Vi Bilägares forum

Kia C'eed 2009 1.6 CRDI 0 till 12980 mil

Kia C'eed 2009 1.6 CRDI 0 till 12980 mil

Har precis lämnat över nycklarna till bilens nya ägare och lagt in de sista kostnadsposterna i mitt Excel-ark.

Tänkte att det kunde vara intressant för andra att ta del av. Har fört bok på precis allt från dag 1 till sista dagen. Det enda som diffar är att tanken är lite mer fylld än när vi fick bilen. :)

Inköpspris 146 900
Värdeminskning 101 900
Skatt 11 136
Försäkring 30 211
Service 39 982
Besikt, tvätt, extra utr 31 612
Däck 8 821
Drivmedel 99 330

Total 322 992
Körsträcka 129 816
Pris/km 2,49
Innehav i mån 101
Kostnad / mån 3 198

Den faktiskt milkostnaden slutade på 24,88. I min förkalkyl inför bilköpet så hade jag räknat med en kostnad på 25 kr / milen, hade dock endast räknat med att behålla bilen i sju år från början. Den nya bilen som vi hämtar på fredag räknar vi med en milkostnad på 30 kr / milen för en innehavstid om 5 år.

2017-11-27 20:07

Kommentarer

Har den varit fri från reparationer? Låg milkostnad, har det varit plågsamt med lågbudgetbil så länge?

2017-11-27 22:01

Allt som inte har gått på garanti är bromsar bak och fram.

Vi har varit väldigt nöjda med bilen.

2017-11-27 22:12

Bra och intressant sammanställning av siffror! Vad är det som hamnat under posten "extra utrustning"?

2017-11-27 23:19
"När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar eller hissar segel."

Kul och läsa.
Hoppas det blir lika roligt vid nästa byte.

2017-11-27 23:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja, riktigt kul att läsa. Servicen såg dyr ut, men jag gissar att reparationer som bromsarna ingår där ??

Om 2 år ska jag berätta vad en Swift kostat i 9 år.

Uppdaterat: 2017-11-28 01:00
John2008 skrev:

Bra och intressant sammanställning av siffror! Vad är det som hamnat under posten "extra utrustning"?

Dragkrok 6544 kr
Motorvärmare och grenuttag 5118

Resterande är besiktning, tvätt, däckskiftning och däckhotell. Vax och rekond två gånger om året inför och efter vintern hos professionell bilvårdsfirma som handtvättar bilen. Har aldrig maskintvättat bilen. Har också bytt vindrutan en gång pga stenskott med sprickbildning.

Angående servicekostnad så håller jag med. Den har varit dyr. Det är dock inte så mycket utöver årsservice. Har betalat 2840 respektive 2174 för skivor och belägg fram och bak. Har servat på märkesverkstaden för att inte riskera garantin (känner till reglerna som finns numer men ville inte riskera).

Första 1,5 året körde jag 4500 mil pga långpendling och med service intervall om 2000/12 mån så innebar det tät service. Numera kör vi någonstans mellan 1000 och 1500 per år.

Skulle jag gissa så blundar många för de faktiska kostnaderna med bilägande. Annars skulle nog fler köpa mindre bilar med lägre ”fallhöjd”. Givetvis har många bilen som intresse och då är sett ju annorlunda. Tänker mer på de som ”bara” har det som bruksföremål A till B.

2017-11-28 05:40

Ja det är ju kul att ha koll liksom.
Jag har spritmonitor som körjournal där jag lägger in alla kostnader enkelt och smidigt och allt blir i klartext och dessutom gratis.
Bara ett tips.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/836524.html

2017-11-28 10:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
fredl skrev:

John2008 wrote:Bra och intressant sammanställning av siffror! Vad är det som hamnat under posten "extra utrustning"?
Dragkrok 6544 kr
Motorvärmare och grenuttag 5118
Resterande är besiktning, tvätt, däckskiftning och däckhotell. Vax och rekond två gånger om året inför och efter vintern hos professionell bilvårdsfirma som handtvättar bilen. Har aldrig maskintvättat bilen. Har också bytt vindrutan en gång pga stenskott med sprickbildning.
Angående servicekostnad så håller jag med. Den har varit dyr. Det är dock inte så mycket utöver årsservice. Har betalat 2840 respektive 2174 för skivor och belägg fram och bak. Har servat på märkesverkstaden för att inte riskera garantin (känner till reglerna som finns numer men ville inte riskera).
Första 1,5 året körde jag 4500 mil pga långpendling och med service intervall om 2000/12 mån så innebar det tät service. Numera kör vi någonstans mellan 1000 och 1500 per år.
Skulle jag gissa så blundar många för de faktiska kostnaderna med bilägande. Annars skulle nog fler köpa mindre bilar med lägre ”fallhöjd”. Givetvis har många bilen som intresse och då är sett ju annorlunda. Tänker mer på de som ”bara” har det som bruksföremål A till B.

