Då har jag även provkört en lite kul uddabil som gått lite under radarn i media och snacket som går: Smart #5!
Men jag har hela tiden tyckt den verkar väldigt intressant "på pappret" med sin kantiga upprätta form, otroligt snabba laddning, lagom storlek samt hyfsade prislapp. Så jag har varit nyfiken att få provköra när det blivit tillfälle vilket det blev nu i helgen.
Och jag måste säga att den överraskade väldigt positivt, tyst, fast men skönt fjädrad, bra känsla i materialen interiört där det märks att det är hälftenägt av Mercedes. Otroligt sköna stolar, och riktigt rymlig inuti för sin storlek. Är väl som en XC60 i storlek men galet mycket större inuti.
Den jag provkörde var toppmodellen så den hade ju allt i utrustningsväg men även de övriga modellerna har bra utrustning för priset.
Det som jag tror blir problemet för många är utseendet, det är verkligen en vattendelare. Jag själv tycker den är fulsnygg, men den har karaktär och är helt klart tuff.
Fick jag nåt sug? Ja väldigt faktiskt, men 6-7 månaders leveranstid om man beställer nu..... Det lockar inte.
Vad tycker ni andra, vad tänker ni om den av det ni sett och läst? Nån mer som provkört?
Kommentarer
Ungefär lika vacker som en KIA Soul...
Jag tror inte jag tillhör målgruppen.
Bra att veta vad tycker om bilen.
Elbilsägare: Köp inte dessa elbilar.
https://carup.se/elbilsagare-kop-inte-dessa-elbilar/
Smaken är som baken.... :) Men visst är det roligare med bilar som vågar sticka ut istället för den grå massan av VAG-bilar t.ex?
Den artikeln avhandlade modellerna #1 och #3 så hyfsat ointressant. Men vet inte vad du tyckte var så illa? Om jag tolkade rätt så gav fler personer poäng 9-10 än vad det var som gav poäng 1-8 till märket Smart?
Men om du struntar i att länka till ovidkommande artiklar om tester utförda i annat land, vad är din egna åsikt om Smart #5?
Det så här att om person köper om märken från början nöjd och sen några månader äger blev missnöjd då sålde och köper annan märken. Jag rädda er att veta än köpa exempel dålig kvalitet och omdöme märken efter varför byter bil på kort tid pga missnöjd.
Jag är nog lite konservativ när det gäller bilars utseende. Igår stod det en BMW iX och en KIA EV9 mittemot varandra utanför mitt fönster. Idag är KIAn utbytt mot en Polestar 4. Jämfört med dem tycker jag BMW i4n alldeles intill är ett under av skönhet.
Det brukar passera en smart roadster här och den tycker jag både förtjänar att kallas "smart" och ser bra ut.
Exakt min mening också.
Men visst är Cupras modeller ett undantag i VAG:s grå utslätade modellflora.
Där håller jag med dig Snoid, Cupras bilar är ett undantag, även om de av nån anledning oftast kommer i grå färg skumt nog. :) Men ja, Born är ljusår snyggare än ID.3 t.ex. även om det är smådetaljer som skiljer...
Ja som sagt alla är vi olika. :) Jag personligen gillar både EV9 och Polestar 4 riktigt mycket. BMW iX tycker jag med är skitful, men den sticker ut och vågar vara annorlunda vilket gör att jag ändå tycker det är kul att se dem.
Håller dock med dig om Smart Roadster! :) De blir man glad av, både att se och köra dem vill jag minnas, var flera år sen nu....
Enda riktigt snygga EV är Taycan. Resten mellan vidriga och OK. Men jag gillar inte SUV som de flesta SUV är. Megane eTech är fin i vitt och de största fälgarna/svarta rutorna, inte annars!
Finns väl fler, Taycan börjar bli lite daterad.
Zeekr 001är inte så illa. Men så klart att de flesta SUV är SUV 😉
Jag föredrar Audi e-tron GT framför Taycan även om Taycan Sport Turismo är den snyggaste kombibilen på marknaden.
Flera av Renaults modeller passar min smak utseendemässigt, men de envisas med drivning på styrhjulen och det är feltänk på elbilar i länder där det finns vinter.
Om man återgår till smart #5. Det ser ut som att den bara finns med stolar för taxbenta.
Tvi våle så smart #5 ser ut! Påminner starkt om nån toyotamodell typ landcruiser e.dy.
Det beror på utrustningspaket, den finns med justerbart lårstöd med för de som är överdimensionerat byggda. :)
Det lyckades inte jag hitta i konfiguratorn. Jag klickade förstås inte på alla knappar.
