Mercedes GLS

24 inlägg 0 nya
Mercedes GLS

Kör denna vecka en Mercedes GLS, alltså Mercedes största SUV. Bilen är, med svenska mått mätt, fullkomligt enorm. Får inte plats på längden i några parkeringsrutor och knappt på bredden heller. Lite intryck:

+ Den är enormt tystgående. Trots Pirelli PZero i dimension 295/40 R 21 så hörs knappt något däcksljud alls, bara ett lågt susande.
+ Mercedes nya 9G-tronic är lysande. Snabba ryckfria växlingar.
+ Styrresponsen är förvånansvärt bra, med tanke på bilens storlek och vikt.

Det var plussen, tyvärr så överväger dock minsuen för min del.

- Fjädringen är på tok för mjukt satt. I Comfort-läget så är bilen en veritabel pina att åka i. Huvudproblemet är att bakfjädringen är alldeles för mjuk, så bilen nickar konstant i längsled. Kör man på riktigt ojämn väg, så får man nästan whiplashskada av att huvudet slår i nackstödet hela tiden. Dessutom är den ganska krängstyv så den vaggar även i sidled. I sport-läget så blir det lite bättre men inte bra.
- Styrningen lider av överdriven mittcentrering vilket gör att man får sitta och hålla emot i långa kurvor.
- Stolarna saknar utdragbart lårstöd, ganska uselt med tanke på att bilens nypris var bra över 900kkr.
- Den kränger å det vildaste, ramlar nästan ur stolen i rondellerna.
- Nickar för mycket under inbromsning, whiplashvarning även här.

Sammantaget så längtar jag tillbaka till min X3:a, trots att den har mycket mindre bling-bling och bullrar mer från både motor och däck. Tycker Mercedes misslyckats fatalt med chassiavstämningen på denna modell. C-klass och E-klass är ljusår bättre än denna. Kanske de huvudsakliga kundgrupperna för denna modell struntar fullständigt i chassit och bryr sig mer om den enorma stjärnan i grillen och bling-blinget.

Råkade starta samma ämne två gånger. Kanske någon moderator kan ta bort detta.

Ska man köpa en SUV i den storleksklassen så är Range Rovern bäst

Skodaägare wrote:
Råkade starta samma ämne två gånger. Kanske någon moderator kan ta bort detta.

Ok, fixat!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apex wrote:
Ska man köpa en SUV i den storleksklassen så är Range Rovern bäst

Kanske är så, fast den finns ju bara som 5-sitsig. Min absoluta favorit bland stora suvar är annars Porsche Cayenne, men den är ju en storlek mindre.

Skodaägare wrote:
Kör denna vecka en Mercedes GLS, alltså Mercedes största SUV. Bilen är, med svenska mått mätt, fullkomligt enorm. Får inte plats på längden i några parkeringsrutor och knappt på bredden heller. Lite intryck:
+ Den är enormt tystgående. Trots Pirelli PZero i dimension 295/40 R 21 så hörs knappt något däcksljud alls, bara ett lågt susande.
+ Mercedes nya 9G-tronic är lysande. Snabba ryckfria växlingar.
+ Styrresponsen är förvånansvärt bra, med tanke på bilens storlek och vikt.
Det var plussen, tyvärr så överväger dock minsuen för min del.
- Fjädringen är på tok för mjukt satt. I Comfort-läget så är bilen en veritabel pina att åka i. Huvudproblemet är att bakfjädringen är alldeles för mjuk, så bilen nickar konstant i längsled. Kör man på riktigt ojämn väg, så får man nästan whiplashskada av att huvudet slår i nackstödet hela tiden. Dessutom är den ganska krängstyv så den vaggar även i sidled. I sport-läget så blir det lite bättre men inte bra.
- Styrningen lider av överdriven mittcentrering vilket gör att man får sitta och hålla emot i långa kurvor.
- Stolarna saknar utdragbart lårstöd, ganska uselt med tanke på att bilens nypris var bra över 900kkr.
- Den kränger å det vildaste, ramlar nästan ur stolen i rondellerna.
- Nickar för mycket under inbromsning, whiplashvarning även här.
Sammantaget så längtar jag tillbaka till min X3:a, trots att den har mycket mindre bling-bling och bullrar mer från både motor och däck. Tycker Mercedes misslyckats fatalt med chassiavstämningen på denna modell. C-klass och E-klass är ljusår bättre än denna. Kanske de huvudsakliga kundgrupperna för denna modell struntar fullständigt i chassit och bryr sig mer om den enorma stjärnan i grillen och bling-blinget.

Nja, inte menar du att du längtar tillbaka till X3 jämfört med denna kryssare? Det kan inte vara möjligt, som jag ser det.

Shogun wrote:

Nja, inte menar du att du längtar tillbaka till X3 jämfört med denna kryssare? Det kan inte vara möjligt, som jag ser det.

