C4 Cactus - hur man testar en bil

28 inlägg 0 nya
C4 Cactus - hur man testar en bil

Här kan - oavsett vad man tycker om C4 Cactus - få sig en tankeställare kring bedrägligt s.k. redaktionellt material. Hela den s.k. artikeln är en köpt annons av Citroen eller dess distributör.

Här florerar floskler som "När jag provkör bilen i höga hastigheter på rätt dåliga svenska vägar förvånas jag över hur fint bilen går. Grov asfalt som annars brukar ge obehagliga vibrationer i ratten märks inte. Stora potthål i vägbanan blir till små bagateller och tystnaden i kupén gör provturen avslappnande. Man vet att man inte flyger – men det känns nästan så. Det här är klassisk Citroën-känsla för en ny tid."

Eller: "När man kliver in i den rymliga bilen möts man av en inbjudande miljö där varje detalj är genomtänkt och där både design och material har ägnats den största omsorg."

Jag har sett liknande i kundtidningar (bl.a. VAG:s) men att ta detta till en dagstidning (om än dubiös) och maskera det som ett "test" är att ta det för långt.

Man kan undra vem man ska risa mest; Citroen eller Expressen. Jag tvekar.

https://www.expressen.se/brandstudio/citroen/man-vet-att-man-inte-flyger--men-det-kanns-nastan-sa/

Glömde att det inte går att redigera första inlägget i en tråd - hallå!!!! ViB?

Ja, det stämmer att man pratar om fjädring och sittkomfort är underbart. Men tomgångmotor känns vibration/brummar och rycker är inte helt bra, känns vibration att starta motor, jag har testat Cactus EAT6. Seat, Skoda och VW är vibrationsfri på tomgångmotor och ryckfri DSG7, ang Seat är känns vibration att starta motor, än Skoda och VW är mindre vibration att starta motor, jag har testat. Men fjädring är god och är inte helt underbart. Det är skillnad och vad personlig tyckte.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Ja, det stämmer att man pratar om fjädring och sittkomfort är underbart. Men tomgångmotor känns vibration/brummar och rycker är inte helt bra, Känns vibration starta motor, jag har testat Cactus EAT6. Seat, Skoda och Seat är vibrationsfri på tomgång och ryckfri DSG7, ang Seat är känns vibration på starta motor, än Skoda och VW är mindre vibration på starta motor, jag har testat. Men fjädring är god och är inte helt underbart. Det är skillnad och vad personlig tyckte.

Ditt "test" för att bedöma en bils egenskaper är nog det mest udda jag träffat på i hela mitt liv. Je to jako zkoušení, jak hladké auto je v pohotovosti.

Fast det står ju trots allt Annons både i början och slutet även om det är utformat så att det skall se ut som redaktionellt skrivet. Men detta är tyvärr inte speciellt ovanligt - se t ex Postnord som kör samma grepp i aftonblaskorna.

Pi wrote:
Fast det står ju trots allt Annons båxe i början och slutet även om det är utformat så att det skall se ut som redaktionellt skrivet. Men detta är tyvärr inte speciellt ovanligt - se t ex Postnord som kör samma grepp i aftonblaskorna.

Ja, och det är ju ingen som missar det?

Nytt uppdatering igen efter ändring på inlägg #3

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Audi - säkert kan det vara så men denna typ av "artiklar" har ju tyvärr blivit allt vanligare så man får nog kolla lite själv också.

Pi wrote:
Audi - säkert kan det vara så men denna typ av "artiklar" har ju tyvärr blivit allt vanligare så man får nog kolla lite själv också.

Må så vara, men jag är notoriskt allergisk mot de här sketna s.k. "redaktionella texterna". De är skrivna i ett enda syfte och det är att vilseleda läsarna. Det är inte OK.

Audi - jag håller med dig i sak men det måste antagligen nån form av lagstiftning till för att förbjuda denna form av reklam. Som sagt - Postnord är också rätt "duktiga" på denna typ av reklam numera.

Audi-säljaren slår till igen, genom att klaga på en annons för att den är en - ja, just det - en annons! Och det är ju tydligt utmärkt att det är en annons och inte redaktionellt material. Många företag gör på samma sätt. Men eftersom Cactus tydligen upprör Audi så var det givetvis just Citroën som skulle slås ner.

Men är verkligen annonsen helt fel ute? Att bilen har en synnerligen komfortabel fjädring som fungerar väl även i hög fart, det har ju de flesta motorjournalister bekräftat. Att de nya stolarna är ett lyft säger också de flesta.

