Kamrem Volvo

45 inlägg 0 nya
Kamrem Volvo

Det här problemet med drivremmen på vissa Volvomotorer har varit känt länge, men få känner till det.
Det kan medföra svåra motorskador om kamremmen skadas.
https://www.nyteknik.se/fordon/varnar-for-kamremshaveri-dalig-motorkonstruktion-6947608?source=carma&utm_custom[cm]=302902848,33270&=

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Usch för sådana problem som kan ge sådana katastrofala följder.
En multirem är en ringa kostnad och bör hållas fräsch men det faktum att vid ett fel på det den driver kan snabbt orsaka ett haveri.
En skuren Ac pump, vattenpump, servipump, generator,spännhjulen ja det finns många faktorer som i värsta fall kan ge ett rembrott på miltiremmen.
Men förmodligen händer ingen ting med kamremen om man inte har maximal otur.

Men man bör nog ha koll på dessa grejer om missljud /lagerljud uppstår vilket i sig inte är helt lätt att höra på en dieselknattrande motor.

Jag är säker på att denna typ haveri också har hänt på andra fabrikats motorer då det alltid bara är ett plastskydd på kammremmen för damm och skräp.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men att något går sönder som en eventuell följdreaktion på att nått annat gått sönder är väl ändå ingen sensationsjournalistik direkt!
Om tex. kamremmen går av så blir det ventilsallad i dom flesta motorerna.
Om oljepumpen skär så skär motorn, alltså..
Jag har svårt att se hela grejen, är det något fel så att remmen går sönder tidigare än normalt eller vad?

FXX. Om kamrems skyddet hadde varit av plåt skulle aldrig en trasig fräckt/multirem kunna slå sönder kåpan och trassla in sig i kamremmen så det blir totalhaveri och motorbyte.
En trasig multirem är väl oftast en brist på service och underhåll.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
FXX. Om kamrems skyddet hadde varit av plåt skulle aldrig en trasig fräckt/multirem kunna slå sönder kåpan och trassla in sig i kamremmen så det blir totalhaveri och motorbyte.
En trasig multirem är väl oftast en brist på service och underhåll.

Brukar väl bytas samtidigt som kamremmen.
Men jag tycker ändå resonemanget är korkat. Om en kolvbult går av så delar staken blocket, och? Det är ju samma resonemang!

FXX, inte alls, det är väldigt sällsynt att det blir följdfel av att en drivrem går av.
Här är det en felkonstruktion som kan medföra att drivremmen trasslar in sig i kamremmen och då blir det haveri.
Det behöver givetvis inte hända, men risken finns och det är onödigt.
Sedan är det inte säkert att remmarna byts samtidigt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag håller inte med. Som nämns i artikeln så handlar det om bilar som gått väldigt långt. Jag tror säkerligen inte att multiremmen på dessa bilar som gått sönder blivit bytt samtidigt som kamremmen. Att inte byta multirem och i förekommande fall vattenpump och spännrulle i samband med kamremsbyte är snålhet som bedrar vishet, i allra högsta drag.

Nyheter idag, Volvo är väldigt låg pålitlighet.
https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

FXX, det spelar ingen roll hur långt de gått, faktum kvarstår, går drivremmen sönder kan den slå ut kamremmen!
Det är ett konstruktionsfel och det är ju tur att det inte händer mer än det gör.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

GF wrote:
Nyheter idag, Volvo är väldigt låg pålitlighet.
https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

Den har diskuterats förut. Det beror på många nya modeller.

FXX wrote:
GF wrote:
Nyheter idag, Volvo är väldigt låg pålitlighet.
https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

Den har diskuterats förut. Det beror på många nya modeller.

Eller att ägarstrukturen har ändrats och fokus förändrats? Finns ju fler tillverkare som har många nya modeller, se bara på VAG som spottar ut nya modeller, men inte är dom på nivå med Volvo.

Guran wrote:

Eller att ägarstrukturen har ändrats och fokus förändrats? Finns ju fler tillverkare som har många nya modeller, se bara på VAG som spottar ut nya modeller, men inte är dom på nivå med Volvo.

Det var vad jag läste nånstans iaf. Och det stämmer ju ändå ganska väl med nya XC90/XC60/V90 och allt vad dom heter.

