km/h och uppåt.
När man tittar på dessa ok och bromsskivor på Mazda 6 så är dom väldigt små och underdimensionerade. Billigaste möjliga materialet.

Sålde Mazda 6an och köpte en Audi A6.
Stora fina skivor och riktig stora ok.
Efter nu 4000mil i A6an så är skivorna fortfarande som nya.
Inte en tendens till vibrationer i ratten.
Man får vad man betalar för helt enkelt.

Sen var det massa andra tråkiga fel på mazdan som att klarlacket släppte på alla fälgar, Nav, multimedia och bluetooth buggade.
Plasten var enormt repkänslig, lacken repkänslig och tunn, rattens skinn nöttes fort.
Hela bilen blev fort sliten.

Ang bromsproblemet så har ingen löst det i den Amerikanska Mazda forumet.
https://forum.mazda6club.com/suspension-brakes/310921-brake-issues-35k-anuone-else.html

Uppdaterat: 2019-08-17 20:39