Vi Bilägares forum

Det glada 80-talet del 1: Porsche 944 2,7l 1989

Det glada 80-talet del 1: Porsche 944 2,7l 1989

När jag fick körkort fanns det en hel uppsjö med häftiga bilar som lanserades. Karriären började jag som mjölktanksreparatör på Arla och lönen var ju inte jättefet så man var ju otroligt glad över den Opel Rekord 1900s Berlina 1977 års modell.

Men när man satt där och läste biltidningar, så dräglade man ju över det sena 80-talets utsvävningar med sportiga bilar som Porsche 944, GTI-bilarna som alla spottade ur sig, Saab och Volvos turbomodeller, japanernas hightech bilar och tänkte "en dag ska jag banne mej"....

Så där är jag nu. Nu har jag börjat beta av de där bilarna. Det började med den här lilla godingen:

En svensksåld Porsche 944, sista årsmodellen med 8ventilers sugmotor, en 2,7 liters rakfyra på 164hk med ca 13000 mil på mätaren. En carfax bestyrkte historiken. Killen som ägde den var väldigt seriös och hade gjort det mesta med den. Under mina två år med bilen kunde jag konstatera att det var det mest bekymmersfria bilägande jag nånsin haft. Oljebytet är dyrt, hon sväljer nämligen 6,5 liter varje gång. Å andra sidan är oljan också nästan i samma skicka efter att jag tappade ur det efter 500 mil. Jag uppdaterade fjädringen och skaffade nytt orginaltyg till inredningen där stolarnas tyg börjat spricka fram. Bytte alla lampor i inredningen men i övrigt bara njöt jag av att köra bil. För den här bilen (om den är i bra skick) erbjuder både otrolig komfort och enastående väghållning tack vare att bilen hade en perfekt balans med växellådan monterad bak. Motorn är med dagens mått kanske inte otrolig, men har massor med vrid och bilen är mycket snabbare än man tror. Det enda jag verkligen saknade är AC - den gigantiska bakluckans ruta gör det varmt som i ett växthus och det är svårt att hitta någon som vill ge sig på att tona den rutan. Bilarna är galet välbyggda.

Favoritvyn, i backspegeln syns bilens rejäla "höfter".

Slängde ut den på annons på blocket mest på skoj, och efter ett tag hörde en kille av sig som kom med tåg och tittade på den... Efter en lång frågestund med mycket detaljfrågor bara sa han att han tar den och där slutade den historian. Förutom att jag fick ett mms för några veckor sedan. Då var min fina orginalbil ombyggd, och på bilen satt nu en turbofront. Alltså ni förstår inte hur mycket det sved i mej. Denna bilen, som jag varit mycket noga med att bevara orginallack, spara allt som jag uppgraderat eller bytt för att man just ska kunna behålla den i orginal, och jag fick den bestämda uppfattningen att han också uppskattade den just så, den bygger han om så att den ska se ut som en turbo eller S2. Helt obegripligt att han valde min då, eftersom det fanns en massa andra kandidater då på blocket och dessutom billigare. Ovanpå det kunde jag se att han sålde ut orginaldelarna han bytte ut. Jag förstår verkligen att folk skriver när de annonserar ut sina bilar att de reserverar sig att sälja till entusiaster.. I min mening förstör han bilen, och det gör mej lite ledsen...

Uppdaterat: 2016-12-23 10:29

Kommentarer

Det är ganska få kvar som är i originalskick, har kört mycket S2 genom åren då en god vän hade en sådan och vi körde en stor del bana. Synd på en sådan lågmilare att den inte blir bevarad som originalbil.
Tack för storyn

Uppdaterat: 2016-12-23 10:41
*Robban

Ja, det var ju ett sorgligt beteende från hans sida. Snart finns väl inga trevliga originalbilar kvar, de är alla "förbättrade"...
Tack för en trevlig berättelse! :-)

Uppdaterat: 2016-12-25 09:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...