På maskinskador ser det annorlunda ut..Porsche, Skoda, Audi, Seat och VW är skräp, BMW likaså.Volvo i klass med MB. Man kan nog hitta statistik som emotsäger det mesta om man letar. Jag litar lika lite på sånt här som på våran statsminister..
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/har-ar-bilarna-som-har-flest-motorproblem/
Här är de bästa bilmärkena
Bättre än genomsnittet
Minst skadefrekvens
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab
11. Nissan
12. Ford
13. Subaru
14. Mercedes
15. Fiat
16. Volvo
17. Dacia
18. Citroen
Sämre än genomsnittet
Flest maskinskador
1. Land Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. VW
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot
11. audi
12. Chrysler

FXX wrote:
På maskinskador ser det annorlunda ut..Porsche, Skoda, Seat och VW är skräp.Volvo i klass med MB. Man kan nog hitta statistik som emotsäger det mesta om man letar. Jag litar lika lite på sånt här som på våran statsminister..
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/har-ar-bilarna-som-har-flest-motorproblem/
Här är de bästa bilmärkena
Bättre än genomsnittet
Minst skadefrekvens
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab
11. Nissan
12. Ford
13. Subaru
14. Mercedes
15. Fiat
16. Volvo
17. Dacia
18. Citroen
Sämre än genomsnittet
Flest maskinskador
1. Land Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. VW
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot
11. audi
12. Chrysler

Ja, det stämmer VAG fick låg och sämre kamkedja för 1.2 - 1.4 liters motorer för gamla version som finns rullar idag.
1.0 TSI pålitlig med slitstark special kamrem och olika motorkonstruktion bättre.
Slitstyrka som imponerar – i upp till 36 000 mil från VAG: https://www.volkswagen.se/sv/service-och-tillbehor/originaldelar/motor.html
Jag har 1.0 TSI.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Stämmer troligen ganska bra skulle jag tro
Koreaner och Japaner i topp, 8 första platserna. Pålitliga bruksmaskiner som fungerar. Inga effektmonster.
Kul att gamla pålitliga Saab fortfarande finns på dessa listor.

Känner en som har en v70 diesel där multiremmen gick av och slog sönder kamremmen. Det blev motorbyte till en kostnad av, har jag för mig, ca 40tkr. Och då var det ändå en begagnad motor man satte i. Så jag håller med om att det inte är någon bra konstruktion. Men vet inte om det är ovanligt med liknande risk på andra bilar?

Siffror i sådana där tabeller om fel utan bakgrund och detaljer är vanligtvis relativt meningslösa då de kan ge missvisande slutsatser, jag råkar vet att motor problemen på Opel helt bygger på tre exempel, en 1.3 diesel där vevhusventilationen i kallt väder frös ihop för att motorn inte producerade någon spillvärme, den var för effektiv.
Och det andra är den gamla visan med 2.2 motorn.
Det kan också finnas några exemplar av 1.4 från fram till 2005 med kamaxelkedja som kunde börja föra oljud med rassel och därför fick bytas.

Men när man läser siffrorna kan man ju lätt tro att det gäller generellt, för allt och alla.
Rimligen borde det kunna se liknande ut för alla övriga också, en eller två med ett specifikt fel som dyker upp ofta kan lätt rasera en statistik där detaljupplysningar om vad som ligger bakom siffrorna saknas.

Men hur ska man kunna veta det när sådant aldrig redovisas?
Och inte är de någon hjälp för att undvika de det är fel på då man inte får veta vilka det är, dessa tabeller tycks mest vara underhållning.

Förövrigt är det inte så bra när ett bilmärke (som vissa) har få motorer som sitter i alla bilar, uppstår då ett fel på en sådan drabbar det enormt stora volymer, bättre att ha många olika motorer, då lägger man inte alla ägg i samma korg.

Nu handlar ju den här tråden om Volvo och inte om Opel, även om Opel också gjort felaktiga och dåliga konstruktioner, och den motor det gäller är ju den äldre femman som tillverkades.2001-2017 och antalet pajade motorer är nog inte så stort, det måste ju faktiskt finnas en avsevärd mängd i drift.
Men man har under lång tid känt till felet och ändå inte rättat till det och det är väldigt dåligt, den som råkar ut för det här haveriet byter säkert märke!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja du GF, du ska nog inte säga hej ännu! Man satte in kamkedja i VAG-motorerna för att...ja nu vet vi ju vilken livslängd dom hade. Så du ska nog inte dra på för stora växlar med din superspecialkamrem i din superduperbästa 1,0tsi;)

Jag har nog bytt över 100 kamremar genom tiderna och om jag jämför en 19hundratalare mot nu 2018 så är min bedömning att den är fyrfaldigt stabilare än dåtidens remmar.

Jag är inte förvånad att man skippar intervallen utan bara förlitar sig på inspektion av rem och det som snurrar runt den.
Jag är tämnligen säker på att många rembrott orsakas av yttre faktorer som skurna remhjul, pumpar, etc etc.

En anekdot bland många andra är att jag har varit med om tre totalhaverier på peugot dieslar kring 04-07 där snörök har letat sig in i motorutrymmet och moddat plastskyddet över remmen.
Snön smällt och blivit is och brusten rem och motorbyte.
Inte kul.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Härligt!
https://teknikensvarld.se/volvo-dubbelt-prisade-i-storbritannien

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.