Vi Bilägares forum

Åter igen misslyckas VAG i älgtestet

Åter igen misslyckas VAG i älgtestet

Intressant läsning i senaste TV då dom med stort besvär klarat 70km/tim genom banan.
”Båda Volkswagen-produkterna straffar tyvärr bort sig själva i älgtestet genom att sladda brett och till synes okontrollerat. Tills Skoda och Volkswagen har fått ordning på antisladdsystemen kan vi inte utse någon av bilarna till testvinnare.”

Undrar om Uppståndelsen blir lika stor som med den sladdande RAV4:an?

Uppdaterat: 2020-05-09 11:15
Guran

Kommentarer

Vilka modeller handlar det om?

Uppdaterat: 2020-05-09 11:45

Vet att storbil blivit sämre än småbil och golfklassen godkänd med samma VAG.
Gillar inte däckmärken NEXEN som bygger med VAG men går att byta annan däckmärken med bästa undanmanöver.
Skoda Scala klarar sig bra. Har kört sist 83 km/h 🙂

Uppdaterat: 2020-05-09 12:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
L. Mäkinen skrev:

Vilka modeller handlar det om?

Passat GTE och Superb Combi iV
” Superb iV har en ovanligt, nästan extremt, mjuk chassisättning som i Comfort-läget får bilen att vagga fram som en gammal jänkare. Mjukheten gör inte Superb bekväm, bara mjuk. Dessutom bullrar det mer från däcken i Superb och förarstolen är för högt monterad.”
Ny Golfen presterade även den dåligt i älgtest, i förra numret, och klarade först 72 efter flera försök.

Testvinnare i stora klassen blev Peugeot 508 SW plug in.

”I moment efter moment övertygar 508 SW Hybrid utan att falla igenom på någon punkt. Bekvämt åker man hur som helst. Laddhybriden har en härligt mjuk men inte gungig fjädring som fungerar både för långa pass på motorvägen och korta stinter på kurviga vägar.”

”Med andra ord är både Skoda Superb och VW Passat underkända.
Några dagar efter det här testet så kör vi för säkerhets skull om Skoda Superb, på ett annat testområde. Med en annan testfö- rare. Bara för att vara helt säkra. Och mycket riktigt upprepar sig beteendet, i detalj dess- utom. Bakvagnen kastar ut rejält, vilket är det stora problemet. Att åka sidledes in i en olycka är bland det värsta du kan råka ut för. Krockzonerna i bilen sitter fram och bak – snudd på ingenting längs sidorna. Just därför
vill du, om du råkar ut för en olycka, att du antingen kör rakt in i den eller backar in i den. Aldrig, aldrig vill du möta ett krockvåld med bilens sida först.
Volkswagen-gruppen har uppvisat liknande beteende tidigare och det är oroväckande. Steget från Superb och Passat upp till de
bäst presterande bilarna från Hyundai, Kia, Mercedes och Peugeot är enormt. Dessa fyra bilar klarar 78 km/h genom älgtestet, genom extremt välbalanserade chassiegenskaper och väl använda greppresurser. Så bygger man säkerhet som fungerar i verkligheten. Inga sladdtendenser, inga konstigheter. Bara säker- het med de åkande i fokus. Skoda och VW däremot, de fokuserar helt fel i det här fallet.”

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja det låter ju dåligt jämförelsevis.
Dom kanske glömt kalibrera om systemen nu när det är 400kg batteri kring bakaxeln ;)

Uppdaterat: 2020-05-09 13:39
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Notera bilarnas viktfördelning, tung i baken är inget hinder för att göra bra ifrån sig.

Uppdaterat: 2020-05-09 13:46

Snyggas bild i älgtesten har Forden, trots att det är en SUV, den typ bara svänger.

Uppdaterat: 2020-05-09 13:47
mso 1000 skrev:

Ja det låter ju dåligt jämförelsevis.
Dom kanske glömt kalibrera om systemen nu när det är 400kg batteri kring bakaxeln ;)

Även de VAG modeller utan batteri kring bakaxeln är lika dåliga.
Detta om spiller nya Golfen
”Perfekt går det inte heller i älgtestet, även det ett moment som genom historien har varit svårt för Golf. Vid första försöket klagar Oskar Krüger på att styrningen blir tung, att den reagerar långsamt och att man måste ta i ordentligt för att få bilen tillbaka i rätt ”körfält”. Golfen klarar till slut gränsen för godkänt – 72 km/h – men det är inte med beröm. Beteendet känns igen från tidigare och understryker det faktum att Volkswagen har gjort minsta möjliga för att förbättra chassiegenskaperna.”

