Mer nya uppdaterade gasbilar/drivlinor.

23 inlägg 0 nya
Mer nya uppdaterade gasbilar/drivlinor.

Skoda Octavia får en ny drivlina som drivs på GAS, denna kanske gör bilen lite mer rättvisa då den gamla var rätt trist att köra.

Numera är det 1,5 liters motorn som levererar runt 130HK på gas.

http://www.skoda-auto.com/news/news-detail/octavia-g-tec

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bra att det erbjuds fler gasdrivna modeller, det är ett mer ekonomiskt alternativ än batteribilen och förmodligen bättre ur miljösynpunkt sett till hela linjen.
Trevligt att den här levereras med DSG.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Verkar som denna drivlinan ersätter den lite trista 1,4 drivlinan på 110HK.
Förutom detta så har dom gjort gastankarna större (eller kanske har fler) och bensintanken rejält mkt mindre.

Gas verkar ju, förutom minskade CO2 utsläpp, ge rejält mycket mindre NOx och inte så mkt sot och andra partiklar som kommer ur avgasröret på en bensinbil.

Med en mindre bensintank så gissar jag att denna aldrig primärt kommer gå på Bensin.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jo den startar nog på bensin vid kall motor och går över till gas när motorn är varm.
Den lilla tanken är ett krav för att den ska klara miljökraven.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett bra krav tycker jag, tar bort alla gnällspikar som hävdar att folk ändå bara kör på bensin.
Nu kan jag ha fel, men det verkar som den startar på gas fast när det blir kallt, runt -10 då är det bensin den startar på.
Låter lite udda då jag alltid trott, precis som du skriver saabnisse, att de flesta bilar gasbilar startar på bensin.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bara när det är kallt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul nyhet! Den utgående varianten fanns ju i princip bara på Ambition-nivå och med manuell låda, vilket kändes lite väl inriktad mot den kommunala fordonsflottan.
Viktigt att ha attraktiva modeller för att fler ska byta bort den bensinbilen, och det gör Skoda bra i det här fallet!

Power to the people

Kan bara hålla med Grosser. Får hoppas att den kommer i bilar med lite högre utrustnings nivå.
Känns inte Octavia rätt så finns ju Leon TGI, Audi A3 G-tron och Golf TGI, gissar att alla kommer ha den nya drivlinan med samma spec inom kort.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Inte om en uppdaterad bil men vilket blev uppdaterad för mig.
Var tvungen att kolla bilen via car. Info och sedan goggla. Trodde jag hade sett alla varianter av awd, förhöjd och kombi.

NEJ då dök peugot 508 sw RXH upp, laddhybrid.

Fast även om man hemmavid alltid kör på gas så är en tank på runt 10 l inte acceptabelt när man t ex kör i Norrland där avståndet mellan gastanknings-stationer är stort - och dessutom blir det ute på landsbygden också allt längre mellan vanliga bensinmackar.
Kanske fungerar i Tyskland men knappast i Sverige, tyvärr. En nära släkting hade en gasbil med 10 l bensintank i Sundsvall för några år sen och inte ens där fungerade det eftersom gasmacken till och från hade högst tveksam funktion och fungerade den så var det på den tiden en kö av taxibilar som behövde fylla sina tankar. Så det var bara att byta bort gasbilen om det skulle fungera med jobbet.

Det är väl tyvärr så att vissa typer av bränsle aldrig kommer fungera överallt.
Hade önskat att utbyggnaden av gasmackar hade fortsatt norröver men från 2006-2014 så var diesel vägen framåt framför gas.

Man får nog som vanligt göra en liten analys innan bilköp för att hitta rätt drivlina/biltyp för den regionen man kommer röra sig och behoven man har. Och det blir nog ännu viktigare i framtiden.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag skulle t ex mycket väl kunna köra på gas hemmavid eftersom vi har flera pumpar i stan. Men när jag åker norrut till mina forna hemtrakter nån gång per år så blir det genast betydligt struligare. En elbil går ju att ladda "vid knuten" men gas, liksom ev kommande vätgasbilar, är ju inte lika enkla att "ladda". Skulle gärna vilja bli fri beroendet av bensin eller diesel och gas skulle kunna vara en väg (el är fortfarande tyvärr alltför dyrt) men jag hade helt klart önskat en lite större bensintank för att underlätta de gånger man är utanför "gas-landet".

Byggs det ut gasmackar nu i de befolkade delarna av landet? En tidigare kollega hade en gas-Passat och det krävde en del planering för turerna mellan städerna i landet. Som jag förstod honom var han nöjd med bilen och ville ha något liknande när den skulle lämnas iväg.

