Kia Niro Plug In

55 inlägg 0 nya
Kia Niro Plug In

Jag noterade att KIA har gått ut med priset på Niro Plug In hybrid nu: Lanseringspris 298 900 kr.
Inte billigt, men för rätt förhållanden är det nog en vettig bil.
http://www.kia.com/se/nya-bilar/niro-plugin-hybrid/upptack/

En standard-Niro kostar ca 230.000 så fördyringen är ca 65-70.000 kr. Pengar som är svårt att köra in. Lite lustigt att tillverkare av dieselmotorer menar att deras kunder inte vill betala 15-20.000 kr mer för en större, bättre och effektivare avgasrening och alltså hellre tar extrakostnaden för hybridisering. Så resonerar exempelvis Volvo.

6.15

Intressant bil så klart, särskilt med sladd. Sedan avgår ju 20 000 kr i premie med.

Power to the people

Går det att dra släp och ha taklast?

Med Ioniq plugin går det inte enl AMS.

Taklast vet jag inte, men det står släp upp till 1300 kg.
Jag kunde dock inte konfigurera in en dragkrok i "Bygg din bil".
70000 kr är väl bensin för 10 kmil ungefär? Förutom tystnaden då och ett bättre miljösamvete.

100 kg taklast och 1300 kg släp.
Sen kanske prisskillnaden till Optima Hybrid är lite i minsta laget om man vill ha lite mera utrustning än i instegsmodellen - vilket säkert de flesta vill. Optiman i högsta utrustningsnivån kostar 369.900 kr och Niro i sin högsta utrustningsnivå 338.700 kr.

Vidstige wrote:
Går det att dra släp och ha taklast?

Det går på "pappret" men frågan är berättigad då hybridlinorna är sällsynt svaga men ändå är det som ska ersätta dieslarna dvs de ska ge samma låga förbrukning. Vad jag vet så överförbrukar mildhybriden och laddhybridens förbrukning beror ju på hur man använder bilen i vardagen (RDE). Bensinmotorn verkar vara en klen historia på drygt 100 hk och utan eget vridmoment, bara 147 Nm, så hur bra den drar släp/husvagn vete tusan.

6.15

Pi wrote:
Optiman i högsta utrustningsnivån kostar 369.900 kr och Niro i sin högsta utrustningsnivå 338.700 kr.
Var hittar du det priset på Optima PHEV? Från 394 tycker jag det ser ut att stå? Då är det sedanen jag tittar på.

Gillar inte Niro. Såg den som ett alternativ, så har passat på att provköra eftersom en hundägare/bekant längre ner på gatan skaffade en. Bullrig i form av enormt mycket vägljud och vindbrus, ryckig växellåda och svårt att hitta en bekväm körställning. I och för sig inte plug-in då, men har svårt att tänka mig att så mycket av de sakerna förändras i en plug-in. Men grannen gillar den, rullar sällan långa sträckor ( de har en Sorento också) och de får plats med bilbarnstolar, hund och barnvagn till minstingen. De tycker det ger mycket bil för pengarna.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

L. Mäkinen wrote:
Förutom tystnaden då och ett bättre miljösamvete.

Kollade upp "tystnaden" för skojs skull och visst är Niro tyst när den går i batteridrift men annars är den deklarerad till db 72. Min diesel ligger på 68 db. CO2 för Niro är 111.4 för Niron och 114 för min diesel. Den helt avgörande skillnaden är förstås NOx. Niron 3.8 och min Euro5-diesel på hisnande 147.9! (Nya dieselmotorer har dock visat sig klara ca 20 mg/km NOx i tunga bilar.)

6.15

pinjong wrote:
Bensinmotorn verkar vara en klen historia på drygt 100 hk och utan eget vridmoment, bara 147 Nm, så hur bra den drar släp/husvagn vete tusan.

Jag drar regelbundet släp med en Dacia 0,9tce och den har max 140 Nm. Niro har 170 Nm från elmotorn också och en DCT-låda som håller varvtalen i gynnsamma lägen.
Självklart funkar det bättre att dra med en ML63 AMG eller en X5 M50d.