Jag tror du har rätt i att gemeneman inte har så bra koll på vad man lägger ut för pengar på bilen.
Förbrukning service och tusenlapparna rinner okontrollerat iväg, man tar ju bara fram kortet och så är det klart.
En bekant har en ix35 diesel tror jag den heter och den ligger kring 0,6 trodde han då han kollat nån resa men färddatorn stod på 0,83 över året vilket han aldrig tänkt på eller ens knappat på och det roliga var att när han kollade tank räkningen så stämde det ganska bra.

2017-11-28 10:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Rimligt pris på bromsbytena, även om servicen var dyr.

2017-11-28 11:01
fredl skrev:

Allt som inte har gått på garanti är bromsar bak och fram.
Vi har varit väldigt nöjda med bilen.

Vilka garantireparationer har utförts?

2017-11-28 11:20
Tobo skrev:

Vilka garantireparationer har utförts?

Jag har lämnat över historiken till den nya ägaren, men så här fritt från minnet:
-Handbroms, dålig verkan
-Vindrutetorkare fram, stannade inte i "noll-läge" (tror inte de bytte något bara justerade)
-Klonk-ljud i bakvagnen, de bytte något som kallades "link assy" vill minnas att det var en bussning
-Anliggning broms bak (glidbult)
-Glapp i volymknappen på stereon (de bytte hela stereon och med den fick med sig enda CD skivan vi använt i bilen)
-Kondensor till AC
-Gasdämpare baklucka (kärvade och öppnade inte fullt utan mer än normal kraft)

Fick skriva under dessa åtgärder även om jag inte betalade något, inget var speciellt jättedyrt (förutom bytet av kondensorn med ny kylmedia).

2017-11-28 11:55

Trevligt att man bytte AC kondensorn på garanti.
Jag försökte reklamera kondensorn på 1,5 år gamal Renault (innan bilens garanti gått ut) men fick svaret "yttre påverkan"

Det var i och för sig yttre påverkan, kondensorn tålde inte svenskt klimat.

2017-11-28 12:17
Rikard skrev:

Trevligt att man bytte AC kondensorn på garanti.
Jag försökte reklamera kondensorn på 1,5 år gamal Renault (innan bilens garanti gått ut) men fick svaret "yttre påverkan"
Det var i och för sig yttre påverkan, kondensorn tålde inte svenskt klimat.

Jo, upplever det lite som framsidan på myntet med Kias höga servicekostnader, i mitt fall ganska generös garantihantering. Återstår att se hur man tycker det fungerar hos VAG. :)

Om nästa bil blir delelektrisk så kanske det sitter värmepump även i Kia så då kanske man kan få både parkeringskyla och värme även där utan att betala hutlöst mycket. Optima var ett alternativ när vi bytte men den blev så dyr med värmare och annat (plus att vi inte ville ha diesel) så vi fick byta märke.

2017-11-28 16:14

Jag tror både förbrukning och totala kostnaderna för en bil ofta är sådant folk förtränger. Jag blir mest förbannad när jag ser hur mycket pengar det går åt. Service är en sådan sak, man lämnar in bilen och sedan hämtar den några timmar senare och över 5000 kr fattigare. Bilen ser likadan ut, känns som innan.. kunde man tagit 5000 kr och slängt rakt ut i närmsta skog? Det känns märkligt på något sätt. Värdefallet på bilen verkar vara nya bilars största utgiftspost och därefter förbrukning och service. Det känns rätt främmande att en ny bil tappar 2500-3000 kr per månad i värde, men ändå är det sanningen.

2017-11-28 16:27
Styggavargen
Styggavargen skrev:

Jag tror både förbrukning och totala kostnaderna för en bil ofta är sådant folk förtränger. Jag blir mest förbannad när jag ser hur mycket pengar det går åt. Service är en sådan sak, man lämnar in bilen och sedan hämtar den några timmar senare och över 5000 kr fattigare. Bilen ser likadan ut, känns som innan.. kunde man tagit 5000 kr och slängt rakt ut i närmsta skog? Det känns märkligt på något sätt. Värdefallet på bilen verkar vara nya bilars största utgiftspost och därefter förbrukning och service. Det känns rätt främmande att en ny bil tappar 2500-3000 kr per månad i värde, men ändå är det sanningen.

