Hyundai Atos

13 inlägg 0 nya
Hyundai Atos

Jag såg en Atos idag och kom att tänka på att det var länge sedan jag såg en sådan. Vad har hänt? För några år sedan tyckte jag att det fanns en Atos i varje gathörn. Är det en usel bil som skrotats bort eller har de som fanns i Sverige blivit exporterade? Någon som vet?

Den bytte väl namn i flykten till i10 vill jag minnas.

Såldes som 1998 till 2008 års modell i sverige. Finns 7831st registrerade i landet.

Jag tror att de har skrotats bort mot bättre vetande. Några av mina vänner har haft såna och beskrivit dem som oförstörbara och omöjliga att få att dra mycket bensin.

Den allra första modellen var ju väldigt hög och kantig och hade ett rätt speciellt utseende men den har ju successivt förändrats och blivit lite mera "normal" så man kanske inte tänker så mycket på att det är en Atos/i10 när man ser lite nyare årsmodeller. i10 kom ju som 2008 och även den är ju 11 år gammal numera.

En kompis syster hade första generationen och pga dess höga kantiga utseende döpte han den till utedasset. :)

Det var ju en sväng med höga och "boxiga" bilar i början av 00-talet, typ Atos, Opel Agila och Suzuki Wagon R+. Även Yaris Verso hade samma grundkoncept.

Power to the people

Första generationen som jag gissar är de man tänker på som atos börjar väl helt enkelt bli rätt gammal. Och med det så rullar kanske inte bilarna så många mil eller syns ute i trafiken så mycket.

Har lagat flera stycken som inte startat, gissar att verkstäder som inte vet vad det är för fel, gett kunderna rådet stt skrota, då en reparation där dom inte vet vad dom ska göra kommer kosta mycket pengar.
Felet jag lagat har varit samma på alla bilar, kablarna till tändfördelaren är av, utan att det syns.
Tror mig oxå veta anledningen. Kabeln är stadigt buntad från början, men på alla bilar jag lagat har kabeln hängt fritt, och banden som ska hålla den varit avklippta.
Man har klippt upp buntbanden för kabeln sitter ivägen när man ska byta bränslefilter, och sen inte satt dit dom igen.

Är väl knappt något amdrahandsvärde kvar på dem. Och de fick dåligt betyg för vägegenskaper mm i tester. Finns bättre småbilar.

Vänta bara Raphael en välbehållen Atos Prime kommer snart att få samma värde och kultstatus som CV2

Guran, det har jag mycket svårt att tänka mig. :) Men vi får väl se. :)

Jag var en av de som köpte en ny Atos 1998. En perfekt bil att ha i stadstrafik, även om den såg ut som en skokartong. Körde en uttjänt tvättmaskin till tippen med Atos:en funka hur bra som helst. Gick att få in mycket i den när bakstolarna var fällda.

Lås inga trådar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.