Köpt en Citroën Berlingo Multispace

11 inlägg 0 nya
Köpt en Citroën Berlingo Multispace

Hej på er. Jag har precis köpt en lätt begagnad Citroën Berlingo Multispace från 2016. Fastnade för modellen. Kikade även på systern Peugeot Partner Tepee men den är ovanligare.

Föll för hur praktisk den verkar vara. Snål med soppan. 1.6 Blue-HDI, 100hk och drygt 270nm i vrid räcker till mer än väl. Dessutom Euro-6 klassad så några kommande restriktioner mot dieslar drabbar inte denna i samma omfattning som en Euro-5 diesel.

Skjutdörrar till baksätet är perfekt när man har ungar samt plats för upp till tre bilbarnstolar i bredd i baksätet. Slitstark och stryktålig inredning rent generellt.
Mycket bra bagagutrymme.

Dessutom småkul att köra. Ganska rappt chassi vilket man inte kan tro. Komfortabel med, bra ljudnivå och behaglig fjädring.

Löjligt enkel instrumentering, få knappar och en enkel infotainmentdisplay som är lätt att sköta.

Det är en manuell låda, helt ok, visst hade automat varit att föredra men fick denna till ett mycket bra pris så klarar mig utan automaten (tror jag...).

Så är det några fler här som har erfarenheter av Berlingo eller Partner? Mer prisvärd, prestigelös och praktisk bil är nog svår att hitta.

Trevliga bilar som sällan går sönder..
Sköt den väl så har du en bil som håller länge :)

Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har haft förra generationens Partner, men då som skåpbil. Trots att modellen är hög så klarade den älgtestet bättre än Saab 9-5, vilket var en smula snopet. Jag hade inga problem med min Partner, bytte den senare till en Expert som är rymligare. Båda två har rullat fint, utan konstiga problem. Det är skönt med en bil som ger bra utrymme tack vare bra takhöjd och kubisk form, när allt fler av dagens bilar är låga och trånga trots stort format utvändigt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, jag skulle ändå hellre sitta i en 9-5 än i en Partner om jag skulle ha oturen att krocka med en älg!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har ju till vana att gå rätt hårt på franskt men funderade faktiskt tidigare på en Berlingo och kanske även fortsatt att ha som en ren arbetshäst.
Kört Berlingo i yrket och trots att jag ibland raljerar över franskt så må jag säga att dem är både bra och smarta att lasta i.
Inte ett fel att prata om och att dom bilarna gick hårt, vårdslöst o långt. Imponerad faktiskt då annars vilken bil som helst snart klappar ihop under en daglig misshandel.

saabnisse wrote:
hultarn, jag skulle ändå hellre sitta i en 9-5 än i en Partner om jag skulle ha oturen att krocka med en älg!

Ja, det har du en poäng i. För 9-5:an hinner ju inte runt... ;-) Nej, seriöst så var ju Saab föregångare när det gäller älgkrockar.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

saabnisse wrote:
hultarn, jag skulle ändå hellre sitta i en 9-5 än i en Partner om jag skulle ha oturen att krocka med en älg!

Det är inte bara vid älgkrockar och liknande man skall tänka till, utan allmänt vid just olyckor som krock med bil, träd, vägg, räcke, ...
Kolla de krocktester som finns från IIHS och Euro NCAP.
Tyvärr brister många 'skåpaktiga' bilar i krocktesterna, och där särskilt vid Small Overlap där det är katastrofdåligt resultat på många större bilar, och även mindre för den delen.
Som exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=yM2t8ICW5c4

Bilval är alltid en kompromiss såklart men säkerhet ligger för vår del MYCKET högt på listan. En bil kan få ha några brister jämfört med en annan om säkerheten är påtagligt bättre som exempel. Det var även så vi täntke när vi lade till cross traffic med rear collision (eller vad det nu heter) på nya Volvo: Skit i vad det kostar. Skulle aldrig förlåta mig och min snålhet OM vi blir påkörda t.ex. bakifrån och olyckan och dess konsekvenser kunnat lindras eller hindras av detta system.

Nu har jag haft Berlingon i snart ett halvår. Hunnit avverka drygt 1200 mil. Älskar den. Skulle hjälpa en polare att flytta. Kunde konstatera att 14 flyttkartonger får plats i bagaget. Rätt imponerande. Förvaringsfack överallt. Praktiskt. Speciellt den ovanför solskyddet i taket. Riktigt högt till tak. Man får inte klaustrofobi.
Skjutdörrarna är hur smidiga som helst. Med två ungar som gör lite som de vill är det väldigt smidigt och snällt mot andra bilar på parkeringen. Tre bilbarnstolar får plats utan problem. Isofix på ytterplatserna. Mycket stryktålig inredning och dessutom lättrengjord. Uppskattat.

Överraskande komfortabel. Man sitter riktigt bra. Lågt buller rent generellt invändigt, även med dubbdäck. Första bilen utöver Volvo som jag grejar att köra långt med utan att få ont i ryggen. God sikt från förarplatsen. Man ser var bilen är i trånga utrymmen. Stora backspeglar bidrar till god sikt. Bra klimatanläggning och AC. Helt ok halvljus med H4 lampor av bättre kvalitet. Har dock monterat en diskret led-ljusramp på min och därmed fått utmärkt helljus med.

Riktigt snål med soppa. Stort plus för att man kan tanka HVO diesel. Mindre kladdigt. Kör upp till 85-90 mil på en tank i Stockholmstrafiken, detta trots liten tank.
Kul att köra. Pigg och snabb styrning. Förstår varför hantverkare kör som de gör...

Lite minus finns det dock. Något klen vindrutespolning gör att det går åt extra mycket spolarvätska i dessa tider.
Den är lite vindkänslig på motorvägen. Det saknas dessutom strålkastarspolning vilket hade varit önskvärt.
P.g.a skjutdörrarna bak finns ingen elhiss i dessa utan enbart fönster av gluggtyp. Lite irriterande när barnen får för sig att öppna dessa.
Har man hatthyllan momterad skymmer den belysningen till bagageutrymmet. Där under blir det mörkt. Designmiss.

Det är små bagatellartade missar som inte sänker intrycket av bilen. Jag är mycket positivt överraskad av bilen och älskar den. Körde tidigare Peugeot och Audi. Ångrar inte mitt köp. Våga tänka annorlunda hehe.

Jag älskar den bilen och var också nära att köpa en lättare begagnad. Tyvärr fanns det bara automatväxlade av typen semi-automa tillgänglig och dom klarar du dig utan. Maken till praktisk bil får man leta efter. Jag gillar att den är så bruxig men har fin komfort.

Grattis får man väl säga i efterhand

jag hade tidigare berlingo av förra modellen, jag gillade den skarpt, men frun och barn tyckte den var pinsam, det fick bli toyota verso vid byte. jag kör renault kangoo ze på jobbet och den slår både berlingon och verson i nästan alla moment, skulle gärna ha en skogsmulledekorerad kangoo, finns utomlands men tyvärr inte i sverige, förstår inte varför

Ja, vi har oxå en Citroën Berlingo Multispace men av årsmodell 2004! En 2.0 Hdi. Mycket nöjd med denna praktiska bil!! Kangoo ZE slår väl knappast Berlingo och Verso i räckvidd då det är en elektrisk bil (som jag själv kört i ett år) :) Avsaknad av snabbare laddning än 1-fas 16A är ju en miss... men dieselvärmaren är effektiv!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.