Vi Bilägares forum

Då var Enyaq provkörd

Då var Enyaq provkörd

Vet inte hur många som läser här längre men testar lägga ett inlägg iaf och se om det får nån reaktion.

Jag passade på att låna hem en fullsmetad Enyaq från igår em till idag på morgonen. Jag är inte speciellt överens med designen men efter att i flertalet tester både läst och sett hur den faktiskt får riktigt bra omdömen har jag blivit mer och mer nyfiken.

Och nu efter ett antal mil på varierade vägar samt kännande och klämmande på alla möjliga sett får jag faktiskt säga att den är riktigt jädra trevlig och bra. Bättre än jag vågade tro och egentligen kanske ville tro. 

Det som förvånade mig mest var komforten, trots stora 21-tums hjul var den riktigt bekväm och förhållandevis tyst. Som vanligt i tyska bilar lite för hårda säten för min smak. Det som däremot störde mig lite var att ratten kändes väldigt tunn, nästan som att hoppa in i en lite äldre bil. 

Riktigt bra utrymmesmässigt, har nog inte kört nån bil i den storleksklassen som varit så rymlig. Nästa stora förvåning var att de lagt kvalitetskänslan och hur inredningen upplevdes på en så hög nivå, mycket högre än ID.4 och enligt mig inte långt efter e-tron. 

Negativt var dock att de placerat laddplattan för mobilen så att man inte ser skärmen. Där är det mycket bättre i Model 3.t.ex. Sen var mugghållarna skumt små, min Biltema termomugg som fungerat i alla andra bilar jag testat kom inte ner. 

Sen var det jag störde mig mest på, men det är ju min förstörda referensram det till viss del beror på, var kraften, den upplevdes så otroligt trött uppe i fart. Så där tror jag versionen med dubbla motorer passar iaf mig bättre. 

Sen av nån skum anledning måste man låsa och låsa upp hela bilen för att få laddsladden att släppa, kan vara att det finns annat sätt men det var var säljaren sa till mig och jag hittade inget annat sätt heller. Och vad jag kunde hitta kan man inte få speciellt mycket information om laddhastighet heller medans den laddas. 

Men som sagt, helhetsmässigt en riktigt bra elbil som jag tror kan passa väldigt många, och om man kan tänka sig den lite mindre utrustad bra prissatt med. Specar jag en Enyaq som jag skulle vilja ha den landar den in på strax över 700 kkr, det tycker jag är lite väl bra för en Skoda om jag får återgå till att låta fördomsfull....

Uppdaterat: 2021-06-18 15:55

Kommentarer

Det var det grötigaste inlägg jag sett.....så såg det inte ut när jag skrev det....ja denna sida, man blir ju inte mer sugen på att logga in oftare igen.

Uppdaterat: 2021-06-18 15:56

Låter intressant med en tunn ratt. Jag ratar BMW fullständigt nu när de har falukorvsdimension på kringlan. Det är inte bekvämt alls. Tyvärr har hustrun satt stopp för Enyaq för att hunden blir utsiktslös.

Uppdaterat: 2021-06-18 16:09

Håller med dig Mäkinen att BMW:s är för tjock, men vill ha "lagom". Detta är ju såklart subjektivt men jag tyckte Enyaq:s ratt helt klart kändes för tunn. Men säkert en vanesak, hade jag kört 12 000 mil i Enyaq hade jag troligtvis tyckt Teslans ratt kändes väl tjock.

Uppdaterat: 2021-06-18 16:46
Henrik M skrev:

Det var det grötigaste inlägg jag sett.....så såg det inte ut när jag skrev det....ja denna sida, man blir ju inte mer sugen på att logga in oftare igen.

Kanske därför man fortsatt ska "vaska" första inlägget i varje tråd. :-)

Uppdaterat: 2021-06-18 18:00
Power to the people

Har inte provkört Enyaq ännu, men man alltså ta sig en provtur. Den är ser ju väldigt 'nuftig' och fotriktig ut.

Uppdaterat: 2021-06-18 18:02
Power to the people

Kul att läsa. Jag ska boka en provkörning under min semester senare i sommar.
Ifråga om mugghållaren så ska man kunna lyfta ur mellanväggen och justera för muggstorlek på det sättet.

Vet inte om jag missuppfattade dig men kändes den seg i omkörningsfart, 80-120?

Uppdaterat: 2021-06-18 20:36

Ja men precis Axa, när man var uppe i fart så kändes den seg. Men visst, nu kommer jag från en dubbelt så stark bil, därav det jag skrev ovan. I lägre farter runt stan och så kändes den rapp och fin däremot.
Vad gäller att lyfta ur mellanväggen för att få större mugghållare hjälper ju inte, den är ju fortfarande samma bredd på ena hållet och alla muggar jag använder iaf är ju runda med samma diameter oavsett håll. :)

Uppdaterat: 2021-06-18 22:36

Jag tänker att köp inte är aktuellt för de flesta utan ngn form av leas är nog vettigare. Har ju lite design av mpv typ o då kommer snabbt de bra utrymmen

Uppdaterat: 2021-07-10 19:19

"Vet inte hur många som läser"
Jag läser det mesta, men har tyvärr inget att kommentera. Har inte sett modellen live, och har väldigt lågt intresse för biltypen.

Uppdaterat: 2021-07-11 11:11

Enyaq är nog den vettigaste familjebilen i el segmentet just nu om jag jämför dom jag testat.
Svårt att inte bli lite imponerad även om jag inte är en suv kille utan jag och gumman har för kort längd :)
Inrednings logiken och storleken i segmentet har skoda varit i första ledet sista 10 åren.

Uppdaterat: 2021-07-12 21:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller med mso1000, en vettig bil. Själv behöver jag inte längre den storlek på bil, så Enyaqen kommer inte upp på min lista framöver för nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2021-07-20 09:43

Provkörde Enyaq idag, ca 30 min. Delar en hel del av dina intryck dock så tycker jag att den kändes pigg även vid högre fart. Men då kommer ju jag från en Octavia trepip.
Jag brukar inte tycka VAG har hårda stolar men här kändes det lite hårdare än i min Octavia. Vet inte om det var pga känslan i skinnstolen i Enyaq.
Även jag körde på 21-tum och tycker det var tyst. Lär bli tystare med 20 tummare.
Dock tycker jag att den var aningen gungig. Så vitt jag förstod fanns inte DCC i den jag provkörde.

Uppdaterat: 2021-08-09 16:05

Stod en parkerad utanför min tomt idag, en svart.
Den var stor ful och klumpig i mina ögon.
Grannes Fiat Freemont som stod bredvid såg smidig ut.

Uppdaterat: 2021-08-16 00:08

Rikard
Om man tycker den är ful är ju upp till var och en. Jag tycker dock att den inte beter sig klumpigt under körning. Kändes mer som en större kombi, vilket å andra sidan kan upplevas klumpigt om man kommer från liten bil.

En Freemont skulle jag inte välja före en Enyaq.

Uppdaterat: 2021-08-16 11:40

Precis Axa, det var därför jag skrev " mina ögon"
Vill inte heller ha en Freemont, det var bara en jämförelse, Freemont är ju stor och klumpig jämfört med en "vanlig" kombi.

Uppdaterat: 2021-08-16 12:13