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Utöver att antisladdsystemen i Superb och Passat laddhybrid är mindre bra kalibrerade så känns det som att VAG har valt en för mjuk chassiesättning för att klara av en kraftig undanmanöver på ett tillfredsställande sätt. Teknikens värld har belyst det här tidigare med Mercedes C350 e.

Kör själv en BMW 330e G20 och den är raka motsatsen till Passaten och Superben, chassiesättning är hård och man märker hur kvick och följsam bilen är på riktigt kurviga vägar i höga hastigheter.

Uppdaterat: 2020-05-09 14:33
Guran skrev:

mso 1000 wrote:Ja det låter ju dåligt jämförelsevis.
Dom kanske glömt kalibrera om systemen nu när det är 400kg batteri kring bakaxeln ;)
Även de VAG modeller utan batteri kring bakaxeln är lika dåliga.
Detta om spiller nya Golfen
”Perfekt går det inte heller i älgtestet, även det ett moment som genom historien har varit svårt för Golf. Vid första försöket klagar Oskar Krüger på att styrningen blir tung, att den reagerar långsamt och att man måste ta i ordentligt för att få bilen tillbaka i rätt ”körfält”. Golfen klarar till slut gränsen för godkänt – 72 km/h – men det är inte med beröm. Beteendet känns igen från tidigare och understryker det faktum att Volkswagen har gjort minsta möjliga för att förbättra chassiegenskaperna.”

Ja, nya Volkswagen Golf är 72 km/h förra 2 veckor sen. Godkänd Skoda Scala är 76 km/h och sämst Mercedes A200 är 72 km/h förra 11 månader sen med samma TV test.
Scala är bäst än Golf.

Uppdaterat: 2020-05-09 15:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

TV, Nr: 12 / 2019. Både storbil Mercedes C200 och Volkswagen Passat är samma underkänd 68 km/h.

Uppdaterat: 2020-05-09 15:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vad ska man dra för slutsats av ett älgtest? Jag har kört nya A-klass och tyckte att den hade ett kalasfint chassi och ändå klarar den inte mer än 72 km/h. Samma med MB C200d från 2019 som inte klarar mer än 68 km/h! Har Scalan ett bättre chassi än dessa bilar? Knappast.

Så länge en bil inte välter så skiter jag fullständigt i hur snabbt den klarar TVs älgtest.

Uppdaterat: 2020-05-09 16:15

Älgtestet är framförallt inte ett chassitest utan ett ESP-test. Tror det är få bilar som skulle klara över 70 km/h med avslagen ESP. Så slutsatsen man kan dra är väl att VW är ganska dåliga på ESP-programmering.
Ford Focus klarar högre hastighet än Porsche 911 turbo i älgtesten, enligt km77. Men jag misstänker starkt (utan att ha testat) att Porschens chassi känns bättre i vardaglig körning. Egentligen tycker jag inte hastigheten är det viktiga i älgtestet utan beteendet. En bil som går lungt och kontrollerat i 75 km/h är att föredra framför än som bredsladdar sig igenom i 80 km/h.

Uppdaterat: 2020-05-11 15:09
Skodaägare skrev:

Älgtestet är framförallt inte ett chassitest utan ett ESP-test. Tror det är få bilar som skulle klara över 70 km/h med avslagen ESP. Så slutsatsen man kan dra är väl att VW är ganska dåliga på ESP-programmering.
Ford Focus klarar högre hastighet än Porsche 911 turbo i älgtesten, enligt km77. Men jag misstänker starkt (utan att ha testat) att Porschens chassi känns bättre i vardaglig körning. Egentligen tycker jag inte hastigheten är det viktiga i älgtestet utan beteendet. En bil som går lungt och kontrollerat i 75 km/h är att föredra framför än som bredsladdar sig igenom i 80 km/h.

+1

Uppdaterat: 2020-05-11 15:19