Kia C'eed 2009 1.6 CRDI 0 till 12980 mil

40 inlägg 0 nya
Kia C'eed 2009 1.6 CRDI 0 till 12980 mil

Har precis lämnat över nycklarna till bilens nya ägare och lagt in de sista kostnadsposterna i mitt Excel-ark.

Tänkte att det kunde vara intressant för andra att ta del av. Har fört bok på precis allt från dag 1 till sista dagen. Det enda som diffar är att tanken är lite mer fylld än när vi fick bilen. :)

Inköpspris 146 900
Värdeminskning 101 900
Skatt 11 136
Försäkring 30 211
Service 39 982
Besikt, tvätt, extra utr 31 612
Däck 8 821
Drivmedel 99 330

Total 322 992
Körsträcka 129 816
Pris/km 2,49
Innehav i mån 101
Kostnad / mån 3 198

Den faktiskt milkostnaden slutade på 24,88. I min förkalkyl inför bilköpet så hade jag räknat med en kostnad på 25 kr / milen, hade dock endast räknat med att behålla bilen i sju år från början. Den nya bilen som vi hämtar på fredag räknar vi med en milkostnad på 30 kr / milen för en innehavstid om 5 år.

Har den varit fri från reparationer? Låg milkostnad, har det varit plågsamt med lågbudgetbil så länge?

Allt som inte har gått på garanti är bromsar bak och fram.

Vi har varit väldigt nöjda med bilen.

Bra och intressant sammanställning av siffror! Vad är det som hamnat under posten "extra utrustning"?

Kul och läsa.
Hoppas det blir lika roligt vid nästa byte.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, riktigt kul att läsa. Servicen såg dyr ut, men jag gissar att reparationer som bromsarna ingår där ??

Om 2 år ska jag berätta vad en Swift kostat i 9 år.

John2008 wrote:
Bra och intressant sammanställning av siffror! Vad är det som hamnat under posten "extra utrustning"?

Dragkrok 6544 kr
Motorvärmare och grenuttag 5118

Resterande är besiktning, tvätt, däckskiftning och däckhotell. Vax och rekond två gånger om året inför och efter vintern hos professionell bilvårdsfirma som handtvättar bilen. Har aldrig maskintvättat bilen. Har också bytt vindrutan en gång pga stenskott med sprickbildning.

Angående servicekostnad så håller jag med. Den har varit dyr. Det är dock inte så mycket utöver årsservice. Har betalat 2840 respektive 2174 för skivor och belägg fram och bak. Har servat på märkesverkstaden för att inte riskera garantin (känner till reglerna som finns numer men ville inte riskera).

Första 1,5 året körde jag 4500 mil pga långpendling och med service intervall om 2000/12 mån så innebar det tät service. Numera kör vi någonstans mellan 1000 och 1500 per år.

Skulle jag gissa så blundar många för de faktiska kostnaderna med bilägande. Annars skulle nog fler köpa mindre bilar med lägre ”fallhöjd”. Givetvis har många bilen som intresse och då är sett ju annorlunda. Tänker mer på de som ”bara” har det som bruksföremål A till B.

Ja det är ju kul att ha koll liksom.
Jag har spritmonitor som körjournal där jag lägger in alla kostnader enkelt och smidigt och allt blir i klartext och dessutom gratis.
Bara ett tips.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

fredl wrote:
John2008 wrote:Bra och intressant sammanställning av siffror! Vad är det som hamnat under posten "extra utrustning"?
Dragkrok 6544 kr
Motorvärmare och grenuttag 5118
Resterande är besiktning, tvätt, däckskiftning och däckhotell. Vax och rekond två gånger om året inför och efter vintern hos professionell bilvårdsfirma som handtvättar bilen. Har aldrig maskintvättat bilen. Har också bytt vindrutan en gång pga stenskott med sprickbildning.
Angående servicekostnad så håller jag med. Den har varit dyr. Det är dock inte så mycket utöver årsservice. Har betalat 2840 respektive 2174 för skivor och belägg fram och bak. Har servat på märkesverkstaden för att inte riskera garantin (känner till reglerna som finns numer men ville inte riskera).
Första 1,5 året körde jag 4500 mil pga långpendling och med service intervall om 2000/12 mån så innebar det tät service. Numera kör vi någonstans mellan 1000 och 1500 per år.
Skulle jag gissa så blundar många för de faktiska kostnaderna med bilägande. Annars skulle nog fler köpa mindre bilar med lägre ”fallhöjd”. Givetvis har många bilen som intresse och då är sett ju annorlunda. Tänker mer på de som ”bara” har det som bruksföremål A till B.

