Citroën e-Mehari

10 inlägg 0 nya
Citroën e-Mehari

Euro NCAP har testat denna.
Vad anser ni om resultatet för en bil från 2017?
Försvarbart?
Skall befolkningen tåla vad som helst (alla betalar ju för att Anders Andersson skadar sig)?
Borde det vara säljförbud under en viss nivå?

https://youtu.be/MPDkCqokAHY

Fast nu förutsätter du att mer eller mindre alla fordon på våra vägar råkar ut för svåra olyckor och det är ju väldigt långt ifrån sanningen. Med ditt resonemang så borde det väl nästan vara förbjudet att röra sig utanför sin bostad... Även om du tar bussen eller tåget så kan du ju skadas på vägen till eller från dessa transportmedel. Citerar åter min kompis som kallar detta "Svenskarnas trygghetsnarkomani". Inget fel att vara försiktig, det försöker jag själv att tillämpa, men nånstans går ändå gränsen om vi skall kunna leva ett roligt och meningsfullt liv. Skall vi förbjuda ett fordon som denna Cittra hur skall vi då förhålla oss till t ex cyklar, MC, moppar, fritidsbåtar och inte minst bilar äldre än säg 5 år ? För att inte säga utförsåkning och andra sportaktiviteter med relativt hög skaderisk....

Jag förutsätter inte något, men olyckor händer.
Därav måste en bil i dag ha bilbälte, ABS, antisladd, nödnummerfunktion (bilen kan karma själv) och snart aeb.
Alltså har man ställt högre och högre krav vilket ju är naturligt, eller hur?
Så funderingen handlar om huruvida man kanske skall utöka detta mer fast kopplat till krocksäkerheten.
Trots allt finns inga krav på att esp skall vara bra. Bara att det finns, som exempel. Likaså med bilbälte vilket då drabbade Tesla då deras bälte var för dåligt.

Visst är det bra med maximal säkerhet, men samtidigt ska vi hålla i minne att kraven hela tiden skärps. De bilar som var säkra på 90-talet är ju "livsfarliga" idag.

Diskussionen påminner mig om Tata Nano, som knappast är krocksäker, men ändå ett lyft.
Varför då?
Jo, den är ju tänkt att ersätta de små motorcyklar som indierna gärna färdas 4-5 personer på.

Visst kunde den varit säkrare, men hade då samtidigt blivit omöjligt dyr att sälja till dem som den är riktad till.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Åter - var drar man gränsen för den personliga friheten ? Och hur stor är sannolikheten att råka ut för en allvarlig bilolycka ? Skall vi förbjuda även t ex utförsåkning eftersom det förekommer väldigt många skador i denna till synes helt onödiga fritids-sysselsättningen ? Även om jag personligen också applåderar teknik som kan minska våra olyckor och olyckstillbud med våra bilar så måste man inte dra det in absurdum. Människor måste få göra sina egna val - annars skulle det knappast finnas fordon som t ex cyklar och MC i trafiken.
Håller helt med i hultarns inlägg ovan.

Om bilen fått 1 stjärna.
Hade du sagt samma då?
Om din familj förolyckades i en ny bil och detta var på grund av bilen var dålig däkerhetsmässigt, hade du sagt samma?
Är det dåligt med krav på esp och nödsamtal? ABS? Krockkuddar?...?

Att leva är farligt, man kan dö.
Full säkerhet i alla situationer blir bara tramsigt. De flesta skulle köra mer försiktigt med airbag utbytt mot en spjutspets. Har man massor av säkerhetssystem tror folk att de är oansvariga för resultatet.

Så vi skall ta bort krockkudde, esp, abs, säkerhetsbälte e.t.c.?

Jag tror egentligen inte att det blir bättre totalt sett, men många kör som att de är odödliga. Folk idag törs knappt ge sina barn en fällkniv innan de är giftasvuxna.
Det är inte konstigt att man pratar om curlade barn.

L. Mäkinen wrote:
De flesta skulle köra mer försiktigt med airbag utbytt mot en spjutspets. Har man massor av säkerhetssystem tror folk att de är oansvariga för resultatet.

Du har definitivt en poäng där. Folk känner sig så säkra och trygga bakom alla kuddar och system, så somliga kör istället mindre hänsynsfullt. Är det då en stor SUV känner de väl sig odödliga, "flytta på din skruttbil, jag ska fram!"
Jag ser ju en parallell med en del som kör X-drive, Quattro och allt vad det heter. De kör ofta utan hänsyn, istället för att köra tryggt.

Att säkerhet är bra, är vi nog alla överens om, men i takt med allt fler system sjunker istället engagemanget bakom ratten. "Man kan ju lika väl pilla på mobilen, bilen fixar ju om nåt händer."

De gamla bakhjulsdrivna bilarna (typ 142, Rekord, Taunus) talade om för föraren när han inte skötte sig, genom att vifta på baken. "Nu får du lugna ner dig". Då var man mer förare och mindre passagerare.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.