https://www.di.se/nyheter/spracker-myten-om-elbilar-lonsam-redan-efter-1-300-mil/
Det var ju en nyhet som överraskade åtminstone mig. Sedan kan man ju undra vilka olika faktorer som ingår i det påståendet och vilka bilar man räknat på.
https://www.di.se/nyheter/spracker-myten-om-elbilar-lonsam-redan-efter-1-300-mil/
Det var ju en nyhet som överraskade åtminstone mig. Sedan kan man ju undra vilka olika faktorer som ingår i det påståendet och vilka bilar man räknat på.
Kommentarer
En bidragande faktor till att det blir ekonomiskt är ju tillgång till hemmaladdning. Sedan beror det naturligtvis på vilket elhandelsområde man bor i och vad man laddar för.
Min bedömning är att det fortfarande är lite av en ekonomisk chansning med elbil. Särskilt när det gäller andrahandsvärdet. Köper man ”fel” modell eller att modellen genomgår en större teknisk uppdatering är det risk för värdetapp då intresset snabbt sjunker för modeller utan den senaste tekniken.
Utvecklingen blir som med andra teknikprylar, tex mobiltelefoner.
Jepp, man bör köpa en så ny medel som möjligt med en ”top of the line” plattform och sälja innan den blir utdaterad.
Se bara skillnaden på andrahandsvärde på Enyaq kontra Ioniq 5/ EV6, där de sistnämnda har betydligt mindre värderar. Det vill jag påstå beror på att det var en toppmodern 800V plattform när den lanserades och fortfarande står sig bra med endast smärre uppdateringar.
Snoid
Ja, precis. I Enyaqs fall är den senaste version uppdaterad med bland annat effektivare motorer samt möjlighet att förvärma batteri. De första årsmodellerna blir därför mindre intressanta på beg marknaden.
Och det gick fort. Min var MY22 och redan MY24/25 fick uppdaterad hårdvara.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.