Fast i vårt fall så är värdeminskningen bara 1000 kr i månaden sett över hela innehavsperioden. Vi fick efter 8,5 år tillbaka 30% av nypriset. Tror det är väldigt bra faktiskt. I de restvärdeskalkyler som jag har sett nu när vi bytte så har det legat runt 35 % efter 5 år.

Det jag ville få fram är att trots att det är en ganska anspråkslös bil som är hyfsat snål så kostar det ändå en ganska stor summa pengar. Vad ska inte en bil för 300+ tusen göra, ex. en V90? Det är väl inte bara tjänstebilsförare som köper dessa bilar? Jag tror att väldigt många skulle klara sig med en småbil och kombinera det med hyra bil semesterveckor, fjällveckor etc, tror det skulle bli billigare.

För vår del så hittade vi ingen mindre bil som uppfyllde kriterierna (och som blev väsentligt billigare).

Jag tycker att det är lite synd att ViB inte uppdaterar kalkylen för de bilar som de behåller längre än ett år / 4000 mil oftare. Tycker att de kunde ta med en liten blänkare för varje årsredovisning.

2017-11-28 16:58

Dessa poster känns ganska dryga:
Besikt, tvätt, 19 950
Service 39 982
Försäkring 30 211

Sådan extrautrustning som monteras fast på bilen från början bör räknas in i bilpriset tycker jag. Service på en ordinär bil kan man göra på en obunden verkstad för lägre kostnad. Rekond känns helt onödigt - automattvätt skadar inte bilen. Försäkringar skiljer ganska mycket i pris. Sammantaget skulle jag försöka bringa ned dessa tre poster ganska ordentligt.

2017-11-29 15:34

pinjong - men TS skrev ju att han körde service på märkesverkstad för att slippa problem vid ev reklamationer och där håller jag med. F ö är det inte min erfarenhet i egenskap av Kia-ägare att servicen är speciellt dyr - i alla fall inte i vår stad. Och om TS vill göra rekond så varför hänga upp sig på det. Tror inte heller att det finns speciellt många kronor att göra på försäkrings-kontot för det innefattar antagligen helförsäkring under ca: 5 år.

2017-11-29 15:45

Skojar du att maskintvätt inte skadar lacken? Har du tittat noga på en bil som automattvättats mycket? Hur mycket repor i lacken som helst. Har sett det på bara månader gamla bilar. Vill man att en bil inte ska börja rosta så måste man ta hand om den och tvätta ofta och vaxa det verkar de flesta vara rörande överens om. Tvättar inte hemma av miljöskäl.

Helförsäkring sedan 2012-06 så 5,5 år med helförsäkring.

Drag och motorvärmare monterades inte vid inköpet utan gjordes senare på verkstad.

2017-11-29 16:17

Pi, Kia måste ge garanti även om man gör service på obunden verkstad. Jag hänger inte upp mig på rekond men personligen ser jag en Ceed som en helt OK bruksbil som inte behöver skämmas bort. Ingen annan än ägaren lär bry sig, om jag får säga det.

fredl, nej automattvätt skadar inte lacken, det skulle bli dyrt för OK, Circle m fl, men mikrorepor finns säkert. Inget att bry sig om.

2017-11-29 16:48

Pinjong - måste och måste... Det är du som ägare som måste bevisa att den service du gör på annan verkstad helt motsvarar den som den auktoriserade verkstan ger och jag avstår gärna det jobbet och den risken för merkostnaden att göra servicen på märkesverkstad, om det överhuvudtaget är nån merkostnad, är alldeles för liten. Men vill du själv chansa så är det upp till dig men TS och även jag skulle inte göra detta. Sen har vi också nåt som heter goodwill och sånt inträffar sällan om du inte gör servicen på märkesverkstad.

2017-11-29 17:15

Pi, om Kia-verkstäder började strida mot bättre vetande (och EU-beslut) så skulle det förmodligen skrivas om det. Så nej, man gör service där man själv vill.