Inredning handlar om tycke och smak givetvis, en del tycker den är inbjudande och varm med flera unika detaljer som höjer användarupplevelsen, t ex inspirationen från äldre tiders bagage. Andra gillar uppenbarligen inredningen inte alls. Det handlar om tycke och smak.

Pi wrote:
Audi - jag håller med dig i sak men det måste antagligen nån form av lagstiftning till för att förbjuda denna form av reklam. Som sagt - Postnord är också rätt "duktiga" på denna typ av reklam numera.

Där håller jag med - det är så lågt. Postnord har ett rejält problem med trovärdigheten och spenderar stålar på reklam för sin egen förträfflighet. De pengarna borde gå till annat, t.ex. att fixa problemen.

Dessa annonser är fullt lagliga eftersom de är uppmärkta med att de är annonser. Jag ser såda annonser ofta på nätet. Ofta från BMW och Hyundai, men givetvis är det bara när Citroën kör annonsering som det är fel. Allt är okej, bra och tillåtet när andra gör det men gör Citroën samma sak så är det alltid fel. Så fungerar detta forum.

Annonser som är skrivna som artiklar, kryllar det av på t ex Omni.se, det är fullt av dem. En liten text ”Annons” högst upp och så beige bakrund på texten. Idag såg jag annonser från bl a E.on, SL, DHL och Com Hem. Skrivna som artiklar. Inget ovanligt alls.

Fast att de förekommer flitigt numera gör ju inte att dessa till synas redaktionella texter på nåt sätt blir bättre och mera välmotiverade så i sak håller jag med Audi - även om det står Annons. Som vanligt så är det svenska konsumentskyddet tämligen värdelöst - se bara på våra bilgarantier och jämför med grannlandet Norge.

Håller med om att det är uselt. Även om "artikeln" är märkt som annons från Citroën är texten skriven så att läsaren ska tro att någon annan än Citroën är avsändare. Till exempel:

"Med den helt nya C4 Cactus bevisar Citroën återigen att de inte är vilken biltillverkare som helst.

Vi har provkört den nya modellen – så här tycker vi om den."

I första meningen är Citroën "de", för att i nästa mening vara "vi". Allt för att påskina att det är en oberoende artikel. Givetvis lika illa oavsett vilket företag som ligger bakom, men nu råkade det vara Citroëns annons som blev exempel.

Håller med om det mesta av ovanstående; men vad gäller meningen "Vi har provkört..." antar jag att läsaren skall förledas att tro att "vi" refererar till tidningen Expressen, och kanske mer specifikt dess motorredaktion.

Det som är sämst i hela upplägget tycker jag är rutan med texten "Expressen Brand Studio" -- vad f-n är det?? Längst upp står det "Annons -- Innhåll från Citroen", och längst ned ungefär samma sak. Varför står det då Expressen med stora bokstäver däremellan, under artikelrubriken?? Det ger det helt motsatta budskapet att texten är redaktionellt material, är förledande, och det är mycket dåligt av tidningen. Och, som sagt, vad tusan är "Brand Studio"?

Nu är ju detta inget unikt just för Citroen, det är tvärtom ett ganska vanligt sätt numera.

I tidningarna ser man reportage som verkar vara skrivna av någon oberoende, om man nu inte ser notisen uppe i kanten "Hela denna bilaga/artikel är reklam" eller någon liknande fras.

Jag håller med i princip att det är ett märkligt sätt att göra reklam, men förmodligen är det nån reklambyrå som tjänat stora pengar på detta sättet.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Den anonsen lurar nog effektivt några kunder också sån inte skulle tänkt tanken på citroner annars.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ett kreativt sätt att lura annonsblockerare. Föredrar nog detta framför andra mer klumpiga metoder.

6.15

Som flera påtalat, så står det tydligt "annons" i dylik reklam. Misstanken finns, att trådskaparen har använt det frekventa PSA-hatet på detta forum för att kunna påvisa det ohemula i denna typ av textreklam. Dessutom att ge en känga till Raphael... Man merkt die absicht, som tysken säger...

PSA hatet. Jag vet inte det men jag gillar mycket med PSA och speciellt peugot som gör tysta trevliga hyfsat normala bilar och Citroën också.
Men om nån kritiserar Citroën med tex om handbromsen sitter i baksätet eller 2mugghållare i skuffen men ingen i förarsätet då är man hatare och det blir 125 inlägg till det.
Man måste kunna ta negativ kritik.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.