Min inte längre nya svarta Mazda CX-5 2,2d är fortfarande ganska så bra

8 inlägg 0 nya
Min inte längre nya svarta Mazda CX-5 2,2d är fortfarande ganska så bra

Bara för att.,,,
Fortfarande ganska så förundrad hur bra den är. Inte bilvärldens gåva till mänskligheten men ändå helt ok för priset, jämfört med mina tidigare betydligt dyrare BMW.
En rejäl, inte tre liter och sex cylindrar men ändå hyfsad motorvolym, dieselmotor med dubbla turboaggregat som ger en rapp respons och varvillighet till dryga 5000 r/min. 420nm har man nytta av, och fyrhjulsdrift. Går fint att köra på under halvlitern, men Gud vad tråkigt. Skönt med högt insteg och bra körställning för en +190cm lekamen. Och så blir man mindre bländad av mötande när man sitter högt. LedLysena lyser på båda sidor om framförvarande bil och vid möten. . Bullrig, nä inte speciellt, skulle det låta från den dåliga asfalten är det bara att skruva upp Bose stereon till 50, som har DAB standard, underbart ljud när man befinner sig i Norge. Diesel Värmaren värmer fint när det är kallt, bara ett SMS så är det fixat. Sen om man nu skulle vilja dra på en elefant så går det helt säkert både bra och innom lagens råmärken. Sen att frun säger att det är dem bästa sätena hon suttit i gör inte saken sämre. Enda dåliga är väl den för stenskott ömtåliga lacken.

Mazda CX-5 ser ut att vara ett klipp.Sportiga vägegenskaper en responsiv och väl avvägd drivlina, inga plumpar finns i protokollet.
Det är väl lite synd då i detta att en del saker fortsatt är som de är med Mazda, du har bra stolar ok...jag själv måste upp på nivå med inklusive sportstolar för Mazdas egna stolar de fungera inte alls för mig i någon modell.
Lacken är som alltid bra utfört och ser bra ut men ömtålig, hård och tunn.
Det är som sagt synd att Mazda i år efter år vidhåller tre negativa detaljer, högljudd, känslig lack och dålig sittkomfort när de faktiskt tillverkar riktigt trevliga bilar så som din.

Tvärnit, dom bästa stolar jag haft, jag är onödigt känslig för tryck på höftleder så jag måste byta bort min BMW F10 med sportsäten i förtid, och säten är väl det mest individuella som finns, som annars hade ytterst bekväm ryggdel. Men lacken, inga apelsinskal där inte. Men jäklar så känslig för minsta sten, första gången jag fått stenskott på bakdörren. Funderar på att foliera för att slippa stenskottsutslag. Min förra BMW hade inte ett stenskott efter 9000mil. Det är väl en del av premium, men jäkligt dyrt.Men högljudd? Där har nya CX-5 tagit ett rejält kliv. Lika körglad, mycket tystare, och känns som om den väge 500kg mer i chassiet. Men väntar på ny drivlina innan det blir ett byte.

Tror att alla de japanska märkena har spottat upp sig. Det är bra att du trivs med stolarna och att behovet kommer allt mer med åren, för min del går alla bilar bort där som stolen inte behagar för att om vi snackar sträckor så går det inte att sitta illa.
Jag tror banne mig att Mazda så länge som jag minns har haft dom bäst utförda lackeringarna, därmed inte sagt tåligaste men att dem felfriaste..ja jag är lite nördig vad gäller lack.

Fast känslig lack och tveksam sittkomfort (för mig själv) har jag upplevt främst hos Toyota. Möjligt att lacken blivit bättre men när jag provkörde Auris HSD flera gånger under 2015 så passade inte förarstolen mig personligen. Men just sittkomforten är ju väldigt personlig så hur den fungerar varierar ju mellan individer.
Vi har själv en Mazda 3 (2015) som hittills fungerat utmärkt även om jag personligen helt klart föredrar frarmiljön i den Golf SV som vi också har.

Har inte kört Mazda CX5 2,2 men tror säkert den är lojal mot sin rätta ägare. Och det är kul när insatt, både känslor och surt förvärvade penningar ger buck tillbaka. Då är man bara sååå nöjd.

En riktig karl doftar diesel.

Ja, stolar ska man väl inte diskutera alls, vi är olika. Jag själv kan inte sitta på MB eller Skodas parkbänkar, medans andra älskar hårda säten. Många vill sitta rakt upp som på en pinnstol, jag vill nästan ligga ner i bilen med raka ben.

En av de finaste lackeringarna, utan att bilen polerats innan leverans hade Mazda Xedos. Karossen torkades roterande för att undvika apelsinskal.

Helt okey bil om man gillar suv och man satt högt och bra i baksätet men väldigt kort bakdörr och insteg vill jag minnas.
Skulle skälv valt en 6.
Min reflektion var tidigare att halva ratten saknade värme, minusgrader på övre delen kändes sådär halvkonstigt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.