2017-11-29 17:29

Fredl .du har tagit bra hand om din bil .
Tycker du fortsätter med det och kanske inte lyssnar allt för mycket på alla :)
Jag betalar ca 1500 helår på min octavia och på länsförsäkringar och är helkund. Ett tips.
Och återkom gjärna med erfarenheter

2017-11-29 17:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Fredl .du har tagit bra hand om din bil .
Tycker du fortsätter med det och kanske inte lyssnar allt för mycket på alla :)
Jag betalar ca 1500 helår på min octavia och på länsförsäkringar och är helkund. Ett tips.
Och återkom gjärna med erfarenheter

Tack Mso. Kör Länsförsäkringar på Octavian (betalar 1800 för 1500 mil i Bergslagen) efter att ha haft Villaägarna ett år för deras generösa maskinskadegaranti (10 år / 15 000 mil).

När det gäller åsikter om tvätt och vaxning:
Killen som köpte bilen (enda spekulanten som hörde av sig utav de 1000 som kollade annonsen) hade definitivt inte köpt bilen om den inte hade varit i så bra skick som det var.

Gällande service:
Motorvärmare och drag monterade jag på Mekonomen då de inte var regelrätt service. Ville helt enkelt inte chansa. Kia har också sänkt priset på service med åren då de flyttat över vissa moment till egenkontroll. De gånger jag har jämfört Mekonomen / Kia så har det skiljt ganska lite. Alla gör förstås som de själva vill.

Skulle gärna se att alla som tror sig klara sig undan med en lägre milkostnad gärna presentera sina egna siffror i trådar för deras bilar som de har köpt nya. Att man kan komma undan med en lägre milkostnad om man köper en lite äldre bil är en helt annan femma. Kika på t.ex. de milkostnader som Bilsvar, TV, AMS, ViB uppger. Vilka bilar i Golf-klassen klarar sig under 25 kr / milen?

2017-11-29 18:25

Jag tror att det är såhär fredl; de flesta vill komma undan med låga kostnader för sitt bilägande. Det är så mycket roligare att dra iväg på några spontana solresor per år än att lägga pengar på sin bil. Undantaget de som verkligen ser bilen som sitt största intresse förstås. Jag orkar inte bokföra kostnader men tror att jag fattar rätt beslut inom de områden jag nämnde. Service, försäkringar (varit i branschen), underhåll och bränsle (fn diesel). Min bil får inte mycket TLC men den är hel och ren. Jag byter inte in den inte som toppexemplar utan i bruksskick dvs good enough. Jag är inte särskilt stolt över min bil utan ser den som ett bruksföremål som ska klara att transportera mig och stor semesterpackning (eller källarrensning till tippen) på ett säkert, komfortabelt och billigt sätt.

2017-11-29 18:51
pinjong skrev:

Jag tror att det är såhär fredl; de flesta vill komma undan med låga kostnader för sitt bilägande. Det är så mycket roligare att dra iväg på några spontana solresor per år än att lägga pengar på sin bil. Undantaget de som verkligen ser bilen som sitt största intresse förstås. Jag orkar inte bokföra kostnader men tror att jag fattar rätt beslut inom de områden jag nämnde. Service, försäkringar (varit i branschen), underhåll och bränsle (fn diesel). Min bil får inte mycket TLC men den är hel och ren. Jag byter inte in den inte som toppexemplar utan i bruksskick dvs good enough. Jag är inte särskilt stolt över min bil utan ser den som ett bruksföremål som ska klara att transportera mig och stor semesterpackning (eller källarrensning till tippen) på ett säkert, komfortabelt och billigt sätt.

Allt kostar. Svårt att jämföra med någon som inte har koll och går på ”känsla”.

Uppdaterat: 2017-11-29 19:17
fredl skrev:

Allt kostar. Svårt att jämföra med någon som inte har koll och går på ”känsla”.

Man kan ha ganska bra koll utan att bokföra varje krona. Det handlar om att ta rätt beslut. Om du vet exakt vad du betalar för din försäkring men inte jämför regelbundet så hjälper ju inte din bokföring dig. Som exempel.

Ett annat exempel är bränslet. Jag bokför eller sparar inga tankkvitton men jag har koll på oljeterminerna och vet när priset är på väg upp eller ner. Med en stor tank kan man ju tanka upp när det är relativt lågt och skjuta på tankningen när priset tillfälligt är högre.

Uppdaterat: 2017-11-29 20:16

Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte tycker lika. Du får ha en jäkla stor tank (eller åka extremt lite) om du genom bevakning av oljeterminer ska sänka dina bränslekostnader.

Givetvis jämför man försäkringskostnader vid årsförnyelse om man är mån om att hålla ner kostnaderna.

