Halvljus Skoda Karoq

21 inlägg 0 nya
Halvljus Skoda Karoq

Hej!
Någon som har erfarenheter av halogenhalvljuset på Skoda Karoq. Verkar vara en toppenbil men är van vid xenonljus. Finns led som tillval men de flesta lagerbilarna har halogen.

sigismund2 wrote:
Hej!
Någon som har erfarenheter av halogenhalvljuset på Skoda Karoq. Verkar vara en toppenbil men är van vid xenonljus. Finns led som tillval men de flesta lagerbilarna har halogen.

Det flesta utrustning Ambition är som standard halogen eller tillval tillägg 9500 kr för "Full LED strålkastare med AFS med LED-dimljus och kurvfunktion".
Utrustning Style är som standard Full LED.
Beror på personlig smak.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag skulle aldrig köpa en ny bil utan bra led ljus då jag kör mycket bil och mycket mörkerkörning
http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-skoda-karoq-nissan-qashqai-opel-grandland-x-2018
Men så klart det kostar om man ser till dom ytterst prisvärda Karoq som finns att köpa.
Sen verkar faktiskt Skoda ha helt ok halogenljus på andra modeller och det blir ju mycket billigare att komplettera helljuset med en bra led-ramp om man har behovet av mer ljus. Halvljuset går ju att fixa och få bättre med ”visionplusextrastarka” glödlampor. Men blir aldrig som led halvljus. Men rekommenderar att du själv lånar hem en bil med halogenljus och testar en natt och ser om du ”kan leva” med ljuset.
Sedan finns ju alltid möjligheten att ”fulkonvertera” till xenon.

Jag tror du kommer ha svårt att gå tillbaka från xenon/led till halogen.

Min andra bil nu med led/xenon och jag köper aldrig en bil utan.

Jag köper inte riktigt Gurans resonemang med komplettering av ramp.

I min värd är det ett bästa halvljus som är vilktigast eftersom man kör ibland på halvljuset till 90% när det är trafik.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Om det är bra halogenljus från början som kompletteras med ”visionpluslampor” och en ledramp så kan det säkert bli fullt tillräckligt.
Någon motorjournalist som sa att xenonljus alltid var bra men ledljus kan variera mer i styrka/utförande.

Led är ju helt outstandning, håller med Mso, har man väl vant sig vid detta ljus så kan man inte tänka sig en bil med halogen igen. Sedan om man tänker ett steg längre, vem vill köpa en bil med halogenstrålkastare om 3-5 år när Led kommer vara i princip standard.

Ja, detta med LED-ljus är inte alltid så lätt att få och speciellt inte i samband med kampanjer.
Kollade idag en Kia Ceed SW GT-line eller nåt sånt som var enda Ceed'en med LED-belysning. Men ville ha adaptiv farthållare och den levererades bara i ett paket a 25.000 kr. Väldigt dyr adaptiv farthållare...

mso 1000 wrote:
Jag tror du kommer ha svårt att gå tillbaka från xenon/led till halogen.
Min andra bil nu med led/xenon och jag köper aldrig en bil utan.
Jag köper inte riktigt Gurans resonemang med komplettering av ramp.
I min värd är det ett bästa halvljus som är vilktigast eftersom man kör ibland på halvljuset till 90% när det är trafik.

Jag trodde du höll hårt i börsen MSO :)
Men dom Karoq 1,0tsi som man kan köpa för 199.000kr är ju ändå ytterst prisvärda så det går säkert att leva med det och fixa till ett helt ok ljus. Bra Helljus är ju inga problem att fixa, finns många av riktigt bra ljusramper för under 2000kr nu mer. Halvljuset, som du skriver, är mer marigt. Men det funkar, om än olagligt, med en xenonkonvertering. Men det finns ju alltid ett om med det, bilens elektronik kan trilskas. Superduperhalogenlampor ger ett visst lyft gent emot longliglife lamorna som brukar sitta standardmonterade.

Halvljuset är värt att lägga pengar på. Såpass mycket mörkt i Sverige. Förra bilen satte jag i Philips racing vision, blev bättre.
Helljuset så är det XeonKit som gäller tycker jag
https://www.xenonkungen.com/se/xenon/xenonljus/60w-xenonljus.html
Såg att det kommit nyhet förra året från Osram vid halvljus
https://www.xenonkungen.com/se/produkter/halogenlampor/osram/h7-night-breaker-laser-1.html

Lycka till. Som andra sagt Ledljus slår detta med hästlängder ändå

Tyvärr finns det så dåliga strålkastare, att bättre lampor inte ens hjälper, min Ford Transit är ett sånt exempel.

Xenon är ju inte bra som missfärgad exempel den andra höger är rosa och den andra vänster blå och har sett många bilar 2010 - 2015 talet på vägen. Just är det som säljer nybil idag årsmodell från 2019 finns bara 2 olika alternativ halogen eller tillval LED.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Xenon är ju inte bra som missfärgad exempel den andra höger är rosa och den andra vänster blå och har sett många bilar 2010 - 2015 talet på vägen. Just är det som säljer nybil idag årsmodell från 2019 finns bara 2 olika alternativ halogen eller tillval LED.

