Mazda e-TPV

12 inlägg 0 nya
Mazda e-TPV

Vad tror ni om det här?

https://driving.ca/mazda/features/feature-story/motor-mouth-is-this-the-perfect-electric-vehicle

Optimal (enligt Mazda, men de har tänkt till!) batterikapacitet 35,5 kWh och sedan en range extender (Wankel) som kan gå (kanske) både på bensin och vätgas? Superintressant tycker jag -- *lagom stort* batteri med *lagom stor ICE* som komplement. Man släpar inte runt på två kompletta drivlinor som i en laddhybrid. Frågan är när den dyker upp bara...

Grundtanken är god, men man får ju hoppas att de inte gör klumpverk med fläskläpp utan något som mer påminner om en RX-7 FD.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190904/rapport-fran-forsta-korningen-mazdas-kommande-elbil/?fbclid=IwAR3gky5eYVxx7Job9NxnF5kBEpZ2W8H2-Y92UhzQTMlvFlJyOssDNmw8Bg0

L. Mäkinen wrote:
Grundtanken är god, men man får ju hoppas att de inte gör klumpverk med fläskläpp utan något som mer påminner om en RX-7 FD.

Denna typ av drivlina kommer kanske, över tid, i flera olika modeller?

Nästan alla motortillverkare köpte licenser och experimenterade med Wankelmotorer på 1960-70talet, men alla gav upp utom Mazda som haft den kvar till och från som en nischprodukt.
Tyvärr är det inte en helt lyckad konstruktion, dyr i tillverkning, hög bränsleförbrukning och högt slitage jämfört med en konventionell kolvmotor.
Det är nog mest en PR-grej att gå ut med en sådan här "nyhet"!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I texten länkad till i början står bl a ”What you may not know is that Wankel engines are extremely efficient in both size ... and fuel consumption”, så uppenbarligen finns andra uppfattningar också, vad än som är rätt. Bilen ska preliminärt dyka upp i slutet av 2020, och det ska bli intressant att se vad som kommer då i alla fall!

Jo helt klart är att Mazda lyckats bäst med Wankelmotorn, men det är ändå en nischprodukt, mycket för att hålla intresset vid liv, det finns trots allt en del som tror på den.
Men verkningsgraden är fortfarande låg och motorn är ganska skitig så utan elektrisk hybridhjälp är det nog svårt att få fordonet godkänt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

BMW har ju redan gjort det med i3. Dvs en elbil med godkänd batteristorlek och så en bensinmotor som range extender. Men: Bensindrivlinan adderar vikt vilket innebär högre elförbrukning. En i3 utan bensinmotorn går faktiskt längre på batteriet än en i3 med range extender gör på batteriet.

När i3 kom så var rex:en en stor grej, för batteriet var inte så stort. Idag är det många som köper en i3 utan rex. Den är mer prisvärd.

Så range extenders känns idag som något som andra redan är på väg att släppa. Mazda verkar här köra en too little, too late.

Nu görs ju inte i3 REX längre vilket jag tycker är synd.

Audi hade ju samma koncept i sin A1 med en Wankel som REX, men den släpptes aldrig, hade varit kul att se om Mazda och Wankel verkligen är ett alternativ.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Raphael wrote:
... Så range extenders känns idag som något som andra redan är på väg att släppa. Mazda verkar här köra en too little, too late.

BMW har släppt det, ja, men har någon annan tillverkare släppt det? Rättare sagt, vilken annan tillverkare har haft en REX-bil i produktion i större skala? Jag kommer inte på någon just nu, men självklart kan jag ha glömt.

Många tillverkare gör laddhybrider däremot; är de mer lönsamma måhända?

Nu tycks ju Mazda ha tänkt till: ”The theory being espoused is that increasing the size of a car’s battery brings diminishing returns in terms of greenhouse gas reduction.” Var den optimala punkten för batteristorlek ligger beror förstås på bilen (dess storlek) och körmönster. Men säkert också på batteriteknologin, så optimal storlek kan ändras över tid. Så småningom blir kanske REX suboptimalt.

Huvudpoängen tycker jag dock är att Mazda argumenterar för sin sak, på ett sätt som syns rimligt.

Opel Ampera vad väl en REX-bil?

*Robban

Ampera kunde driva motorkraft genom växellådan.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.