2017-11-30 05:58

Jag servar mina bilar där jag köpt dom (KIA & Volvo). Visst kan jag serva precis vart jag vill men jag håller med Pi. Garanti kan dom aldrig neka men goodwill är mycket lättare att få till om man servat auktoriserat.
Jag har aldrig blivit nekad varken garanti eller goodwill och jag är övertygad om att det beror på att jag regelbundet "besöker" återförsäljaren.

2017-11-30 08:15

Dom kan säkert neka även garanti för hur skall man kunna bevisa att en icke märkes-verkstad genomfört service exakt enligt biltillverkarens service-planer och med material av minst samma kvalitet - vilket är kraven om jag inte minns fel när EU-direktivet diskuterades. Sen kan det finnas åtgärder som genomförs vid service utan bilägarens vetskap hos auktoriserade verkstäder men som inte genomförs vid t ex en Mekonomen-verkstad och är inte dessa genomförda vid en reklamation så tycker säkert biltillverkaren att servicen inte är gjord enligt deras direktiv. Ni kan vara fullt övertygade om att dom försöker slingra sig ur möjliga garanti-åtaganden om dom har möjlighet men har dom själva skött servicen så är ju i princip den dörren stängd. Jag är i alla fall inte villig att ta den risken och ni som påstår motsatsen - köper ni överhuvudtaget nya bilar med fabriksgaranti ? Det är lätt att tycka om man slipper ta konsekvenserna men verkligheten är inte jämt som teorin - oavsett vad tyckarna säger. Och med långa garantier ökar ju sannolikheten att man kan behöva nyttja dessa garantier och då vill jag inte riskera möjligheterna för i bästa fall nån/några hundralappar per år.

Uppdaterat: 2017-11-30 10:25

Jag har en liten Mekonomen-verkstad som jag har förtroende för och som har visat sig ha lägre priser efter flera jämförelser. Med min vana att byta bilmärke vid varje nyköp kommer jag med ett nytt märke med jämna mellanrum och får samma goda service oavsett. Det har hänt att jag fått goodwill-erbjudande från märkesverkstaden men ändå valt "min" egen verkstad för att det blivit billigare. T ex vid "du betalar hälften-erbjudande".

Ja fredl, jag kör ganska lite, bilen drar lite och tanken är stor (70 liter).

2017-11-30 10:29

Goodwill-erbjudanden är inte i min värld nåt man får med automatik ifrån nån märkesverkstad utan nåt som man kan få när fordonet drabbats av problem och lämnats in vid märkesverkstan för felsökning och bilens garanti har löpt ut så jag förstår inte riktigt vad pinjong menar i inlägg #31. Återkallelser är en annan sak och det sker nog oavsett var man servat sin bil.
Att man själv har förtroende för en verkstad är ju bra men det innebär inte att biltillverkaren har samma bedömning vid ett garanti-anpråk. Om man däremot inte längre har nån garanti är det ju bra att ha en verkstad nära som man dessutom har förtroende för - det kan jag absolut hålla med om.

Uppdaterat: 2017-11-30 10:34

Jag menar samma som dig Pi men ibland behövs ingen särskild undersökning utan märkesverkstaden vet redan på förhand om bilens svagheter. Senast gällde det länkarmar på en tidigare bil jag ägde.

2017-11-30 10:51

fredl - grymt imponerande bokföring! Även milkostnaden imponerar, mot bakgrund av relativt få mil. Resten av kostnaderna låter som andra skrivit relativt höga. Byte bort min Superb 1.8tsi i somras efter knappt sju år - fick en helt annan värdeminskning än du (188tkr) men månadskostnaden blir i princip identisk (låt vara att jag inte varit riktigt så ambitiös med bokföringen som du...). Min totalkostnad blev 250k under 81 månader, knappt 3 100 per månad eller 3,125 per kilometer. Inga reparationer (ett täcklock till strålkastarspolare var allt, ingår i servicekostnad) och serviceintervall på 19 månader i snitt drar ner kostnaden. Gjensidige var billiga på försäkringen. Och så lämnade jag den nog med lite mindre i tanken än när jag fick den, det kan man unna sig när man byter in hos handlare... Verkar som att KIA tog garantin på allvar, men jag hade då stört ihjäl mig på att behöva åka in med bilen så många ggr. 4 service och 3 besiktning på knappt sju år är precis lagom för min smak.

