Hyrbil i Lappland - Toyota CHR

6 inlägg 0 nya
Hyrbil i Lappland - Toyota CHR

I år åkte vi till Lapplandsfjällen på sportlovet. Vi flög till Kiruna och hämtade ut en hyrbil på flygplatsen där. Därefter gick färden till Björkliden för några dagars skidåkning. Denna gång "vann" jag en Toyota CH-R i hyrbilslotteriet. Det var en bensindriven AWD modell. Lite sedavanliga plus och minus:

+ Drivlinan var tystgående och vibrationsfri, tyckte den fungerade mycket bra och CVT-lådan gjorde sitt jobb bra utan onödigt höga varvtal.
+ AWD-systemet fungerade också mycket bra. Att backa ur en snödriva på parkeringen vid hotellet i Björkliden var helt oproblematiskt.
+ Tycker bilen hanterade ojämnheter i vägbanan på ett bra sätt, inget högljutt smällande eller stötande.
+ Värmen kom mycket snabbt, även när bilen stått ute en natt i minusgrader.

- Det största minuset av dem alla var att bilen inte var speciellt stabil på vägen. Har klagat tidigare på att Skoda Octavia inte håller spåret i kurvor och denna Toyota led också av samma sjuka. Så detta kanske trots allt inte beror på hjulupphängninstyp, eftersom Toyotan har multilänk. Dessutom var mittläget på styrningen extremt vagt, så även på torr väg krävdes det ständiga korrektioner för att hålla spåret i långsträckta kurvor. Dessutom var bilen ganska benägen att följa vägbanans lutning, så man kunde inte slappna av som förare.
- På isig tvättbrädeväg så blev problemet akut, krävdes ständigt rattande bara för att hålla bilen i rätt fil.
- Ljudnivån var ganska hög på torr asfalt och på tvättbrädan blev det etter värre, ett konstant dånande i bilen. Dessutom skaller från diverse inredningsdetaljer. Bilen hade Continental dubbdäck.
- Stolarna var väl platta för min smak och någon lutningsinställning på sittdynan fanns inte.
- Bilen kändes ganska rappligt byggd, förstår inte att Toyota inte kan lägga lite mer resurser på detta. Dörrarna kändes helt ihåliga när man knackade lite på dem. Dörrsidorna bestod av hårdplast som redan blivit repig, gasdämparna orkade inte lyfta upp bakluckan i det kalla vädret utan man fick hjälpa den sista biten. Mittkonsolen gick att rucka i sidled.

Glömde ett minus: Sikten snett bakåt var obefintlig på grund av de enorma C-stolparna och de minimala bakfönstren. Lyckligtvis hade bilen backkamera.

Skodaägare wrote:
Glömde ett minus: Sikten snett bakåt var obefintlig på grund av de enorma C-stolparna och de minimala bakfönstren. Lyckligtvis hade bilen backkamera.

Ja antar att det inte var salt och slaskväder i Kiruna för då hadde väl kameran varit tät.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är intressant att läsa att den har en del plus. Jag har länge funderat på hur den kan gå att sälja för jag tycker det är en av de fulaste bilarna som tillverkats.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

mso 1000 wrote:

Ja antar att det inte var salt och slaskväder i Kiruna för då hadde väl kameran varit tät.

Nej det var mycket snö, men konstanta minusgrader så backkameran klarade sig ganska bra.

saabnisse wrote:
Det är intressant att läsa att den har en del plus. Jag har länge funderat på hur den kan gå att sälja för jag tycker det är en av de fulaste bilarna som tillverkats.

Fram tycker jag Toyota haft en misslyckad design länge nu och det ser vi även på C-HR. I övrigt har modellen ett spännande utseende även om det medför dålig sikt. Det som absolut avhåller mig är den svaga drivlinan.

306 - 232

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.