Då var nya bilen beställd! Nu testar vi fossilfritt i vardagen på riktigt....Tesla Model S som endabil i familj och jobb.

23 inlägg 0 nya
Då var nya bilen beställd! Nu testar vi fossilfritt i vardagen på riktigt....Tesla Model S som endabil i familj och jobb.

Som ni som läst tidigare inlägg vet så lämnar jag tillbaks min V90 snart, och i det sammanfaller med att jag även byter jobb. Som ett led i förhandlingen med ny arbetsgivare har han lockat med lite bättre/finare bil då han vet jag är lite svag för sådant. Så idag blev den bokad, en Tesla Model S100D. Jag kommer försöka ge ett så objektivt intryck jag kan här framöver när jag väl börjar köra med den, det är trots allt ett tag till då den ska komma till Sverige och jag har lite uppsägningstid kvar på mitt gamla jobb. Men för er som tycker det är intressant med elbil och hur det verkligen fungerar i vardagen, för nån som kör mycket, så får ni följa mig här. Ska även tycker jag bli intressant se om Teslan är överhajpad som bil sett eller om den faktiskt fungerar som dels vardagsbil för en familj med 2 barn varav en tvååring med vagn och bakåtvänd bilbarnstol och allt det för med sig. Och dels som arbetsplats på hjul i jobbet. Hur fungerar den med värme och egenskaper i kyla och oväder, hur fungerar den i vardagskaoset, hur fungerar den som ren bil när första uppståndelsen lagt sig. Ska bli väldigt intressant tycker jag iaf.
Första aha-upplevelsen när man börjar kolla de preliminära kalkylerna är att den inte är sååå mycket dyrare i TCO för företaget än välutrustad annan större premiumbil med halvstor motor. Ska bli kul se den verkliga TCO:n efter 36 månader.

Grattis! Välkommen i klubben! :-)

Power to the people

Nästan synd att du valde Model S. Jag har för många i bekantskapskretsen som kör såna.

Tack Grosser! :)

Mäkinen: Tyvärr är Model 3 för liten, eller rättare sagt för oflexibel med sin lilla bagageöppning. Model S gav mig vibbar från min gamla underbara SAAB 9000 CSE. :) Hoppas dina bekanta är nöjda då? Kör de nyare eller äldre? Jag provkörde en för 4 år sen och sen nu igen då och oj vad de ryckt upp sig i kvalitetskänsla och materialval, samt sätena som var lite sådär innan var riktigt sköna nu.

9000cse var en ypperligt bra bil, så får du samma vibbar så är det ju bara bra.
I garaget på jobbet står en hel radda elbilar varav ett tiotal Teslor. Så tror nog den kommer fungera utomordentligt bra. Om du söker info om hur det funkar så är ju norska sidor att rekommendera. Dräller av teslor i Norge både S och X och dom verkar fungera. Det enda jag både hört och sett är att dom flesta framförs inom lagens ramar rörande hastighet, dom suger i sig en hel massa ström om dom framförs för fort. Men det är ju precis det samma som en fossildriven men konsekvensen blir mer påtaglig med en elbil, dvs du får stanna, oftare och längre för att ladda jämfört med att fylla tanken på en fossilbil.

Självklart ökar elförbrukningen om man går uppåt i hastighet. Men inte så farligt tyckte jag ändå, körde 35 mil förra helgen i en demobil jag fick låna hem och en hel del av de milen blev på E22 i 120 och då låg den på runt 200 w/km fast det var nån minusgrad och lätt snöblandat regn. Sen tror jag det beror med på att den inbjuder till en avslappnad körstil, man kom väldigt snabbt in i ett lugn som var väldigt behagligt som jag inte riktigt kan förklara. Men kommer återkomma när jag börjar köra sen med mer nogranna redovisningar om både elförbrukning och faktiska milkostnader beroende på vart och hur jag laddar. Sen är det som du skriver Guran, vibbar från 9000 CSE är bara positivt, var så jag menade. En av de bästa bilar jag haft sett till vad konkurrensen var då.

Det är blandat med upp till fyra år gamla Model S och nån är inne på sin andra. De verkar nöjda och svårigheten är att byta till något annat efteråt. Misstänker att några går över till Audi när de fått igång produktionen.