Jag tror du har rätt i att gemeneman inte har så bra koll på vad man lägger ut för pengar på bilen.
Förbrukning service och tusenlapparna rinner okontrollerat iväg, man tar ju bara fram kortet och så är det klart.
En bekant har en ix35 diesel tror jag den heter och den ligger kring 0,6 trodde han då han kollat nån resa men färddatorn stod på 0,83 över året vilket han aldrig tänkt på eller ens knappat på och det roliga var att när han kollade tank räkningen så stämde det ganska bra.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Rimligt pris på bromsbytena, även om servicen var dyr.

fredl wrote:
Allt som inte har gått på garanti är bromsar bak och fram.
Vi har varit väldigt nöjda med bilen.

Vilka garantireparationer har utförts?

Tobo wrote:
Vilka garantireparationer har utförts?

Jag har lämnat över historiken till den nya ägaren, men så här fritt från minnet:
-Handbroms, dålig verkan
-Vindrutetorkare fram, stannade inte i "noll-läge" (tror inte de bytte något bara justerade)
-Klonk-ljud i bakvagnen, de bytte något som kallades "link assy" vill minnas att det var en bussning
-Anliggning broms bak (glidbult)
-Glapp i volymknappen på stereon (de bytte hela stereon och med den fick med sig enda CD skivan vi använt i bilen)
-Kondensor till AC
-Gasdämpare baklucka (kärvade och öppnade inte fullt utan mer än normal kraft)

Fick skriva under dessa åtgärder även om jag inte betalade något, inget var speciellt jättedyrt (förutom bytet av kondensorn med ny kylmedia).

Trevligt att man bytte AC kondensorn på garanti.
Jag försökte reklamera kondensorn på 1,5 år gamal Renault (innan bilens garanti gått ut) men fick svaret "yttre påverkan"

Det var i och för sig yttre påverkan, kondensorn tålde inte svenskt klimat.

Rikard wrote:
Trevligt att man bytte AC kondensorn på garanti.
Jag försökte reklamera kondensorn på 1,5 år gamal Renault (innan bilens garanti gått ut) men fick svaret "yttre påverkan"
Det var i och för sig yttre påverkan, kondensorn tålde inte svenskt klimat.

Jo, upplever det lite som framsidan på myntet med Kias höga servicekostnader, i mitt fall ganska generös garantihantering. Återstår att se hur man tycker det fungerar hos VAG. :)

Om nästa bil blir delelektrisk så kanske det sitter värmepump även i Kia så då kanske man kan få både parkeringskyla och värme även där utan att betala hutlöst mycket. Optima var ett alternativ när vi bytte men den blev så dyr med värmare och annat (plus att vi inte ville ha diesel) så vi fick byta märke.

Jag tror både förbrukning och totala kostnaderna för en bil ofta är sådant folk förtränger. Jag blir mest förbannad när jag ser hur mycket pengar det går åt. Service är en sådan sak, man lämnar in bilen och sedan hämtar den några timmar senare och över 5000 kr fattigare. Bilen ser likadan ut, känns som innan.. kunde man tagit 5000 kr och slängt rakt ut i närmsta skog? Det känns märkligt på något sätt. Värdefallet på bilen verkar vara nya bilars största utgiftspost och därefter förbrukning och service. Det känns rätt främmande att en ny bil tappar 2500-3000 kr per månad i värde, men ändå är det sanningen.

