Funderar på att köpa en Volvo V60.

29 inlägg 0 nya
Funderar på att köpa en Volvo V60.

Skall titta på en V60 diesel 2012 års modell i morgon. Den har bara gått 4500 mil och är fullt utrustad. Säljaren vill ha $24000 ca. 156000:- i svenskt mynt. Vad bör man se upp med? Då den har gått väldigt lite och rost inte finns i Sydney så är jag intresserad trots att bilen är fem år gammal. Det var säkert 40 år sedan jag köpte så gammal bil. Den är tänkt att ersätta min trogna Hyundai H-1 som också är en 2012 men har gått nästan 40 000 mil och har nog gjort sitt. Skall ha den som arbetsbil till oktober när jag slutar jobba. Sedan blir den pensionärsbil att skjutsa runt det kommande barnbarnet i som är på gång enligt uppgift. Är en gammal Volvo ett vettigt köp? Säljaren har även en Hyundai i40 kombi diesel 2015 med samma miltal och samma pris. Har kört i40 tidigare men tyckte inte alls om den. För vag styrning och inget drag alls i 1,7 liters dieseln. Synpunkter?

Peter, vad är det för motor och växellåda?

Har du provkört ? Vill minnas att ni gillar insteg och sitthöjd i er Captur och så mycket kan jag säga som att V60 definitivt inte håller den "nivån"..:) Personligen skulle jag definitivt avstå V60 av just den orsaken. Säkert en bra bil f ö men den är inte "pensionärs-bekväm" i insteg och sitthöjd.

Från H1 till V60??? Det är verkligen två olika bilar.
Har inte hört så mycket om V60, varken gott eller ont .. Är inte det den Volvo som också är en Mitsubishi? Hur som helst är det inte mycket mil, speciellt inte för en diesel.
Här (Sverige) skulle 150 papp nog vara ett fynd för en dylik ... gissar jag. Men här står Volvo ju högt.

Full gas - sparar tid.

Mitsubishi? Nä, det var länge sedan. Det var gamla V40 som var släkt med Mitsubishi. Lite Ford är den däremot släkt med, liksom övriga Volvo från den tiden. Rost är inget problem på den modellen. Däremot är den väldigt trång, speciellt i bagaget. Så någon bra ersättare till H1 lär den inte vara. Lågt insteg har den också. Men bekväm när man väl "knölat sig in". :)

Säkert bekväm Rutger - man sen skall man ut också...:)

Pi - ring brandkåren, så kommer dom och klipper upp taket. ;-)

Glöm den Peter, kolla efter en XC60 istället, visserligen också ganska liten, men avsevärt lättare att beträda.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

XC60 må vara lättare att stega in i men V60 är väl en ganska normal bil saabnisse. Av en händelse råkar jag veta att Peter är en ganska smärt man :-)

Full gas - sparar tid.

V60 är en bekväm bil med ett fullt normalt insteg för bilar i den klassen, om det nu är en dealbreaker.

Sen vet jag inte, 2012 gammalt?

Har en C30 D5 -07 som tuffat över 25000 mil nu utan större ingrepp, service och slitagedelar plus en ny termostat har jag kostat på.

Lite dyr i vägskatt men utslaget krona per mil så har den varit värd varenda öre...

Jämfört med en 2017 Polo som rullar jämsides så slår Volvon VW:n på alla punkter, utom då kanske milkostnaden, som naturligt är lägre på en ny bil, i början...

Bilen har en 2 liters turbo diesel och automatlåda. Har inga fler detaljer. Skall åka och titta på den idag. Tyvärr kan jag inte använda en SUV i jobbet då jag inte kan parkera i en sk. loading zone. Med ett kommersiellt fordon typ min H-1 får man parkera en halvtimme och med en kombi 10 minuter. Jag behöver ingen stor van längre då jag bara jobbar halvdag nu för tiden och i oktober tänker jag bli heltidspensionär.

Om priset är rätt där Peter i Sydney så är bilen 4500 mil jö bara inkörd.
Men tänker du köra mindre framledes är diesel kanske inte helt rätt. Partikelfilter behöver lite långfärd då och då för att må bra.

Varför jag reagerade emot just en V60 var orsakat av de lovord Peter skrivit om deras Captur när det gällde att ta sig in i bilen och sitthöjden. Och att V60 är "normal" - nja, då är väl också en V70 "normal" men i mina ögon lite för låg för att vara bekväm att ta sig i och ur när man blivit lite äldre. Men smaken är som baken...

Nu har jag varit och tittat på och provkört XC60. Det är en D3 och var ¨top of the line¨ när den var ny enligt säljaren. Är det någon som vet var det är för skillnad på en D3 och en D4? Det är en sk. recovery car. Den har alltså varit stulen och lösts in av försäkringsbolaget som nu säljer den. Den är i nästan nyskick och gick mycket bra. Inga synliga skador. Om det fanns några så har de reparerats. Jag skall sova på saken över natten och ta ställning imorgon.

Peter, 2 liters turbo diesel? Är det fyra eller fem cylindrar på den?

Hmmm - är det en V60 eller XC60 vi diskuterar ?

Alltså oavsett om det är en XC60 eller V60 som Peter har tittat på så kan det sitta en D3 eller D4 i Volvon. Diesel D3 kan ha flera motoralternativ en 150, 163 hästars maskin medan D4:an har 180 hästars FWD maskin. D4 med AWD är femcylindrig på 163 resp 181 hästar.

Med XC60 är det samma alternativ frånsett att man har adderat 10 hästar från 181 till 190 hästar.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Det är en V60 D3 5 cylinders diesel på 120 kW. Har även kollat med försäkringsbolaget och det är inga problem att försäkra den trots att den redan har blivit inlöst en gång under deras program ¨new for old¨.

Om du gillar det som egentligen är viktigast i bilvalet, komforten, så är det väl bara att "slå till" och samtidigt få lite hemlandsvibbar när du är ute och cruisar med Volvon på "andra" sidan klotet.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

NOx är väl dock ett frågetecken på den motorn, kan ju komma hårdare regler längre fram retroaktivt.

Vidde, har du koll på Australiens kommande regler om Nox?
D3 på 2,0 är rätt trött, men en tålig motor. Är det manuell eller automat?
Både V60 och XC60 är bra bilar, jag hade inte min tredje raka S60/V60 om de hade varit dåliga... alla trivs vi med olika men jag uppskattar komforten i Volvo.

*Robban

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.