Jag har lite svårt att förstå fascinationen för att få bilen ändrad över luften då och då.

Henrik - skulle tro att du kommer in i tävlingen mot dig själv - alltså hur snålt du kan köra din elbil utan att hemfalla åt extremt långsam körning...:) Snålt = lång räckvidd vilket är speciellt kul när man kör elbil...

Mäkinen: Jag kollade lite på Audis E-tron med men tycker den känns liksom inte alls speciellt kul med tanke på prislappen, dels har den samma tråkdesign som övriga Audi både in och utvändigt, vilket iaf jag tycker är trist. Men det är ju en smaksak, sen rätt dålig räckvidd, kommer inte längre än Tesla gjorde för en bunte år sen. Säkert minst lika bra som bil betraktat, men den ger verkligen inte ett dugg känsla hos mig. Ingen direkt nytänkaranda eller så, sen är helt klart så att visst av Teslas nytänkaranda gått ut över funktion, men det ger iaf en lekfullhet och känsla som är lite spännande.

Pi: Visst är det så, är ganska övertygad att jag kommer tävla mycket så med mig själv :)

Grattis! Ska bli kul att följa dig och dina erfarenheter här!

Grattis, grattis! Jag skulle sakna den subtila ljudmässiga återkopplingen mellan gaspedal och öron. Men det kanske finns någon artificiell sådan att ställa in?

Ser fram emot dina praktiska erfarenheter.

6.15

Grattis till ny (vettig) bil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Grattis till ett bra bilval. Min bror kör också Tesla men med 75 kWh batteri. Han är väldigt nöjd med sin bil som han köpte för fyra eller fem år sedan.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Intressant! Man ser dem oftast med något företagsnamn på sidan, och mera sällan som en "familjebil", ska bli intressant att läsa din upplevelse! :-)
Jag har alltid gillat designen på dem, och hela konceptet är lite Studebaker. "dare to be different".
Ursäkta dum fråga, men...vad står "D" för?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

D för Dual Motor dvs fyrhjulsdrift.

Power to the people

Oj, hade kommit några mer inlägg medans man var ute och for. Kul att så många är positiva och ser det intressanta och inte reagerar med "Jante". Ja det ska bli otroligt intressant att använda bilen som enda familjebil med allt vad det innebär i ur och skur och allt från kontor på hjul i jobbet till att lasta bilen full med pulkor, skridskro, barnvagn m.m när det är dags för helgbus på vintern.
Tyvärr får jag vänta tills min uppsägningstid är slut innan jag får hämta ut den så blir först runt slutet av Mars. Jag lovar vara riktigt ärlig och öppen här med både positivt och negativt jag finner med den.
Som Grosser redan påpekat står D för dual motor. Så den ska ju vara fyrhjulsdriven, hur det fungerar i praktiken jämfört med en vanlig bils awd vet jag inte, men återstår att se :)

Spännande bilval!
Får hoppas du inte drabbas av detta... https://teknikensvarld.se/tesla-kan-fa-saljforbud-i-sverige/

*Robban

Robban: Som jag skrev i annan tråd med, läs gärna hela artikeln och inte bara rubriken som nån satt för att skapa "klick".

"– Nu överväger vi att stänga ärendet. Men händer det en olycka i Sverige som har med det här att göra kommer vi att ingripa och då öppnar vi det igen." Säger Anders Gunneriusson på Trafikverket.

Det var 2015 som de startade en utredning om att ev. ge Tesla säljstopp i 6 månader.

Nyheten i dagens text egentligen är att Trafikverket nu överväger att stänga ärendet. Allt i övrigt var gamla nyheter.

Det är kanske inte som det svenska systemet vill och enligt deras krav MEN fasiken så mycket bättre och säkrare än någon annan bil än så länge *ler*

Skall bli enormt intressant att få följa denna tråd som familjebil och inte bara en tjänstebil.

Måste säga att dom är snygga. Undra när det kommer kombi/suv *ler*

Patrik - nu är väl typgodkännanden och eventuella senare avvikelser ifrån dessa till stor del en EU-fråga så speciellt svenska tror jag inte att just dessa problem borde vara. Men framtiden lär väl utvisa hur sådana här frågor kommer att hanteras av myndigheterna.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.