Styggavargen wrote:
Jag tror både förbrukning och totala kostnaderna för en bil ofta är sådant folk förtränger. Jag blir mest förbannad när jag ser hur mycket pengar det går åt. Service är en sådan sak, man lämnar in bilen och sedan hämtar den några timmar senare och över 5000 kr fattigare. Bilen ser likadan ut, känns som innan.. kunde man tagit 5000 kr och slängt rakt ut i närmsta skog? Det känns märkligt på något sätt. Värdefallet på bilen verkar vara nya bilars största utgiftspost och därefter förbrukning och service. Det känns rätt främmande att en ny bil tappar 2500-3000 kr per månad i värde, men ändå är det sanningen.

Fast i vårt fall så är värdeminskningen bara 1000 kr i månaden sett över hela innehavsperioden. Vi fick efter 8,5 år tillbaka 30% av nypriset. Tror det är väldigt bra faktiskt. I de restvärdeskalkyler som jag har sett nu när vi bytte så har det legat runt 35 % efter 5 år.

Det jag ville få fram är att trots att det är en ganska anspråkslös bil som är hyfsat snål så kostar det ändå en ganska stor summa pengar. Vad ska inte en bil för 300+ tusen göra, ex. en V90? Det är väl inte bara tjänstebilsförare som köper dessa bilar? Jag tror att väldigt många skulle klara sig med en småbil och kombinera det med hyra bil semesterveckor, fjällveckor etc, tror det skulle bli billigare.

För vår del så hittade vi ingen mindre bil som uppfyllde kriterierna (och som blev väsentligt billigare).

Jag tycker att det är lite synd att ViB inte uppdaterar kalkylen för de bilar som de behåller längre än ett år / 4000 mil oftare. Tycker att de kunde ta med en liten blänkare för varje årsredovisning.

Dessa poster känns ganska dryga:
Besikt, tvätt, 19 950
Service 39 982
Försäkring 30 211

Sådan extrautrustning som monteras fast på bilen från början bör räknas in i bilpriset tycker jag. Service på en ordinär bil kan man göra på en obunden verkstad för lägre kostnad. Rekond känns helt onödigt - automattvätt skadar inte bilen. Försäkringar skiljer ganska mycket i pris. Sammantaget skulle jag försöka bringa ned dessa tre poster ganska ordentligt.

6.15

pinjong - men TS skrev ju att han körde service på märkesverkstad för att slippa problem vid ev reklamationer och där håller jag med. F ö är det inte min erfarenhet i egenskap av Kia-ägare att servicen är speciellt dyr - i alla fall inte i vår stad. Och om TS vill göra rekond så varför hänga upp sig på det. Tror inte heller att det finns speciellt många kronor att göra på försäkrings-kontot för det innefattar antagligen helförsäkring under ca: 5 år.

Skojar du att maskintvätt inte skadar lacken? Har du tittat noga på en bil som automattvättats mycket? Hur mycket repor i lacken som helst. Har sett det på bara månader gamla bilar. Vill man att en bil inte ska börja rosta så måste man ta hand om den och tvätta ofta och vaxa det verkar de flesta vara rörande överens om. Tvättar inte hemma av miljöskäl.

Helförsäkring sedan 2012-06 så 5,5 år med helförsäkring.

Drag och motorvärmare monterades inte vid inköpet utan gjordes senare på verkstad.

Pi, Kia måste ge garanti även om man gör service på obunden verkstad. Jag hänger inte upp mig på rekond men personligen ser jag en Ceed som en helt OK bruksbil som inte behöver skämmas bort. Ingen annan än ägaren lär bry sig, om jag får säga det.

fredl, nej automattvätt skadar inte lacken, det skulle bli dyrt för OK, Circle m fl, men mikrorepor finns säkert. Inget att bry sig om.

6.15

Pinjong - måste och måste... Det är du som ägare som måste bevisa att den service du gör på annan verkstad helt motsvarar den som den auktoriserade verkstan ger och jag avstår gärna det jobbet och den risken för merkostnaden att göra servicen på märkesverkstad, om det överhuvudtaget är nån merkostnad, är alldeles för liten. Men vill du själv chansa så är det upp till dig men TS och även jag skulle inte göra detta. Sen har vi också nåt som heter goodwill och sånt inträffar sällan om du inte gör servicen på märkesverkstad.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.