Men GF, det är ju inte så svårt att byta en xenonlampa, eller båda, när dom blrjar komma till åren och därmed bli rosa i tonen och ge dåligt ljus.

Ja GF’s xenonfobi känns lite märklig. Min V40 hade gått 16,000 mil och var 9 år gammal, med original xenonlampor och ingen färgförändring vad mina ögon kunde uppfatta. Vad kostar en xenon piratlampa idag? 200kr? OM man nu tvingas byta, vilket få behöver göra innan bilen har gått riktigt mååååånga mil.

FXX wrote:
Led är ju helt outstandning, håller med Mso, har man väl vant sig vid detta ljus så kan man inte tänka sig en bil med halogen igen. Sedan om man tänker ett steg längre, vem vill köpa en bil med halogenstrålkastare om 3-5 år när Led kommer vara i princip standard.

Nja, det är inte riktigt så enkelt. En bra halogenstrålkastare är lika bra som en dålig LED, det kunde ses i senaste ljustestet.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
FXX wrote:Led är ju helt outstandning, håller med Mso, har man väl vant sig vid detta ljus så kan man inte tänka sig en bil med halogen igen. Sedan om man tänker ett steg längre, vem vill köpa en bil med halogenstrålkastare om 3-5 år när Led kommer vara i princip standard.
Nja, det är inte riktigt så enkelt. En bra halogenstrålkastare är lika bra som en dålig LED, det kunde ses i senaste ljustestet.

Nja, bättre halvljus med halogen än LED har jag då aldrig sett ingen test. Kollar man även på ljusbilden så har oftast LED även mycket bredare ljusbild och lyser därmed betydligt bättre ute i skogen vid sidan av vägen. Detta tror jag inte ViB:s tester har med i bedömningen men det märker man när man kör. Däremot kan halogen nå längre på helljuset än LED på ”billigare” modeller.

hultarn wrote:
FXX wrote:Led är ju helt outstandning, håller med Mso, har man väl vant sig vid detta ljus så kan man inte tänka sig en bil med halogen igen. Sedan om man tänker ett steg längre, vem vill köpa en bil med halogenstrålkastare om 3-5 år när Led kommer vara i princip standard.

.
Nja, det är inte riktigt så enkelt. En bra halogenstrålkastare är lika bra som en dålig LED, det kunde ses i senaste ljustestet.

Nja jag har nog sett det vita led ljuset som klart bättre än det gula halogen ljuset.
Längden är svår att utala sig om men den vita bredden ner i diket och skogskanten är bra.

Och än en gång min prio är bra halvljus då man mötet bilar hela tiden.
Bra heljus är ett plus och så skönt att man slipper skruva på extra ljus.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Solen ljus gul mellan förmiddag/eftermiddag och sen solnedgången eftermiddag/kväll blir mörk orange. Vardagsrum, mysa med ved framför brasan en vacker gul/orange lågan. Viktigt att vit/gul är mer starkare ljus än mellan gul/orange eller vit/blå blir medel ljus.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hultarn, hur en bil med strålkastare som ger 50% av ljuset mot vad Led ger, och som dessutom har en färg som ögat uppfattar som svårare att se, skulle kunna vara bättre är för mig en gåta.
Tester i all ära, prova själv och bilda dig en uppfattning. Jag är inne på min 6’e bil av samma märke, och dom har haft från halogen, till xenon och nu Led. Skillnaden mellan xenon och led är nästan lika stor från 740’ins stora halogenstrålkastare till V40-01 xenon.

GF, det pissgula halogenlyset som är på standardbilar ligger på en färgtemperatur på 3200kelvin. Xenonljuset på bilarna ligger på 4300 till 5000K. Led ligger på 6000K. Och det är också färgtemperaturen mellan 5-6000K som ögat uppfattar bäst.
”The color temperature of 5000K to 6000K most closely resembles sunlight, in which the human eye sees best. It’s that simple.”

Sedan ger en halogenlampa typ 1500 lumen, mot xenon och Led som ligger på över 3200 lumen, dubbelt så starkt ljus också mao.

Min Polo 2014 har en bra halvljusbild men lite smal helljusbild, mest till nytta på motorväg. Speciellt bra blev det när jag bytte till X-treme Vision lampor, faktiskt riktigt schysst för halogen. Men den Talisman jag kör med statiska ledljus är jag besviken på, känns som för dålig "glöd" orkar inte upplysa sin egen ljusbild, varken halvljus eller helljus.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Där har du något som påverkar extremt mycket och som vi inte kan göra något enkelt åt och det är ljusbilden.
Hade en Hyundai I30 svagt halvljus men ljusbilden låg perfekt i vägbanan samma med helljuset

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.