Jo faktiskt, i alla fall som förare. Passagerarna, speciellt de i baksätet, har det betydligt bättre i kryssaren. Men från förarplats gillar jag definitvt min X3:a bättre. Trots att den låter mer både från motorn och från däcken. Jag gillar bilar som ligger plant på vägen över ojämnheter och inte nickar överdrivet vid inbromsning, alltså som min X3:a. GLS däremot nickar både i längsled och vaggar i sidled, vilket gör att kroppen ständigt är i rörelse på ojämn väg. Jag gillar även stolarna i min X3:a bättre, eftersom tiltmånen på sittdynan är bättre och de har utdragbart lårstöd.
Dock ska sägas att jag förstår varför GLS kostar mer än min X3:a.
Den är större på alla ledder, har luftfjädring med adaptiv dämpning, 3-liters dieselsexa, avsevärt bättre ljudisolering, sju sittplatser, ordentliga sittplatser i baksätet istället för X3:ans platta soffa. Men summan av detaljerna ger mig, körmässigt, inte en bättre helhetsupplevelse än X3:an. Hade jag däremot haft kvar min gamla Skoda Superb, så hade jag nog haft svårt att lämna ifrån mig GLS:en :-).

Anar att det är den gamla GLS du hyrt? Den nya är väl inte ute på hyrbilsfirmorna än....

Henrik M wrote:
Anar att det är den gamla GLS du hyrt? Den nya är väl inte ute på hyrbilsfirmorna än....

Det är inte en hyrbil jag kör utan en släktings bil, men ja det är den gamla modellen.

Ok, förra generationen eller den innan den? Den som varit fram till nyss har jag kört en hel del med och känner inte alls igen det du skriver om fjädringen att den skulle vara så mjuk. Den är mjuk och behaglig men långt ifrån som du skriver enligt mig. Är det så gungigt som du beskriver det är det troligtvis nåt fel. Eller överdriver du nåt enormt för du vill det ska låta mer negativt än det är....

Alltså generationen innan den som kom alldeles nyligen. Tror knappast det är något fel på fjädringen eftersom bilen är helt ny och är uttagen i år. Sen är det ju så att alla uppfattar fjädring olika. Jag upplever fjädringen i GLS som för mjuk utifrån mina preferenser. Jag tycker den nickar (pitchar) för mycket i längsled. Har jag rätt att tycka det? Vad sjutton menar du egentligen med den här meningen:

"Eller överdriver du nåt enormt för du vill det ska låta mer negativt än det är...."

Jag blir ärligt talat ganska illa berörd när du skriver sådant här. Det här var en redogörelse för hur jag upplever en bilmodell. Jag skriver hur jag uppfattar den. Om den inte stämmer överens med din uppfattning så överdriver jag alltså enormt. Vad menar du egentligen med detta uttalande?! Diskuterar du alltid så här med folk eller? Så fort jag har en åsikt som inte stämmer överens med din så är det taggarna utåt på en gång.

Varför skulle jag ha något intresse av att racka ner på bilen? Det är en jättefin bil på många sätt, men måste man höja den till skyarna bara för att den kostar nästan en mille? Alla bilar har starka sidor och svaga sidor. Inklusive din Tesla och min X3:a. Allt handlar ju om vad man har för utgångspunkt och vad man jämför med. Men jämför med min egen X3:a så tycker jag att Mercedes GLS är för mjuk i fjädringen. Jag tycker för övrigt även att nya BMW X5 med luftfjädring är för mjuk i komfortläget, ifall du nu fått för dig att jag är BMW-fanboy. Gillar Porsche Cayennes fjädring bättre alla dagar i veckan.

Så du anser inte att åsikten att det gungar och nickar på gränsen till Whiplash låter lite överdrivet?

Bilen är byggd för komfort, och du körde i komfortläget......

Självfallet får du ha din åsikt om saker och ting, men jag personligen anser fortfarande att du överdrivet det lite i din beskrivning...

Allt beror på vad man kör på för vägar. På hyfsat slät motorväg så är det inga som helst problem. Över broskarvar odyl så eftergungar den kanske lite, men inget farlig. På motorväg är den till och med njutbar på grund av den låga ljudnivån. Har kört få bilar där skillnaden mellan grov och fin asfalt märks så lite. Imponerande! Problemet uppkommer när man kör på ojämnare vägar. Har en väg jag kör ibland som är ganska ojämn, och där var inte GLS:en bekväm. Den nickade ganska kraftig fram och tillbaka på ett sätt som jag inte tyckte var bekvämt. Jag menar inte att min X3:a går så fantastiskt på denna väg heller, men den rör sig mer vertikalt ("studsar") vilket jag föredrar. Jag har kört bilen i sportläget också, och det hjälper lite men inte helt. Jag kan medge att det var lite överdrivet att tala om whiplash, det är givetvis inte sådana krafter inblandade, men jag gillar att ha nackskyddet så när huvudet så möjligt och GLS:en pitchar så pass mycket att huvudet studsar mot nackstödet. Mina föräldrars E-klass går inte alls på det här sättet på vägen. Den går mycket mer "platt". Kanske vissa tycker att det är komfortabelt med gungig gång, jag tillhör dock inte dem. Men, för att förtydliga, jag har inget emot Mercedes som märke och gillar flera av deras modeller. Men GLS som modell passar inte mig. Har kört både S-klass och E-klass och båda gick betydligt bättre på vägen än GLS.

