Vi Bilägares forum

Audi A4 B9 2.0TDI motortemperatur

Audi A4 B9 2.0TDI motortemperatur

Jag har en A4 2.0TDI 190hk tvåhjulsdriven. De första åtta månaderna, dvs maj 2018 - februari 2019, tog det 4-7 km för motorn att bli varm. Därefter tar det i allmänhet mycket längre. Om utetemperaturen är 20-25 grader eller mer så tar det nu 4-9 km. Är det mellan 5 och 15 plusgrader så tar det 9-19km. Några gånger i mars när det var c:a 8 plusgrader så låg motortemperaturen på 60 grader i 14km och det tog 19km innan den var varm.

Jag kör samma sträcka varje dag, på morgonen 2 mil åt ena hållet och på kvällen 2 mil åt andra hållet.
Först 3km på 50-väg, sedan 14km på 70- och 80-vägar och sedan 3km på 50 väg. På morgonen, efter ungefär 6km kommer jag till ett ställe med kö och där går det långsamt i 3-5 minuter. Åt andra hållet har jag oftast ingen långsam trafik. Nattetid står bilen i kallgarage, på dagarna står den utomhus. Detta verkar dock inte påverka. Det verkar som utomhustemperaturen är det som har störst betydelse.

Jag har följt detta mer i detalj senaste veckan. 23/10-27/10 höll sig utetemperaturen mellan 11 och 13 grader, både morgon och kväll. Det har då tagit 9-14 km för motorn att bli varm. Genomsnittliga bränsleförbrukningen från start och till motorn är varm har varit 0,4 - 0,5 liter/mil. Typiskt ligger motortemp på 60 grader i 7-8km.
28/10 var det 2 grader på morgonen. Då tog det bara 6,5km innan motorn var varm. Snittförbrukningen under den sträckan var 0,71. På kvällen var det 7 grader och då tog det 16,5km för motorn att bli varm. Snittförbrukningen för sträckan var då 0,47.

Mellan 23 och 28/10 så har dpf:en regenererat 2 gånger. Jag tycker det är mycket på en vecka och 24 köra mil. Jag upplever att dpf:en regenererar mycket oftare de perioder det tar lång tid för motorn att bli varm.

Ni som har samma motor och tvåhjulsdrift, tycker ni att det här ser normalt ut?

Jag har tagit upp detta med verkstaden 2 gånger, men de har duckat på frågan totalt båda gångerna.

2019-10-28 22:20

Kommentarer

Talar du om den visade kylvattentemperaturen ? Om du kollar oljetemperaturen så tar den säkert minst dubbla sträckan bara innan den når upp till säg 60 grader. Tycker själv att visningen av vattentemperaturen är tveksam och inte säger så mycket.

2019-10-28 22:31

Har en -18 A6 190TDI Fwd.
Ungefär samma tid som för din att uppnå vattentemperaturen.
Dock så regenerar den inte alls lika mycket som din.
Ca 2-3 gånger i månaden.
Kör 27km enkelväg till jobbet så profilen matchar din.
När den regenerar så drar den mera diesel, kanske 0,6. Annars ligger snittförbrukningen på 0,5 med 245 breda däck.

2019-10-28 22:41

Jag har nog samma erfarenhet av mina tidigare dieslar och dessutom även på mina bensin 1,0 tsi som jag ägt.
På lätt belastning typ i stadstrafik med max 50 då motorn går istort sett obelstad då tar det tid att få upp driftstempen på motorn(vattnet).
Jag skulle nog säga att det är nog generellt på dagens moderna snåla miljö motorer oavsett fabrikat att det tar längre tid att få en motor varm när det är minusgrader ute

2019-10-28 23:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag vidhåller fortfarande att den visade vattentemperaturen är ett väldigt trubbigt instrument för att bedöma när motorn uppnått "rätt" drifttemperatur. Senast idag kollade jag detta på min bensinare och från kallstart vid strax över 0-gradigt ute tog det ca: 4 km innan vattentemp-mätaren visade 90 grader. Då hade inte oljetempmätaren inte ens börjat visa nåt men efter dubbla sträckan, ca: 8 km, visade oljetempen runt 55--60 grader. När bilen är riktigt varm har jag för mig att oljetempen ligger runt 100 grader så det tog nog flera km till innan den temperaturen uppnåtts på oljan. Skall se om jag kommer ihåg att kolla imorrn. Undrar var dom placerat givaren för vattentemperaturmätaren ? Om det ens finns nån givare eller om den är ett spel för bilägarens ögon...:)

2019-10-28 23:23

Vattentemp ca 7-8 km på min passat. Olja ungefär 15 km på den gamla vag motorn med 170 hk

2019-10-29 00:55

Hur varm blir en modern dieselbil? Min landar på 75-80C när den är "varm".

2019-10-29 06:11

Det blir en hel del skillnad i tid till uppnådd driftstemperatur om man har 2 mil till jobbet i stadsmiljö eller om man viker ut på 2 mil snabb landsvägskörning.

Om man har elektrisk ptc värmeelement som std vilket dom flesta har i dag och som då går in och värmer cupe automatiskt vid kanske typ nollan ute och ptc belastar ju generatorn med ca 1000w vilket kan generera en något märkbar förbrukningsökning på färdatorn första typ 10 minuterna och även att motortempen ökar något lite snabbare än vid tex plus 5.

