Vi Bilägares forum

Fords nya kvalitetsarbete

Fords nya kvalitetsarbete

Verkar det trovärdigt tycker ni?

http://www.di.se/sponsrad/ford/2015/9/3/bilen-som-orkar-orkanvind/

Uppdaterat: 2015-09-22 12:06

Kommentarer

Njae,Fords ac brukar mer likna en orkan.
;-)

Uppdaterat: 2015-09-22 12:45

Jodå, snart 2000 mil och inga problem med Mondeon, det är faktiskt bättre än 9-5an där en termokontakt till ACCn gav upp efter ca 700 mil och som trodde att det var +50 ute, men det var snabbt bytt.

Uppdaterat: 2015-09-22 15:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror att Fords usla kvalitetsrykte är betydligt överdrivet men det är svårt att tvätta bort gamla rykten.

Kompisen har avverkat tre Focus, en Mondeo och en Fiesta under snart tjugo års tid och har inte haft några allvarliga problem förutom rostiga framskärmar på den första Focusen som byttes på garantin och en fallerande tankmätare på Mondeon.

Tittar man på ViB:s AutoIndex så ligger de som medelbilen, strax före märken som VW, Kia och Hyundai.

Jag skulle inte tveka att införskaffa en Ford i dagens läge.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Alla applåderade tråden om Ford Mustang men när vi talar om vanligare (och Europeiska) Ford-modeller så tycks märket närmast betraktas som paria ? Märkligt... Även jag har haft flera Fordar och de flesta har fungerat bättre än motsvarande modeller av andra märken.

Uppdaterat: 2015-09-22 18:25

Jag tror att många har förutfattade meningar om Ford trots att de aldrig haft någon. Jag hade det själv trots att jag haft en, men det var en modell B Tudor från 1934!
Den skulle man ha bevarat!

Uppdaterat: 2015-09-22 19:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer - tror faktiskt att även du har lite fördomar om Ford...:) Och att det ligger en hel del i det saabnisse skrev i sitt senaste inlägg. Jag tror tvärtom i jämförelsen med Opel - alltså att Ford idag faktiskt är lite vassare kvalitetsmässigt än Opel. Kan möjligen också avspeglas i att Ford har 5 års garanti på de flesta modellerna idag (i början gällde det nog bara Focusen med start 1/7 2010 - alltså för mer än 5 år sedan) medan Opel under den tiden gått från 2 år till 5 år till 3 år och nu åter 2 år... Min egna begränsade erfarenhet under de senaste åren är att min Focus 2007 är den enda nybil jag ägt som varken krävt reklamations-reparationer eller andra reparationer under ca: 4,5 år och 10.000 mil... Ja - om man inte räknar ett lampbyte (ena halvljuslampan) som reparation...:) Och jag har som sagt även ägt en "nyköpt" Toyota...
Så uttrycket "ingen Ford på vår gård" är det nog dags att avliva... I alla fall om man syftar på Fordens kvalitet.

Uppdaterat: 2015-09-22 20:26

Leifer, kan du ge exempel på kvalitetsbrister som du har drabbats av på en Ford? Har du ägt en Ford från 2000 talet? Ford hade en del kvalitetsbrister förr, men det hade många bilmärken. Jag har haft 2 st Focus som jag körde ca 15000mil per bil med, fungerade mycket bra-bättre än t ex morsans 2 Corollor av nästan samma årsmodeller eller brorsans Yaris. Jag äger inte en Ford numera, men vill ändå försvara ett bilmärke som jag var väldigt nöjd med och som det finns många som har fördomar om.

Uppdaterat: 2015-09-22 20:36

Ford anses ju som skit av många och det man väl anse om man vill. Mina erfarenheter av märket efter drygt tre år av ägande är iaf positiva.

Bara ett problem som föranlett åtgärd förutom vanlig service är mitt facit. Visst har man haft problem t ex. med rost och blårykande bensinmotorer men det är historia nu. Dom är ofta prisvärda, både som nya och lätt beggade som min var, körglada och välutrustade samt att de har motorer och växellådor utan några typfel. Det sistnämnda gäller ju inte alla konkurrenter som bekant...

Generella nackdelar är väl att deras inredningar inte direkt andas premium och att de , (Mondeo undantagen), sällan erbjuder den bästa åkkomforten. Positivt att de förlänger garantin är det ju hur som helst.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Fords rostproblem kom till stor del av att de använde hygroskopiskt kitt, precis som BMW och Mercedes. Min uppfattning är att Ford var mer frikostiga med dörrar och luckor än de övriga.

Jag vill hävda att man får mycket bil för pengarna när man köper en Ford.

Uppdaterat: 2015-09-22 21:11

Jag håller med saabnisse om att många har förutfattade meningar om Ford trots att de aldrig haft någon. Jag har bara haft en Ford och det var en Mondeo som jag köpte ny år 2000. Det enda fel den drabbades av var att en drivknut fick bytas på garantin eftersom man från fabriken glömt skruva dit gummidamasken ordentligt. Ett onödigt slarvfel, men det var som sagt det enda. I övrigt fungerade den bra och var snål på soppan. (2.0 bensin) Att jag inte köpt någon mer Ford beror enbart på att jag inte blir riktigt sams med deras stolar. Men kommer dom med en stol jag trivs med kan jag definitivt tänka mig att köpa Ford igen. Det var en bil som var billig att äga och trevlig att köra. Servicekostnaderna var bland dom lägsta jag haft. I valet mellan Ford och Opel så väljer jag Ford. Med reservation för att dom två Oplar jag ägt var från 70 och 80-talet... Trevliga att köra, men mycket småfel. Kvalitén på Opel är säkerligen bättre idag, hoppas jag...

Apropå leifers länk - Det är väl bra att Ford nu tänker satsa ännu mer på kvalitén och hårdtesta dom på allehanda vis. Lär ju inte göra bilarna sämre i alla fall.

Ett problem jag tycker Ford har, liksom även några andra märken, är att dom låtit Mondeo växa sig så stor att det nu känns som det fattas en bil mellan den och Focus. För min del känns Focus i minsta laget och Mondeo för stor. Men det kanske löser sig när nästa Focus kommer och förmodligen har vuxit lite igen...

Uppdaterat: 2015-09-22 21:35
Gäsp skrev:

Mondeo verkar vara förnuftig .... Men då min bror inte kan få hjälp att uppdatera gps'en, varken genom fordhandlaren eller genom pioneer i sin 12;a faller Ford mellan stolarna för min del.

Det är väl alltid Sony i Ford?!

Uppdaterat: 2015-09-22 21:45

Provkörde nyligen en ny Focus kombi. Skulle nog kunna tänka mig den om jag kan lära mig att leva med dels plottriga farthållar-reglage och dels avsaknaden av dubbelt golv i bagaget - nåt jag gärna vill ha så man kan gömma undan den småskit man alltid har med sig. Sen var adaptiv farthållare ett dyrt tillval (standard på Golf) men backkamera fanns för ett par tusenlappar men tyvärr inte på lagerbilar. F ö numera en helt OK förarmiljö och inte tyckte jag att ljudnivån var speciellt hög även om det säkert finns bilar i klassen som är tystare - t ex Nissan Pulsar. Och autobroms var standard i alla fall på de lagerbilar min lokala handlare hade och Ford har ju haft det som option sen nuvarande modell kom (2011 ?) så det är ju inte längre deras första generation. Sen "vingelvarnare" (vill jag minnas) och skyltigenkänning (som t ex nya Auris) så varför inte...

Uppdaterat: 2015-09-22 22:15