Gls är ju en suv, så man får väl räkna med att den går lite sämre.

Men jag hade nog också hellre kört range rover om inte de 2 extra sittplatserna var viktiga.

Låter som att GLS är en bil för någon annan än mig. Det finns inget mer obehagligt än bilar som gungar efter att man passerat en ojämnhet. Möjligen kan det vara värre med spårkänsliga bilar med mjuk fjädring, men det är gränsfall.

Själv kan jag sakna mina lite mer gungande bilar! :) Hade en Citroën XM Break på 90-talet som var helt underbar att köra jämfört med dess konkurrenter då. Körde både Cheva och Dodge van ett tag med, helt underbart pysa upp i kaptensfåtöljen och gunga fram i ett lugn ingen annan bil framkallat hos en som förare.

Henrik M wrote:
Själv kan jag sakna mina lite mer gungande bilar! :) Hade en Citroën XM Break på 90-talet som var helt underbar att köra jämfört med dess konkurrenter då. Körde både Cheva och Dodge van ett tag med, helt underbart pysa upp i kaptensfåtöljen och gunga fram i ett lugn ingen annan bil framkallat hos en som förare.

Också Citroën 2CV och Renault 4.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Bileländet må vara hur komfortabel som helst eller ha prestanda rakt fram som en Ferrari på steroider - jag skulle under inga som helst omständigheter köpa eländet. En icke sund bil - eller kanske hellre lastbil;-)

Henrik M wrote:
Körde både Cheva och Dodge van ett tag med, helt underbart pysa upp i kaptensfåtöljen och gunga fram i ett lugn ingen annan bil framkallat hos en som förare.

Nu erkänner jag villigt att jag har fördomar, men jag misstänker att jämfört med en Cheva Van så är inte GLS:en alls gungig. Eller så är det jag som har fått andra preferenser efter att ha kört BMW i några år. Hyrde en Chevy Suburban i USA för några år sedan och har inget minne av att jag uppfattade den som överdrivet gungig. Tvärtom så gillade jag den skarpt! Man satt riktig skönt och den gick som ett lok på motorvägen. Kanske skulle uppfatta den annorlunda idag.

Det kan nog mycket väl vara så att du är färgad av din BMW nu efter att kört den ett par år. Sen gillar vi alla olika. Jag har ägt 2 BMW och saknar dem inte alls. Jag vill ha bilar som är vilsamma att köra, något inte nån av dem var tyvärr. Sen hade de helt klart bra egenskaper med som tilltalade mig.
Nej troligtvis känns GLS ganska stram mot en Cheva Starcraft med 15.000 mil på mätaren som min hade när den köptes. Det var den komfortinriktade med allt lull-lull som elektriskt nedbäddbar soffa i tredje raden bland annat.
Cheva Suburban är helt klart en härlig familjebil, hade det inte vart för bränslepriset hade jag lätt tagit en ny sån som ultimata familjekombin!

Skodaägare wrote:
Henrik M wrote: Körde både Cheva och Dodge van ett tag med, helt underbart pysa upp i kaptensfåtöljen och gunga fram i ett lugn ingen annan bil framkallat hos en som förare.
Nu erkänner jag villigt att jag har fördomar, men jag misstänker att jämfört med en Cheva Van så är inte GLS:en alls gungig. Eller så är det jag som har fått andra preferenser efter att ha kört BMW i några år. Hyrde en Chevy Suburban i USA för några år sedan och har inget minne av att jag uppfattade den som överdrivet gungig. Tvärtom så gillade jag den skarpt! Man satt riktig skönt och den gick som ett lok på motorvägen. Kanske skulle uppfatta den annorlunda idag.

Självklart har du blivit färgad av den bil du är van vid. Och man kan inte beskylla en BMW X3 för att vara gungig, i min smak för hårt satt för en SUV. Fick nog av både ljudnivå och hårdheten i chassiet efter min CX-5. Trivs väldigt bra med det lite krängande men komfortabla chassiet på GLC:n som inte ens blir högljutt, smällande i potthål eller stötigt ens med 255 45 20 hjulen. Men inget jag skulle vilja ha på en ”vanlig bil”

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.