Motoroptimering på Mazda 2 automat?

27 inlägg 0 nya
Motoroptimering på Mazda 2 automat?

Sitter o googlar lite o har hittat några tuningföretag som motoroptimerar Mazda 2, från 90 hk till 128hk med en öknining av Nm med 10 enheter. Är det någonting att rekommendera, håller siffrorna vad de lovar? Ev. risker med detta förfarande?

Kort och gott, men kanske ett tråkigt svar, så är det olagligt med motoroptimering utan att blanda in biltillverkaren samt bilbesiktningen och få godkänt av dessa.

"Problem kan inte lösas med samma tankesätt som skapade dem. Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka." Albert Einstein

Om man väljer att bortse från att det är olagligt, finns det några fördelar med ett sådant ingrepp? Trodde dock inte att det var möjligt med en sådan effekthöjning på en vanlig sugmotor..

Det är väl samma motor i 90 och 120 hk versionerna av Mazda 2 bara att den svagare har en annan programvara som stryper effekten
Pröva en 120hk version så kan du få en försmak av hur din bil blir.
En liten trimning är väl ett av dom mindre lagbrotten som man gott kan leva med.

Potentialen borde rimligen inte vara så stor eftersom det är en sugmotor vi talar om - eller ?
Även tidigare version av Mazda 3 hade ju 2 l motorer med 2 olika effektuttag men den praktiska skillnaden upplevde vi som minimal och jag vill minnas att vridmomentet var detsamma på båda varianterna.

Ingenjören i mig får fnatt när jag ser uttryck som "en öknining av Nm med 10 enheter".
Det är som att fråga hur många Celcius det är ute idag. Det heter: en ökning av vridmomentet med 10Nm. Storhet och enhet ska vara rätt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Storhet

[quote=Mr.Wheeler]Ingenjören i mig får fnatt när jag ser uttryck som "en öknining av Nm med 10 enheter".
Det är som att fråga hur många Celcius det är ute idag. Det heter: en ökning av vridmomentet med 10Nm. Storhet och enhet ska vara rätt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Storhet[/quote]
Trots att jag felformulerade mig grovt så gick ändå budskapet fram..

@DrTorben: Jag förstod enbart för att det fanns information om effekt (hk) på en biltidningshemsida som gjorde att jag förstod att det var en motor det handlade om. Annars hade det kunnat varit tex åtdragningsmoment för skruvar eller böjmoment av golv eller takbalkar.

Byt bil. Tror inte man märker så stor skillnad.

Blir en helt annan bil. Bara mjukvara som skiljer på 90 och 115 hk varianten. 115 är betydligt trevligare. Samma motor i MX-5 med 131 hk.

Grönkhmerbekämpare

10nm är inte mycket. Man lär nog få varva till rött för att märka det.

Kan bara bedöma skillnaden med Mazdas 2 l motor till Mazda 3 som också finns i 2 effektnivåer men där man rent praktiskt knapp känner nån skillnad alls - i motsats till t ex VWs 1,2 TSI och deras 1,5 TSI där skillnaden är påtaglig i en Golf. Men det är ju turbomotorer.

Så klart att det blir skillnad, men beror ju på hur du kör. Kör du alltid som med en vridmomentstark turbomotor som har en karaktär som en dieselmaskin så märker du nog knappt nån skillnad. Men använder du den på ”rätt sätt” och varvar till rött innan du växlar när du vill ha lite fart på bilen så märks nog en klar skillnad.
Men med

@GRP: 10nm är inte långt, det behövs mikroskåp för att se.

Det är inte olagligt att göra det.
Dock så måste du ha biltillverkaren godkännande, vilket är svårt.
Bilar som lämnas in på service blir ju då och då uppdaterade i mjukvaran. Då får man efter några år betala extra för att dom på tuningsföretaget skall rätta till det igen. Brukar ingå två år grattis uppdatering.

Man måste registrera om bilen med rätta siffrorna.

I ditt fall så blir det inte bara 10nm meter utan närmare 40hk också.

Sedan försäkringen kan bli problem, dom letar inte aktivt efter sådant men skulle dom misstänka eller leta efter det så hittar dom alltid det.

Har kikat själv på detta och läst väldigt mycket samt pratat med tidning firmorna själva. Oftast står dom för garantin och täcker upp mycket. Vid nyare bil är det tom upptill fyra år.

Olagligt, ja. Men det finns grövre brott man kan ägna sig åt.
Kan vara trevligt, ja absolut
Det där med att registrera om bilen funkar inte, då måste man ha papper på de nya effekt- och avgasvärdena. Funkar bara med t.ex. Polestar (Volvo) eller M-power (BMW) finns kanske någon mer tillverkare med ”original” trim.

Håller med GRP - byt bil istället om behovet av mera hästkrafter känns övermäktigt. Tror fortfarande inte att "chipstrimning" av sugmotorer ger speciellt mycket.

Men Pi
Självklart ger det en skillnad. Åtminstone den skillnad som är på motorn i dess olika effektuttag (90 kontra 115 hk) + lite till. Om det är värt det, tja det är väl upp till användaren att avgöra.

Nåja Guran - är man sugen på en piggare bil än den 90 hk Mazda 2 med momentomvandlar-automat som man har så skall man nog ändå överväga bilbyte. F ö finns väl ingen garanti att Mazdas 115 hk variant av den motorn är exakt samma frånsett effektuttaget och alltså bara är en skillnad i programmeringen. Vi har som sagt en Mazda 3 2,0/120 -15 och provkörde varianten med runt 150 hk i "samma" motor men skillnaden fanns mera på papperet än i verkligheten. Jag skulle inte vara främmande för att det kan upplevas likadant i denna Mazda 2. Kan ju vara så att de lägre effektuttagen hos Mazda är lite underspecade - vad vet jag... Men visst - hittar man en Mazda 2 automat med 115 hk så kan man ju absolut provköra men frågan är om Mazda i Sverige ö h t importerat automaten med 115 hk-motorn...

Det är väl ganska ofta över ett visst varvtal det blir skillnad mellan två motorer där den ena är strypt. Man styr ner laddtryck eller backar spjällöppningen och vips har man två modeller.

Pi wrote:
Nåja Guran - är man sugen på en piggare bil än den 90 hk Mazda 2 med momentomvandlar-automat som man har så skall man nog ändå överväga bilbyte. F ö finns väl ingen garanti att Mazdas 115 hk variant av den motorn är exakt samma frånsett effektuttaget och alltså bara är en skillnad i programmeringen. Vi har som sagt en Mazda 3 2,0/120 -15 och provkörde varianten med runt 150 hk i "samma" motor men skillnaden fanns mera på papperet än i verkligheten. Jag skulle inte vara främmande för att det kan upplevas likadant i denna Mazda 2. Kan ju vara så att de lägre effektuttagen hos Mazda är lite underspecade - vad vet jag... Men visst - hittar man en Mazda 2 automat med 115 hk så kan man ju absolut provköra men frågan är om Mazda i Sverige ö h t importerat automaten med 115 hk-motorn...

Enklast är att ställa frågan på något Mazda forum i stället och kanske finna någon som har erfarenhet. Men oavsett så är ju skillnaden framförallt toppeffekten och eventuell märkt skillnad infinner sig när motorn går på höga varvtal.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.