De har nog den minst överskådliga sida jag sett på länge för att jämföra så....
Tog evighet innan jag kom fram till att vill man ha AWD samt Led-matrix måste man välja Brabusversionen. Men den går däremot inte få med skinnklädsel vilket jag med helst vill ha. Då måste man välja Pulseversionen, men den har då inte headsup vilket jag vill ha. Vill man ha bägge delar måste man välja Summit, men den går inte att få i vitt vilket är krav från företaget. Haha, så ja, en röra med alla paketen....
För många år sen hade jag nån form av databas eller app (fast det var före smartphone-eran) där man kunde mata in olika parametrar för att få ut vilka bilar som matchade. Jag skulle vilja ha nåt liknande idag för att hitta rätt fordon.
Min spec är svår att hitta manuellt:
Sedan
Eldriven
Bakhjulsdriven (ev AWD)
Justerbart lårstöd
Ställbar värme i ratten
Fläktar i stolarna
Stoppat innertak
Elintag i höger bakskärm
LED-matrisljus
Adaptiv farthållare
Max 4,20 lång
Max 1,40 hög
60-75kWh batteripack
Max 4,20 lång sedan, finns det såna? Lär väl i bästa fall bli halvkombi, SUV går ju bort. Rätta mig, om jag har fel...
Mäkinen: Spontant skulle jag säga att din drömspec inte finns alls tyvärr hos någon av de som säljer bilar i Sverige idag. Men dessa paketutrustade bilar lär du få svårt hitta fläktar i stolar och led-matrix samtidigt som bilen ej har panorama t.ex.
Som med det mesta i livet får man nog landa i nån form av kompromiss.
Jag tycker Smart #5 Brabus ser riktigt bra ut, en sådan kan jag tänka mig.
Kul jag inte är den enda här som gillar lite udda design som sticker ut! :) Ja det är Brabus som gäller för mig med om det blir en sådan. Jag gillade den så mycket att jag lagt fram den för vår VD som förslag men inte fått svar än på om han tycker den är ok eller inte. Han är lite sån att han tycker bilarna vi har inte ska sticka ut, eller rättare sagt sticka i ögonen på folk.
Så klart du behöver 650hk i bilen Gaston 🤣
Får nog hålla med din VD, du kan gott ta enklaste utförandet. Eller varför inte en Skoda Elroq, den varken sticker i ögonen på folk och är bara så där lagom 😉
Alternativet är väl en betydligt fräsigare bakhjulsdriven Polestar 4.
Såklart jag inte behöver 650 hk. :)
Men vad man behöver och vill ha är sällan samma sak, det tror jag du med vet. ;)
Polestar 4 blir för dyr som jag vill ha den tyvärr. Och nej, enbart bakhjulsdriven går bort med mitt nya rörelsemönster.
Du kan väl välja en spartanskt utrustad bil och vänja dig av med dina ”villhöver”.
Det går fort att både avvänja sig och bli beroende av en hoper med effekt och utrustning.
Varför dessa krav? Och vad menas med "stoppat"? Ska det vara mjukt eller?
Jag listade var bilar har laddporten då jag letade elbil...
Höger bak på många tyskar: I korthet (har en detaljerad lista)...MB, Skoda, VW, Mini e, BMW, Audi äldre.
För oss som bara laddar hos Tesla, är Volvo som har Vänster bak en otrolig fördel
MC: Mäkinen vill inte ha glastak, tror det är det han menar.
Själv vill jag inte vara utan panorama men smaken är ju som bekant.....
Laddporten förstår jag inte heller varför man vill ha på högersidan, jag hade det på min EQE och det blir bara massa springande runt bilen hela tiden.
Vänster bak är det rätta för mig. Det är ju ändå den sidan jag kliver in och ur på. :)
Ja, nu har två av våra bilar glastak. Ett måste! Skulle vilja ha det på Miatan trots att jag oftast kör nedcabbat men då cabben är uppe känns allt bara fel. Kollar på SL-class...
Ja man stiger ut på V sida, exakt ! Miatan tankar på den sidan, bra.
Laddporten ska sitta på trottoarsidan. Stolpar sitter oftare där än mitt i gatan.
Jag har en bil parkerad i carport med laddintag på förarsidan. Det gör att saker som man lyfter ur baksätet måste hållas i händerna under tiden man kopplar in sladden. Om man nu inte vill kliva över sladden, förstås. Jag vill inte ha sladden på marken så den blir kladdig.
När det gäller innertak vill jag ha det tyst i bilen. Det går alltid att göra det tystare med mjukt tak än med glas.
Denna tråd är stängd.