Inför modellår 2020 så görs en del intressanta förändringar i motorutbudet. Och som jag förstått det så gäller förändringarna både C3 Aircross och Crossland X. De är ju syskonmodeller och tillverkas i samma fabrik.
1,2 utan turbo och med 82 hk försvinner och ersätts till en början av 1,2 turbo 110, manuell låda, den 6 växlade som kom 2018. Senare lär 110:an försvinna och ersättas av 100:an som är basmotorn i nya DS3. Det är en justerad 110 för bättre ekonomi och lägre utsläpp. 1,2 110 fasas ut nu.
1,2 110 automat försvinner och ersätts helt av 1.2 130 med automat. Det är ett nytt erbjudande som inte funnits tidigare. Jag har även sett att Peugeot 2008 som nu är inne på sista årsmodellen av nuvarande generation också får 130 med automat. Det är ett svar på Renault Captur som gått från 120 automat till 150 med automat.
1,2 130 med manuell låda försvinner, så det blir bara automat med den motorn.
1,5 diesel fortsätter som tidigare - 100 med manuell låda eller 120 med automat.
I Sverige verkar Crossland X gå bättre än C3 Aircross, men totalt i Europa är Aircross vinnaren.
Auto Express har slutfört sitt långtest av Aircross och hyllar den för dess utrymmen och komfort. Enligt dem är Aircross bästa mini-SUV/Crossover.
https://www.autoexpress.co.uk/citroen/c3-aircross/103697/citroen-c3-aircross-flair-long-term-test-review
Vad som blir aktuellt i Sverige återstår att se. Crossland X finns ju här t ex med 130 manuell, men det gör inte C3 Aircross. I Frankrike ligger en C3 Akrcross Shine 130 automat på 24 000 euro, fullutrustad med soltak, grip control, techno pack (trådlös mobilladdning bl a) så är det 27 000 euro.
Crossland X har fått några förändringar i färgutbudet, vinrött och solid blå försvinner. C3 Aircross tycks dock få behålla sina färger. Ser ingen skillnad där på konfiguratorn på den franska webben.
Men C3 Aircross i röd metallic med silver-accenter, är rätt snygg faktiskt.
Det pågår rykten om att Citroën Sverige flyttas över till KW Bruun från FSC AB. Då skulle KW Bruun få alla PSA märkena. Den utvecklingen har redan skett i Danmark. FSC AB, som idag har Citroën Sverige, verkar ha problem med ekonomin. Moderbolaget förlorade ju omsättning när de tappade Hyundai-importen.