Ett par kommentarer efter drygt 10.000 gasmil med Passat och ett stort gasintresse.
Söder om Gävle är det inga problem att bara köra på gas. Längre norrut krävs lite planering men det är fullt möjligt att köra Stockholm-boden på enbart gas. Gastanken på Passat har en räckvidd på 45-50mil och bensintanken 30-35mil.
Det finns inga krav (längre) på att en miljögodkänd gasbil ska ka liten bensintank. Det var så tidigare i Tyskland.
Golf tgi har fullstor bensintank, samma storlek som bensin golf, och en gastank som räcker 35-40mil men klassass ändå som miljöbil, likadant Skoda Octavia.
Alla, vad jag vet, gasversioner av Volvo och Subaru är fabrikskonverterade och har kvar den fullstora bensintanken.
För att få klassas som miljöbil så ska gasen vara huvudbränsle och bensin enbart reserv.

Att det går (i bästa fall) att köra Stockholm--Boden på bara gas är ju bra men Norrland består som bekant även av orter som ligger långt ifrån E4-stråket och då blir det inte längre lika enkelt och speciellt inte med bilar som bara har en 10 l bensintank att ta till. Dom hade väl i alla fall kunnat satt in en 25 l tank tycker jag. Golf TGI har jag kört en hel del (men mestadels på bensin) så att den har fullstor tank vet jag men t ex nya Seat Arona TGI, som f ö skulle fungera för mig personligen, har ju tyvärr bara snik-tanken.

Mr.Wheeler wrote:
Ett par kommentarer efter drygt 10.000 gasmil med Passat och ett stort gasintresse.
Söder om Gävle är det inga problem att bara köra på gas. Längre norrut krävs lite planering men det är fullt möjligt att köra Stockholm-boden på enbart gas. Gastanken på Passat har en räckvidd på 45-50mil och bensintanken 30-35mil.
Det finns inga krav (längre) på att en miljögodkänd gasbil ska ka liten bensintank. Det var så tidigare i Tyskland.
Golf tgi har fullstor bensintank, samma storlek som bensin golf, och en gastank som räcker 35-40mil men klassass ändå som miljöbil, likadant Skoda Octavia.
Alla, vad jag vet, gasversioner av Volvo och Subaru är fabrikskonverterade och har kvar den fullstora bensintanken.
För att få klassas som miljöbil så ska gasen vara huvudbränsle och bensin enbart reserv.

Fast de nya 2019 modellerna från VAG med den "nya" 1,5 liters motorn på 130HK där har man ökat på gastankarna men minskat ner på bensintanken, numera är tanken bara på 11,8 liter.
Gissar att denna spec blir det vi kommer se genomgående på gasbilar på MQB plattformen.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

L. Mäkinen wrote:
Byggs det ut gasmackar nu i de befolkade delarna av landet? En tidigare kollega hade en gas-Passat och det krävde en del planering för turerna mellan städerna i landet. Som jag förstod honom var han nöjd med bilen och ville ha något liknande när den skulle lämnas iväg.

Ja det byggs faktiskt ut, men nyheterna når inte så långt då det är EL som är det nya svarta.
Tror det har byggts en del stationer i det väldigt gasglesa dalarna i år, 3 nya mackar ska ha poppat up genom OK/Q8 med stöd från klimatklivet.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Utbyggnaden i glesbygd av gasmackar, liksom ev kommande vätgasmackar, kommer med stor sannolikhet att vara anpassade till storstadsborna och deras resvägar till rekreation och inte för att passa glesbygdsbefolkningen och de som har behov av att resa på alla andra sträckor än typ Stockholm--Sälen och liknande. Likadant blir det säkert vad avser snabbladdnings-stationer men eldrivna bilar kan man ju som glesbygdsboende även utanför "Stockholms-rallyvägarna" faktisk "tanka fullt" även vid husknuten hemmavid.

Vad blir bränsle kostnaden ungefär när man kör på gas? Per mil alltså.

Ingen aning faktiskt, men det brukas pratas om att det blir något billigare än bensin.
Det är väl mer för närmiljö och klimatsamvetet jag valde att göra gas när jag gjorde det.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

ca 2:50, det är bara att googla på fordonsgas, det blir en mängd träffar, men det går att hitta lite olika priser från EON, OKQ8 och Preem t.ex.
Det finns också täckningskartor från de olika leverantörerna och det finns avsevärt fler tankställen idag än för ett par år sedan.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.