Får se vart den här rättegången slutar
https://www.motor.no/aktuelt/vw-eiere-fortalte-retten-om-strom-av-problemer-med-id-biler/318895
Får se vart den här rättegången slutar
https://www.motor.no/aktuelt/vw-eiere-fortalte-retten-om-strom-av-problemer-med-id-biler/318895
Kommentarer
Mr:
Precis som man ropar får man svar? Hur många trasiga / felaktigt livsfarliga toyotabilars fadäser vill du att jag ska googla fram?
Du kan väl leta om du tycker det tillför något i denna tråd.
Detta var bara en dagsaktuell artikel om en rättegång i Norge.
Men varför skall du behöva goggla fram trafikfarliga Toyotabilar för det? Var det bara för att du har en ID3 ?
Snart kommer säkert en rättegång om de Volvo XC40 som också rapporterats om att dom köpt amok.
Det finns ju några fall genom åren med galopperande bilar som inte riktigt fått nån förklaring.
Jag tänker att i nyare bilar borde kunna gå att se data, om tex 2 pedaler varit nertrampade samtidigt.
Datan finns ju, men de kanske inte spelas in ??
Å andra sidan, gasa och bromsa samtidigt borde inte vara möjligt i en modern bil, gasens funktion borde brytas direkt när bromspedalen påverkas.
En sak vad det borde en annan vad den gör.
Har varit flera artiklar i norsk media om hur iD4 inte överstyr gaspedalen med bromsen.
Jag kom o tänka på VW för runt 20 år sen, bla Polo med en elektrisk gaspedal på golvet som inte var vattentät.
Men den var programmerad (som tur är) att inte funka alls om den gav fel värden, vilken den gjorde när snö o slask från folks skor kom in i den.
Rikard,
Jag håller verkligen inte med om att bromsning ska bryta gasen. Ibland vill jag ha stödgas in i en kurva, men samtidigt bromsa för att få bakänden att reagera.
Släpper gasen då riskerar man att åka rakt fram.
Du kan väl köra som folk när du är ute på vägarna 😉
+100
Har skrivit om det tidigare. Har testat att gasa och bromsa samtidigt på min Enyaq. Bromsen stryper gasen direkt trots full gas.
Jag brukar dra lite i handbromsen på firmabilen, då kommer man klart mer städat runt en kurva utan känsla att välta.
På Lexusen behövs det inte, den svänger självmant med ratten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.