2017-11-30 11:32

Fast numera har i alla fall VW återgått till max 12 månader mellan varje service-besök efter första 3000-milaservicen som är efter max 2 år. Sen är varannan service (om man kör normala årliga körströäckor - typ 1500 mil) bara s k inspektion utan t ex oljebyte men jag personligen har valt att göra årsservice med oljebyte eftersom jag kör ca: 2000 mil/år. Så jag skulle gissa att detta även gäller nyare Skoda-bilar.

2017-11-30 14:21

Så är det på Kodiaqen Pi, men inspektionsservicen tänker jag strunta högaktningsfullt i. Tittar på bilen själv, varje dag, och även om den inte är Guds vackraste skapelse så är den inte så ful att jag tänker betala någon för att göra det... Som jag förstått saken påverkar det bara mobilitetsgarantin att hoppa över den "servicen".

2017-11-30 17:43

Fast jag vill gärna ha oljebyten varje år på bensinaren jag har nu så jag får nog bita i det sura äpplet och ta lite högre servicekostnader. Ja - detta med "inspektions-service" känns lite konstlat och bara ett sätt att tjäna mera för verkstan men då betalar jag hellre några kronor till och får ett oljebyte utfört.

2017-11-30 19:11
Kricko skrev:

fredl - grymt imponerande bokföring! Även milkostnaden imponerar, mot bakgrund av relativt få mil. Resten av kostnaderna låter som andra skrivit relativt höga. Byte bort min Superb 1.8tsi i somras efter knappt sju år - fick en helt annan värdeminskning än du (188tkr) men månadskostnaden blir i princip identisk (låt vara att jag inte varit riktigt så ambitiös med bokföringen som du...). Min totalkostnad blev 250k under 81 månader, knappt 3 100 per månad eller 3,125 per kilometer. Inga reparationer (ett täcklock till strålkastarspolare var allt, ingår i servicekostnad) och serviceintervall på 19 månader i snitt drar ner kostnaden. Gjensidige var billiga på försäkringen. Och så lämnade jag den nog med lite mindre i tanken än när jag fick den, det kan man unna sig när man byter in hos handlare... Verkar som att KIA tog garantin på allvar, men jag hade då stört ihjäl mig på att behöva åka in med bilen så många ggr. 4 service och 3 besiktning på knappt sju år är precis lagom för min smak.

Då får man gratulera. Det måste vara riktigt låg milkostnad för en så pass stor och dyr bil. Det är i samma kvarter som jag räknar med att landa på med Octavian.

2017-11-30 19:55
pinjong skrev:

Dessa poster känns ganska dryga:
Besikt, tvätt, 19 950
Service 39 982
Försäkring 30 211
Sådan extrautrustning som monteras fast på bilen från början bör räknas in i bilpriset tycker jag. Service på en ordinär bil kan man göra på en obunden verkstad för lägre kostnad. Rekond känns helt onödigt - automattvätt skadar inte bilen. Försäkringar skiljer ganska mycket i pris. Sammantaget skulle jag försöka bringa ned dessa tre poster ganska ordentligt.

Försäkring var ju skitbilligt.
Betalade dryga 10 för min Mazda 6.
Per år alltså...
Bor man fel så bor man fel, men visst kunde jag bytt bolag och betalat 14 i stället...

2017-12-04 06:57
fredl skrev:

Skojar du att maskintvätt inte skadar lacken? Har du tittat noga på en bil som automattvättats mycket? Hur mycket repor i lacken som helst. Har sett det på bara månader gamla bilar. Vill man att en bil inte ska börja rosta så måste man ta hand om den och tvätta ofta och vaxa det verkar de flesta vara rörande överens om. Tvättar inte hemma av miljöskäl.
Helförsäkring sedan 2012-06 så 5,5 år med helförsäkring.
Drag och motorvärmare monterades inte vid inköpet utan gjordes senare på verkstad.

Det lär inte rosta särskilt mycket även du sällan tvättar bilen. Finns ett antal lager av olika färgskikt på plåten och dessa färgskikt rostar inte.
Däremot kommer den kunna se förjävlig ut, och man ser inte heller lika lätt alla dessa stenskott där vissa slår ner till plåten med efterföljande rost.
Däremot är det mycket viktigt att hålla rent vid alla falsar och skarvar så det inte ligger skräp som binder fukt som kan öka risken för inträngning till oskyddade ställen och därmed orsaka rost.
Men det är ju lättare sagt än gjort om man inte skall montera ner hela bilen tyvärr, och vissa tillverkare har ju inte förstått att tillverka så det inte blir så.

2017-12-04 07:01