Och pratar man vatten temp och oljetemperatur så kan dom aldrig öka i samma snabba takt eftersom vattnet ligger i kylmanteln på hela motorblocket och oljan ligger ju i oljetråget och cirkulerar till smörjpunkterna.
Däremot så värms ju oljan upp snabbare i oljekylaren och naturligtvis även kyls till runt 90grader på sommaren vid hård belastning.
Och som Pi säger så är det visande instrumentet i bilen något missvisande då den medvetet luras lite och ger en stabiliserad visning på 90 grader fast temperaturen i verkligheten varierar typ plus minus kanske 10 grader på grund av naturliga faktorer.
Detta är väl en åtgärd sedan länge för att slippa oroliga samtal och funderingar från kund.

Men det som verkar konstigt för TS är väl att han upplever att det tar längre tid nu för motorn att bli varm mot för första årets körning från uthämtningen på bilaffären vilket låter konstigt om han nu har haft järnkoll sedan köpet.

2019-10-29 08:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för svaren!

Det är kylvätsketemperaturen jag pratar om.
När den är varm så är den 90 grader.

Det jag tycker är konstigast är inte att det tar så lång sträcka för motorn att bli varm, utan det är att temperaturen ligger kvar på 60 grader så länge. I utetemperaturer 5-8 grader så ligger motortemperaturen kvar på 60 grader i 11-14km.

Jag tror att Audi använder motorvärmaren på samma sätt som Volvo, dvs att om utetemperaturen är under ett visst värde så används motorvärmaren för att påskynda uppvärmningen medan man kör. Volvo gör så upp till 8 plusgrader. Audi verkar göra det upp till bara 4 grader. Den slutsatsen drar jag av att motorn värms upp snabbare vid utetemp 4 grader och neråt.
Över plus 20 så går det också fortare. Men det innebär att det är ett ganska stort temperaturintervall där motorn är kall väldigt länge och jag undrar om det verkligen är bra för motorn och hur dpf:en påverkas med tanke på att den regenererar mycket oftare i de utetemperaturer där motorn värms upp långsamt.

2019-10-29 21:41
flat7 skrev:

Hur varm blir en modern dieselbil? Min landar på 75-80C när den är "varm".

Bra fråga, jag tänker att när färddatorn visar 90 grader. Men om det stämmer att den är varm då låter jag vara osagt, vet inte riktigt vad tempen ska vara. Och om färddatorn har rätt.. jaa du hur ska man veta det? :)

2019-10-29 22:44

Men nu tänker ni helt fel.
En modern bränsleeffektiv motor skall inte få upp temperaturen vare sig i olja eller kylvätska snabbt då den inte är tungt belastad.
Det som avgör är temperaturen i cylindrarna, och det mäts inte. Om temperaturen snabbt höjs så är motorn inneffektiv. En modern dieselmotor är så effektiv så att den extravärme den producerar knappt räcker att värma kupén när det är kallt ute. Och än mindre olja och kylarvätska. Men cylindrarna uppnår fort optimal temperatur.

2019-10-29 23:26

Jag vill påstå att moderna motorer jobbar med andra parametrar när motorn är kall för att få upp temperaturen än när de är varma. Man vill inte ha kall olja i motorn eftersom den inte flyter som den ska. Då ändras spridartider och tidpunkten för öppning så man får motorn varm snabbare. Det gör att man kan få motorn att gå på sparlåga snabbare.

2019-10-30 08:32

Som Mäkinen säger så är oljetemperaturen viktig för att anse att motorn är "varm" - därav att jag inte litar så mycket på vattentemperatur-visningen för att avgöra detta. Har man en bil som också kan visa oljetemperaturen så kan ni ju kolla detta och se hur pass stor skillnaden i körtid är innan vattnet resp oljan värmts upp.

2019-10-30 09:45

Pi.
Det är därför alla vettiga moderna bilar har oljekylare sedan länge.
Vattnet värmer oljan initialt.
Och kyler på sommaren eller vid hård belastning.

2019-10-30 09:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har en Audi Q5 2.0 TDI 2011, har haft den sedan 2017. Har också en Nissan QASHQAI 1.6 diesel år 2014, inköpt 2020. Nissan blir varm mycket fortare. Audin tar alldeles för lång tid att bli varm. På vintern kommer den den sällan över 70 grader vid körningar mindre än 10 km och vid tomgång. En dieselmotorer behöver bli ordentligt varm för att förbränna bränslet optimalt, och då ska det vara ca 90 grader på kylvatten temperaturen. Detta är ännu viktigare vid låg belastning och tomgångskörning för att undvika sotbildning, kondensering av vatten och att oförbränt bränsle letar sig ner i oljetråget. Personligen tror jag att det är ett designproblem, antingen är termostatens öppningstemperatur för låg eller så är by-pass flödet över termostaten för stort. Under sommaren gjorde också jag ett test med att koppla bort EGR ventilen och då tog det faktiskt längre tid för motorn att bli varm. Jag hade förväntat mig det motsatta men det kan kanske förklaras genom att EGR-kylaren är bortkopplad då motorn är kall och avgaserna förvärmer då förbränningsluften, vilket borde ge bättre förbränning. Huruvida kylarfläkten påverkar motortemperaturen har jag inte kollat upp riktig ännu, men det är naturligtvis viktigt att den inte startar för tidigt.

2021-02-07 18:38
KVS