Jag läser att det är 29 gram CO2 för Niro Plug In. Att man dessutom slipper sitta och skaka av dieselvibrationer är inte att förglömma.

Även jag tyckte att den vanliga Niro var bullrig när jag körde en sån senast. Det var när min Optima var på service och den är betydligt tystare.

L. Mäkinen wrote:
pinjong wrote:Bensinmotorn verkar vara en klen historia på drygt 100 hk och utan eget vridmoment, bara 147 Nm, så hur bra den drar släp/husvagn vete tusan.
Jag drar regelbundet släp med en Dacia 0,9tce och den har max 140 Nm. Niro har 170 Nm från elmotorn också och en DCT-låda som håller varvtalen i gynnsamma lägen.

Absolut är stödet från elmotorn avgörande men hur långt räcker det om du tar en dagsetapp med husvagn? Jag förmodar att laddhybriden ganska snabbt "säckar ihop" lite beroende på tempo och vägtyp. Det blir luskörning i backar och jobbigt att hålla farten. Gissar att det samma gäller din Dacia om du har lite högre vikt bakom.

L. Mäkinen wrote:
Självklart funkar det bättre att dra med en ML63 AMG eller en X5 M50d.

Ganska ointressant. I alla fall för mig.

6.15

Vad jag förstått har bensinmotorn i Niro Hybrid direktinsprutning.
Så kan ju vara en del skadliga partiklar när den går på bensin.
Toyotas motsvarighet saknar direktinsprutning och har därmed inte samma problem med partiklar.

L. Mäkinen wrote:
Jag läser att det är 29 gram CO2 för Niro Plug In. Att man dessutom slipper sitta och skaka av dieselvibrationer är inte att förglömma.
Även jag tyckte att den vanliga Niro var bullrig när jag körde en sån senast. Det var när min Optima var på service och den är betydligt tystare.

29 g/km CO2 är väl en genomsnittssiffra enligt NEDC? Och det kan man förstås utnyttja som "skatteförmån" tills WLTP slår igenom och kommer med mer verklighetsnära siffror. Det finns bilar med dieselvibrationer men de flesta idag är moderna dvs tysta och vibrationsfria lite beroende på tillverkare. Taxikunder skulle knappast acceptera att "sitta och skaka".

6.15

Mäkinen - laddade ner prislistan ifrån Kia's hemsida.

Kia Niro Plug In

Kia Niro Plug In

Kampanjpris på sedan-modellen tydligen. Kanske inte så många som vill ha just den.

6.15

Kia har alltid "kampanj-priser" - t o m på många nyintroducerade bilar i många fall vilket mitt specade "kampanj-pris" på nya Niro Plugin bekäftar. Och billigaste Niro kostar 215.000 kr jämfört med billigaste Niro Plugin som kostar 299.000 kr - f ö är båda s k "kampanj-priser". Alltså en skillnad på runt 85.000 kr.

Jag har då aldrig kört en dieselbil som inte skakar när man står vid rödljusen. Ännu värre är det med start-stopp-funktion eftersom dieslar verkar starta extremt hårt.

Att Optima sedan är så billig visste jag inte, men folk här vill ha kombi och dragkrok och då blir det svårsålt för sedanen. Jag tittade på KIAs promo-sida för Optima specifikt och där är priset ett annat.

Kör man en laddhybrid i konstant uppförsbacke lär batteriet krokna, men de laddar ju när det går nerför så att det finns kraft kvar större delen av tiden.
Pi, staten har dopat plug inpriset med 20 000 kr också.

Mäkinen - men du menar inte att dessa 20.000 kr redan är avräknade på det pris som tillverkaren uppger i sina prislistor ? I så fall är det närmast ett bedrägligt förfarande tycker jag.

Pi,
Tvärtom, jag menar att för köparen ska man räkna bort de 20 000 kr som staten bidrar med och som antagligen KIA höjt priset med. Den är gissningsvis prissatt efter vad man tror kunderna vill betala och inte beroende på vad den kostar att producera och frakta.
Skillnaden till den oladdbara blir något mindre.

Jag skulle förstås hellre sett att det fanns en VW Golf variant "LE", dvs en tysk bil utan sportambitioner med laddhybriddrivlina och plats för en hund och en matkasse.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.