Jeep har släppt bilder och lite info om nya Jeep Compass.
- Ser ut som en förlängd och förstorad Avenger.
- Är större än den utgående modellen.
- Byggs på STLA Medium plattformen.
- Kommer som 4-hjulsdriven med elmotor fram och bak, 375 hk. Den bakre elmotorn är mer kraftfull/högre vridmoment än andra Stellantis med den konfigurationen.
- Kommer även som framhjulsdriven i en instegsmodell.
- Jeep utlovar räckvidd om 500 km för den framhjulsdrivna, med 213 hk.
- Jeep utlovar upp till 650 km räckvidd för den fyrhjulsdrivna. (Troligen med största batteriet).
- Otydligt i materialet om batteristorlekar, men Stellantis har batterier på 73 - 97,5 kWh som passar plattformen.
- Snabbladdning 160 kW och AC 22 kW.
Hybriden och den framhjulsdrivna elversionen finns för beställning nu. Den fyrhjulsdrivna kommer snart. Compass ska tillverkas i Italien, i Melfi, för den europeiska marknaden.
För USA-marknaden skulle den tillverkas i Stellantis fabrik i Kanada, men den lanseringen har skjutits på framtiden på grund av ”utmanande världsläge”. Stellantis vet helt enkelt inte hur de ska hantera Trump/Musks-tullar. Finns därmed inga uppgifter om den nordamerikanska specifikationen (men i USA spekulerar media om 2-liters Hurricane-motor med dubbelturbo i ett hybridutförande och automatlåda med momentomvandlare istället för den europeiska hybriden med 1,2l turbo och dubbelkopplingslåda, för amerikanare gillar inte europeiska motorer och automatlådor…).
Jeep Compass (2026- )
Uppdaterat: 2025-05-13 09:43
Kommentarer
Så har jag lyssnat på ViB:s podd om "Tannis-testet" och Jeep Compass provkörs. ViB gillar den inte, för de tycker den saknar personlighet. Man kan ha olika tycke och smak, jag tycker den har ett helt Ok utseende. Men en sak jag reagerar särskilt på: Det nämns att den inte kommer som fyrhjulsdriven, och det hävdas även att Peugeot e-3008 inte finns som fyrhjulsdriven. Detta är felaktigt. Peugeot e-3008 visades upp som fyrhjulsdriven (elmotor fram och bak) redan från början, och produktionen av den har börjat. Finns faktiskt även svensk specifikation på den, det är GT Ultimate+ Launch Edition som kommer först till Sverige. Ok att den har dröjt något, men den är i produktion. Elmotor på 325 hk och 77 (73) kWh batteri.
Jeep Compass som fyrhjulsdriven får den drivlinan och tekniken, men en avgörande skillnad: Den får 4-hjulsdrift även med det större batteriet. (och eventuellt enbart med det större batteriet, det är inte helt klart än). Dock är det inte den versionen som lanseras först, först lanseras den framhjulsdrivna elversionen. Den fyrhjulsdrivna kommer senare. Men Jeep har utlovat den. Den får dubbla elmotorer och en total effekt på 375 hk så den har mer kraft än Peugeot e-3008. Gissningsvis kommer den fyrhjulsdrivna versionen i produktion våren 2026.
Läste att bilen inte alls känns som Jeep, av årets bil journalister, de ratade den ordentligt. Lika med Opel Frontera, det är väl mer eller mindre samma bil, den ratades av samma anledning.
Det talar för att Stellantis har fått fram ett antal könslösa bilar, vilket inte alls förvånar mig. I dagens bildvärld kan man inte släppa intensägandes bilar, de måste sticka ut på ett positivt sätt.
Har man kört en äldre Jeep, tex Cherokee, som typ är en traktor med lyxigare hytt (vissa gillar sånt) så finns det nog ingen likhet alls.
Namnet på bilen är ointressant, för det är ingen Jeep.
Den ska ha stela axlar, diffar, spärrar, lelös ratt och ogilla farter över 100 km/h.
Skinnet ska inte lukta fint läder som i en Jaguar, utan mera kossa och vara glashalt.
Finns nya modellen med skinn ?? Av riktig kossa alltså.
Skrattade lite nyss då det i flödet kom upp en liten film där nån radade upp sämsta bilarna topp 5.
Jeep Compass kom 2a med kommentaren "Lysande motorlampa är inget fel, det är en livsstil"
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.