BMW 116i

5 inlägg 0 nya
BMW 116i

Har varit på semester i Alicante några dagar och hade, min vana trogen, hyrbil. Hyrde av Sixt och fick en manuell BMW 116i, med 1.5 liters trecylindring turbo. Lite intryck:

+ Härlig styrning med precis lagom motstånd, snabba styrreaktioner och ganska lite krängning.
+ Hyfsat bekväma stolar, trots att bilen var utrustad med standardstolarna. Saknade dock lårstöd.
+ Bilen svalde ojämnheter i vägen fantastiskt bra, det smällde eller stötte aldrig från hjulupphängningen. Skarvar,
lagningar och brunnslock resulterade bara i en dov, tyst duns.
+ Hyfsat låg ljudnivå, motorn hörde i stort sett inte alls annat än när man startade. Dock en hel del vindljud.
+ Motorn gick tyst och relativt mjukt, dock vibrerade växelspaken lite grann.
+ Automatisk vartalsmatching vid nedväxling var trevligt och gav helt ryckfria nedväxlingar.
+ Motorn segdrog hyfsat bra från låga varv. Maxvrid kom redan vid 1250 varv.
+ Helt ny bil! Hade bara gått 17 km när vi började köra.

- Det korta axelavståndet och den styva dämpningen gjorde bilen ganska "hoppig". På lite ojämna vägar så låg den inte så "platt" på vägen som jag hade önskat. Var lite väl mycket vertikalrörelse för min smak.
- Motorvarvet föll enormt långsamt vid gasuppsläpp vilket gjorde det omöjligt att växla snabbt. Speciellt mellan 1:an och
2:an var det i stort sett omöjligt att växla ryckfritt.
- Bilen var mycket snålt utrustad. En-zons klimatanläggning, inga luftutsläpp bak och inga dörrfickor i bakdörrarna.
Dock hade den navigation.
- Navigationssystemet var i det närmaste värdelöst. Inga av de ställen vi ville åka till fanns som "POI" och när vi väl
hittat en så ledde den hos helt fel. Blev till att använda Waze på mobilen istället.
- Trots turboladdningen så var den ordentligt slö. Att komma upp i 120 km/h som var högsta hastighet på
motorvägen tog en bra stund.
- Man satt väldigt lågt, var tvungen att ta spjärn med högerbenet för att komma ur bilen.

Efter att ha kört denna bil så kan jag förstå att vissa har aversion mot SUV:ar. I stort sett alla andra bilar ser ut som stora monster när man sitter i 1-serien. Står man bredvid en SUV vid t.ex. ett rödljus så är det som att ha en plåtvägg bredvid sig.
Verkar också som att BMW har helt gett upp detta med manuella lådor. Samspelet koppling/motor/låda funkar mycket bättre i VAG:s produkter. Vad är det för idé att ha varvtalsmatchad nerväxling när uppväxlingen tar 3 sekunder om man ska slippa ryck.

Jag har tidigare kört 1 serien några gånger med det bestående var att man riktigt satt på golvet typ gokart.
Inget för oss med bäst-före-datum datumet på mössan.
Men det är alltid roligt att prova.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

BMW har varit så i alla tider. Lådan går att vålda hur mycket som helst utan att den protesterar, men växla snyggt framförallt mellan ettan o tvåan är omöjligt, man hoppar iväg. Den långslagiga kopplingen är bla boven.

Rikard wrote:
BMW har varit så i alla tider. Lådan går att vålda hur mycket som helst utan att den protesterar, men växla snyggt framförallt mellan ettan o tvåan är omöjligt, man hoppar iväg. Den långslagiga kopplingen är bla boven.

Jo men jag vill minnas att min gamla 118d var lättare att växla uppe i fart. Den tappade motorvarv mycket snabbare vid gasuppsläpp. Men snart är väl alla BMW automatväxlade så de kommer nog inte lägga så mycket krut på sina manuella lådor. Känns som det är bara 1-serien som säljs i någon större utsträckning med manuell låda.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.